Dressyrsnackis 11

Status
Stängd för vidare inlägg.
Vad tror ni? Finns det folk som är intresserade av att få sina hästar tävlade i lätt klass (egentligen upp till MsvC typ)?

Jag har ju lite sadelinvänjning att göra nu under våren och vill inte stressa min häst men det drar lite i tävlingstarmen ändå. Har ju ganska mkt rutin och tänker att jag kanske kan göra nytta om någon vill att hästen ska vara tävlad men inte vill tävla själv, alternativt vill att någon som inte blir nervös ska starta första gångerna. Och ändå inte vill anlita ett dyrt heltidsproffs?

Kom å tävla min!

Vad tror ni? Finns det folk som är intresserade av att få sina hästar tävlade i lätt klass (egentligen upp till MsvC typ)?

Jag har ju lite sadelinvänjning att göra nu under våren och vill inte stressa min häst men det drar lite i tävlingstarmen ändå. Har ju ganska mkt rutin och tänker att jag kanske kan göra nytta om någon vill att hästen ska vara tävlad men inte vill tävla själv, alternativt vill att någon som inte blir nervös ska starta första gångerna. Och ändå inte vill anlita ett dyrt heltidsproffs?

Ja, det tror jag faktiskt. Frågan är bara hur du i så fall ska marknadsföra dig för att nå ut.

Idag var det träning. Jag blev så förbannad på mig själv att jag bokade en ny tid till mitten av nästa vecka för ordinarie tränare.:D När hästen väl är framme och har egen motor för första gången i sitt liv så är det bra om hon har en pilot som kan matcha det, vilket jag inte kunde idag.

Det är verkligen svårt att rida barbacka på en häst med den stora gången och som är så känslig. Jag har fått "skrika" på henne i 4 år och plötsligt måste jag lära mig att viska istället. Det är bara att kämpa på, jag fick mycket nyttiga tips som jag ska ta med mig i galoppjobbet för att stärka ffa vänster bak som hon gärna skjuter in.

Idag var det träning. Jag blev så förbannad på mig själv att jag bokade en ny tid till mitten av nästa vecka för ordinarie tränare.:D När hästen väl är framme och har egen motor för första gången i sitt liv så är det bra om hon har en pilot som kan matcha det, vilket jag inte kunde idag.

Det är verkligen svårt att rida barbacka på en häst med den stora gången och som är så känslig. Jag har fått "skrika" på henne i 4 år och plötsligt måste jag lära mig att viska istället. Det är bara att kämpa på, jag fick mycket nyttiga tips som jag ska ta med mig i galoppjobbet för att stärka ffa vänster bak som hon gärna skjuter in.

Det där var jag också med om på min när hon var ung... Gapa och vara tydlig för att helt plötsligt bara behöva tänka för att hon skulle följa mig. Det går snabbt i hockey som de säger. :D

@Amanda_F
Jag har haft det upplägget både på min egen samt att jag hjälpt andra. Det finns alltid folk som vill ha sina hästar tävlade, det gäller bara att nå ut som Mimus säger. Men är man duktig så brukar det kunna gå lite av sig självt. ;)

Idag har jag bestämt provridning av en ponny jag fastnat för. Så på onsdag är det dags :eek:
Är så glad och nervös. Dels över om den är bättre eller sämre än jag tror/hoppas. Dels om säljaren kanske inte gillar mig om jag skulle bestämma mig för att jag vill köpa ponnyn. Och sedan sådär allmänt över att jag inte vet vad jag ska förvänta mig eller vad som förväntas av mig. Människan lät dock mycket trevlig och vettig när vi pratade på telefon, så det känns ju bra det i alla fall :)

Vad ska man komma ihåg att fråga/ta reda på?

e
Idag har jag bestämt provridning av en ponny jag fastnat för. Så på onsdag är det dags :eek:
Är så glad och nervös. Dels över om den är bättre eller sämre än jag tror/hoppas. Dels om säljaren kanske inte gillar mig om jag skulle bestämma mig för att jag vill köpa ponnyn. Och sedan sådär allmänt över att jag inte vet vad jag ska förvänta mig eller vad som förväntas av mig. Människan lät dock mycket trevlig och vettig när vi pratade på telefon, så det känns ju bra det i alla fall :)

Förrutom det vanliga, historik, sjukdom/skador, hur den är (temperament, hantering, ridning) osv.

Är den försäkrad? - bolag och typ av försäkring, ev reservationer - kan vara bra om du planerar att själv försäkra.
Är passet iordning (ev tilläggsregistrerad om den är importerad)
Vaccinationer?
är tänderna kollade?

Saker som man kanske tar för givet men uppenbarligen inte alltid är iordning ;)

e

Förrutom det vanliga, historik, sjukdom/skador, hur den är (temperament, hantering, ridning) osv.

Är den försäkrad? - bolag och typ av försäkring, ev reservationer - kan vara bra om du planerar att själv försäkra.
Är passet iordning (ev tilläggsregistrerad om den är importerad)
Vaccinationer?
är tänderna kollade?

Saker som man kanske tar för givet men uppenbarligen inte alltid är iordning ;)
:) Jag får ta och skriva en lista åt mig själv, det som känns självklart här hemma glömmer jag nog bort när jag väl är där annars :o

:) Jag får ta och skriva en lista åt mig själv, det som känns självklart här hemma glömmer jag nog bort när jag väl är där annars :o
Jag skulle nog fråga också om skoning, hur den funkar i hagen och med andra hästar, om den behöver någon speciell mat, eller det är något den inte tål eller är rädd för typ. Samt hur ofta den behöver röra på sig, om den inte klarar att vila eller kanske måste vila mer än vanligt för att hålla..

Om den är trafiksäker, har några olater i stallet, snäll att rida ut på osv.

En viktig grej tycker jag är att om ponnyn redan är iordninggjord och/eller framriden när du kommer på onsdag och du är intresserad av den efteråt, så skulle iaf jag vilja komma dit igen och göra allt själv en gång, gärna ta in från hagen, göra iordning och rida utan att någon annan ridit först.

@Miedo tycker du fått bra tips . Ffa @PathOfClovers inlägg är viktigt .
Utöver det skulle jag vilja "förmana" mot impuls att om det känns ok och man är oerfaren , ändå inte direkt köpa första bästa ponny/häst som "känns bra" utan ändå ta sig tid att prova flera ! Det finns så väldigt många och om man inte är så van och aldrig tidigare köpt häst så är det väldigt bra att ändå inte köpa första direkt om det känns "bra" så att säga utan ta sig tid .

Jag skulle säga att det allra viktigaste är att ha med sig någon du litar på , som kan och vet hyfsat , vad du letar efter och vad som passar dig , när du provrider häst för köp .
Att öht ha någon kunnig med sig är väldigt sunt . Det är lätt att glömma fråga saker / missa det man vill fråga / inte riktigt registrera svar man får osv . Gäller oftast även de rutinerade i högsta grad .

Lycka till !

Tackar för alla tips :)
Ska vara med och göra iordning och sedan ska nuvarande ryttaren visa honom lite innan jag provrider. Har letat reda på det som går om ponnyn via internet och det jag hittat styrker det intryck jag fått från säljarens beskrivning. Är inte sådan som köper om det inte verkligen känns rätt.

@Miedo tycker du fått bra tips . Ffa @PathOfClovers inlägg är viktigt .
Utöver det skulle jag vilja "förmana" mot impuls att om det känns ok och man är oerfaren , ändå inte direkt köpa första bästa ponny/häst som "känns bra" utan ändå ta sig tid att prova flera ! Det finns så väldigt många och om man inte är så van och aldrig tidigare köpt häst så är det väldigt bra att ändå inte köpa första direkt om det känns "bra" så att säga utan ta sig tid .

Jag skulle säga att det allra viktigaste är att ha med sig någon du litar på , som kan och vet hyfsat , vad du letar efter och vad som passar dig , när du provrider häst för köp .
Att öht ha någon kunnig med sig är väldigt sunt . Det är lätt att glömma fråga saker / missa det man vill fråga / inte riktigt registrera svar man får osv . Gäller oftast även de rutinerade i högsta grad .

Lycka till !

Skriver under på denna! Så många olyckor man hade besparat sig ifall man inte som ung och dum hoppade på första bästa tåg, trots att varningsklockorna borde ha ringt som sirener istället. Att ta sig tid och att vara eftertänksam är jätteviktigt inför hästköp, problem brukar komma ändå utan att man köper på sig dem.

Tackar för alla tips :)
Ska vara med och göra iordning och sedan ska nuvarande ryttaren visa honom lite innan jag provrider. Har letat reda på det som går om ponnyn via internet och det jag hittat styrker det intryck jag fått från säljarens beskrivning. Är inte sådan som köper om det inte verkligen känns rätt.
Lycka till idag!!

@Miedo Hoppas det gått bra idag :D

Här har jag fått rida lite ponn -och så roligt nu när Ida har sin hovböld och därmed förlängd vintervila :) Ponnyn är jättekäck men oriden så det är lite att jobba med, men han svarar fint på arbetet. Blev filmad igår men jag har inte sett filmen själv så vågar inte svara på hur det ser ut :p
Annars har jag varit iväg och kollat på häst med en kompis, och tänk om man hade haft eget ställe -då hade jag "räddat" hästen vi tittade på i helgen :(

Provridningen kändes bra (nåja, för att inte känna varandra iaf) och håller kvar vid att både ponnyn och säljare verkar mycket trevliga. Sa direkt på väg hem att "Den där är min om den är frisk" till pappa. Känslig och pigg men jättesnäll. Just nu överlägger jag för mig själv vad för stallplats som funkar bäst..

Var rädd att säljaren skulle tycka jag var för dålig eller stor eller vad som helst, men hon sa att jag red honom jättefint för att vara första gången på honom.

@Miedo vad roligt att det känns så bra ! Roligt att läsa att du äntligen får möjlighet till egen häst och jag tycker det är extra positivt att du är redo att köpa ngt annat än just din ridskolevän som är gammal och inte kanske har så bra förutsättningar att satsa på som första egna häst ! Även hur varmt hon ligger dig om hjärtat .

Stallplats osv så välj den som passar dig bäst som ändå har upplägg du kan förlika dig med utifrån hästhållning !

Hästen kommer om den är sund och vettig att anpassa sig oavsett så välj det optimala som funkar för dig som förstagångs hästägare för det spelar störst roll i den situationen .

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Träffade min nuvarande sambo för ca 4 år sedan och vi har ett barn tillsammans som nu är ca 2 år. Förhållandet är inte alls bra och de...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
10 113
Senast: monster1
·
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 054
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 414
Senast: Freazer
·
Juridik & Ekonomi Jag sitter i en väldigt tråkig och frustrerande sits. För fyra månader sedan gick vår TV sönder, precis en sådan där dag när vi var...
2
Svar
24
· Visningar
1 825
Senast: Derivata
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar