Dressyrsnackis 11

Status
Stängd för vidare inlägg.
Idag har jag hälsat på Hottie och hennes föl :)
Alltså, man kan undra vad det är för fel på folk. Fodervärdarna berättade att de haft "besök". Någon har klippt svansen på Hottie och en annan häst :eek::rage::rage::rage::turd:. Inte hela svansen som tur är, men en ordentlig bit ur Hotties fina svans :cry: Men man får väl vara glad att det bara var svansen som råkade illa ut, den växer ju ut...
Fölisen var jättego -hon var som en liten kompakt köttbulle :grin: och väldigt social, man hade en mule i ansiktet hela tiden. Härligt när de är framåt och vill prata lite ^^

Alltså, man kan undra vad det är för fel på folk. Fodervärdarna berättade att de haft "besök". Någon har klippt svansen på Hottie och en annan häst :eek::rage::rage::rage::turd:. Inte hela svansen som tur är, men en ordentlig bit ur Hotties fina svans :cry: Men man får väl vara glad att det bara var svansen som råkade illa ut, den växer ju ut...
Fölisen var jättego -hon var som en liten kompakt köttbulle :grin: och väldigt social, man hade en mule i ansiktet hela tiden. Härligt när de är framåt och vill prata lite ^^
Det hände hos oss också en gång för 100 år sen, då var det tydligen nån liga som åkte runt och gjorde det och sålde taglet till fiolsträngar. De hade dessutom bl a valt stallets elakaste häst som ingen kom i närheten av typ, det var en gåta hur dom lyckats. Den hade tydligen jättetjock och fin svans.

Det hände hos oss också en gång för 100 år sen, då var det tydligen nån liga som åkte runt och gjorde det och sålde taglet till fiolsträngar. De hade dessutom bl a valt stallets elakaste häst som ingen kom i närheten av typ, det var en gåta hur dom lyckats. Den hade tydligen jättetjock och fin svans.

Fodervärdarna polisanmälde, och tydligen var de inte ensamma om att ha råkat ut för detta nyligen. Och det är ju inte första gången man hör om det.
Hottie har en jättetjock svans med, och många färger i den...

Nej men vad ONÖDIGT!

KL: Termometern kröp just uynder 30.. brrr.. tur att jag hann ta en promenad åtminstone sålänge det bara var -20..

12471895_1552918841697230_655976085290720572_o.jpg

12605280_1552918868363894_924271516751729633_o.jpg

Igår var det dags igen...Vi har bara ett fält att rida på för tillfället om man ska göra annat än att skritta och det ökar spänningsfaktorn ett par snäpp.

Kom inte ens fram i trav innan jag fick en luftfärd. Landade som tur var på fötterna, arg som ett bi. De första minuterna av våra ridturer efter vila ser ut som såna där livsfarliga ponnyekipage man ser på omhoppningsbanorna, det är bara att be henne gå framåt och be en bön....

Hon är lugnare inomhus, men jag vill inte hålla på och köra till ridhus flera dagar i veckan när hon bara ska gå korta arbetspass, och väglaget är fortfarande rätt förrädiskt på sina ställen.

Igår skrittades hon i skogen en timme först men var lika pigg ändå. På lördag ska hon gå träning för en gammal tränare, det ska bli jättekul. Har även börjat leta hopptränare, om någon är villig att ta sig an oss. Det är i första hand markarbetet jag är ute efter, och att skallen får arbeta. Egentligen hade hästen passat perfekt till terräng, vilket varit en gammal dröm, men den tanken kan jag nog överge utan sadel.

Man blir ju så trött... Att det finns människor som gör så konstiga saker.

Vad har du för planer för Hottie nu när hon kommer hem? :)
Och Lycka till i morgon!! Jag håller en tumme.

Förövrigt var ju veterinären ute till kuse i veckan. Han kunde inte se något alls, ev att hon ömmade pyttelite i knät vid böjning.
Så jag ska försöka att inte vara så hypokondrisk och rida på i två veckor så får vi se vart det bär av. Det innebär att det blir träning i kväll. En lättare sådan men ändå träning. Yay!

Man blir ju så trött... Att det finns människor som gör så konstiga saker.

Vad har du för planer för Hottie nu när hon kommer hem? :)
Och Lycka till i morgon!! Jag håller en tumme.

Jaa, men man får väl vara glad att det bara var lite hår som råkade illa ut. Och att de inte kapade den vid svansroten :nailbiting:

Hon ska hem och mellanlanda en period innan hon ska betäckas igen, jag har faktiskt en mindre kö med intressenter på henne men det finns två som känns aktuella för mig. Men skulle det nu, ve och fasa, gå dåligt imorgon så får jag se vad jag gör -då blir hon nog kvar hos mig.
Tack, jag är skitnervös men det ska väl för fasen inte kunna gå SÅ dåligt imorgon? eller?

Jaa, men man får väl vara glad att det bara var lite hår som råkade illa ut. Och att de inte kapade den vid svansroten :nailbiting:

Hon ska hem och mellanlanda en period innan hon ska betäckas igen, jag har faktiskt en mindre kö med intressenter på henne men det finns två som känns aktuella för mig. Men skulle det nu, ve och fasa, gå dåligt imorgon så får jag se vad jag gör -då blir hon nog kvar hos mig.
Tack, jag är skitnervös men det ska väl för fasen inte kunna gå SÅ dåligt imorgon? eller?

Jag förstår verkligen nervositeten!
Jag tycker dessutom att det bara blir värre och värre för varje sväng och även om man inte vill måla fan på väggen så är det precis det man gör till motsatsen är bevisad. :grin:
Ibland undrar jag varför man håller på med så stora men ändå extremt sköra djur.

Men idag kommer det att gå bra. Basta!
:D

@mooi hur har de gått?:nailbiting:

Det har gått bra :) vi kunde ganska snabbt konstatera att det var i hoven det onda satt, och symptomen pekade på hovböld eller spricka i hovbenet.. Hon var öm i "hörnstöden" i hoven och på röntgen syntes en skugga i närheten av ett sömhål, och efter lite grävande -en hovböld!
Skar upp en del men inte så mycket ändå -den låg som sagt intill ett sömhål och hade liksom dränerat sig själv lite hela tiden, så var inte så mycket gegg och det var nog därför den inte "exploderat" och blivit akut, och därför det inte fanns nån direkt puls eller värme.

Hon har fått ett bandage och en "sko" över, skon var dock NOLL grepp på så otroligt halt att gå omkring med. Nu har jag en grym stallägare som helt enkelt gick ut och plogade + sandade en sjukhage, så hon kan stå ute. Ska ha på detta paketet en vecka och är hon ohalt då kan hon skos igen och ridas men är hon fortfarande halt får man spola igenom det lite mer.

Sån sjuk lättnad att det bara var detta.:laugh:

Sitter och funderar på om det är ett realistiskt mål att kunna starta en LC:1 med "nya hästen" innan våren är över. Hon är mest skogsriden, har "vilat sig i form" de senaste 4 månaderna. Har en tendens att bli lite av en stjärnkikare när hon tycker allt är spännande - vilket i princip är hela tiden ;) vi har börjat jobba på konditionen med uteritter. Men hon är en väldigt trevlig häst, mycket energi, mycket bakben och kan få en väldigt trevlig form när hon väl slappnar av. En häst som behöver mycket stimulans :)

hm - ja så får vi jobba på lastträning oxå - vill ju inte behöva "lina" på henne varje gång man ska iväg :p

Vad tror ni? Finns det folk som är intresserade av att få sina hästar tävlade i lätt klass (egentligen upp till MsvC typ)?

Jag har ju lite sadelinvänjning att göra nu under våren och vill inte stressa min häst men det drar lite i tävlingstarmen ändå. Har ju ganska mkt rutin och tänker att jag kanske kan göra nytta om någon vill att hästen ska vara tävlad men inte vill tävla själv, alternativt vill att någon som inte blir nervös ska starta första gångerna. Och ändå inte vill anlita ett dyrt heltidsproffs?

Vad tror ni? Finns det folk som är intresserade av att få sina hästar tävlade i lätt klass (egentligen upp till MsvC typ)?

Jag har ju lite sadelinvänjning att göra nu under våren och vill inte stressa min häst men det drar lite i tävlingstarmen ändå. Har ju ganska mkt rutin och tänker att jag kanske kan göra nytta om någon vill att hästen ska vara tävlad men inte vill tävla själv, alternativt vill att någon som inte blir nervös ska starta första gångerna. Och ändå inte vill anlita ett dyrt heltidsproffs?
Jag svarar för mig själv. Jag har tänkt att jag vill göra precis så med min (ung)häst, fast i hoppning då. Jag är så ringrostig i hoppningen så jag vill inte ge mig ut i ens det minsta tävlingssammanhang och riskera att hästen får en negativ första upplevelse. Men jag vill gärna attt hon ska få en allroundutbildning ändå.
Dressyren tänker jag däremot sköta själv såväl träning som tävling.
Det borde ju finnas fler som resonerar som jag (fast tvärtom då) eller som vill ha hästen tävlad inför försäljning eller så.

Det har gått bra :) vi kunde ganska snabbt konstatera att det var i hoven det onda satt, och symptomen pekade på hovböld eller spricka i hovbenet.. Hon var öm i "hörnstöden" i hoven och på röntgen syntes en skugga i närheten av ett sömhål, och efter lite grävande -en hovböld!
Skar upp en del men inte så mycket ändå -den låg som sagt intill ett sömhål och hade liksom dränerat sig själv lite hela tiden, så var inte så mycket gegg och det var nog därför den inte "exploderat" och blivit akut, och därför det inte fanns nån direkt puls eller värme.

Hon har fått ett bandage och en "sko" över, skon var dock NOLL grepp på så otroligt halt att gå omkring med. Nu har jag en grym stallägare som helt enkelt gick ut och plogade + sandade en sjukhage, så hon kan stå ute. Ska ha på detta paketet en vecka och är hon ohalt då kan hon skos igen och ridas men är hon fortfarande halt får man spola igenom det lite mer.

Sån sjuk lättnad att det bara var detta.:laugh:
Vad SKÖNT!
Hoppas ni är igång snart igen!

Jag skulle definitivt kunna ställa upp på det! Jag har aldrig tävlat men skulle absolut kunna stå på sidan och se någon annan tävla min häst. Då kanske jag själv vågar någon gång :)

Jag skulle gilla det upplägget mycket. Har inte nerver för att tävla men tränar gärna. Vore drömmen om någon kunde ta vid och tävla.

Hade gärna hoppat på ett sånt upplägg, då jag har noll intresse av att tävla men gärna ser att hästarna tävlas och kommer ut.

Vi skrittar...
Var på clinic för Jens Fredricson igår. Ungefär samma tänk som de jag tränar för (tömkörning och dressyr). Känns som att vi har hittat rätt.

Ska bara få ponny frisk och igång...

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Träffade min nuvarande sambo för ca 4 år sedan och vi har ett barn tillsammans som nu är ca 2 år. Förhållandet är inte alls bra och de...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
10 113
Senast: monster1
·
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 054
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 414
Senast: Freazer
·
Juridik & Ekonomi Jag sitter i en väldigt tråkig och frustrerande sits. För fyra månader sedan gick vår TV sönder, precis en sådan där dag när vi var...
2
Svar
24
· Visningar
1 825
Senast: Derivata
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar