Dressyrnissarnas snacktråd nr 7

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Dressyrnissarnas snacktråd nr 7

Det finns tusen historier om olika sadelutprovare där det blivit fel. Men just det där med så vida sadlar har ju blivit lite av "status", - min häst är minsann så välmusklad och behöver vid sadel;) Ofta handlar det ju om fetma dessutom :angel:

När vi hade en annan välkänd sadelmänniska ute till ett gäng hästar diskuterade vi detta med vidder och hur det kommer sig att en häst som ser betydligt grövre ut än en annan har smalare sadel. Man ser inte som amatör samma saker. Min som är ett förhållandevis smäckert fullblod (i förhållande till de flesta halvblod tex) har vida sadlar. Men halvbloden i stallet hade smalare.
Det är inte så konstigt egentligen. När man tittar på rätt saker. Bla bröstkorgen och konstruktionen runt bogarna/bogbladen som hästen har.

Ett av halvbloden fick gå ner i vidd pga hon hade tappat fettet sen sadeln köptes:o
I regel tror jag folk tenderar att ha för vida sadlar, säkert mycket pga bukedisussioner där folk skriker "hon har breddat sej igen, åååh, ny sadel" Det blir status. Låter som man har en välmusklad häst.

Den person som Fiorano nämner är inte en vanlig utprovare med kortkurser utan en välkänd person som har arbetat med sadlar mycket länge. Att som amatör döma ut det han säger och dessutom haka på via ett fourm:eek:

Man blir stum:crazy:

Detta är intressant. Min "lilla" häst har t ex X-vid i bomvidd, enligt utprovad sadel. Det var jag väldigt förvånad över då det är en nätt liten häst, MEN hon är bred i mankpartiet. Har funderingar på att ta ut någon för att kolla över sadlarna då det var ett par år sedan sadeln provades ut, och Calle har vi inte provat ut någon till en utan kollat själv "så länge". Men vem ska man ta ut, jag vill ju att det ska bli bra -inte att det ska vara "modet" i bomvidd som styr.

håller nog med dig på dina tankar, många har för vida sadlar och många härrör sina ridproblem till att det inte är sadeln som passar, när det i själva verket är att hästen inte går ändamålsenligt 90% av tiden. En glad amatör som jag själv blir ju lycklig för de minuterna där hästen svingar fram, medans när våra proffsryttare får hästen att svinga under uppvärmningen = färre minuter i felaktig form.

Därför har jag spenderat fina veckopengar ;) på en måttanpassad sadel till mig och hästen så har jag inget att skylla på mer än min ridning

Undrar om du just slog huvudet på spiken ;) Hur många gånger har vi inte sett ryttare försöka kompensera brister i sin ridning med att ändra i utrustningen? Och hur ofta lägger sadelprovaren tid på att kolla exakt vad du som ryttare behöver? Om jag inte sitter bra, skönt och balanserat, hur ska jag då kunna rida bra, och bli behaglig för hästen att bära på?

Hm, om jag minns rätt menade personen på att en vid klämmer mer än vad en smal gör på hästen. Detta var nog ca 3 år sen personen sa det till mig. Men vet att under touren så såldes det nya sadlar som folk fick värma om mer eller mindre direkt...

Först.. jag trodde alla visste vem sadeldoktorn var? Han är ju megakänd och jag är inte ens intresserad av sadlar egentligen på samma sätt som dom flesta här är :p

Men om en sadel är för vid så är det väl klart att den oxå klämmer för den trillar ju ner på manken och ligger an på fel ställen vid sidan om och trycker där och låser hela hästen (säger mitt logiska sinne) känns ju mer som om sadeln måste komma upp lite.. men om den blir för smal ligger den ju för mkt ovanpå och glider då omkring.

Det borde vara enklare att ha en lite för vid och lägga dit en padd under än att ha en för smal.. i min värld. Men jag har även hört andra som har sagt att det är helt fel.. Men jag kan inte så mkt om sadlar vilket verkar vara en befrielse i denna komplicerade värld .. jag rider i det jag har och dom har inga ryggproblem eller visar på ömhet någonstans men mina sadlar är nog ganska så basic.. dom första Amerigo innan dom började ha massa olika bommar för ditten och datten ryggar. Och folk som provar ut sadlar hela tiden verkar ju inte heller få dom att passa :confused:

Jaha, då har jag hört om honom, jag förstod inte att det var han som höll i utbildningen!

Men jag resonerar ju som dig, att man paddar upp en sadel som är för vid. Då får ju dessutom säljaren sälja en padd oxå ;)

Nu är jag trist :D Men vem äger hästen? Kan inte den personen hjälpa er på plats s a s? Annars skulle jag föreslå lättridning de gånger du rider den hästen. Åtminstone till att börja med.

Nu valde jag att fråga här pga många anledningar, och vill därför ha svar här.

Men tack iaf.

Sadeldoktorn har hjälpt mig med mina sadlar och han har prickat rätt på en gång med båda sadlarna. De är verkligen inte smala då min häst behöver väldigt vida sadlar för att få plats med sin bröstkorg. Hästen är väldigt smal uppe vid manken men enormt bred nere i bröstkorgen. Så sadlar som ligger bra uppe vid manken kläms han i. Så till honom har vi breddat bommarna så bröstkorgen får plats i bommen och sedan paddar jag upp vid manken. Så till mig har han absolut INTE förespråkat smal sadel! Och de flesta här vet hur min häst ser ut i ryggen. Det är ingen lätt match att ta sig an den och att passa in två sadlar som ligger som en smäck på första försöket tycker jag är sjukt beundransvärt. Flera sadelprovare innan har gått bet - antingen sagt ifrån sig uppdraget då det inte går eller nöjt sig med en sadel som verkligen ligger skit och trycker i länden och klämmer bröstkorgen.

Däremot har han hjälpt min kompis med hennes sadel. Den sadeln var utprovad av en sadelmakare. Den har legat bra. Min kompis skickar den till sadelsoktorn för omstoppning efter rekommendation av mig och han vill ha bilder på hur sadeln ligger vid tillfället. Utan att fråga värmer han om bommen så den blir lite smalare och jäklar vad mycket bättre hennes häst blev i ridningen!! Så där förespråkade han en smalare sadel än vad annan sadelprovare ordinerat och provat ut. Men med ett jäkla bra resultat! Ägaren blev jättenöjd!

Jag kommer aldrig anlita annan sadelprovare och jag har fullt förtroende för honom. Att han förespråkar smala sadlar det kan jag köpa, men inte att han skulle förespråka en FÖR smal sadel som inte passar. Det tror jag inte på. Jag känner inte igen det resonemanget alls. Och när man pratar med honom så hör man verkligen hur sund inställning han har till sadlar och hur hästarna ska fungera under dem . Han sitter på så sjukt mycket kunskap! Det är så mycket mer än vidd som ska passa när det gäller bommen och det ser han på en gång.
Jag tror också att det har blivit lite hysteri dethär med vida sadlar. Och som sagt, en vid sadel ramlar ner och klämmer den med. Så en för vid sadel för hästen är inte heller något att hänga i julgranen.

Intressant hur alla har olika erfarenheter, sjäv har jag inget som helst förtroende för honom. :p

Knapp

Jag har stor erfarenhet att att se hans jobb. Ser på veckobasis ca 20 sadlar han passat in.
Det är smala sadlar. Dessutom så rekommenderar han att lägga fårskinn under försmala sadlar. Då lyft de och passar provisoriskt....
I mina öron är detta fel åh så fel.

Jag tycker även att han inte går upp till rätt sitsstorlek för ryttaren och inte heller längd på kåpor....

Sen håller jag med till fullo att dagens dåliga ridning försöker ryttare kompensera med allt annat än att lära sig att rida...

Ja alla passar nog inte för alla. Är samma med tränare, veterinärer, hovslagare osv. :p Men vad är det som gör att du inte har förtroende för honom? I min värld, kan man hitta sadel åt en häst som är av på mitten så bör man kunna greja allt! Eller så var han verkligen tvungen att gnugga geniknölarna när han kom till min :D

Jag skulle säga: "Different opinions and opinions are like assholes. Everybody's got one and everyone thinks everyone else's stinks." :laugh:

Man får väl själv avgöra vem man vill lita på.
.

Knapp

Jag har stor erfarenhet att att se hans jobb. Ser på veckobasis ca 20 sadlar han passat in.
Det är smala sadlar. Dessutom så rekommenderar han att lägga fårskinn under försmala sadlar. Då lyft de och passar provisoriskt....

Jag tycker även att han inte går upp till rätt sitsstorlek för ryttaren och inte heller längd på kåpor....

Sen håller jag med till fullo att dagens dåliga ridning försöker ryttare kompensera med allt annat än att lära sig att rida...

Jag säger inget om honom mer än att det är konstigt att som amatör döma ut en person som arbetat med detta i hur många år som helst.

Vem avgör att de är för smala? Du? Konkurrerande sadelutprovare? De kanske är supersmala vad vet jag, men ärligt talat tror jag att de flesta av oss är rätt dåliga på att verkligen bedöma det.

Delvis KL

Har inte använt honom och kan inte säga varken eller, men jag vet att han företräder fler märken än Jaguar och jobbar med de flesta märken som kunderna har när det gäller utprovning omstoppning mm. Sen länge.
Men som med alla andra lite välkända sadelutprovare finns mändger av folk som vet bättre och säger att människan är värdelös. ;) Särskilt frodas de personerna på buke uppenbarligen.

Detta är intressant. Min "lilla" häst har t ex X-vid i bomvidd, enligt utprovad sadel. Det var jag väldigt förvånad över då det är en nätt liten häst, MEN hon är bred i mankpartiet. Har funderingar på att ta ut någon för att kolla över sadlarna då det var ett par år sedan sadeln provades ut, och Calle har vi inte provat ut någon till en utan kollat själv "så länge". Men vem ska man ta ut, jag vill ju att det ska bli bra -inte att det ska vara "modet" i bomvidd som styr.

Ja det är jättesvårt, det finns negativt och positivt om alla.:crazy: ta samma som provade ut den? och verkligen känn efter vad hästen tycker, det säger ändå det mesta tycker jag. Det bästa är ju om man får låna sadlar och rida mer än en gång och känna.

Känns hästen nöjd med sadeln så är det kanske ingen panik? När jag kollade min dressyr efter 2 år så passade den fortfarande tack o lov.

Senast ändrad:

Jag säger inget om honom mer än att det är konstigt att som amatör döma ut en person som arbetat med detta i hur många år som helst.

Vem avgör att de är för smala? Du? Konkurrerande sadelutprovare? De kanske är supersmala vad vet jag, men ärligt talat tror jag att de flesta av oss är rätt dåliga på att verkligen bedöma det.

Delvis KL

Har inte använt honom och kan inte säga varken eller, men jag vet att han företräder fler märken än Jaguar och jobbar med de flesta märken som kunderna har när det gäller utprovning omstoppning mm. Sen länge.
Men som med alla andra lite välkända sadelutprovare finns mändger av folk som vet bättre och säger att människan är värdelös. ;) Särskilt frodas de personerna på buke uppenbarligen.

Jag vet inte vart i mitt inlägg du läst att jag dömer ut denne person?!

Knapp

Ja det är ju helt otroligt egentligen.. om han nu ska vara ett proffs? För det måste man ju ändå kalla honom på pappret iallafall, eller hur? Om nu då inte ens proffsen är överens om hur en sadel ska ligga.. hur sjutton ska en vanlig människa ens ha en chans att hitta rätt sadel då :crazy:

Jag har aldrig haft något att göra med denna personen och vet inget om hans arbete egentligen mer än vad han har för meriter sas.

Jag har läst i många trådar här och på andra ställen och IRL hur sadlar som är utprovade genom konstens alla regler av sadelutprovarna inte alls passar.. det verkar nästan vara mer regel än undantag..
Det var fan bättre förr utan alla sadelutprovare som krånglar till det för alla verkar det som :p

Förresten vad har du för slags jobb när du ser så många på veckobasis?

Senast ändrad:

Ja det är jättesvårt, det finns negativt och positivt om alla.:crazy: ta samma som provade ut den? och verkligen känn efter vad hästen tycker, det säger ändå det mesta tycker jag. Det bästa är ju om man får låna sadlar och rida mer än en gång och känna.

Känns hästen nöjd med sadeln så är det kanske ingen panik? När jag kollade min dressyr efter 2 år så passade den fortfarande tack o lov.

Ja, tror att sadeln till den lilla passar. Minns när vi provade ut den -det var 2 sadlar som passade henne (utifrån sett) men den ena något billigare. Vi provade flera gånger att byta mellan den billigare och en dyr, med den billigare gnisslade hon tänder och var sur, på med den andra och så slutade hon ;) så hon är tydlig med om sakerna passar.
Tänker att jag måste prova till den store så att han inte går med något dåligt.

Senast ändrad av en moderator:

Jag vet inte vart i mitt inlägg du läst att jag dömer ut denne person?!

Här?

Det är ju inte bra reklam?

Jag har ingen åsikt om det där. Men jag undrade bara vem som säger att de är för smala? Nån annan utprovare eller du själv?

I agree!

En för vid sadel skapar självklart problem det med! Den hamnar helt enkelt för långt ned och ligger inte an på rätt ställen.

När jag köpte min häst för tio år sen skulle ALLA ha bossor som stack ut bakåt, tror Zaldi var himla poppis.
Jag hade ångest för min omoderna Stubben men hästen som är kort i ryggen vägrade långa bossor.
Vem har såna bossor idag? Mycket är mode, vilken en sån pass stor bransch kräver för att gå runt.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hoppning Eftersom dressyren får ha sin snacktråd så tänkte jag prova att skapa en till hoppning också. Slänger in en fundering som jag haft ett...
Svar
9
· Visningar
1 142
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Lördag och en ny lagfinal står på OS-schemat när dressyrens lagmedaljer ska fördelas i Grand Prix Special. Här finns svenska starttider...
Svar
0
· Visningar
208
Senast: Gunnar
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Har du en 5-, 6- eller 7-årig lovande dressyrhäst registrerad i SWB? I april är det dags för inventeringar inför unghäst-VM i dressyr 2024.
Svar
0
· Visningar
144
Senast: Gunnar
·
Tävling Jag har blivit allt mer sugen på att börja tävla dressyr med min häst. Tänker att jag vill börja med att göra en programridning och ett...
Svar
5
· Visningar
1 101
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama