Dressyrsnackis 11

Status
Stängd för vidare inlägg.
Vi har drabbats av -15 grader och ingen snö.. stenhårt i marken.. svårt att hålla motivationen uppe då.. tips på era bästa övningar i skritt mottages därför tacksamt.
Möjlighet att åka till manege har vi ibland men dom flesta dagar är det hemmaträning som gäller..

10660190_1536820536640394_2657179404727844114_n.jpg

Vi har drabbats av -15 grader och ingen snö.. stenhårt i marken.. svårt att hålla motivationen uppe då.. tips på era bästa övningar i skritt mottages därför tacksamt.
Möjlighet att åka till manege har vi ibland men dom flesta dagar är det hemmaträning som gäller..

10660190_1536820536640394_2657179404727844114_n.jpg

Bakdelsvändningar, öppnor och slutor, skänkelvikningar. Öva fina halter. Ryggningar.
Miljöträning med olika "farligheter".

Vi har samma problem här och jag har verkligen fått en uppenbarelse hur mycket skrittarbetet gör. Nu har jag iofs tillgång till ridhus men jag skrittar ofta ut dagen innan träning och gör mycket skänkelvikningar, öppna, sluta och halter och hästen känns aldrig så bra som efter en fokuserad skrittur. Dock förstår jag att man tappar motivationen om ridhuset ligger långt bort... Kan du rida i skogen runt träd, över stock och sten, klättra/backträning inkl. övergångar skritt-halt, tömköra ute och göra samma övningar?

Vi har samma problem här och jag har verkligen fått en uppenbarelse hur mycket skrittarbetet gör. Nu har jag iofs tillgång till ridhus men jag skrittar ofta ut dagen innan träning och gör mycket skänkelvikningar, öppna, sluta och halter och hästen känns aldrig så bra som efter en fokuserad skrittur. Dock förstår jag att man tappar motivationen om ridhuset ligger långt bort... Kan du rida i skogen runt träd, över stock och sten, klättra/backträning inkl. övergångar skritt-halt, tömköra ute och göra samma övningar?

Vi har väldigt begränsad tillgång till skogsmark tyvärr, men försöker göra det bästa av situationen så gott det går med att rida över åkrar, längs med grusvägar klättra i viadukten där det finns backar på båda sidorna.. kliva över stockar om vi hittar några samt just jobba med öppnor, slutor skänkelvikningar halter skrittpiruetter cavaletti och allt vad vi kan tänkas komma på.. Damen som gillar trav och galopp bäst är måttligt road men vi kämpar på :)

Vi har drabbats av -15 grader och ingen snö.. stenhårt i marken.. svårt att hålla motivationen uppe då.

Instämmer! Just nu går jag på ren envetenhet. :p

Vi skulle haft tvådagars dressyrträning i helgen med det eventet frös inne. Underkylt regn och sedan minusgrader förvandlade vår backiga grusväg till en hockeyrink så det var inte läge att dra iväg med transporten.

Istället lyckades jag nästla mig in i ridhuset hos ridskolan som ligger 20 min skrittväg bort vid en tidpunkt när de inte hade lektioner. Inte ofta man lyckas med den bedriften. :angel:
Hade "hyrt in" en duktig ryttare dagen till ära och när man är lite halvkass själv så är det fantastiskt kul att se en skicklig person rida ens häst. Helt plötsligt kan den göra både piff och puff. :laugh:
Och inte var hon halt på alla fyra eller av på mitten heller vilket jag alltid oroar mig för med tanke på hennes ryggdiagnos. :p Det här gör jag gärna om, sa ryttaren, för det är en fantastisk trevlig och rolig häst du har. Ok, jag blev lite varm i :heart just då över min lilla skrutta.

Här har det plötsligt blivit kallt, när jag brummade iväg hemifrån så var det -12 och så kallt har vi inte haft det på läääänge (iallafall sen förra vintern, och jag blir lika överraskad varje gång :p), och ja -det är kallare på andra ställen i landet men JAG tycker detta är svinkallt. Dock var det alldeles underbart väder så vädergudarna är förlåtna -idag.
Har varit iväg med en kompis och kollat på häst och jag tycker det är så kul :D en rolig häst dessutom som passar kompisen bra så vi får se om det blir något. Jag har en häst till jag spanat in som jag absolut vill att hon ska prova, så jag jobbar på övertalningen :p det är tur att jag inte har någon egen gård än, för risken är väl att hästarna skulle föröka sig :p

Kan inte riktigt förlika mig med att jag ska jobba imorgon igen efter att ha varit ledig sedan 18/12 men det är väl bara att ta sig samman helt enkelt. :cautious::wtf:

Vi kämpar på i kylan. Tack och lov har vi hunnit få nästan 1 dm snö innan det blev svinkallt så det går rätt bra att rida i skogen.
Just nu är båda kusarna barfota eftersom den ena var halt och jag trodde inte han skulle vara ridbar men veterinären ville visst jogga igång honom just när skorna tagits av.... och unghästen satte jag igång för 5 veckor sen också, han skulle egentligen vila till januari men ändrade planen pga den obefintliga vintern i december...
Hur som helst är dom barfota och det funkar bra nu med snön! Men den 21e januari ska dom skos och då måste man ju välja snösulor eller ej....nästa gång hovslagaren kommer efter det borde ju bli i mitten av mars och då kan det mycket väl vara lervälling istället. Snösulor och lera = hovbölder.... plus att unghästen är en :devil: på att tappa skor och sulor lär ju inte hjälpa till där... samtidigt är det ju helt hopplöst att rida om det blir snöklampar. Vi har inte ridhus.

Kul också att unghästen ska vila from v 7 nu istället, bara några veckor efter denna skoning. Så himla vältajmat allting....rida när han är barfota och vila när han är skodd...

Hur hade ni gjort? Bor i småland och här är vintern väldigt oberäknelig, från lera till 1 m snö ända in i april.....

Malte har träffat ET för någon vecka sedan och som jag trodde fanns det en rejäl låsning/ rotation i bäckenet/ SI-leden. Enligt ET brukar man "normalt" ha en förändring kring ländkota 4-6 Malte hade redan från ländkota 2 till och med 6. Självklart påverkar detta hans rygg negativt och inte jättekonstigt att han inte blir bättre. Så nu är han behandlad och ska fortsätta jobbas från marken i 3 veckor innan återbesök av ET den 18e. Ser allt OK ut då så testar jag att sitta upp men ev kan det behöva lite mer korrigering innan det är dax. Kanske har det handlat om detta hela tiden? Nåväl jag hade nog inte gjort något annorlunda ändå med tanke på hur dålig han va så var det enda rätta att börja med klinik innan ET oavsett.

Instämmer i kören av köld och kommer med våra -16,5 och typ stenhård barmark, inte lätt att hålla hästarna i trim med de förutsättningarna.

Med tanke på kylan så har vi gjort en första utflykt tillsammans till ett närliggande ridhus och Malte var så himla duktig, trots lös ponny, barn som byggde hinder och sprang på läktaren så tittade han mest och joggade sedan snällt på linan medans lilla ponnyn reds fram runt honom i full fart :heart Vi har även hittat en annan bra träningsmetod nu under denna extrema kyla - powerwalk i höggräs och i en backe i sommarhagen, mycket bra för både matte och häst :p:D

Bonusbild från utflykten :)

2016-01-04-12-41-53.jpg

Vi kämpar på i kylan. Tack och lov har vi hunnit få nästan 1 dm snö innan det blev svinkallt så det går rätt bra att rida i skogen.
Just nu är båda kusarna barfota eftersom den ena var halt och jag trodde inte han skulle vara ridbar men veterinären ville visst jogga igång honom just när skorna tagits av.... och unghästen satte jag igång för 5 veckor sen också, han skulle egentligen vila till januari men ändrade planen pga den obefintliga vintern i december...
Hur som helst är dom barfota och det funkar bra nu med snön! Men den 21e januari ska dom skos och då måste man ju välja snösulor eller ej....nästa gång hovslagaren kommer efter det borde ju bli i mitten av mars och då kan det mycket väl vara lervälling istället. Snösulor och lera = hovbölder.... plus att unghästen är en :devil: på att tappa skor och sulor lär ju inte hjälpa till där... samtidigt är det ju helt hopplöst att rida om det blir snöklampar. Vi har inte ridhus.

Kul också att unghästen ska vila from v 7 nu istället, bara några veckor efter denna skoning. Så himla vältajmat allting....rida när han är barfota och vila när han är skodd...

Hur hade ni gjort? Bor i småland och här är vintern väldigt oberäknelig, från lera till 1 m snö ända in i april.....

Jag bor också I en del av landet dær vintern ær minst sagt oberæknelig. Jag har dom senaste åren anvænt mig av polarpads, som har fungerat helt super. Dom kan man ta av och på efter behov. Kræver endast att du har skor med 4 broddhål. Så længe det ær snø så fungerar det utmærkt att ha dom æven I hagen. Riktigt hållbara ær dom också, jag har haft mina I 3 vintrar nu.

Jag bor också I en del av landet dær vintern ær minst sagt oberæknelig. Jag har dom senaste åren anvænt mig av polarpads, som har fungerat helt super. Dom kan man ta av och på efter behov. Kræver endast att du har skor med 4 broddhål. Så længe det ær snø så fungerar det utmærkt att ha dom æven I hagen. Riktigt hållbara ær dom också, jag har haft mina I 3 vintrar nu.

Tyvärr är det där med 4 broddhål mer än krångligt att få till.... har annars tänkt den tanken också :)

Tyvärr är det där med 4 broddhål mer än krångligt att få till.... har annars tänkt den tanken också :)

*delvis knapp*

Menar du att din hovslagare inte kan erbjuda skor med fyra hål?

Jag är så evinnerligt glad över min hovslagare som ställer upp och hjälper mig och hästen. Det har varit ett helvete att hitta något som funkar när det varit knöggligt då hästens hovar tydligen varit extremt känsliga i år. Förmodligen pga fången i våras.
Och jag har varit så glad över att vi ändå kommit igång så fint och hoppet hade tänts om att faktiskt kunna börja med lite svårare skolor om någon månad. Men säg den som får vara glad...
I måndags blev det byte till hösilage (som jag försökt vänja vid i nästan två månader!!!)och igår kändes hon jättekonstig samt att hon haft förhöjd temp i två dagar.
Så jag är orolig över att hon håller på att få fång igen. Och då kan jag ju Svära på att hon har någon underliggande sjukdom som orsakar all skit.
Eller om hon rivit upp några av sina gamla skador men det känns inte lika troligt...
Jag försökte få tag på min veterinär igår men gick bet.
Hon som har känts så förbannat Fin. Skit skit skit!!!

Förlåt, jag behövde skriva av mig lite...

Här har det plötsligt blivit kallt, när jag brummade iväg hemifrån så var det -12 och så kallt har vi inte haft det på läääänge (iallafall sen förra vintern, och jag blir lika överraskad varje gång :p), och ja -det är kallare på andra ställen i landet men JAG tycker detta är svinkallt. Dock var det alldeles underbart väder så vädergudarna är förlåtna -idag.
Har varit iväg med en kompis och kollat på häst och jag tycker det är så kul :D en rolig häst dessutom som passar kompisen bra så vi får se om det blir något. Jag har en häst till jag spanat in som jag absolut vill att hon ska prova, så jag jobbar på övertalningen :p det är tur att jag inte har någon egen gård än, för risken är väl att hästarna skulle föröka sig :p

Kan inte riktigt förlika mig med att jag ska jobba imorgon igen efter att ha varit ledig sedan 18/12 men det är väl bara att ta sig samman helt enkelt. :cautious::wtf:

Hur har det gått med din? Blåste hältan över?
Jag hoppas det i alla fall...

Hur har det gått med din? Blåste hältan över?
Jag hoppas det i alla fall...

Nej, igår var det sämre.
Gick att ana redan i skritten och i traven var det liksom inget tvivel -halt rakt fram (mot ojämn på böjt spår). Varmare i höger framhov och upp i benet -jämfört mot vänster som var iskallt där vi stod ute i ridhuset (höger var kroppstempererat).
I och med att hon blivit sämre så hyser jag någon form av förhoppning om att det ska vara en hovböld...

Nej, igår var det sämre.
Gick att ana redan i skritten och i traven var det liksom inget tvivel -halt rakt fram (mot ojämn på böjt spår). Varmare i höger framhov och upp i benet -jämfört mot vänster som var iskallt där vi stod ute i ridhuset (höger var kroppstempererat).
I och med att hon blivit sämre så hyser jag någon form av förhoppning om att det ska vara en hovböld...

Det låter som en hovböld, inte direkt som en sträckning som brukar vara mer diffust med värme i benet.

Nej, igår var det sämre.

Det låter onekligen som hovböld. Det har varit mycket sånt nu.
En ponny i stallet var låghalt rätt länge och de har letat och letat efter böld men inte hittat något. De trodde vrickning eftersom den successivt blev bättre. Tills en morgon då den knappt kom ur boxen. När distriktaren kom ut så hittade hon äntligen bölden (hon är hovslagare också så ingen går i taket ;))!!
Jävla gissel!
Jag önskar också att min häst hade en böld. Bara en liten rackare... *suckar*

Inget att be om ursäkt för. Det är skitjobbigt och deppigt med sjuka/skadade hästar. Hoppas att det går bra. :)

Tack!
Ja det har varit en hiskeligt många vänder nu och jag blir så Satans låg/ledsen/besviken varenda gång. Eller det värsta är väl att man börjar hoppas och precis då går det åt helvete.
Det är så dumt att hela ens varelse bara känns som en blöt uppgiven fläck och man knappt kan jobba när hästen inte är ok. :banghead:

@DressageNerd och @Corax
Jag trodde först att hon trampat snett i hagen eller något när det frös och blev hårt, men nu tror jag nog mest på en hovböld, hon fick snösulor förra veckan och det kan ju ha kommit in nån skit under innan det frös till ordentligt. Det hade varit så himla skönt om det bara var det -en hovböld är trist att få, men det går ju över...
Inget slår dock min gamla häst som hade 1-2 hovbölder i månaden under ett halvår. Det var helt galet. Blev inte mycket ridet det året....

Eller det värsta är väl att man börjar hoppas och precis då går det åt helvete.

Jag vet precis hur det känns.

Min häst fick en ryggdiagnos (spondylos) i våras och precis när jag började känna att det här blir nog bra ändå så gör häststackarn en riktig jäkla praktvurpa i hagen. Jag har aldrig sett en häst så mörbultad. Hon bara stod och skakade och kunde knappt röra sig för bakbenen hängde liksom inte med. Hela högersidan på henne var helt svullen och knäet hade fått sig en smäll och blödde. Då trodde jag att det var kört.
Men hon fick en 11-dagars Metacamkur och så körde veterinären en koll med röntgen och ultraljud utan att hitta några brutna ben eller skadade ligament. Det var en jäkla pärs!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Träffade min nuvarande sambo för ca 4 år sedan och vi har ett barn tillsammans som nu är ca 2 år. Förhållandet är inte alls bra och de...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
10 103
Senast: monster1
·
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 048
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 410
Senast: Freazer
·
Juridik & Ekonomi Jag sitter i en väldigt tråkig och frustrerande sits. För fyra månader sedan gick vår TV sönder, precis en sådan där dag när vi var...
2
Svar
24
· Visningar
1 818
Senast: Derivata
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Vilken försäkring?
  • Valp 2025