Dressyrsnack 17

Tycker du är jättemodig 😁. Jag bävar liksom för WE-hindret och det får vara max 50 cm😅. Ringde tom och frågade senast så det inte var ett "läskigt" hinder🙈.
Känner mig inte så modig där när jag får panik precis innan hindret, blundar och skriker typ HJÄLP eller liknande😅🤣
Ibland tänker jag ”nu dör vi” men den tanken brukar jag försöka avhålla mig från att skrika högt🤪
Men antar att det får vara definition på modig, att göra saker trots att det är läskigt😁

Dressyrtant har ridit hopplektion idag!😁
Nelly var SÅ glad och pepp! Bara det gör hela grejen hur rolig som helst. Var en för oss ny tränare, kändes väldigt bra👍

Jag kör som vanligt på någon slags skräckblandad förtjusning. Håller för glatta livet i min halsrem och skriker ibland högt när vi kommer tokigt och när hon tar i som om hindret vore enormt och inte typ 40 cm😅🤣

Visa bifogad fil 147101
Tyckte jag kände igen bilden från instagram så var tvungen att dubbelkolla. Jag rider för samma tränare. Hon är toppen! :)

Jag är så glad över min lilla gubbe! ❤️ Han är verkligen jättekul varje dag. När man hängt ihop 14 år blir man väl rätt samkörda. Och det är så fint att varje dag få njuta av det bandet man har och den kommunikation man satt, ihop med utbildningen man hunnit med över tid.
Ändå skönt att det han numer snear till över mest är om han blir överambitiös och gör för mkt, typ kommer in några cm mer bak än han orkar bära än. Och det håller någon sekund bara.
Idag hade vi lekpaus och bara larvade runt utan utrustning innan vi gjorde några läggningar.
Lille älsklings-professorn! 😍

Dubbeljulle.webp

Finns det fö nåt som får en att känna sig mer som en nybörjare än att rida I nya stövlar? Tack vare, eller pga att mina stövlar fick stryk när jag åkte av sist fick jag ut pengar på försäkringen och har köpt ett par MH Estelle och en ny Charles Owen Halo. Väldigt snygga stövlar och de är mjuka på rätt ställen så de blir förhoppningsvis snart inridna
20240612_212505.webp
!

Finns det fö nåt som får en att känna sig mer som en nybörjare än att rida I nya stövlar? Tack vare, eller pga att mina stövlar fick stryk när jag åkte av sist fick jag ut pengar på försäkringen och har köpt ett par MH Estelle och en ny Charles Owen Halo. Väldigt snygga stövlar och de är mjuka på rätt ställen så de blir förhoppningsvis snart inridnaVisa bifogad fil 147253!
Hjälp vilken söt hund du har! Och halsbandet! :love: :love: :love: Och stövlarna var också snygga så klart. :D

Måste hoppa in här och dela. När jag såg detta klippet separat tänkte jag bara att det var solklart fake, AI osv. Men så ser man det på den riktiga sändningen och undrar varför vi ens har domare om de inte kan blåsa ut en ryttare med så gravt utrustningsfel? Från 89 min ungefär 🫣

Måste hoppa in här och dela. När jag såg detta klippet separat tänkte jag bara att det var solklart fake, AI osv. Men så ser man det på den riktiga sändningen och undrar varför vi ens har domare om de inte kan blåsa ut en ryttare med så gravt utrustningsfel? Från 89 min ungefär 🫣
(Måste erkänna att det tog väldigt lång tid för mig att hitta till 89 minuter, när tiden gick över till en timme efter 60 😅) Är det luddet på förbygeln? Kanske hade dispens eller så är det annat i fälttävlan, men äh nä det känns ju spontant som att det inte borde vara tillåtet.

Kollade klippet på youtube och såg kommentarer om det ekipage som hade sadeln vääldigt långt bak. Det såg inte jättebekvämt ut för varken häst eller ryttare.

(Måste erkänna att det tog väldigt lång tid för mig att hitta till 89 minuter, när tiden gick över till en timme efter 60 😅) Är det luddet på förbygeln? Kanske hade dispens eller så är det annat i fälttävlan, men äh nä det känns ju spontant som att det inte borde vara tillåtet.

Kollade klippet på youtube och såg kommentarer om det ekipage som hade sadeln vääldigt långt bak. Det såg inte jättebekvämt ut för varken häst eller ryttare.
Ska vara en 5a och ingen 8, my bad 🙈

Är sadeln jag menar, hujedamig. DEN hade behövt förbygel. DEt såg ju ut att kunna bli riktigt farligt så jag förstår inte hur ingen avbröt.

Fast det är väl rätt många som startar MSVB som inte är klara med bytena? Jag tycker man ser det hela tiden.
Sen vet jag inte om jag är en konservativ surkärring eller om det är att jag själv inte är så tävlingsintresserad.
Men MÅSTE folk starta MSVB? Kan man inte bara tävla i de klasser man är redo för? Varför ska man sänka svårighetsgrad/utbildningsnivå för att folk absolut vill rida någon viss klass på tävling? Vad ska man mer sänka krav på då om man gör det med det här?

För mig är det vissa rörelser som tydligt skvallrar om att grunderna kanske haltar, byten är en av dem. Sen betyder inte det att alla som har svårt med byten har dålig grundridning, hästen inte är lösgjord etc! Men ganska ofta är det ju där det skiter sig.
Tycker nog inte att du är varken konservativ eller surkärring 😊 det är bara bra och kul med mer tankar och kunskap om alla saker. Jag tror dock att en anledning till att många vill starta MsvB (kanske lite innan allt sitter helt hundra) är att LA programmen har blivit lite tråkiga och då är det kul att prova nytt. Därav en liten tanke om att fundera över bedömningen.
Sen tänker ju alla olika ang att tävla på "rätt" nivå, det var ju uppe här i tråden för inte så länge sedan också. Jag har sedan länge hört om de som anser att man ska rida stadigt på minst 70% innan det är dags att gå upp en klass. Men då skulle det vara väldigt stora startfält nere i LC och färre och färre upp till MsvA då det inte är allt för många resultat över 70 på ett vanligt meeting fördelat på alla klasser. Men det är ju en annan diskussion 😊

Men kanske öppna upp tanken för fler program att välja på, och lägga in ännu mer grunder, kanske koefficient på överstrykningar, längning av formen och övergångar eller liknande. För att på den vägen kanske komma fatt i det "träningsproblemet" och i sin tur få lättare att lära in byten och bara allmänt ännu noggrannare ridning.

Äh jag tänker lite högt och lågt och spretig nu men det tycker jag är kul att göra ibland. Och därmed också få input från olika håll med andra idéer, synsätt och tolkningar 😊

Förbygel är tillåtet även i vanlig dressyr..eller har varit iallafall. Ganska vanlig utrustning i fälttävlan. Även med ludd. Fast luddet brukar mer åka på i terrängen.

Gissa vad som inte är tillåtet i ft dressyren inom FEI?
Martingalstroppar på tyglarna. Att jag inte dog när jag läste det.

Är det några program som är tråkiga är det Msvb 1 och 2.
LA4,5,6 är inte alls lika tråkiga.
Tror just att det heter Msv som är själva grejen för folk.

Det märktes när LA5 och 6 blev MsvC
I de distrikten jag är, har LA:5 och 6 fler starter än sista åren det hette MsvC 1&2. Sen de programmen inte längre var kvalprogram så dog intresset för dem…

Är det några program som är tråkiga är det Msvb 1 och 2.
LA4,5,6 är inte alls lika tråkiga.
Tror just att det heter Msv som är själva grejen för folk.

Det märktes när LA5 och 6 blev MsvC
Både MsvB1 och MsvB2 blev omgjorda i år. B1 är aningen bättre, B2 har jag inte ridit än. Här uppe är knappt starter i LA5-6. Men det är inte många i MsvB1 heller, sällan över 10 ekipage.

I de distrikten jag är, har LA:5 och 6 fler starter än sista åren det hette MsvC 1&2. Sen de programmen inte längre var kvalprogram så dog intresset för dem…

Plus @Fiorano Ja det är ju konstigt att folk bara vill rida kvalprogram oavsett om man är klar för det eller inte.
Det är rätt långa program visserligen alltså MsvC men annars innehåller dom ju många bra saker innan man går upp i Msvb.

Problemet som det varit tycker jag är att msvb1 var enklare än msvc programmen även om bytena inte var befästa så då väljer man hellre det.

Har inte läst de omgjorda programmen än.

Kort klipp från vårt pass igår😊
https://www.instagram.com/reel/C8Nd7l-OuLJ/?igsh=aTNqNjUybjdkNHF3

Nelly har känts lite matt under veckan men det som är väldigt roligt är att hon ändå är positiv och verkligen försöker, trots att energin inte är på topp. Kanske låter banalt men för en ”tjej med humör” som gärna pekar fingret åt en när hon inte är så sugen på jobb så är det verkligen fantastiskt😅🤣🤩

IMG_0855.webp

Jag kör också på meetinglicenser. Och apropå det så hade jag fått en återbetalning i morse från tävlingen om två veckor. Jag var säker på att licens kopplades på tävlingsdagen men det var visst fel. 😅
Men iom detta ändrade jag från MSVB2 till MSVB4. Det blir debut. Tänker att va fan. Jolo. 😆 Det finns så otroligt få B4 här omkring så lika bra att passa på.

Hästen har känts ok i veckan så vi borde kunna ta oss iväg i morgon också. 🙂
Men det blir inte mycket ridning här inte. 😅 Två pass i veckan (plus ett ut) och sen är resten tömkörning och promenader.
Egentligen står tömkörning över bommar på schemat idag men jag vet inte om jag ska våga rida ändå så här dagen innan tävling...
JAG skulle väl behöva det men är så extremt rädd om hennes rygg.
Den här perioden, de senaste två åren, har hon ju fått ont. Det enda jag Inte provat förrän nu är att lägga om hennes träning helt och hållet.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Dressyr Apropå diskussionen om reaktiva hästar (jag har också haft en, det ÄR ganska märkligt för även om man är van vid reaktiva hundar så är...
Svar
2
· Visningar
649
Dressyr *knapp* Helt ot men vad har ni för dressyrgjordar och varför just en sån? Hästens Mattes-gjord (Crescent) har blivit för sliten och...
Svar
11
· Visningar
837
Dressyr Nu har nya TR kommit. Ser fram emot att tävla utan nosgrimma (om han vill vara tävlingshäst). Och jag ser fram emot att döma fler...
3 4 5
Svar
94
· Visningar
4 808
Dressyr Men hallå, det kan inte vara OK för en domare att ha med en hund med till bedömningen, sittande i knäet även om den är liten. Ja du...
12 13 14
Svar
277
· Visningar
13 168
Senast: ginnies
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar