Dricka vatten med is i karet

Sv: Dricka vatten med is i karet

Vi människor har köldreceptorer i magsäcken som mäter temperaturen på den föda vi intar. Dricker vi iskallt vatten skickas impulser till hjärnan, som startar kompensationsmekanismer med ökad metabolism som följd. Ökad metabolism=ökad värmeutveckling. Kroppen kompenserar alltså för det kalla vattnet. Det är därför det är bättre att dricka ljummet te än iskall läsk en varm sommardag. Dricker vi iskall dricka blir vi helt enkelt varmare.

Tack för svaret. Jag har alltid hört att man ska dricka varm dryck när det är varmt men aldrig förstått varför men det gör jag nu. Det är säkert detsamma för hästar,. Det skiljer nog inte så mkt som man kan tro. I så fall kan jag tycka ännu mer att det borde vara OK för hästar att dricka kallt vatten. Men de kräver kanske lite extra mat i så fall? endast mina funderingar vet ej.

För att sedan svara på ett av dina senare inlägg så verkar det som att studier av hästar ofta utförs på ett begränsat antal djur och att det ofta är ett problem att de ej har haft tillräckligt många för att säkert kunna visa ngt.
Jag söker gärna på en databas som jag har fått av en användare här. man kan gå in på bibliotek och sedan söka. Jag har letat mest efter artiklar om näringsfysiologi och det finns det många av.

http://www.ker.com/products/publications/equine-review/index.html?try=Cookie

Tycker det är självklart att hästarna ska ha tillgång till vatten dygnet runt.Mina hästar går ute ungefär 12h per dygn och även nu när vi haft mellan -15 och-20 grader.
Fodrar ute 3 ggr om dagen och skulle aldrig våga det utan att dom har vatten.Mina hästar har heller aldrig blivit sjuka av kallt eller isigt vatten,dom tar även hål på isen om det hunnit blivit is mellan måltiderna:banana:

Här är det inte så kallt. Minus en grad så där som lägst. Dimmigt fuktigt och allmänt läskigt.Jag har bott i skåne i snart trettio år men vänjer mig nog aldrig. Det låter så mkt trevligare med alla som har snö och kyla.

Det där med att fodra lunch och inte ge tillgång till vatten beror väl på hur länge hästarna går ute? Många hästar kommer ju (tyvärr) in väldigt tidigt. Skulle tro att det är väldigt många som går ute mindre än 8 timmar (och eftersom de bara dricker en gång under den tiden om det är 0-5 grader C så borde de ju klara sig utan vatten i hagen).

Immer

Mmm, sant, men som jag fattade texten var de 8 timmarna när hästen inte utfodrades, och att den dricker oftare när den utfodrats och de närmsta 3 timmarna efter. De flesta lunchar väl vid 12-13 och hästarna brukar ju gå ute till iaf 16 i de flesta stall. Om man inte fodrar i hagen behöver ju hästen givetvis inte vatten i samma utsträckning.

Våra hästar har stora skogshagar som vinterhagar, där rinner en strid bäck/å igenom dom.
De väljer alltid att dricka det vattnet istället för det som vi häller upp i kar... och det är jättekallt vatten i bäcken:crazy::smirk:-

Ingen av dom har någonsin blivit sjuka av det.

Jag har samma som du, vattnar heller därför aldrig på vintern, de får klara sig själva.
Och kallt vatten, jag gillar kallt vatten, gärna med lite is i, varför skulle inte hästar göra det?

Tack för svaret. Jag har alltid hört att man ska dricka varm dryck när det är varmt men aldrig förstått varför men det gör jag nu. Det är säkert detsamma för hästar,. Det skiljer nog inte så mkt som man kan tro. I så fall kan jag tycka ännu mer att det borde vara OK för hästar att dricka kallt vatten. Men de kräver kanske lite extra mat i så fall? endast mina funderingar vet ej.

Precis, jag vet faktiskt inte alls om hästarna har köldreceptorerna, men som jag skrev i ett svar till Immer (tror jag det var) så måste de ju ha någon form av kompensationssystem för kall vätska och föda eftersom det vore fysiologiskt ogynnsamt att sjunka i kroppstemperatur varje gång man drack kall dryck. Även på sommaren är ju vatten sällan 37 grader. Intressant är att det inte finns några värmereceptorer i magsäcken (åter igen, på människor iaf) om inte jag minns helt fel. Antagligen för att vätska varmare än 44 grader kan utlösa smärtreceptorer i munnen och vi därför aldrig sväljer dryck som är så våldsamt mycket högre tempererat än 37 grader att det kan påverka vår kroppstemperatur.

För att sedan svara på ett av dina senare inlägg så verkar det som att studier av hästar ofta utförs på ett begränsat antal djur och att det ofta är ett problem att de ej har haft tillräckligt många för att säkert kunna visa ngt.
Jag söker gärna på en databas som jag har fått av en användare här. man kan gå in på bibliotek och sedan söka. Jag har letat mest efter artiklar om näringsfysiologi och det finns det många av.

http://www.ker.com/products/publications/equine-review/index.html?try=Cookie

Tråkigt att det blir så, för som sagt, om inte jag minns fel krävs det 20 "prover" för att en statistiker ska anse resultatet signifikant. Annars blir ju individuella variationer helt avgörande för resultatet.

Intressant länk, har tyvärr inte haft möjlighet att läsa nånting på sidan än, läste bara presentationen av företaget, men ska absolut kolla in den närmare när julhysterin passerat.

Är du intresserad av medicinsk forskning i största allmänhet finns ju

www.pubmed.com

En sida med alla publicerade forskningsrapporter inom medicin. Den är egentligen humaninriktad, men som sagt skiljdes människor och hästar väldigt sent i utvecklingen och de cellbiologiska faktorerna är ju detsamma för oss alla. Men det är kanske mest en sida för nördar som mig :)

Och kallt vatten, jag gillar kallt vatten, gärna med lite is i, varför skulle inte hästar göra det?

Haha, ja varför inte. Nu bara spånar jag, men i kallt vatten är det ju mindre risk för bakterier, eftersom de de flesta är lite kräsna och gärna vill ha det varmt och gott innan de slår sig till ro. Om jag inte minns helt fel har jag läst någonstans att anledningen till att vi människor helst dricker kall dryck när vi känner törst är just att våra instinkter säger oss att kall vätska innebär mindre risk för sjukdomar. Enligt diverse naturprogram på tv (inget jag kan hänvisa till nu dock) föredrar ju vilda djur kallt vatten framför varmt. Varför skulle det inte vara så för hästar?

Senast ändrad av en moderator:

Kanske lite utanför tråden hoppas att det är OK.

Har egentligen inte tid med detta just nu så det blir ganska kort och kanske ogenomtänkt.
Vad skulle vi ha för nytta av värmereceptorer? Är kanske lite dum men jag har svårt att förstå hur vi skulle kunna kompensera för ngt som är för varmt även om vi skulle lyckas få det i oss? Det går ju knappast att köra reaktionerna baklänges så det går åt energi?

Jag kan inte så mkt dvs ingenting om forskning inom medicin men kan tycka att även 20 st är ett ganska lågt tal för att kunna säkerställa en undersökning (om man inte har 20 st identiskt likadana individer kanske).

Tack för länken. Jag ska kolla den senare i jul hinner inte just nu inför morgondagen.
Jag tycker att det är ganska fascinerande även om jag inte har ngn medicinutbildning.
Kul med fler som tycker det.

detvis KL

Mycket intreanst diskussion måsate jag säga... Och skönt att den håller sog civiliserad... :p

Det verkar ju ändå som at´t vi håller med varandra i grund och botten. Att det inte lär sakda att hästen har tillgång till vatten dygnet runt, och de festa verkas kunna acceptera att det är ok att inte ha det. Tror som någon sa att Djurskyddsmyndigheten hade gjort nått åt det om det fanns dokumenterar att hästar mådde dåligt av att få dricka sig otörstiga två ggr/dag, peronligen tror jag det.. sen vet man ju aldrig med myndigheter ;)....

Ang dricka två ggr/dag så våra ponnyer hade det faktiskt så. De fick vatten morgon och kväll. Under många år. Inga problem. De drack sällan om man skulle erbjuda dem mitt på dagen, t ex efter ridtur heller.

Däremot sen när jag blev äldre och började opponera mig mot 2 ggr/dygn och började ge dem oftare och tillslut fritt, så i början drack de även med fri tillgång i princip bara morgon och kväll, men sen 'ställde de om' sig och drack mer utspritt. Så det verkade som om de 'ställde in sig' på endera sättet. Det gick totalt över dygnet lika mycket vatten vid morgon och kväll som vid fri tillgång.

det där tror jag nog är ganska troligt faktist... att hästarna helt enkelt anpassar sig... "vet" de att de bara får vatten två ggr om dan, så ser de väl till att dricka sig otörstiga då... och vet de att det finns hela tiden så dricker de väl mindre och oftare... när de är "törstiga" helt enkelt....

det där tror jag nog är ganska troligt faktist... att hästarna helt enkelt anpassar sig... "vet" de att de bara får vatten två ggr om dan, så ser de väl till att dricka sig otörstiga då... och vet de att det finns hela tiden så dricker de väl mindre och oftare... när de är "törstiga" helt enkelt....

Mm, det verkade ju så. Samtidigt så vet jag inte om det var just de här två exemplaren så att säga. Jag har i perioder inte kunnat erbjuda mina vatten i hagen, utan de har fått fritt vatten inne, men inget ute. De har då inte druckit mer inne, och varit ordentligt törstiga mitt på dagen i hagen. (ätit snö, varit upprepade ggr och kollat där vattenkaret brukat stå etc, och när/om man burit ut vatten till dem har de druckit massvis).

Så jag törs inte säga att det 'är' så rent generellt, men ponnyerna tycktes fungera så iaf. Och -förvånande nog - som sagt inte ta minsta lilla skada av det (inga koliker, inga hälsoproblem alls, och de uppnådde ordentligt hög ålder båda två).
Men det är inte ett sätt jag skulle vilja ha, men jag kan förstå att/varför det är tillåtet, och att det iaf för vissa hästar kan fungera utmärkt.

Jag blir så förundrad över att hästen fortfarande finns med oss nu, 2007.

Tänk att de har överlevt att dricka isvatten innan vi kom och räddade dem med täcken, träns, sadlar, sporrar och varmt vatten.

Våra har hinkar inne och ute, de föredrar att dricka ute och har inte mått dåligt av iskallt vatten.

DÄREMOT hade jag INTE gett iskallt vatten till en flåsig, svettig, varm häst.

:banana:Tusen tack alla ni som engagerat er i detta!
Det har varit fantastiskt att ta del av allas åsikter och kunskap!
Majoriteten tycks vara av samma uppfattning, att hästen nog
inte tar ngn nämnvärd skada av att ha tillgång till vatten,även
om det råkar bli med is!
Har tyvärr i nuläget inte råd med ett el kar,men tycker det verkar
vara en mkt bra uppfinning!
Åter igen, tack allesammans och God Jul!:):)

Go Jul! Hoppas du orkar stå på dig mot gubben... eller åtminstånde få honom att fatta att du inte håller med :angel:

Liknande trådar

Hästvård Tjena tjena. Ursäkta om detta är långt, hoppas ni orkar läsa. Blev utskälld av en i stallet för att jag missköter mina 3 hästar (en...
Svar
5
· Visningar
1 956
Senast: Dopy
·
Hästvård Hästskrället dricker alldeles för dåligt, speciellt nu sedan det blev kallt :nailbiting: Tar bort is och fyller på med varmvatten ute 2...
2
Svar
38
· Visningar
3 845
Senast: Emiro
·
Ekonomi & Juridik Hej, liten fråga. Jag har hyrt ett stall där jag haft 2 månaders uppsägningstid med inackorderade, men sedan blivit uppsagd med...
2
Svar
33
· Visningar
5 498
Senast: ameo
·
I
Hästvård Har en liten undran, och innan jag själv får ett ångestanfall vill jag bara höra vad ni tror detta kan vara. (Klinik kommer ringas)...
Svar
14
· Visningar
2 346
Senast: Zipp2010
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka