Dressyrsnack 17

Vi är så smått igång mot ”tävlingsform” igen.
Så smått för att jag fortfarande får rida ganska korta pass, 35 minuter sisådär, och inte för många dagar på rad. Håller jag mig i schack med att hålla de längderna och frekvensen på pass känns han jättefin men för min egen skull hade det varit bra om vi kunde trimma lite mer för jag hinner liksom inte med allt vi borde träna på 😅

Men kul är det ❤️ och fin känns han.
T ex kunde jag för första gången igår enkelt placera honom i slutor längs långsidorna under lättridning ❤️ Det är en sån där markör för oss, att när jag inte behöver inverka så mycket längre utan bara kan placera och han själv formger sig och följer linjerna DÅ är en rörelse rätt bra befäst.
Skänkelvikningarna har varit det ett par år och öppnorna sedan ifjol men slutorna har jag fått vänta lite på, troligen pga mig som har lite svårare att hitta dem i min kropp?
Bytena är sisådär, vi tar oss för det mesta över i andra galoppen och typ 3 av 4 vänsterbyten är rena medan högerbytena är mer 50/50.
Jag tror han egentligen kan byta rent men det är inte riktigt på hjälpen ännu och jag är lite långsam MEN han gör det okomplicerat. Även om det blir okomplicerat och orent ibland då ;)

Hoppas fortfarande på en MsvB:1 debut i juli, tvivlar på att allt är så befäst att vi kan ”visa upp” ett program då men att genomföra kanske kan gå?
Sen är planen ett försök till i slutet av augusti och sedan oktober.
Sparsamt tävlande men det känns rätt lagom för oss.

3B7A1465-EB79-44E9-B5DF-DC4CCA49816F.webp

Kan vi starta LB om jag vill tävla men han inte byter rent men byter hej vilt om jag försöker rida förvänd? Om det finns några bra tävlingar dvs…

Var tvungen att rida i ett par oskodda ridbyxor idag, det var spännande. ;P Visserligen kom jag ner i sadeln lättare, men jag fick också väldigt obekvämt skav.

Å andra sidan ska jag kanske öva på att rida med oskodda ett tag, då nya sadeln (som nu är formellt beställd) är betydligt öppnare än den nuvarande. Känns som det kommer att ta ett tag att kalibrera om min sits när den kommer. :nailbiting:

Kan vi starta LB om jag vill tävla men han inte byter rent men byter hej vilt om jag försöker rida förvänd? Om det finns några bra tävlingar dvs…
Kan kan man väl, men nej jag tycker inte det är rimligt.
Antingen får man träna vidare så byten (om målet är MsvB) eller förvänd galopp sitter och sen tävla. Eller så får man tävla på den nivå man redan nått (LA) och ta att den förvända galoppen kan gå åt skogen. Man slår inte ihjäl sig av att få en tvåa på en massa byten i den förvända galoppen.

Men LB är en klass jag faktiskt tycker att man ska lämna åt de som inte hunnit längre ELLER tävla om man behöver rutin/har en ängslig häst.
Så av den anledningen (tittig häst som måste få komma ut) kan man väl rida LB fast man hunnit vidare egentligen. Men det är schysstare ta den träningen på PnR ;)
Men KAN kan man såklart. Det är mest mitt eget tyckande som fick luft på forumet helt plötsligt 😁

Här är allt som att leva med en torktumlare av tankar mellan öronen. Håller på att bli tokig. Ekonomiskt lever jag i ett svart hål dessutom. MEN! Hästarna känns väldigt fräscha och fina. Dio dressyrade igår och vi jobbade med att bara göra lugna byten. Bryr mig inte om ifall de är orena nu, det går ändå inte att jobba när han bara spänner och åker iväg. Zacke var ute och skrittade långt och var superpigg.

Har även varit och tittat på "ny" stallplats. Det är ett stall jag stått i förr under flera år, men flyttade när ägaren utökade sin egen verksamhet. Nu har de inga hästar kvar och eventuellt får jag möjlighet att flytta dit med gubbarna. Utöver det kommer jag ha möjlighet till fler boxar och isf ha lite mer egen verksamhet. Tanken är rehab/hästpensionat. Hoppas hoppas så innerligt att detta går i lås! Är en liten dröm.

Suck. Haflingern har tappat en sko. Inte meningen att vi ska tävla i helgen alltså. Hoven är trasig så törs inte slå på den själv och vad är oddsen att hovis kan komma imorn 🤓
Tappskor har vi haft för en livstid förr om åren, men aldrig nånsin en baksko 🤔

Jag rider inte så mycket just nu, Fager är utlånad på foder till tjejen som hjälpte mig med honom innan. Men ibland får jag låna honom och ikväll fick vi lite fredagsfeeling och plockade av tränset. Kunde inte styra särskilt bra men vi tog oss över några mindre hinder iaf. Hade någon föreslagit det för något år sedan halsring hade jag totalvägrat, så jag är så glad att han är så otroligt snäll numera!

IMG_3204.jpeg

Vi har inte tränat dressyr på ett tag, men vi jobbar på byten på hopp-passen. Han hoppar knappt, utan höjer mer galoppsprången, men bytena funkar i alla fall åt båda hållen. Har i alla fall vågat hoppa oxer nu. Jag planerar att komma över min oxerskräck snart.

IMG_8654.webp

Mirre har fått gå lektion idag. En stallkompis ville rida lektion men hästen hon rider har fångkänning så Mirre fick ställa upp. Blev lite glad i hjärtat över hur fin och snäll och välutbildad jag uppfattar honom från sidan.

Vi har inte tränat dressyr på ett tag, men vi jobbar på byten på hopp-passen. Han hoppar knappt, utan höjer mer galoppsprången, men bytena funkar i alla fall åt båda hållen. Har i alla fall vågat hoppa oxer nu. Jag planerar att komma över min oxerskräck snart.

Visa bifogad fil 146499

Mirre har fått gå lektion idag. En stallkompis ville rida lektion men hästen hon rider har fångkänning så Mirre fick ställa upp. Blev lite glad i hjärtat över hur fin och snäll och välutbildad jag uppfattar honom från sidan.
Våra inlägg kan väl vara bevisen på att inte alla dressyrryttare är rädda tanter som bara rider i ridhus och vägrar hoppa :D

Vi hade en mestadels bra träning igår som tyvärr slutade med trist känsla. Hon kämpade på superfint första sådär 20-30 min för att sedan totalt snedtända och bara balla ur fullständigt. Hon blev rädd när ett ekipage öppnade porten till ridhuset (trots att de hade signalerat tydligt och vi inte ens var nära porten) och efter det så bara spann det iväg för henne så att hon reagerade vid båda kortsidorna igen, igen, igen och igen trots att det inte fanns någon eller något att bli rädd för. Hon kan bli så ute, både på utebana och på uteritt, men jag kan inte minnas att hon någonsin fastnat i den där reaktiva loopen i ridhuset.. Lyckades få till lite galopp i båda varven utan explosioner och sedan fick vi ge upp och avsluta med lite trav för att hitta någon slags avspändhet innan vi slutade helt.

Utöver att jag alltid är förundrad över att en häst som verkligen inte är lättskrämd "egentligen" aldrig lyckas lära sig att man inte dör för att något rör sig utanför ridhuset eller på läktaren så har jag ändå blivit helt ok med att hon gör sådär en eller två gånger per pass. Har även blivit bättre på att våga fortsätta rida istället för att bli passiv, men det här var ju inte kul alls. Men men, hoppas att det var något slags undantag och att vi kan fortsätta tuffa på som vanligt framöver.

Vi hade en mestadels bra träning igår som tyvärr slutade med trist känsla. Hon kämpade på superfint första sådär 20-30 min för att sedan totalt snedtända och bara balla ur fullständigt. Hon blev rädd när ett ekipage öppnade porten till ridhuset (trots att de hade signalerat tydligt och vi inte ens var nära porten) och efter det så bara spann det iväg för henne så att hon reagerade vid båda kortsidorna igen, igen, igen och igen trots att det inte fanns någon eller något att bli rädd för. Hon kan bli så ute, både på utebana och på uteritt, men jag kan inte minnas att hon någonsin fastnat i den där reaktiva loopen i ridhuset.. Lyckades få till lite galopp i båda varven utan explosioner och sedan fick vi ge upp och avsluta med lite trav för att hitta någon slags avspändhet innan vi slutade helt.

Utöver att jag alltid är förundrad över att en häst som verkligen inte är lättskrämd "egentligen" aldrig lyckas lära sig att man inte dör för att något rör sig utanför ridhuset eller på läktaren så har jag ändå blivit helt ok med att hon gör sådär en eller två gånger per pass. Har även blivit bättre på att våga fortsätta rida istället för att bli passiv, men det här var ju inte kul alls. Men men, hoppas att det var något slags undantag och att vi kan fortsätta tuffa på som vanligt framöver.
Jobbigt med en sån snedtändning. Håller tummarna att det bara var tillfälligt hjärnsläpp.
Jag hade ju en häst en period som var helt otittig för saker hon såg och förstod, men såg hon inte till 100% vad det var hon såg/hörde så reagerade hon väldigt starkt och ballade ur så hon nästan välte sig själv i panik.
Tycker du är tuff som sitter kvar och fortsätter rida, även passivt sitta kvar är att sitta kvar - inte säker att jag hade gjort samma :angel: :nailbiting:

Fille är i sommar-mood. Med andra ord räsermood.
Vi har haft ca 30 grader senaste veckan och i vanlig ordning så blir han piggare ju varmare det blir. När han värmt upp så har han eldat upp sig så det känns som att sitta på något som skulle få en PRE-hingst att blekna, inte så att han tänker sticka iväg eller busa - men han är helt uppeldad och känns som en frustande tjur :rofl:Helt obegripligt 😅
Nu svalnar vädret lite och jag hoppas det svalnar även hos hästen som ska tävla både lör-sön...

Liknande trådar

Dressyr Apropå diskussionen om reaktiva hästar (jag har också haft en, det ÄR ganska märkligt för även om man är van vid reaktiva hundar så är...
Svar
2
· Visningar
649
Dressyr *knapp* Helt ot men vad har ni för dressyrgjordar och varför just en sån? Hästens Mattes-gjord (Crescent) har blivit för sliten och...
Svar
11
· Visningar
837
Dressyr Nu har nya TR kommit. Ser fram emot att tävla utan nosgrimma (om han vill vara tävlingshäst). Och jag ser fram emot att döma fler...
3 4 5
Svar
90
· Visningar
4 673
Senast: JohannaB
·
Dressyr Men hallå, det kan inte vara OK för en domare att ha med en hund med till bedömningen, sittande i knäet även om den är liten. Ja du...
12 13 14
Svar
277
· Visningar
13 168
Senast: ginnies
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar