M
mooi
Sv: Dressyrnissarnas snacktråd nr 7
Detta är intressant. Min "lilla" häst har t ex X-vid i bomvidd, enligt utprovad sadel. Det var jag väldigt förvånad över då det är en nätt liten häst, MEN hon är bred i mankpartiet. Har funderingar på att ta ut någon för att kolla över sadlarna då det var ett par år sedan sadeln provades ut, och Calle har vi inte provat ut någon till en utan kollat själv "så länge". Men vem ska man ta ut, jag vill ju att det ska bli bra -inte att det ska vara "modet" i bomvidd som styr.
Det finns tusen historier om olika sadelutprovare där det blivit fel. Men just det där med så vida sadlar har ju blivit lite av "status", - min häst är minsann så välmusklad och behöver vid sadel Ofta handlar det ju om fetma dessutom
När vi hade en annan välkänd sadelmänniska ute till ett gäng hästar diskuterade vi detta med vidder och hur det kommer sig att en häst som ser betydligt grövre ut än en annan har smalare sadel. Man ser inte som amatör samma saker. Min som är ett förhållandevis smäckert fullblod (i förhållande till de flesta halvblod tex) har vida sadlar. Men halvbloden i stallet hade smalare.
Det är inte så konstigt egentligen. När man tittar på rätt saker. Bla bröstkorgen och konstruktionen runt bogarna/bogbladen som hästen har.
Ett av halvbloden fick gå ner i vidd pga hon hade tappat fettet sen sadeln köptes
I regel tror jag folk tenderar att ha för vida sadlar, säkert mycket pga bukedisussioner där folk skriker "hon har breddat sej igen, åååh, ny sadel" Det blir status. Låter som man har en välmusklad häst.
Den person som Fiorano nämner är inte en vanlig utprovare med kortkurser utan en välkänd person som har arbetat med sadlar mycket länge. Att som amatör döma ut det han säger och dessutom haka på via ett fourm
Man blir stum
Detta är intressant. Min "lilla" häst har t ex X-vid i bomvidd, enligt utprovad sadel. Det var jag väldigt förvånad över då det är en nätt liten häst, MEN hon är bred i mankpartiet. Har funderingar på att ta ut någon för att kolla över sadlarna då det var ett par år sedan sadeln provades ut, och Calle har vi inte provat ut någon till en utan kollat själv "så länge". Men vem ska man ta ut, jag vill ju att det ska bli bra -inte att det ska vara "modet" i bomvidd som styr.