Dressyrsnackis 11

Status
Stängd för vidare inlägg.
Blä nu kastar jag också in handduken.... så jäkla tungarbetat stallet är såhär års! Bara att släppa ut 4 hästar och mocka åt dem har tagit 3 timmar!! Skulle ridit båda men efter dom timmarna pallade jag inte mer utan släppte ut dom istället.... suck

Unghästen skulle ju vilat november + december, men vilade bara november. Funderar på att lägga in den där sista vilomånaden nu istället så får jag helt enkelt lösa det under våren sen trots att jag kommer ha dåligt med tid.:)

Råkade fastna ganska rejält för en häst till salu och har faktiskt mejlat på den. Fick svar dagen efter med mer info, svarade och frågade lite mer (om ev. titta/prova hästen) och sen har jag inte fått svar. Kollar mejlen ungefär hela tiden och känner mig löjlig - Hur länge ska man vänta innan man tar kontakt igen utan att verka för jobbig, eller ska man bara låta bli om säljaren inte svarar?
Har gått hela två långa dagar sedan senaste mejlet och jag tycker det är väääldigt länge :angel::nailbiting:

Råkade fastna ganska rejält för en häst till salu och har faktiskt mejlat på den. Fick svar dagen efter med mer info, svarade och frågade lite mer (om ev. titta/prova hästen) och sen har jag inte fått svar. Kollar mejlen ungefär hela tiden och känner mig löjlig - Hur länge ska man vänta innan man tar kontakt igen utan att verka för jobbig, eller ska man bara låta bli om säljaren inte svarar?
Har gått hela två långa dagar sedan senaste mejlet och jag tycker det är väääldigt länge :angel::nailbiting:
Ring i stället om du på riktigt överväger att köpa. :idea:

@Miedo du lär måsta ringa om du verkligen är intresserad...
Säljaren tycker sannolikt att denne svarat tillräckligt på mail och att spekulanten ringer om den utifrån svar fortfarande är intresserad.
Som säljare får man inte sällan massor med mail med svar och frågor som aldrig slutar .... Utan att det sen ändå leder till något .

Dessutom tror jag inte en enda säljare skulle boka någon provridning utan att faktiskt ha pratat med spekulanten i telefonen en endaste gång ..... Eller hur tänkte du /menade ?

@Miedo du lär måsta ringa om du verkligen är intresserad...
Säljaren tycker sannolikt att denne svarat tillräckligt på mail och att spekulanten ringer om den utifrån svar fortfarande är intresserad.
Som säljare får man inte sällan massor med mail med svar och frågor som aldrig slutar .... Utan att det sen ändå leder till något .

Dessutom tror jag inte en enda säljare skulle boka någon provridning utan att faktiskt ha pratat med spekulanten i telefonen en endaste gång ..... Eller hur tänkte du /menade ?

Det är säkert precis som du skriver att många förutsätter att man ringer , men i min värld går det jättebra att ta iprincip allt via mail tex boka provridning. Jag gjorde de senast pratade aldrig på telefon bokade tid på mail och körde Göteborg-Lund för att träffa hästen i fråga :)

@Catrool ja förlåt - självklart finns det fall som gör det och självklart borde jag ha uttryckt mig bättre än att skriva att "jag tror inte det finns nån" osv ....
I Miedos fall är det ju dock högst troligt att telefonen faktiskt behöver plockas upp om intresset finns så starkt att få kontakt med säljaren eftersom denne inte svarar på fortsatta mailfrågor .

Jag och många med mig tillhör kategorin människor som inte har lust eller finner det produktivt att ha jättelånga mail konversationer med ev spekulanter över några veckor . Så jag hade förväntat mig att spekulanten ringer om vidare intresse finns på hästen efter att jag mailat svar på dennes frågor vid första tillfällena .

Alla är vi självklart olika ;)

@mackan visst kan man boka in provridning utan att ha pratats vid i telefon, har gjort det själv många gånger och upplever dessa spekulanter som minst lika seriösa :)

Har pratat med säljaren på telefon idag men hästen har hunnit bli reserverad till någon annan och hämtas på måndag :( Sa att jag skulle ringa upp på måndag igen ifall det inte skulle bli av.

Nu är vi äntligen på gång att arrangera en dressyrclinic med temat "hur du rider ett bra dressyrprogram". Vi är ganska klara med upplägget och vi kommer att ha två domare, för insikten att alla domare ser olika saker. Det kommer vara två ryttare per program, kortbaneprogrammen med ponnyryttare kommer att ha en oerfaren ryttare och en mer erfaren ryttare för klassen och i långbaneprogrammen för häst har vi istället par med ung häst och erfaren häst. Tanken med det är att få höra hur domarna tänker när de ha oerfaren ryttare/ung häst på banan gentemot ett mer etablerat ekipage. Kanske att de skriver kommentarer på annat sätt eller ger en annan typ av kritik.

Tanken är att vår huvuddomare (som är GP-domare och även dömer på avelschampionatet) kommer att säga siffror och kritik högt under tiden ryttaren rider (ett nervtest för ryttare:p). Efter ritten får publiken ställa frågor och domaren motivera poängssättningen utöver vad hon hinner göra under programmets gång. Förhoppningen är att det mer erfarna ekipaget kan visa mer vad domaren är ute efter vilket kanske blir lättare att se när det finns att jämföra med sas. Därför vi valt två ryttare per program, om det bara visas upp ett perfekt program är det nog svårare att ta till sig svårigheterna kanske.

(Programmen vi har valt är LC1, LB1 och LA1 (en ryttare) och LAP1 (en ryttare), inte helt klart om det blir två LA-program eller om vi har två ryttare i LA1. Hade velat ha med LAP1 för att visa hur programmen stegras i svårighetsgrad men ändå förbereder. Sen blir det lite paus. Långbaneprogrammen är nya LB2, LA3 (eventuellt en demonstration av S-bågen i LA4 med överstrylkning) samt MsvC1. Vi kommer avsluta med att vår nya månadstränare rider genom Grand Prix-programmet. Det är mer en showgrej för att visa upp vår tränare och att publik alltid älskar att få se lite piaff, passage, byten och pirutter:D. Det är otroligt svårt att begränsa sig så det inte blir en evighetslång historia. Vi tänker att det ska ta ca 20-25 minuter/program. Om det blir en lyckad clinic kommer vi att göra om det med andra program.)

Tar väldigt gärna mot input hur ni hade velat se hur en sån här clinic ska vara upplagd!

Nu är vi äntligen på gång att arrangera en dressyrclinic med temat "hur du rider ett bra dressyrprogram". Vi är ganska klara med upplägget och vi kommer att ha två domare, för insikten att alla domare ser olika saker. Det kommer vara två ryttare per program, kortbaneprogrammen med ponnyryttare kommer att ha en oerfaren ryttare och en mer erfaren ryttare för klassen och i långbaneprogrammen för häst har vi istället par med ung häst och erfaren häst. Tanken med det är att få höra hur domarna tänker när de ha oerfaren ryttare/ung häst på banan gentemot ett mer etablerat ekipage. Kanske att de skriver kommentarer på annat sätt eller ger en annan typ av kritik.

Tanken är att vår huvuddomare (som är GP-domare och även dömer på avelschampionatet) kommer att säga siffror och kritik högt under tiden ryttaren rider (ett nervtest för ryttare:p). Efter ritten får publiken ställa frågor och domaren motivera poängssättningen utöver vad hon hinner göra under programmets gång. Förhoppningen är att det mer erfarna ekipaget kan visa mer vad domaren är ute efter vilket kanske blir lättare att se när det finns att jämföra med sas. Därför vi valt två ryttare per program, om det bara visas upp ett perfekt program är det nog svårare att ta till sig svårigheterna kanske.

(Programmen vi har valt är LC1, LB1 och LA1 (en ryttare) och LAP1 (en ryttare), inte helt klart om det blir två LA-program eller om vi har två ryttare i LA1. Hade velat ha med LAP1 för att visa hur programmen stegras i svårighetsgrad men ändå förbereder. Sen blir det lite paus. Långbaneprogrammen är nya LB2, LA3 (eventuellt en demonstration av S-bågen i LA4 med överstrylkning) samt MsvC1. Vi kommer avsluta med att vår nya månadstränare rider genom Grand Prix-programmet. Det är mer en showgrej för att visa upp vår tränare och att publik alltid älskar att få se lite piaff, passage, byten och pirutter:D. Det är otroligt svårt att begränsa sig så det inte blir en evighetslång historia. Vi tänker att det ska ta ca 20-25 minuter/program. Om det blir en lyckad clinic kommer vi att göra om det med andra program.)

Tar väldigt gärna mot input hur ni hade velat se hur en sån här clinic ska vara upplagd!
Varför inte ha GP-uppvisningen i mitten för att få lite omväxling?

Låter spännande! Vad för funktion ska den andra domaren fylla? Jag såg att du skrev för att visa att domare ser olika saker, men hur ska dennes poäng och kommentarer delas med publiken?

Jag tycker det är bra med GP-programmet sist, som grande finale typ :)

Lite snopen blev man igår när man hade kört 7 mil enkel resa för att äntligen få träna och hästen visade sig vara rejält halt. Hon var pigg som en mört vid urlastning men har troligtvis trampat på något medan jag skrittade fram henne för sen stängde hon av mentalt som hon gör när hon är besvärad av något.

Jag är inte speciellt orolig då jag är rätt "säker" på vad det beror på. Hon skos alltid med tjock heltäckande sula fram men när hon skoddes sist beslutade vi att pröva utan, dels då hon funkat oskodd så länge och sen gör sulorna att hon lätt får tappskor, speciellt vintertid. Hon hade mycket problem med tunna sulor som unghäst, matte borde ha lärt sig vid detta laget.

Vi hade tid fredag morgon (imorgon) för tandkoll så jag ringde och förlängde den, nu har vi tid att kika på hoven också.:)

Är det J-O Olsson som kommer?:up:

Fiorano - vilken spännande clinic! låter väldigt lärorikt! :D

Här är det lågvarv för tillfället men förhoppningarna inför våren stora. Om nu bara den stora rödhåriga kan hålla sig hel och frisk så ska vi BANNE mig komma ut och starta lite LC:1 & förhoppningsvis LB:1 nu till våren. Hon känns finare än hon någonsin gjort - *ta i trä* senaste igångsättningen med mer fokus på galopp och öppnor/slutor har gjort henne riktigt fin. Kollade i TDB men det har inte kommit upp så många pay & Ride/programridningar och tanken är väl att börja där.

Foderhästen har jag ridit en gång, hon går som en giraff. Det finns en del att jobba med där :p ;)

@b_ridutbildning Vill ha GP-visningen sist för att knyta ihop programmen, och hålla kvar publiken:p.

@Pancakes Andra domaren kommer att skuggdöma från M och hennes poäng kommer att markeras när de skiljer sig från C-domaren. Kommer att tas upp efter ritten:)

@Toxid Det är Susanne Rudholm som är vår C-domare. Hon dömer mycket här uppe ner till LA-klasser dessutom. Tycker det är kul med en så meriterad domare som även dömer lägre klasser.

@Fiorano

Tanken med det är att få höra hur domarna tänker när de ha oerfaren ryttare/ung häst på banan gentemot ett mer etablerat ekipage. Kanske att de skriver kommentarer på annat sätt eller ger en annan typ av kritik.

Hur får domarna reda på att det är en unghäst? Normalt sett så har ju domarna ingen info om ålder och stam på hästen. Eller tänker ni köra ett program unghästklasser?

Samma med oerfaren ryttare, tänker du barn eller yngre personer då?

Det är absolut bättre att ha GP ekipaget sist! Annars tror jag att det finns en risk att folk går efter hon har ridit klart.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Träffade min nuvarande sambo för ca 4 år sedan och vi har ett barn tillsammans som nu är ca 2 år. Förhållandet är inte alls bra och de...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
10 105
Senast: monster1
·
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 050
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 410
Senast: Freazer
·
Juridik & Ekonomi Jag sitter i en väldigt tråkig och frustrerande sits. För fyra månader sedan gick vår TV sönder, precis en sådan där dag när vi var...
2
Svar
24
· Visningar
1 821
Senast: Derivata
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar