Dricka vatten med is i karet

Sv: Dricka vatten med is i karet

Jag var på en första hjälpem kurs för häst för några månader sedan. Om jag tolkade dem rätt så sa de :

att hästen kan få kolik av att va utan vatten på dagen helt, o de kunde också få kolik av isigt vatten. Så på vintern så kan de få kolik av både orsaken att inte ha vatten alls men också av isigt kallt vatten..

När jag haft min häst på mina föräldrars gård har de haft vatten året runt ute som inne, o då på vintern isigt ofta, men hon aldrig fått kolik iaf inte som jag märkt.

Nu har jag hästen i ett mkt större stall där det är ca 25 hästar nu, där har de inte vatten alls i hagen på vintertid. Dock går de bara ute från ca 08:30 till 15:30, o det verkar fungera också. Men jag kanske skulle önska att man kanske ordnade termobar eller dyl dit eftersom man faktiskt betalar en hel del i hyra ändå så.

saxat från sjv.se

Tack! :bow: Om inte du hade gjort det så hade jag.
Jag tycker att det gått lätt hysteri i detta med att hästar alltid måste ha tillgång till vatten. Men, när jag växte upp på 60-talet tillbringade jag all min fritid i ett tävlingsstall (SM-nivå hoppning, EM-nivå fälttävlan) och där "vattnades" hästarna två gånger om dagen när de stod inne. De hade inga hinkar i boxen, utan man ledde ut dem en och en till ett stort gjutet kar i stallgången. Där fick de dricka sig otörstiga.
Det var vanligt att man gjorde så förr, och jag kan inte minnas att hästarna i tävlingsstallet någonsin hade kolik.

Själv ger jag mina vatten i hagen på vintern, på sommaren när de går ute dygnet runt har de rinnande vatten i hagen. Men - om det skulle bli riktigt kallt så hade jag nog bara gått ut med vatten till dem en gång om dagen, låtit dem dricka de de ville och sedan tagit bort hinken.

Immer

Mina hästar slår hål på isen och dricker - inget konstigt med det. Dock skulle jag inte ge dem iskallt vatten efter ansträngning.

Ett bra sätt att få hästarna att dricka lugnare och inte så girigt är att lägga ett lager med halm på vattenytan.

Immer

*knapplån*

Jag skulle aldrig låta hästarna gå utan vatten en hel dag men jag skulle heller inte låta mina hästar dricka isvatten. Mina har hinkar inne och det är alltid vatten kvar och ändå så dricker de direkt när de kommer ut.

Jag knackar sönder isen och tar sedan ett durkslag och håvar ur isen. Sedan fyller jag på med hett vatten så är det härligt ljummet när de kommer ut. Nu har jag den fördelen att jag fyller på vattnet flera gånger varje dag så det fryser aldrig riktigt.

Annars är Thermobar att rekommendera!

Tömmer du karet sedan eller, annars blir det ju snart isvatten igen. Eller går hästarna bara ute någon timme? Förstår inte riktigt. Har själv använt uppvärmt vatten, men det tar ju bara någon timme så är det ju iskallt igenom och då är man ju tillbaka på ruta ett.

Sorry, läste ditt inlägg klart och såg att du fyller på under dagen. Då förstår jag. Tyvärr är det ju inte många som har möjlighet att göra så.

Är det någon som känner till om hästen har köldreceptorer i magsäcken? För om det är så kommer hästen att kompensera för det kalla vattnet om den dricker måttligt och därmed är det helt riskfritt. Eftersom vi delat så stor del av vår evolution med alla andra däggdjur är det ju troligt anser jag, men om någon har andra fakta får ni gärna rätta mig. Någon form av kompensationssystem måste ju dock ändå finnas, annars skulle ju hästen dö av nedkylning om den drack kallt vatten...

Tycker att det låter oerhört konstigt att hästar skulle få kolik om dom utan att vara hårt ansträngda dricker normala mängder av vatten som det är is i.

Har haft hästar i litet stall där dom hade vattenhinkar inne och isolerat kar ute men om det blev ner mot -20 så kunde vattnet frysa ibland och ingen av dom hästarna har nånsin haft kolik. Och alla hästar som inte bor i skåne eller har termobars i hagen skulle ju gå runt med konstant magont:smirk::crazy:

Det där köper jag.

hästar dricker inte mkt vintertid, mest till det torra höet eller efter kraftfoderintag.

mina får en hel hink med varmt linfrövatten på morgonen, sen dricker de inte alls i hagen, när de inte får lika stora mängder hö som förr.

Intressant att när det är snö så föredrar de den framför vattnet- eller är mina konstiga:angel:

Men, när jag växte upp på 60-talet tillbringade jag all min fritid i ett tävlingsstall (SM-nivå hoppning, EM-nivå fälttävlan) och där "vattnades" hästarna två gånger om dagen när de stod inne. De hade inga hinkar i boxen, utan man ledde ut dem en och en till ett stort gjutet kar i stallgången. Där fick de dricka sig otörstiga.
Det var vanligt att man gjorde så förr, och jag kan inte minnas att hästarna i tävlingsstallet någonsin hade kolik.

Jag kan dock bara tänka på hur moderna hästars kost ser ut med mycket torrt hö. När hästen betar gräs där vätskenivån är hög får den tillräkligt med vatten för att tillgodose behoven för stunden, men när den äter hö är bilden en helt annan. Jag tror givetvis inte att en häst faller död ner bara för att den inte får vatten med sitt foder, men faktum är att torr föda triggar törst, troligtvis via receptorer i svalg och hals, och jag anser som jag skrev i tidigare inlägg (tror att det var i den här tråden) att man bör lyssna på kroppens signaler och dricka sig otörstig när detta inträffar. Påpekar åter att jag inte tror att hästen tar direkt skada av att bara få dricka vi en eller två tillfällen per dygn, men det är ju så onödigt att överhuvudtaget utsätta den för törstkänslor den inte kan svara på. Att man gjorde så förr beror mer på att man inte hade samma förståelse för mekanismerna kring törst då, tror jag, men det är ju givetvis min personliga åsikt och inget jag kan grunda på vetenskap.

Inga problem med att låta hästarna dricka isvatten men tar även jag bort en del is i samband med att jag fyller på mer vatten men detta bara för att det skall frysa ihop totalt.
¨PL

Fast hästar har ju ätit hö i alla tider.

Vet inte om antalet koliker har ökat, men det verkar så. Vad beror det på i välfärdssamhället;):confused:där problemet med överviktiga hästar är mer vanligt.

Ute i det fria så tror jag att de dricker mkt men sällan. annars måste de hela tiden hålla sig nära ett vattenhål.
titta på alla andra betesdjur.

Jag kan dock bara tänka på hur moderna hästars kost ser ut med mycket torrt hö.

Även på 60-talet levde hästarna av hö vintertid.

Att man gjorde så förr beror mer på att man inte hade samma förståelse för mekanismerna kring törst då, tror jag, men det är ju givetvis min personliga åsikt och inget jag kan grunda på vetenskap.

Men även i vår tid är det tillåtet att endast "vattna" två gånger per dygn.

Immer

Klart hästarna ska ha vatten:smirk: själv fyller jag på mellan 2-3 ggr om dagen. Ibland är jag tvungen att hälla på ljummet vatten om det har fryst. Mina hästar dricker jätte mkt vatten och det är bra. Utan vatten kan kolik uppstå i onödan.

Vatten i hagen ett måste också på vintern
Antingen installerar du en eluppvärmd vattenkopp eller också får du bära ut vatten flera gånger om dagen.

– Det finns en tro att hästar kan skaffa sig vätska genom att äta snö. Det är helt felaktigt, säger Peter Kallings. När det gäller djurplågerifall så handlar det ofta just att hästarna gått ute på vintern utan vatten.

http://www.hastfolk.se/2004-06/04061_om_kyla.htm

Stallmästarens tips!
Vattnet i kar och hinkar utomhus fryser inte lika lätt på vintern om du lägger i en träbit. När hästen dricker rör sig träbiten och bryter upp isskorpan.

Har ej provat det själv, men ska testa om det stämmer;)

Sorry, läste ditt inlägg klart och såg att du fyller på under dagen. Då förstår jag. Tyvärr är det ju inte många som har möjlighet att göra så.

Är det någon som känner till om hästen har köldreceptorer i magsäcken? För om det är så kommer hästen att kompensera för det kalla vattnet om den dricker måttligt och därmed är det helt riskfritt. Eftersom vi delat så stor del av vår evolution med alla andra däggdjur är det ju troligt anser jag, men om någon har andra fakta får ni gärna rätta mig. Någon form av kompensationssystem måste ju dock ändå finnas, annars skulle ju hästen dö av nedkylning om den drack kallt vatten...

Det låter intressant så jag undrar naturligtvis
Vilka djur är det som har köldreceptorer i magsäcken och vad har de för nytta av det?

Våra hästar dricker iskallt vatten på vintern. Vi har kallstall så det fryser i deras hinkar. Men jag tror i och för sig inte att det är farligt. Vattnet blir ju inte kallare än strax över noll grader. Kallare vatten går ju inte att dricka precis. Så jag vet inte om det är ngn större skillnad på ex 3-4 grader och en halv.

Stallmästarens tips!
Vattnet i kar och hinkar utomhus fryser inte lika lätt på vintern om du lägger i en träbit. När hästen dricker rör sig träbiten och bryter upp isskorpan.

Har ej provat det själv, men ska testa om det stämmer;)

Har också den boken och provat detta, funkade inte för mig iaf...

Våra hästar dricker iskallt vatten på vintern. Vi har kallstall så det fryser i deras hinkar. Men jag tror i och för sig inte att det är farligt. Vattnet blir ju inte kallare än strax över noll grader. Kallare vatten går ju inte att dricka precis. Så jag vet inte om det är ngn större skillnad på ex 3-4 grader och en halv

Det är samma hos mig, ett himla jobb med vattnet vintertid, men nödvändigt:smirk:

Precis som ratzzy säger, den enda gången inte hästen ska dricka iskallt vatten är direkt efter ett träningspass.

Fri tillgång till vattenFlera studier har visat att hästar dricker mest vatten inom 1-2 timmar efter utfodring, framförallt när den äter stråfoder. Glöm inte att se till att hästarna har vatten även vintertid när de fodras i hagen. Hästar som inte dricker tillräckligt och fortsätter att äta riskerar att drabbas av förstoppningskolik
http://www.alltomhastar.se/article.asp?article_id=310&infogrp_id=38

Va bra slapp jag testa det, hittade tipset på nätet:D

Hallå!
Har i vinter fått en kalas-present på födelsedagen! Ett el-uppvärmt vattenkar till pållarna! Då man inte får göra reklam här på Buke kan jag inte berätta vad det heter! Det fungerar kanon, nu slipper jag banka ut is ur frysta hinkar som spricker, etc i kylan! Vatten i lagom temp på morgonen, trots -15 på natten! Slipper kuta runt med hinkar då, när jag har det som stressigast! Toppen!
God Jul!

Liknande trådar

Hästvård Tjena tjena. Ursäkta om detta är långt, hoppas ni orkar läsa. Blev utskälld av en i stallet för att jag missköter mina 3 hästar (en...
Svar
5
· Visningar
1 956
Senast: Dopy
·
Hästvård Hästskrället dricker alldeles för dåligt, speciellt nu sedan det blev kallt :nailbiting: Tar bort is och fyller på med varmvatten ute 2...
2
Svar
38
· Visningar
3 845
Senast: Emiro
·
Ekonomi & Juridik Hej, liten fråga. Jag har hyrt ett stall där jag haft 2 månaders uppsägningstid med inackorderade, men sedan blivit uppsagd med...
2
Svar
33
· Visningar
5 498
Senast: ameo
·
I
Hästvård Har en liten undran, och innan jag själv får ett ångestanfall vill jag bara höra vad ni tror detta kan vara. (Klinik kommer ringas)...
Svar
14
· Visningar
2 346
Senast: Zipp2010
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Senast tagna bilden XVI
  • Mata småfåglarna