Dressyrsnack 17

Vad ni är fina hörni!
Det är lite läskigt att ge sig ut utan en ok-stämpel av tränaren, vi har ett så bra samarbete och den ridning jag gör nu hade jag inte utfört utan honom. Är väl rädd att han ska bli putt och sluta träna mig 😆
Jag instämmer i kören som säger kör! Om ni har ridit över 70% flera gånger i klassen under och rörelserna funkar hemma så tänker jag varför inte? Av det jag sett så är ni ett väldigt fint ekipage och din häst går ju betydligt stadigare och bättre i formen än vad många andra som tävlar MsvB gör. Jag förstår inte riktigt det där med att hålla på och vänta tills det är "perfekt", för perfekt blir det aldrig och på tävling kommer ändå missar man inte räknat med. Jag hade definitivt aldrig kunnat tävla om allt skulle vara så himla bra :angel:

Appropå tidigare diskussion om dressyrtanter som hoppar så vill jag försöka komma igång med Nellys hopputbildning igen. Min kompis/hopptränare har dock flyttat så jag känner mig helt lost😅

Ska försöka hitta lämplig ersättare men känns lite lurigt. Är av olika skäl inte jättesugen på de instruktörer som regelbundet har hoppträning på vår anläggning. Kanske lite längre fram, men inte just nu..

Det är bara att ta en dialog med honom! Om du rider på över 70% i en 'MSVC' och hästen har startat MSVB5 med tränaren (och gjort det bra!), vad i hela fridens dar är det som säger att ni ska vara kvar i 'lätt klass'?
Det är din häst och F kommer inte att sluta träna er så länge du talar om vad du känner och tänker. Blir han kränkt (vilket jag verkligen inte tror) av att du frångår hans åsikt så var det väl kanske inget bra samarbete ändå?

Är tanken att tränaren ska fortsätta tävla Fumo? 🙂
Han har till och med placering i MSVA med tränaren, jag tror egentligen att kruxet ligger i att bytena är ytterst opålitliga, men samtidigt… blåser vi nåt byte på tävling lär vi ju knappast dö.

Han ska tävla litegrann parallellt med mig, men det är ju min häst och jag som ska tävla mest! I år är det hittills bara jag som tävlat 😊

Han har till och med placering i MSVA med tränaren, jag tror egentligen att kruxet ligger i att bytena är ytterst opålitliga, men samtidigt… blåser vi nåt byte på tävling lär vi ju knappast dö.

Han ska tävla litegrann parallellt med mig, men det är ju min häst och jag som ska tävla mest! I år är det hittills bara jag som tävlat 😊
Tror du skulle behöva sitta med och titta på en MsvB-klass och se hur ofta bytena sitter. Det är ofta väldigt många byten eller inte alls i MsvB 1 & 2.

Huvudsaken är att hästen inte tycker att man sätter dem i skiten och det tror inte jag att F gör... :D

Apropå att välja vilken klass en ska rida är ju det alltid en vattendelare 😅. Jag går numera helt på magkänsla och rider det jag tycker känns bra för stunden. Dio har gått toppen i lätta klasser under våren så nu får han prova att gå lite MsvB. Jag vet att det kommer bli lite kaos och spänt, men jag vet också att han behöver rutinen att gå inne på banan med nya krav för att chilla.

Jag kan bli rätt provocerad när jag rider fram till LB samtidigt som andra folk sitter och rider byten och skolor på framridningen till samma klass. Då känns det som en är ute i fel klass. Samtidigt är det vad som händer inne på banan som spelar roll och bara för att nån "vinner" framridningen behöver det inte betyda nånting för resultatet.

Det är din häst och du som ska ha roligt med honom, inte F som ska kunna tävla och rida roliga klasser. Så gör det som känns bäst för dig!

Vad ni är fina hörni!
Det är lite läskigt att ge sig ut utan en ok-stämpel av tränaren, vi har ett så bra samarbete och den ridning jag gör nu hade jag inte utfört utan honom. Är väl rädd att han ska bli putt och sluta träna mig 😆
Äh, sånt kan man väl inte snea över och sluta träna någon! Som tränare bör man kunna hantera att inte kunna detaljstyra elever. Man kommer inte alltid tycka samma och det är fine.
Det är väl en annan grej om hästen lider av något ägaren gör eller inte gör.

Sen fattar jag tänket IOM att jag är skolad i att det ska gå att leka igenom det på hemmaplanen innan man startar.
Men det är ju inte så som många tänker eller gör.
Du kommer säkerligen inte sticka ut i negativ bemärkelse om du startar även om inte allt sitter där och då.
Så kör på om det känns kul!

Så lycklig över dagens pass för min tränare. :love: Fick en så fin känsla i handen efter att han hjälpte mig i början med att kunna korrigera och mjukna precis lagom mycket så nu är jag så pepp på att hitta dit själv. Jag är lite svart/vit när det gäller hjälper eftersom min koordination och kroppsmedvetenhet inte är på topp, säger han att jag måste ta konflikten när hon går emot handen så blir jag hård och säger han att jag inte får sitta fast i tyglarna släpper jag för mycket. Men med lite slit ska jag nog kunna förbättra det också.

Sen testade han oss lite i slutet för att se om jag kunde förbli passiv i galoppen även när min hjärna börjar säga "hallå, nu kommer hon bryta av". Vända rätt upp gick bra och lägga volt åt rätt sida gick bra. Volt i förvänd galopp gick mindre bra, då började jag driva direkt. Så den förvända behöver jag få mycket mer förtroende för.

Fumo sällade sig till het som lava-skaran idag, det blåste! Första kvarten ägnades åt att hålla honom på mattan, jag hamnar lätt med handbromsen i och han vevar omkring med flaxiga ben och trycker upp nacken, men ungefär en miljon övergångar senare kunde vi omvandla det hela till rätt så flashig lösgjord trav istället!

Insåg att jag har nog klivit av och tyckt det gått skit en handfull gånger på sju år ihop, han är liksom ALLTID fin. Alltid.

Fumo sällade sig till het som lava-skaran idag, det blåste! Första kvarten ägnades åt att hålla honom på mattan, jag hamnar lätt med handbromsen i och han vevar omkring med flaxiga ben och trycker upp nacken, men ungefär en miljon övergångar senare kunde vi omvandla det hela till rätt så flashig lösgjord trav istället!

Insåg att jag har nog klivit av och tyckt det gått skit en handfull gånger på sju år ihop, han är liksom ALLTID fin. Alltid.
Det är lite likadant med Toscana. Det är extremt tacksamt! 💕 Sen kan hon vara olika grader av fin. 😆

Min häst är tröttmössa i början av passen just nu för att sedan bli piggelin. Det är som att trava igång en snigel. Men sen, hej vad det går! Vågar inte möta upp med havre än heller för då kan det slå över till spooky.
Fast när man tömkör ute så är det trött-trött-trött-totalspunk-pigg-pigg-pigg. 😅 Glad över att hon inte gör så när jag sitter på.

Kul väder för utetävlingar i helgen :meh::arghh: ska såklart tävla båda dagarna.

IMG_5791.webp

*knapp*

Igår red jag program på slutet av passet och insåg att jag inte gjort det sedan oktober förra året. Och jag insåg även, som alltid, att det är färskvara och att jag är Rökt nästa helg om vi kommer iväg (på tävling) om jag inte kammar till mig!! 🫣
Men hästen kändes fin och i ren frustration efter programmet gick jag in på diagonalen och gjorde fem klockrena 3or. Två gånger dessutom. Ok. Det visste jag inte ens att vi kunde! 😂

Idag red vi ut och hästen kändes inte bra! Och jag kan bara hoppas att hon tyckte det var för hårt i kombo med snustorra hovar, annars blir det verkligen ingen tävling nästa helg. O_o

Liknande trådar

Dressyr Apropå diskussionen om reaktiva hästar (jag har också haft en, det ÄR ganska märkligt för även om man är van vid reaktiva hundar så är...
Svar
2
· Visningar
649
Dressyr *knapp* Helt ot men vad har ni för dressyrgjordar och varför just en sån? Hästens Mattes-gjord (Crescent) har blivit för sliten och...
Svar
11
· Visningar
837
Dressyr Nu har nya TR kommit. Ser fram emot att tävla utan nosgrimma (om han vill vara tävlingshäst). Och jag ser fram emot att döma fler...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
4 715
Dressyr Men hallå, det kan inte vara OK för en domare att ha med en hund med till bedömningen, sittande i knäet även om den är liten. Ja du...
12 13 14
Svar
277
· Visningar
13 168
Senast: ginnies
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar