Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
@Fiorano
Bra och kul initiativ!
Hade gått om det varit i 'min del av landet'.
OT
Jag skulle behöva lite åsikter!
Hur hade ni gjort eller tänkt i mitt fall;
Hästen som går på lösdrift visade ju lindriga förgiftningssymptom (förmodligen fått i sig nån ört i hösilaget, även om hon inte brukar pilla i sin 'farliga' saker)förra veckan och fick vila och sova på box ett par nätter.
Nu är hon tillbaka i hagen och mår bra.
Skrittade i förrgår och hon kändes fin. Travade i går och hon kändes fortsatt bra men tappade ffa höger bak ett par gånger men även vänster.
Hästen har en historik med ett svagt höger bakknä (medfödd defekt)och jag fick ju skrämselhicka igår... Men hon har varit lite gallig i båda bakknäna sen snön kom och jag tog ur tåbrodden bak efter bara någon vecka.
Eftersom hon går på lösdrift så kan jag inte göra något åt underlaget men hur hade ni motionerat? Som vanligt så länge hästen är fräsch? Tagit det lugnare? Eller hade ni ställt av?
Hästen är ju fortfarande under igångsättning och vi hade precis börjat med den förvända galoppen igen.
Min första reaktion på allt detta (med start förra veckan)var ju att Rusa in till klinik men hästen är inte ofräsch (än).
Jag hade jobbar hästen på töm i kanske två veckor för att bygga och jobba igenom.@Fiorano
Bra och kul initiativ!
OT
Hästen som går på lösdrift visade ju lindriga förgiftningssymptom (förmodligen fått i sig nån ört i hösilaget, även om hon inte brukar pilla i sin 'farliga' saker)förra veckan och fick vila och sova på box ett par nätter.
Skrittade i förrgår och hon kändes fin. Travade i går och hon kändes fortsatt bra men tappade ffa höger bak ett par gånger men även vänster.
Hästen har en historik med ett svagt höger bakknä (medfödd defekt)och jag fick ju skrämselhicka igår... Men hon har varit lite gallig i båda bakknäna sen snön kom och jag tog ur tåbrodden bak efter bara någon vecka.
Eftersom hon går på lösdrift så kan jag inte göra något åt underlaget men hur hade ni motionerat? Som vanligt så länge hästen är fräsch? Tagit det lugnare? Eller hade ni ställt av?
Hästen är ju fortfarande under igångsättning och vi hade precis börjat med den förvända galoppen igen.
Min första reaktion på allt detta (med start förra veckan)var ju att Rusa in till klinik men hästen är inte ofräsch (än).
Uch jobbigt sånt där när hästen har en historia, men tänker ju direkt de värsta och får på nårlar hela tiden. Jag vet hur de är ( för väl, tyvärr).
Kan du inte backa lite i igångsättningen och ta det lite lugnare ett tag? De jag har lärt mig om "knähästar" är ju att de behöver bygga upp ordentliga muskler runt om kring sin skada/svaghet för att kunna hålla i längden och då är de värsta man kan göra att ställa av helt , med de i åtanke hade jag inte låtit hästen vila helt, även om den går på lösdrift och rör sig hade jag nog ändå velat fortsätta bygga upp fast som sagt backat lite om jag märkte att hästen blivit lite sämre.
"...kan bli lite ruggigt..."Jag har en ordentlig motivationssvacka nu. Ida är ju halt och har varit det ett tag nu. Vi har en kliniktid om en vecka så vi får se vad som sägs då. Men det är så himla tråkigt och jag är orolig såklart.
Dessutom hade jag en jäkligt motig morgon med en bil som inte ville starta -så jag är allmänt sur
Imorgon ska jag på clinic med Paulinda Friberg och det ska ju bli skoj. Söndag ska jag åka och hälsa på Hottie och fölet -och nu har vi bestämt datum för hämtning så 20/2 hämtar jag hem min lilla röda fara
Sedan red jag en ponny i stallet häromdagen för att hjälpa tjejen som har den, och de frågade efteråt om jag kan tänka mig att göra det igen -och det är klart jag kan. Alltid roligt att rida olika hästar och ponnyn i fråga är en riktigt trevlig liten bekantskap så det säger jag inte nej till.
I eftermiddag ska jag ge mig ut till det lokala köpcentret och försöka hitta ett par thermobyxor, misstänker att det kan bli lite ruggigt på läktaren imorgon annars
Det var dumt av mig att anta att alla har upptrampade stigar i skogen att jobba på som vi har, menade att gå längs upptrampade stigar upp, ner, runt osv. Få hästen att tänka, ha koll på alla ben, bogar och bakdel.och @Toxid
Tack för era svar!
Nej jag vill inte heller bara ställa av men såklart får hon ta det lite lugnare. Jag visste att det skulle bli svårt att bygga upp igen efter ett års konvalescens men jag trodde inte att hon skulle vara Sååå känslig fortfarande.
Och som du säger, Catrool, man blir ju lite lätt hysterisk för minsta lilla. Haha. Det tog halva passet igår för att få igång hjärnan och komma på att det förmodligen är djupsnön som ställer till. Inte att jag måste avliva hästen på plats, typ.
Jag tömkör minst två gånger/v i vanliga fall och att ta en period med bara det funkar ju också.
Men jag tänkte mig att det är den överdrivna rörelsen uppåt pga snön som orsakat gallorna. Att då fortsätta göra denna rörelse (bommar, 'stock och sten')under arbete känns... fel? Däremot sen, för att stärka, absolut!
Min plan är att hålla henne långt ifrån djup snö när jag motionerar och rider jag ut blir det i mån av plogade vägar. I alla fall så länge gallorna kvarstår.
@Fiorano
Bra och kul initiativ!
OT
Det var dumt av mig att anta att alla har upptrampade stigar i skogen att jobba på som vi har, menade att gå längs upptrampade stigar upp, ner, runt osv. Få hästen att tänka, ha koll på alla ben, bogar och bakdel.
Fast när du jobbar med bommar på töm på blir det mer kontrollerat än ute i hagen i fri form. Jag skulle vilja ha bommarna för att motivera till att sätta under sig och vinkla bakbenen mer än för uppåt- rörelsen. Med upphöjda så menar jag ca 10cm i ena kanten på bommen.
Men bäst svar får du nog om du ringer din veterinär och frågar hur hen skulle lagt upp det, den veterinären känner väl din häst och vet mer om hästens specifika problem. :-)
Så.. Jag överlevde ridhuskylan på clinicen, men kallt var det! Ni vet sådär så att man fortfarande är lite röd i ansiktet 3h senare Var det någon mer som var där?
Roligaste ekipaget var helt klart nr 3. En ridtravare som tävlar MSVC - på väg mot MSVB. Hade man inte sett märkningen så hade den lätt passerat som vilket halvblod som helst. Riktigt roligt att se
Jag var på samma clinic Jag tycker också det var en fantastiskt rolig häst att se. Även om jag är partisk till den fina connemaran som var först också! Såg den i somras när den slog min på riksutställningen och gillade den massor redan då.
Absolut, jag är också connemaraförtjust efter min gamla dam jag hade när jag var yngre. Connemaran var riktigt trevlig.
Men travaren var allt dagens roligaste ekipage. Vilket jobb hon har gjort! Hittade en tidningsartikel om dem där lite historik fanns kring hästen. Nä, jag blev riktigt glad av att se dem ^^
Absolut, jag är också connemaraförtjust efter min gamla dam jag hade när jag var yngre. Connemaran var riktigt trevlig.
Men travaren var allt dagens roligaste ekipage. Vilket jobb hon har gjort! Hittade en tidningsartikel om dem där lite historik fanns kring hästen. Nä, jag blev riktigt glad av att se dem ^^