Dressyrsnackis 11

Status
Stängd för vidare inlägg.
@fio Ja de oerfarna ryttarna är ganska små barn (10-11 år). Sen är det förstås helt sant att domaren sällan vet på förhand hur gammal en häst är. Men tänker lite som att det ofta syns om det är en häst som är ny på tävlingsbanan och om domaren anpassar kommentarer efter det:).

@Fiorano
Bra och kul initiativ!
Hade gått om det varit i 'min del av landet'. :)

OT
Jag skulle behöva lite åsikter!
Hur hade ni gjort eller tänkt i mitt fall;
Hästen som går på lösdrift visade ju lindriga förgiftningssymptom (förmodligen fått i sig nån ört i hösilaget, även om hon inte brukar pilla i sin 'farliga' saker)förra veckan och fick vila och sova på box ett par nätter.
Nu är hon tillbaka i hagen och mår bra.
Skrittade i förrgår och hon kändes fin. Travade i går och hon kändes fortsatt bra men tappade ffa höger bak ett par gånger men även vänster.
Hästen har en historik med ett svagt höger bakknä (medfödd defekt)och jag fick ju skrämselhicka igår... Men hon har varit lite gallig i båda bakknäna sen snön kom och jag tog ur tåbrodden bak efter bara någon vecka.

Eftersom hon går på lösdrift så kan jag inte göra något åt underlaget men hur hade ni motionerat? Som vanligt så länge hästen är fräsch? Tagit det lugnare? Eller hade ni ställt av?
Hästen är ju fortfarande under igångsättning och vi hade precis börjat med den förvända galoppen igen.

Min första reaktion på allt detta (med start förra veckan)var ju att Rusa in till klinik men hästen är inte ofräsch (än).

@Fiorano
Bra och kul initiativ!

OT
Hästen som går på lösdrift visade ju lindriga förgiftningssymptom (förmodligen fått i sig nån ört i hösilaget, även om hon inte brukar pilla i sin 'farliga' saker)förra veckan och fick vila och sova på box ett par nätter.
Skrittade i förrgår och hon kändes fin. Travade i går och hon kändes fortsatt bra men tappade ffa höger bak ett par gånger men även vänster.
Hästen har en historik med ett svagt höger bakknä (medfödd defekt)och jag fick ju skrämselhicka igår... Men hon har varit lite gallig i båda bakknäna sen snön kom och jag tog ur tåbrodden bak efter bara någon vecka.

Eftersom hon går på lösdrift så kan jag inte göra något åt underlaget men hur hade ni motionerat? Som vanligt så länge hästen är fräsch? Tagit det lugnare? Eller hade ni ställt av?
Hästen är ju fortfarande under igångsättning och vi hade precis börjat med den förvända galoppen igen.

Min första reaktion på allt detta (med start förra veckan)var ju att Rusa in till klinik men hästen är inte ofräsch (än).

Uch jobbigt sånt där när hästen har en historia, men tänker ju direkt de värsta och får på nårlar hela tiden. Jag vet hur de är ( för väl, tyvärr).

Kan du inte backa lite i igångsättningen och ta det lite lugnare ett tag? De jag har lärt mig om "knähästar" är ju att de behöver bygga upp ordentliga muskler runt om kring sin skada/svaghet för att kunna hålla i längden och då är de värsta man kan göra att ställa av helt , med de i åtanke hade jag inte låtit hästen vila helt, även om den går på lösdrift och rör sig hade jag nog ändå velat fortsätta bygga upp fast som sagt backat lite om jag märkte att hästen blivit lite sämre. :)

@Fiorano
Bra och kul initiativ!

OT

Jag hade jobbar hästen på töm i kanske två veckor för att bygga och jobba igenom.
Ut i skog och gå, jobba med upphöjda bommar osv.

Uppdatering. Det var som jag trodde sulan som spökade. Hon var klockren både högt och lågt vid böjning men lite halt fortfarande i höger varv. Vi bedövade hoven och då försvann det mesta, sen slog vi på sulor och då travade hon som aldrig förr. Ingen reaktion alls på visitertången utan hon är bara känslig, min prinsessa. Vi känner varandra rätt väl vid det här laget.

Tänderna fick mycket gott betyg för att inte vara kollade på länge, lite vass på nåt ställe och nån tand som var lite hög men annars fin. Nu åker vi hem o rider vidare.:)

Jag har en ordentlig motivationssvacka nu. Ida är ju halt och har varit det ett tag nu. Vi har en kliniktid om en vecka så vi får se vad som sägs då. Men det är så himla tråkigt och jag är orolig såklart.
Dessutom hade jag en jäkligt motig morgon med en bil som inte ville starta -så jag är allmänt sur :meh:

Imorgon ska jag på clinic med Paulinda Friberg och det ska ju bli skoj. Söndag ska jag åka och hälsa på Hottie och fölet -och nu har vi bestämt datum för hämtning så 20/2 hämtar jag hem min lilla röda fara :heart
Sedan red jag en ponny i stallet häromdagen för att hjälpa tjejen som har den, och de frågade efteråt om jag kan tänka mig att göra det igen -och det är klart jag kan. Alltid roligt att rida olika hästar och ponnyn i fråga är en riktigt trevlig liten bekantskap så det säger jag inte nej till.

I eftermiddag ska jag ge mig ut till det lokala köpcentret och försöka hitta ett par thermobyxor, misstänker att det kan bli lite ruggigt på läktaren imorgon annars :p

Uch jobbigt sånt där när hästen har en historia, men tänker ju direkt de värsta och får på nårlar hela tiden. Jag vet hur de är ( för väl, tyvärr).

Kan du inte backa lite i igångsättningen och ta det lite lugnare ett tag? De jag har lärt mig om "knähästar" är ju att de behöver bygga upp ordentliga muskler runt om kring sin skada/svaghet för att kunna hålla i längden och då är de värsta man kan göra att ställa av helt , med de i åtanke hade jag inte låtit hästen vila helt, även om den går på lösdrift och rör sig hade jag nog ändå velat fortsätta bygga upp fast som sagt backat lite om jag märkte att hästen blivit lite sämre. :)

och @Toxid

Tack för era svar!
Nej jag vill inte heller bara ställa av men såklart får hon ta det lite lugnare. Jag visste att det skulle bli svårt att bygga upp igen efter ett års konvalescens men jag trodde inte att hon skulle vara Sååå känslig fortfarande.
Och som du säger, Catrool, man blir ju lite lätt hysterisk för minsta lilla. Haha. Det tog halva passet igår för att få igång hjärnan och komma på att det förmodligen är djupsnön som ställer till. Inte att jag måste avliva hästen på plats, typ. :grin: :D

Jag tömkör minst två gånger/v i vanliga fall och att ta en period med bara det funkar ju också.
Men jag tänkte mig att det är den överdrivna rörelsen uppåt pga snön som orsakat gallorna. Att då fortsätta göra denna rörelse (bommar, 'stock och sten')under arbete känns... fel? Däremot sen, för att stärka, absolut!
Min plan är att hålla henne långt ifrån djup snö när jag motionerar och rider jag ut blir det i mån av plogade vägar. I alla fall så länge gallorna kvarstår.

Jag har en ordentlig motivationssvacka nu. Ida är ju halt och har varit det ett tag nu. Vi har en kliniktid om en vecka så vi får se vad som sägs då. Men det är så himla tråkigt och jag är orolig såklart.
Dessutom hade jag en jäkligt motig morgon med en bil som inte ville starta -så jag är allmänt sur :meh:

Imorgon ska jag på clinic med Paulinda Friberg och det ska ju bli skoj. Söndag ska jag åka och hälsa på Hottie och fölet -och nu har vi bestämt datum för hämtning så 20/2 hämtar jag hem min lilla röda fara :heart
Sedan red jag en ponny i stallet häromdagen för att hjälpa tjejen som har den, och de frågade efteråt om jag kan tänka mig att göra det igen -och det är klart jag kan. Alltid roligt att rida olika hästar och ponnyn i fråga är en riktigt trevlig liten bekantskap så det säger jag inte nej till.

I eftermiddag ska jag ge mig ut till det lokala köpcentret och försöka hitta ett par thermobyxor, misstänker att det kan bli lite ruggigt på läktaren imorgon annars :p
"...kan bli lite ruggigt..." :laugh:
Vi har -16 här just nu och ja, det kan definitivt anses som lite ruggigt. Eller helt jävla skitkallt!!! :D

Det fanns säkert någon mening till varför din bil inte startade. Så brukar jag alltid tänka när vardagen strejkar.
Fast aldrig när hästen är skadad. Där går gränsen för vad som är ok. :cautious:

Jag hoppas fortfarande att det är en böld som Ida har...

@Corax Kul att höra att du gillar konceptet:)! Angående din häst så har Barbie lite svaga bakknän och Juno hade uppenbarligen ännu sämre bakknän. Barbie blir tydligt obekväm av att inte ha tåbrodd bak, då vill/kan hon inte skjuta ifrån på uteritter när hon inte har ett fäste hon litar på. Känner även på henne att hon tappar bakben vid för löst underlag. Så jag hade undvikit den djupa snön så mycket som möjligt och när du rider rid längs vägar med packad snö, fast underlag känns att föredra.
Men ställ inte av! Knähästar måste stärkas och även om de känns lite knackiga och tappar bakben får man ignorera och låtsas som om det regnar... Veterinärerna som hade hand om Juno sa åt mig att jag inte fick känna efter för mycket, att det med knähästar måste knuffas över en gräns i uppbyggandet som är lite jobbig att komma över.

Däremot hade jag nog övervägt att ha på box under tiden det är så mycket snö i hagen. Tror snarare att knäna möjligen blir lite väl ansträngda av att plumsa i snö hela tiden och att det har orsakat gallorna än att det skulle vara tåbrodden. Även om knäna måste röras på för att stärkas, behöver de även vila.

Så tänker jag iaf:).

@Corax
Min gamla var en knä/rygghäst och min "nya" är också lite svagare där. Jag ställer i stort sett aldrig av helt, minsta motion är promenader så att det inte kommer andra problem av att de inte har ordentlig cirkulation.

Fick tipset när jag var inne på klinik för kontroll (efter en mindre protest vid ridning) innan jul att fortsätta tömköra och rida men inte sätta press, utan jogga vidare i låg form på så rakt spår som det går. Gärna ut! Nu märker jag att uppbyggnaden gett resultat för han jobbar av sig själv nu, utan att jag egentligen ber honom om det. Tömkör 2-3 gånger i veckan för att han ska hitta sin egen balans bättre utan att jag stöttar hela tiden. Och utan att han ska ha 60 extra kilo på den lite vingliga kroppen.

och @Toxid

Tack för era svar!
Nej jag vill inte heller bara ställa av men såklart får hon ta det lite lugnare. Jag visste att det skulle bli svårt att bygga upp igen efter ett års konvalescens men jag trodde inte att hon skulle vara Sååå känslig fortfarande.
Och som du säger, Catrool, man blir ju lite lätt hysterisk för minsta lilla. Haha. Det tog halva passet igår för att få igång hjärnan och komma på att det förmodligen är djupsnön som ställer till. Inte att jag måste avliva hästen på plats, typ. :grin: :D

Jag tömkör minst två gånger/v i vanliga fall och att ta en period med bara det funkar ju också.
Men jag tänkte mig att det är den överdrivna rörelsen uppåt pga snön som orsakat gallorna. Att då fortsätta göra denna rörelse (bommar, 'stock och sten')under arbete känns... fel? Däremot sen, för att stärka, absolut!
Min plan är att hålla henne långt ifrån djup snö när jag motionerar och rider jag ut blir det i mån av plogade vägar. I alla fall så länge gallorna kvarstår.
Det var dumt av mig att anta att alla har upptrampade stigar i skogen att jobba på som vi har, menade att gå längs upptrampade stigar upp, ner, runt osv. Få hästen att tänka, ha koll på alla ben, bogar och bakdel.
Fast när du jobbar med bommar på töm på blir det mer kontrollerat än ute i hagen i fri form. Jag skulle vilja ha bommarna för att motivera till att sätta under sig och vinkla bakbenen mer än för uppåt- rörelsen. Med upphöjda så menar jag ca 10cm i ena kanten på bommen.
Men bäst svar får du nog om du ringer din veterinär och frågar hur hen skulle lagt upp det, den veterinären känner väl din häst och vet mer om hästens specifika problem. :-)

Prinsessan diagnosticerades med vrickad kota på återbesöket i torsdags. Sprutad och boxvilad, utsläppt i hagen idag.

Skritt för hand en vecka och sedan skritt uppsuttet till åb 4/2.

Mkt skritt blir det...

@Fiorano
Bra och kul initiativ!

OT

OLycksskorpan.. Egentligen tror jag att du vet hur du ska göra, för du känner henne utan och innan och har så lång erfarenhet, så lyssna till dig själv.
Underlaget är väldigt märkligt just nu. Borde ha blivit bättre med all snö, men vi har isen under som broddarna inte fäster i. Jag är skitnojig...
Både när de är i hagen och under ridning. Min ridbana är super under, men blev inte så bra med snön ovanpå, så jag nojar mig över det med och får skrämselhicka. Med min nya äldre häst försöker jag tänka bort, vrickningar, halkningar, senskador på förstärkningsband mm och håller tummarna.
Så jag känner igen din "rusa till klinik" känsla.

Det var dumt av mig att anta att alla har upptrampade stigar i skogen att jobba på som vi har, menade att gå längs upptrampade stigar upp, ner, runt osv. Få hästen att tänka, ha koll på alla ben, bogar och bakdel.
Fast när du jobbar med bommar på töm på blir det mer kontrollerat än ute i hagen i fri form. Jag skulle vilja ha bommarna för att motivera till att sätta under sig och vinkla bakbenen mer än för uppåt- rörelsen. Med upphöjda så menar jag ca 10cm i ena kanten på bommen.
Men bäst svar får du nog om du ringer din veterinär och frågar hur hen skulle lagt upp det, den veterinären känner väl din häst och vet mer om hästens specifika problem. :-)

:)
Det är bara en jäkla massa djupsnö i skogen här just nu. Det kanske är bättre om några veckor när andra har fått trampa upp innan.
MEN! Min fantastiska stallägare har plogat runt en större vall så jag kan med gott samvete ta ut hästen så hon slipper det förbenade ridhuset lite i alla fall. Och djupsnön. Win-win! I vanliga fall rider vi ju ut ett par gånger/vecka.

Min stackars veterinär ja... haha. Hon tror nog att jag är galen. Fast hon känner mig och hästen efter tio år så kan jag inte låta bli att känna mig jobbig så fort det dyker upp nått eftersom det varit hysteriskt ofta det sista året...
Men jo jag ska ringa henne... igen... snart.

@Amanda_F
Bra tips. Det är lite så jag lagt upp det nu iom gallorna. Jag har till och med satt på inspänningar ibland för att inverka så lite som möjligt så hon bara får 'tuffa på' och välja själv. Inga tempoväxlingar och inte så många avsaktningar. Det blir ju väldigt mycket "mellanmjölk" men alla pass blir ju inte så.

@Fiorano
Jag förvrängde visst sanningen lite när jag skrev att jag tog ur tåbrodden... för jag bytte E***-brodden. :D Till 3-mm med hårdkärna. Jag tänkte precis som du att hon inte skulle gilla att inte ha något fäste alls. Men inte fick ha För bra fäste.
Och att bortse från att hon tappar bak, det kan jag nog göra om jag anstränger mig eftersom jag vet att hon är svag. Men vart ska man sätta gränsen?
Här om veckan ökade jag hennes repertoar med rätt kraftig backe (red upp och för hand ner)och hon svarade upp med att börja tappa. Då antog jag att hon inte var redo för det än. Jag vill ju verkligen inte ha nån inflammation igen, det räcker med att hon sprutades i höstas...
Jag känner mig som Värsta hönsmamman/hypokondrikern...

@mimus
Här snöade det innan det blev is så det är rätt ok under tack och lov. Men hela hösten och vintern har ju bara varit... inte kul vad gäller underlaget. Och jag trodde inte att det skulle vara så här knepigt att få igång en fd tävlingshäst efter konvalescens. I och för sig stod hon i ett år men ändå. Gah! Man blir nästan lite hysteriskt fnissig när man tänker på alla turer. Hispan nästan känns det som ibland...
Nu har jag kommit fram till en kompromiss i alla fall. För att slippa kuska en massa mil till klinik på ruttet väglag så tar jag ut en veterinär (HB). Antingen finns där inget att oroa sig för eller så gör det och då tar vi det därifrån.

*phu* Det här blev ju långt som sjuttsingen men jag vill att ni ska veta att jag är tacksam över alla era svar!

Jag har inte kunnat rida på ett tag p.g.a. knäskada men igår fick jag besked av läkaren som gjorde att jag vågade kravla mig upp idag :bump: Djuret är ju en snäll gammal ponny så han bar fint runt på sin glada matte! Knät är fortfarande inte smärtfritt så det blev ett väldigt kort pass bara. Är dock oerhört taggad på att komma igång igen!

Medan jag har varit konvalescent hemma har jag råkat shoppa lite saker också :angel: Bland annat ett nytt träns! Ett HKM Carolin på rea. Har snöat in på lack sen ett tag tillbaka. Behöver dock skaffa ett annat bett med mindre bettringar.

Så.. Jag överlevde ridhuskylan på clinicen, men kallt var det! Ni vet sådär så att man fortfarande är lite röd i ansiktet 3h senare :p Var det någon mer som var där?

Roligaste ekipaget var helt klart nr 3. En ridtravare som tävlar MSVC - på väg mot MSVB. Hade man inte sett märkningen så hade den lätt passerat som vilket halvblod som helst. Riktigt roligt att se :)

Så.. Jag överlevde ridhuskylan på clinicen, men kallt var det! Ni vet sådär så att man fortfarande är lite röd i ansiktet 3h senare :p Var det någon mer som var där?

Roligaste ekipaget var helt klart nr 3. En ridtravare som tävlar MSVC - på väg mot MSVB. Hade man inte sett märkningen så hade den lätt passerat som vilket halvblod som helst. Riktigt roligt att se :)

Jag var på samma clinic :) Jag tycker också det var en fantastiskt rolig häst att se. Även om jag är partisk till den fina connemaran som var först också! Såg den i somras när den slog min på riksutställningen och gillade den massor redan då.

Jag var på samma clinic :) Jag tycker också det var en fantastiskt rolig häst att se. Även om jag är partisk till den fina connemaran som var först också! Såg den i somras när den slog min på riksutställningen och gillade den massor redan då.

Absolut, jag är också connemaraförtjust efter min gamla dam jag hade när jag var yngre. Connemaran var riktigt trevlig.
Men travaren var allt dagens roligaste ekipage. Vilket jobb hon har gjort! Hittade en tidningsartikel om dem där lite historik fanns kring hästen. Nä, jag blev riktigt glad av att se dem ^^

Absolut, jag är också connemaraförtjust efter min gamla dam jag hade när jag var yngre. Connemaran var riktigt trevlig.
Men travaren var allt dagens roligaste ekipage. Vilket jobb hon har gjort! Hittade en tidningsartikel om dem där lite historik fanns kring hästen. Nä, jag blev riktigt glad av att se dem ^^

Ja, absolut! Jag fick änna blinka och gnugga mig i ögonen när jag först såg frysmärkningen. Riktigt roligt att se :)

Kul med ett sådant ekipahe, sånt är så sjukt inspirerande att se tycker jag!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Träffade min nuvarande sambo för ca 4 år sedan och vi har ett barn tillsammans som nu är ca 2 år. Förhållandet är inte alls bra och de...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
10 105
Senast: monster1
·
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 051
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 410
Senast: Freazer
·
Juridik & Ekonomi Jag sitter i en väldigt tråkig och frustrerande sits. För fyra månader sedan gick vår TV sönder, precis en sådan där dag när vi var...
2
Svar
24
· Visningar
1 821
Senast: Derivata
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar