Dricka vatten med is i karet

Sv: Dricka vatten med is i karet

Jag har läst lite om det nu och tydligen har man kommit fram till att hästar ofta dricker mindre vatten när det är kallt ute. Dessutom dricker de mindre om vattnet är kallt än om det är varmare. Så om man vill att hästen ska dricka mkt så ska man kanske se till så att den får lite varmare vatten. Jag kommer nog att ge våra det. Fast det får ju nästan bli varmt vatten från kranen. Är det bra egentligen?

God Jul!

Go Jul! Hoppas du orkar stå på dig mot gubben... eller åtminstånde få honom att fatta att du inte håller med :angel:

:(Gubben har tyvärr sina hästar i samma stall som jag & kan tyvärr
inte undgå att träffa honom!
Vi har olika åsikter om det mesta och jag försöker att inte bry mej,dock tog jag åt mej här!
Vill alltid mina hästars absolut bästa och sköter dem så gott jag någonsin kan

Behöver nog inte tillägga att vi varit i luven på varann x antal ggr :angel:

Jag har läst lite om det nu och tydligen har man kommit fram till att hästar ofta dricker mindre vatten när det är kallt ute. Dessutom dricker de mindre om vattnet är kallt än om det är varmare. Så om man vill att hästen ska dricka mkt så ska man kanske se till så att den får lite varmare vatten. Jag kommer nog att ge våra det. Fast det får ju nästan bli varmt vatten från kranen. Är det bra egentligen?

God Jul!

En veterinär förklarade att dom dricker mindre för att spara energi när det är kallt.
MIn kompis som fick en Thermobar såg att det dracks mycket mera vatten när det är mindre kallt vatten, mera att bära alltså. Men man kan ju ha slang med uppvärmning.

Sen ser jag att min pålle väntar med att svälja ner vattnet, han håller det i munnen sas. Kanske för att värma det lite???

Ja så förstod jag det också. Det går åt en massa energi för att värma det kalla vattnet, vilket står tidigare i tråden. Men samtidigt kan man kanske tänka sig (tror att jag har läst det) att de i så fall sedan äter mindre och då blir det knappast ngn energibesparing.

Men så kan man ändå undra hur alla andra djur gör, även om jag inte tycker att man alltid kan jämföra med vildhästar.

Det är möjligt att jag fattar trögt men varför skulle den inte vara civiliserad?
man vet ju aldrig här på forumet.. en del verkar ju inte klara av att folk inte tycker samma och tar då i så de nästan spricker :idea:

Jag menade bara att det var skönt att folk faktist förde en diskussion och inte höll på med massa personangrepp som förekommer ibland :)

Måste få höra era åsikter om detta!
Har idag blivit kallad "den sämsta hästmänniska som finns"...!:mad:
Detta pga att jag fyller på vatten till min häst dagligen,oavsett
hur kallt det är!
Det första min häst gör när hon kommer ut på morgonen är att
dricka girigt,& blir otålig om karet skulle vara tomt.
Givetvis har hon vattenkopp i boxen och den använder hon,men största mängden dricker hon ute,sommar som vinter,med eller utan is.
Gubben som sa detta ,påstod att det är mycket farligt att låta
hästarna dricka ur kar med is i ,och hans hästar får bara vatten
i boxen!Inget vatten på hela dagen alltså...
Den enda gång jag hört talas om att hästen inte ska ha kallt vatten
är efter hård ansträngning:confused:

vatten är en av det
viktigaste hästen behöver för att klara sig.och hästen ska ha fri tillgång till det.jag tycker oxå att det är den här mannen som är djurplågare som inte ger vatten i hagen.
mina får vatten inne i boxen och ute i hagen.
jag ser alltid till att det finns tillräckligt med vatten

Apropå att lägga energi för att värma det kalla vattnet. Jag vet att man inte alltid kan jämföra människor och hästar men i alla fall.

Jag har alltid tillhört de som trott att kroppen accepterar ljummet vatten allra bäst ända tills jag läste någon undersökning för något år sedan som visade på att det faktiskt är så att kallvatten är det som kroppen allra lättast tar hand om. Kanske inte så farligt i hästfall heller? Bara en fundering.

Jag har inte en aning egentligen varken om människor eller hästar och varmt eller kallt vatten.
Men Horsemanship skriver i inlägg 51 att vi har köldreceptorer som reagerar om vi dricker ngt kallt och då sätter fart på kroppen så att vi producerar mer värme. Det låter som ett jobbigare sätt för kroppen.

Fast enligt den undersökning var det inte så. Dock är jag ingen expert men jag har nog faktiskt ändrat mig från att dricka ljummet till att dricka det jag föredra, kallt. Har inte märkt någon skillnad alls. egentligen. God jul!

God Jul!
Kommer du ihåg vad det var för undersökning? På något sätt kan jag tycka att det måste vara det mest naturliga att dricka ngt som är kallt.

Tyvärr inte, givetvis. Jag är värdelös på att komma ihåg källor. Däremot brukar jag komma ihåg ungefär vad som stod i dem. Detta gick ju stick i stäv mot vad jag tidigare lärt mig.

Det där har varken min lilla eller stora häst läst.

De stora dricker med nästan varje tugga och den lilla springer en vända i hagen, sen dricker hon, äter lite och så dricker hon osv.

Dvs de dricker definitivt mer än tre gånger per dygn.

va menar du med det? varför smirkar du?

Jo, jag tycker det var lite intressant det där med att de drack ungifär lika mkt vatten oavsett om det fylldes på några gånger under dagen eller fanns tillgång till det hela tiden. Smirkgubben sätter jag dit endast för att jag tycker det ser trevligt ut och att visa att man är en glad prick;)

Smirkgubben sätter jag dit endast för att jag tycker det ser trevligt ut och att visa att man är en glad prick;)

Om man använder smirkgubben :smirk: så framstår man inte som en glad prick, snarare tvärtom.
Det är bättre att använda winkgubben: ;)

Immer

Om man använder smirkgubben :smirk: så framstår man inte som en glad prick, snarare tvärtom.
Det är bättre att använda winkgubben: ;)

Immer
precis så tänker jag oxå... det var därför jag tor Rockis inlägg som något negativt...

Kanske lite utanför tråden hoppas att det är OK.

Har egentligen inte tid med detta just nu så det blir ganska kort och kanske ogenomtänkt.
Vad skulle vi ha för nytta av värmereceptorer? Är kanske lite dum men jag har svårt att förstå hur vi skulle kunna kompensera för ngt som är för varmt även om vi skulle lyckas få det i oss? Det går ju knappast att köra reaktionerna baklänges så det går åt energi?

Vi kan göra oss av med överskottsvärme genom att öka den perifiera cirkulationen, alltså blodflödet till ytlig vävnad. Blodet kyls av omgivningen. För att maximera värmeavgången kan vi även utsöndra en mix av vatten och salter dvs svett.

Jag kan inte så mkt dvs ingenting om forskning inom medicin men kan tycka att även 20 st är ett ganska lågt tal för att kunna säkerställa en undersökning (om man inte har 20 st identiskt likadana individer kanske).

Tack för länken. Jag ska kolla den senare i jul hinner inte just nu inför morgondagen.
Jag tycker att det är ganska fascinerande även om jag inte har ngn medicinutbildning.
Kul med fler som tycker det.

Vi tvingades läsa statistik :eek: ocg då fick vi lära oss att 20 prover var nödvändigt för att få signifikanta resultat. Naturligtvis är det ju mycket bättre med fler, men 20 var ett minimum. Sedan krävs ju andra saker, som dubbelblindning och randomisering för att resultaten ska godtas av den etablerade forskningsvärlden. Men under den delen av undervisningen sov jag mest, behövde inte veta allt för att klara tentan och statistik är verkligen ett sömnpiller.

Mmm, visst är det kul att förstå hur saker och ting fungerar. Jag har långt kvar på min medicinutbildning, men det roliga med att läsa forskningsrapporter är att man inte behöver vara något geni för att förstå resultaten eftersom det alltid finns en diskussion och sammanfattning, så förstår man inte de enskilda styckena kan man ändå förstå helheten.

Vi kan göra oss av med överskottsvärme genom att öka den perifiera cirkulationen, alltså blodflödet till ytlig vävnad. Blodet kyls av omgivningen. För att maximera värmeavgången kan vi även utsöndra en mix av vatten och salter dvs svett.

Visserligen var jag mitt uppe i julstöket när jag skrev mitt senaste inlägg till dig men jag hade nog inte kommit på det ändå. Det gäller att få in hjärnan (min i alla fall) på rätt spår min var intälld på metabolismen. Heldumt - men det råkar jag ut för ibland/ofta. Jag antar att vi har många blodkärl runt magsäcken som i så fall kan ta hand om värmen?

Vi tvingades läsa statistik :eek: ocg då fick vi lära oss att 20 prover var nödvändigt för att få signifikanta resultat. Naturligtvis är det ju mycket bättre med fler, men 20 var ett minimum. Sedan krävs ju andra saker, som dubbelblindning och randomisering för att resultaten ska godtas av den etablerade forskningsvärlden. Men under den delen av undervisningen sov jag mest, behövde inte veta allt för att klara tentan och statistik är verkligen ett sömnpiller.

Mmm, visst är det kul att förstå hur saker och ting fungerar. Jag har långt kvar på min medicinutbildning, men det roliga med att läsa forskningsrapporter är att man inte behöver vara något geni för att förstå resultaten eftersom det alltid finns en diskussion och sammanfattning, så förstår man inte de enskilda styckena kan man ändå förstå helheten.

Jag tyckte också att det var tråkigt med den statistik jag läste för massor av år sedan. Tack och lov var det en kort kurs. Jag minns ingenting av den.
Jag tycker också att det är kul att förstå hur det fungerar dessutom är det mkt lättare att komma ihåg det sedan.

Liknande trådar

Hästvård Tjena tjena. Ursäkta om detta är långt, hoppas ni orkar läsa. Blev utskälld av en i stallet för att jag missköter mina 3 hästar (en...
Svar
5
· Visningar
1 956
Senast: Dopy
·
Hästvård Hästskrället dricker alldeles för dåligt, speciellt nu sedan det blev kallt :nailbiting: Tar bort is och fyller på med varmvatten ute 2...
2
Svar
38
· Visningar
3 845
Senast: Emiro
·
Ekonomi & Juridik Hej, liten fråga. Jag har hyrt ett stall där jag haft 2 månaders uppsägningstid med inackorderade, men sedan blivit uppsagd med...
2
Svar
33
· Visningar
5 498
Senast: ameo
·
I
Hästvård Har en liten undran, och innan jag själv får ett ångestanfall vill jag bara höra vad ni tror detta kan vara. (Klinik kommer ringas)...
Svar
14
· Visningar
2 346
Senast: Zipp2010
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka