Dricka vatten med is i karet

Sv: Dricka vatten med is i karet

Så hade vi det också. Det vill säga kar på gården. Hästarna fick vatten på morgonen (vi hade även vatten i endel hagarna) sen fick de en gång på kvällen.

De hästar som blev ridna fick möjlighet att dricka efter passet. Sen kan jag berätta att ingen av våra hästar drack vatten om vi satte in en spann. Men de sa tydligt till med en gnäggning eller ruskade på huvudet om de var törstiga man lärde sig läsa av dem fort.

Betes tid gick unghästarna och avelston ute på stora vider och de drack en gång om dagen (skymning) och aldrig vi såg en häst gå själv ditt mitt på dagen för att dricka. De kom alltid i samlad flock för att dricka sen gick de. Kor och hästar ihop.

Idag har jag vatten i hagarna och vattenkoppar (sedan ett år tillbaka) inne, skillnade? Vad fan blöter de hösilage för? I dont get the point. Så skillnaden är att jag inte har en aning hur mycket de dricker och jag får mocka ut mer våthalm.

Har aldrig haft kolik pga av kallt vatten, men vid närmare efter tanke har jag aldrig hört någon häst någonsin ha kolik på våran gård.

Grannen till oss hade det likadant och de hade fullblodsavel/träning och halvblodavel/träning med bland annat godkänd hingst.

Så det kanske är så att vi daltar för mycket? Inte vet jag. Grannen till oss säger samma sak som vi, skönt med vattenkoppar man slipper massa spring men det är mer att mocka, slabbar då alltså.

Får väl kalla det KL

Åh, varför önskade jag mig inte det i julklapp. Du är klok du:smirk:

God Jul

KL
Mina har vattenhinkar inne och får vatten ute vid lunchtid. De dricker i stort sätt inget ute och väldigt lite inomhus på vintern. De får iof ensilage med 37%ts runt 20 kg/häst. I hagen brevid dricker hästarna ute och inne och de får Horsehage. I den 3e hagen finns en häst som hitills bara ätit hö. Hon vräker i sig flera hinkar vatten inomhus och dricker minst 1 kanna vatten utomhus.

jag har vatten ute året runt... vintertid brukar jag stampa sönder isen o hälla en hink varmt vatten i...

dock tycker jag det låter som din häst inte dricker tillräckligt inne om h*n dricker så mycket ute... kanske du har för dåligt flöde i vattenkoppen så att du behöver ha vattenhink ist..

http://www.hastfolk.se/2004-06/04061_om_kyla.htm

Stallmästarens tips!
Vattnet i kar och hinkar utomhus fryser inte lika lätt på vintern om du lägger i en träbit. När hästen dricker rör sig träbiten och bryter upp isskorpan.

Har ej provat det själv, men ska testa om det stämmer;)

Har också provat utan framgång. Har funderat på att prova flöte med lång pinne, det borde röra runt vattnet för vinden - har dock ej kommit till skott. I övrigt gör jag som PL o mina hästar gör som Immers; knackar hål på ytan o dricker.

Rebecka83: vet inte om det är därför, när jag har el i ena hinken föredrar hästarna ändå det kallare vattnet med isskorpa.

Vet PL förresten om det finns ett samband mellan kallt vatten o kolik?

Många hästar jag vet har druckit isvatten, ingen har fått kolik, dött eller ens fått känningar. Nu ska man inte jämföra vild- och tamhästar men vildhästarna klarar ju att klunka vatten året runt (de dricker ju girigt) och jag tror inte hästarna har ont av det.

Våra hästar dricker isvatten ute i hagen. Inomhus har de tempererat vatten men endast för att ledningarna inte ska frysa.

Haha, man märker hur olika vi tänker när jag säger moderna tider. Jag jämför alltså nutidens domesticerade hästar med hästens utveckling innan människan intrång. Inte hästar idag med de för 50 år sedan.

Åter igen, på bete äter hästen gräs med ett vätskeinnehåll som inte kan jämföras med hö.

Vad det gäller dina erfarenheter från 60-talet, se mitt svar till axel. Som jag tryckte på i mitt svar till dig, jag påstår inte att de hästar som bara får vatten två gånger per dygn lider, men jag tror att det bästa för hästen är fri tillgång på vatten. Vår törstreglering är ett otroligt precist system som mår bäst när det får fungerar helt utan inverkan.

Att det är tillåtet att göra nånting betyder inte att det är det bästa för hästen.

Måste få höra era åsikter om detta!
Har idag blivit kallad "den sämsta hästmänniska som finns"...!:mad:
Detta pga att jag fyller på vatten till min häst dagligen,oavsett
hur kallt det är!
Det första min häst gör när hon kommer ut på morgonen är att
dricka girigt,& blir otålig om karet skulle vara tomt.
Givetvis har hon vattenkopp i boxen och den använder hon,men största mängden dricker hon ute,sommar som vinter,med eller utan is.
Gubben som sa detta ,påstod att det är mycket farligt att låta
hästarna dricka ur kar med is i ,och hans hästar får bara vatten
i boxen!Inget vatten på hela dagen alltså...
Den enda gång jag hört talas om att hästen inte ska ha kallt vatten
är efter hård ansträngning:confused:

ÖH gubben är ju dum i huvudet isåfall men jag ger mina hästar jummetvatten för dom dricker då också men det är för att det inte sak bli till is:)Fortsätt att ge hästarna vatten du :)

Det låter intressant så jag undrar naturligtvis
Vilka djur är det som har köldreceptorer i magsäcken och vad har de för nytta av det?

Vi människor har köldreceptorer i magsäcken som mäter temperaturen på den föda vi intar. Dricker vi iskallt vatten skickas impulser till hjärnan, som startar kompensationsmekanismer med ökad metabolism som följd. Ökad metabolism=ökad värmeutveckling. Kroppen kompenserar alltså för det kalla vattnet. Det är därför det är bättre att dricka ljummet te än iskall läsk en varm sommardag. Dricker vi iskall dricka blir vi helt enkelt varmare.

Att det är tillåtet att göra nånting betyder inte att det är det bästa för hästen.

Men med tanke på allt Djurskyddsmyndigheten hittade på under sin korta livstid, så är det väl märkligt att den inte lagstiftade om att hästar alltid ska ha tillgång till vatten?

Det finns noggranna föreskrifter för allt som gäller hästar.

Jag har förresten aldrig påstått att det är bäst för hästen att den bara får vatten två gånger per dygn - men det är tillåtet att göra så.
Själv ser jag till att mina hästar har vatten både ute och inne.

Immer

Våra hästar har stora skogshagar som vinterhagar, där rinner en strid bäck/å igenom dom.
De väljer alltid att dricka det vattnet istället för det som vi häller upp i kar... och det är jättekallt vatten i bäcken:crazy::smirk:-

Ingen av dom har någonsin blivit sjuka av det.

Vi människor har köldreceptorer i magsäcken som mäter temperaturen på den föda vi intar. Dricker vi iskallt vatten skickas impulser till hjärnan, som startar kompensationsmekanismer med ökad metabolism som följd. Ökad metabolism=ökad värmeutveckling. Kroppen kompenserar alltså för det kalla vattnet. Det är därför det är bättre att dricka ljummet te än iskall läsk en varm sommardag. Dricker vi iskall dricka blir vi helt enkelt varmare.

I sammanhanget ska man kanske också ta i beaktande att hästen har en lång hals - vattnet kanske hinner värmas upp något innan det landar i magen?

Det är ju faktiskt så att hästar klarar av att andas in kall luft mycket bättre än vad vi människor gör - eftersom luften värms upp innan den når lungorna.

Immer

Jag menar inte att du påstått det, jag använder bara dina inlägg för att försöka förklara min ståndpunkt, nämligen att hästar bör ha fri tillgång på vatten och varför.

I sammanhanget ska man kanske också ta i beaktande att hästen har en lång hals - vattnet kanske hinner värmas upp något innan det landar i magen?

Det är ju faktiskt så att hästar klarar av att andas in kall luft mycket bättre än vad vi människor gör - eftersom luften värms upp innan den når lungorna.

Immer

Helt klart sant, det är just därför jag är lite osäker på om de har samma utvecklade system i magsäcken, dock är det omöjligt att vatten precis över frystemperatur ska hinna värmas till 37 grader innan det når magsäcken, så därför tror jag att de nog har någon form av receptorer. Som du kanske märkt är dock mitt specialområde humanmedicin, men ofta är det lätt överförbart på hästar, vi är trots allt väldigt lika.

När hästen andas in kall luft använder den en motströmsprincip där luften försätts i turbulent flöde och möter varmt blod. Om inte hästar ser helt annorlunda ut än andra däggdjur finns inte ett sådant system i matstrupen.

Måste få höra era åsikter om detta!
Har idag blivit kallad "den sämsta hästmänniska som finns"...!:mad:
Detta pga att jag fyller på vatten till min häst dagligen,oavsett
hur kallt det är!
Det första min häst gör när hon kommer ut på morgonen är att
dricka girigt,& blir otålig om karet skulle vara tomt.
Givetvis har hon vattenkopp i boxen och den använder hon,men största mängden dricker hon ute,sommar som vinter,med eller utan is.
Gubben som sa detta ,påstod att det är mycket farligt att låta
hästarna dricka ur kar med is i ,och hans hästar får bara vatten
i boxen!Inget vatten på hela dagen alltså...
Den enda gång jag hört talas om att hästen inte ska ha kallt vatten
är efter hård ansträngning:confused:

Jag tycker hästar ska ha fri tillgång till vatten mer eller mindre dygnet runt. Min häst har 20litersspann och vattenkopp inne i boxen. Hinken fylls varje dag det sista innan jag åker hem. Ute i hagen är de tre hästar som delar på ett kar som rymmer gissningsvis ca 75liter. DEt fylls vid utsläppet och vid behov vid lunchen. hon går ute ca 8timmar per dag. Är det minus blir hagvattnet isigt men de har aldrig tagit skada av det. så fortsätt du att ge din häst vatten i hagen även om det är kallt

Jag hittade denna, i sammanhanget intressanta sak:
http://hippocampus.slu.se/bibliotek/dokument/Andersson_Karolina-021.pdf

På ett ställe står det så här:

Yttertemperaturen spelar också roll för hur ofta hästen dricker. Vid 0-50 C dricker hästen ungefär en gång under 8 timmar medan den vid +300C behöver dricka 1 till 2 gånger per timme (Planck, 1997). Meyer (1995) uttrycker det något annorlunda: frigående hästar dricker 1ggr / 8 timmar vid 0-50C och 1,8 ggr / 1 timme vid 30-350C.

Det ska vara 0-5 grader, +30 grader osv (nollan blev stor när jag kopierade och klistrade)

Immer

Intressant, synd bara att de bara har 5 hästar, svårt att få någon som helst signifiknans i resultaten på en så liten studie. Har för mig att ett minimum av 20 individer krävs. Kan upprepa min fråga från ett tidigare inlägg: Känner du till någon bra databas för veterinärmedicinska artiklar och studier? Vill hemskt gärna titta på orginalförfattarnas egna ord, alltid lättare att förstå resultaten när man kan se orginaldata och inte bara läser en students sammanfattning.

"Enligt Meyer (1995) varierar vattenbehovet i förhållande till torrsubstanshalten..."

Föga förvånande, visar dock att hästar kräver mer vätska vid utfodring med hö. Fast det har kanske ingen betvivlat. Står även att hästen dricker som mest de närmsta 3 timmarna efter utfodring oavsett typ av foder. Att fodra lunch utan att ge vatten är alltså olämpligt. Tråkigt att de inte haft ett kontrollerat stråfoderintag vid undersökningen, har man bara 5 hästar tar det ju totalt bort möjligheten att se några resultat när det finns så många parametrar.

Det där med att fodra lunch och inte ge tillgång till vatten beror väl på hur länge hästarna går ute? Många hästar kommer ju (tyvärr) in väldigt tidigt. Skulle tro att det är väldigt många som går ute mindre än 8 timmar (och eftersom de bara dricker en gång under den tiden om det är 0-5 grader C så borde de ju klara sig utan vatten i hagen).

Immer

Liknande trådar

Hästvård Tjena tjena. Ursäkta om detta är långt, hoppas ni orkar läsa. Blev utskälld av en i stallet för att jag missköter mina 3 hästar (en...
Svar
5
· Visningar
1 956
Senast: Dopy
·
Hästvård Hästskrället dricker alldeles för dåligt, speciellt nu sedan det blev kallt :nailbiting: Tar bort is och fyller på med varmvatten ute 2...
2
Svar
38
· Visningar
3 845
Senast: Emiro
·
Ekonomi & Juridik Hej, liten fråga. Jag har hyrt ett stall där jag haft 2 månaders uppsägningstid med inackorderade, men sedan blivit uppsagd med...
2
Svar
33
· Visningar
5 498
Senast: ameo
·
I
Hästvård Har en liten undran, och innan jag själv får ett ångestanfall vill jag bara höra vad ni tror detta kan vara. (Klinik kommer ringas)...
Svar
14
· Visningar
2 346
Senast: Zipp2010
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Senast tagna bilden XVI
  • Mata småfåglarna