Dricka vatten med is i karet

Sv: Dricka vatten med is i karet

Inte sedan en bonde förlorat ett antal kor på det sättet för en del år sedan. Det var någon sorts bakterier i varmvattenledningarna.

Immer

Varmt vatten leder till bakterie explosition eftersom bakterier förökar sig explotionsartat i stillastående vatten runt 30-35 grader vilket är fallet i en varmvatten beredare.

Vatten som ligger långt under individens egen kropps temperatur leder ofelbart till nedkylning och en ökad risk för kolik.

Frisk vatten är inte att förglömma är en förutsättning för allt liv, sedan får man använda sitt goda omdömme för att återskapa det.

Thermobaren måste vara den ultimata lösningen på vatten problemet vintertid. Jag har nyss införskaffa en på 40 liter och den räcker till 2 hästar. En kanongrej,alltid ljummet vatten och isfritt. Pållarna dricker dubbelt så mycket som innan jag skaffade den. Kan varmt rekomenderas.

förresten, varför inte införskaffa en thermobar för 2600 kr?
Såklart att de ska ha tillgång till vatten och bra grovfoder om man nu ska ha häst. Täcket och snygga ridbyxor kan väl vänta?

Hästar får kolik av att inte ha tillgång till vatten samtidigt som dom äter.

Det var något nytt för mej.
Med tanke på vad djurskyddslagen säger om vatten (dvs att hästar ska "vattnas" två gånger/dygn), och med erfarenhet av att inte ge fri tillgång till vatten, så säger jag att ditt påstående är fel.

Immer

30-35 grader? Är det inte dags för dig att byta varmvattenberedare?
Min håller 90, shuntat till 60-65 på utgående varmvatten.
PL

Det var något nytt för mej.
Med tanke på vad djurskyddslagen säger om vatten (dvs att hästar ska "vattnas" två gånger/dygn), och med erfarenhet av att inte ge fri tillgång till vatten, så säger jag att ditt påstående är fel.

Immer

Det får du gärna göra.

Dock har jag inte haft några hästar med kolik.

Torrt hö utan att ge vatten samtidigt, säger sig självt att det inte är bra.

Det vore kanske bättre om du på ngt sätt styrkte ditt påstående!
När det gäller normala friska hästar menar jag att det är BS!
PL

Det vore kanske bättre om du på ngt sätt styrkte ditt påstående!
När det gäller normala friska hästar menar jag att det är BS!
PL

Jag håller med dig. Jag tyckte det var ett konstigt svar på våra kommentarer.
Det är möjligt att jag är trögtänkt men vad betyder BS?

Varje dag ska du ge hästarna foder av lämplig struktur. Fodret ska vara lämpligt och fodergivan ska garantera att hästarna får en tillräcklig, allsidig och välbalanserad näringstillförsel.
Fodret ska vara anpassat för hästen och du ska ge grovfoder i tillräcklig mängd så att hästens behov av växtfiber och sysselsättning tillgodoses. Du ska också se till att behovet av långa ättider tillgodoses och att hästen inte blir över- eller underviktig.

Du bör ge din häst fri tillgång till vatten. Du ska minst ge hästen möjlighet att dricka sig otörstig två gånger om dagen.

Utfodrings- och vattningssystem ska vara utformade, dimensionerade och placerade så att djuren kan äta och dricka lugnt och naturligt. Automatiska vattenkoppar bör ha ett flöde på minst sex liter per minut. Om det är minusgrader bör vattnet frostskyddas.

Varför säger det sig självt att det inte är bra?
Hästar är steppdjur utvecklade för att beta torrt gräs under vinter eller torrperioder utan nära tillgång till vatten.
PL

Det får du gärna göra.

Dock har jag inte haft några hästar med kolik.

Torrt hö utan att ge vatten samtidigt, säger sig självt att det inte är bra.

Jag började rida i mitten av sextiotalet. På den tiden var det oftast så att hästarna leddes ut till ett gjutet vattenkar i stallgången före och efter fodring, de hade inga vattenkoppar/hinkar i boxarna och de fick inte kolik i större utsträckning än vad dagens hästar får.

Som PL skrev, hästen är ett stäppdjur och klarar sig utan ständig tillgång till vatten. I det fria får de ofta gå långt till vattenhålen.

Immer

Kl

Jag ger mina hästar vatten i hink ute sommar som vinter(eller badkar på sommaren).

Är det väldigt kallt så häller jag varmvatten i hinkarna för att det inte ska frysa så fort.
Till hästen som bor ute dygnet runt så får han varmt vatten över natten oxå (de andra får "från kranen") ifall det är ännu kallare då.

Har nyligen läst men kan inte komma på vart att - hästar ogärna dricker kallt vatten när det är kallt ute för att inte kyla ner sej.
Det stämmer här hemma på 4 av 5 hästar.
Det dricks lite vatten ute när det är kallt.
Han som bor ute tuggar gärna snö samtidigt som han äter hö även om han har vatten ute oxå...

Liknande trådar

Hästvård Tjena tjena. Ursäkta om detta är långt, hoppas ni orkar läsa. Blev utskälld av en i stallet för att jag missköter mina 3 hästar (en...
Svar
5
· Visningar
1 956
Senast: Dopy
·
Hästvård Hästskrället dricker alldeles för dåligt, speciellt nu sedan det blev kallt :nailbiting: Tar bort is och fyller på med varmvatten ute 2...
2
Svar
38
· Visningar
3 845
Senast: Emiro
·
Ekonomi & Juridik Hej, liten fråga. Jag har hyrt ett stall där jag haft 2 månaders uppsägningstid med inackorderade, men sedan blivit uppsagd med...
2
Svar
33
· Visningar
5 498
Senast: ameo
·
I
Hästvård Har en liten undran, och innan jag själv får ett ångestanfall vill jag bara höra vad ni tror detta kan vara. (Klinik kommer ringas)...
Svar
14
· Visningar
2 346
Senast: Zipp2010
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka