Dressyrsnackis 11

Status
Stängd för vidare inlägg.
Även vi har satt igång igen, lite tidigare än jag tänkt men med tanke på den obefintliga vintern får man passa på :D

Vid vilken ålder får unghästarna börja tävla? 4 år?
Vad är det för klasser som gäller då?

På pay & ride, måste man sitta ner i traven då?

/En som knappt har tävlat i hela sitt liv, och definitivt aldrig på storhäst och aldrig med unghäst.

Jag hade planerat att jag skulle sitta upp min häst igår för första gången sedan senaste skadan konstaterats utläkt. Men i måndags blev jag golvad i feber och stallkompisarna har tagit hand om hästen. :( Hoppas hoppas hoppas att jag kan sitta upp innan nästa vecka. Bara skritta ett litet varv skulle göra så mycket!

God Jul från oss!

2015-12-23-2139_567b068d9606ee0a81153ebc.jpg

Är glad! Har haft ett monster att ta hand om senaste dagarna, bästa hagkompisen har fått flytta till annan hage. Min häst går och gnäggar efter henne hela dagarna trots att de går i hagarna bredvid varandra och har dessutom brunstat. Jobbigt värre. Idag åkte jag ut ihop med insläppet och tänkte att hon kunde få bättre förutsättningar för att vara sitt vanliga, betydligt trevligare, jag och det var hon med bravur. Jag skulle longera lite på banan tänkte jag men satte på en lina till så jag kunde öva på att hålla i två och det gick hur bra som helst. Både att hålla i linorna och gå på lite rakt spår. Yay oss! Imorgon blir det hanteringsträning. Har lyxen att stallägaren i nya stallet är westerntränare och är jätteduktig på hantering. Jag har lärt mig hur mycket som helst på två dunderkorta lektioner!

Någon som använder Eskadrons climatex paddar? Ska tvätta men har inte 30 grader. Funkar 40? (Det är väl lite dressyrigt va? :D)

Mina numera femåringar ( :eek: ) skrittas just nu för hand. Russet är lite ömfotad så Hovis kommer imorgon och slår på pjucks och skor om den andra så de är i fas.

Connemaran som är orsaken till handskrittandet har antingen ont, är pissless på promenader eller gillar inte sällskapet för öronen är slickade bakåt nästan hela promenaden. Vissa dagsr inleder vi med lite stegringar och skolor ovan mark (men hon drar inte i snöret för det vore ju ouppfostrat...) och andra är hon bara sur.

Men bortsett från det är det ganska trevligt, husse har en och jag en och så pratar vi lite :)

Ska börja travas om en vecka men det får bli på töm tror jag bestämt...

Ska äntligen komma igång med ridningen igen nu! :bump: Har haft praktik 6 veckor å varit tvungen att pendla ca 16 mil/dag så det har blivit långa dagar.. Har ridit en gång i veckan men det har då varit väldigt lätt arbete och fokus har i stället legat på mys å pyssel. Pålle har haft lite semester senaste veckorna för varken jag eller ägaren har hunnit rida ordentligt - men det har han varit värd :love: Ska bli sååå roligt nu att komma igång igen, är så taggad! Eftersom ägaren har annat just nu som tar tid så har jag fria tyglar fram till jul, ett riktigt privigelium! Imorrn blir det en liten uteritt på fm innan jag åker till skolan på em. Lääängtar! :love:

Har 20 tur och retur.

Man vänjer sig vid att rida i mörker och att inte ha något liv :D

@lil-sis Tråkigt att hästen är sur, hoppas det går över!
@Waco Tack! Då vågar jag allt prova. :)

Jag börjar göra mig redo för att sitta upp, dock vill jag ha någon på backen när jag gör det ifall något skulle hända. Är vääääldigt sugen på att bara sitta i sadeln. Under hennes igångsättning har jag läst extremt mycket och sett en hel del inspirerande filmer så nu känns det som att jag har lärt mig massor och att jag kommer kunna rida hur bra som helst när jag sitter upp. :angel:

Tvättar alltid mina i 40 grader. De är lika fina nu som för typ 10 år sedan :)
Samma gör jag. Fantastisk kvalitet på de paddarna!

-----------------

Här händer inte så mkt dressyrigt. Dels har hösten varit kämpig med buköppning på unghästen och sedan diarrékolik på den gamla, samt massor av jobb, resor, advokatexamen osv däremellan, dels har hoppryttarnerven i mig vaknat sedan flytt till hoppstall.
Har inte ridit dressyrträning på över en månad, men däremot hoppträning (om man nu kan kalla de där låga hindren för hoppning)...

Den mkt ystra unghästen har också passat på att skicka av mig ordentligt en gång, så antar att hon börjar bli stark igen. ;)

Vi har dock väldigt roligt just nu. Någon vila blir det inte för mina i vinter, de har gått så lugnt hela hösten att det nu är dags att komma igång igen!

Och jag hade en halt häst idag. Inte mycket, men hon var ojämn i ena varvet när jag linade henne inför ridning. Gissar att hon vrickat sig eller nåt nu när det frös till... Jäkla skit.
Som sagt inte mycket, men jag kommer ringa imorgon och boka en kliniktid ändå -för säkerhets skull.
Klart det blev nu när jag varit ledig i nästan 3v och ska börja jobba i övermorgon. Klart det är så... Tur att jag har ett par semesterdagar kvar....
:arghh:

Och jag hade en halt häst idag. Inte mycket, men hon var ojämn i ena varvet när jag linade henne inför ridning. Gissar att hon vrickat sig eller nåt nu när det frös till... Jäkla skit.
Som sagt inte mycket, men jag kommer ringa imorgon och boka en kliniktid ändå -för säkerhets skull.
Klart det blev nu när jag varit ledig i nästan 3v och ska börja jobba i övermorgon. Klart det är så... Tur att jag har ett par semesterdagar kvar....
Ogilla på den! :arghh::meh:

Men näää :( Hoppas de bara är en liten vrickning som läker ut på nolltid!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Träffade min nuvarande sambo för ca 4 år sedan och vi har ett barn tillsammans som nu är ca 2 år. Förhållandet är inte alls bra och de...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
10 103
Senast: monster1
·
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 048
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 410
Senast: Freazer
·
Juridik & Ekonomi Jag sitter i en väldigt tråkig och frustrerande sits. För fyra månader sedan gick vår TV sönder, precis en sådan där dag när vi var...
2
Svar
24
· Visningar
1 818
Senast: Derivata
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Vilken försäkring?
  • Valp 2025