Dressyrnissarnas snacktråd nr 7

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Dressyrnissarnas snacktråd nr 7

Ellen som säljer Childeric säger samma sak, när de rids i högre samling så kommer de upp mer i manken och då blir de smalare runt manken. Och hon har ju väldigt många dressyrhästar på hög nivå i sin kundkrets så hon borde ha ett bra grundlag för den åsikten.

Så att en xxxvid sadel skulle vara tecken på en synnerligen högt utbildad häst är helt fel, och beror som du säger oftast på att de har fått fettdepåer runt manken. Klart de kan bli bredare när de växer, och har de varit omusklade och otränade så kan de också bli bredare, men en vuxen häst i träning som plötsligt blir bredare har oftast blivit tjock.

Jag tror folk göder sina hästar med så enormt mkt kraftfoder att de blir jättebreda. De vill ha en snygg överlinje och fodrar fram den, hästen blir jämntjock och i "show condition". Ja, tills den får fång då förstås....
Blir mörkrädd när jag ser hur mkt kraftfoder folk ger sina hästar, trots att de knapt klassar in under "lätt motion".

Sen kan ju hästen helt enkelt ha ett brett skelett, som tex många araber. Där är revbenen och bröstkorgen så bred att de aldrig skulle kunne ha mindre än vid bom även om de vore helt utmärglade. Samma sak med väldigt stora hästar, de kan kräva en större bomvinkel trots att de för ögat inte alls ser breda ut.

Om sadeldoktorn provar ut för smala sadlar tänker jag inte lägga mig i, känns som det mest blir hörsägen. För det verkar inte vara någon av de som skrivit här som själv har fått en för smal sadel av honom?

Senast ändrad:

Den listan stämmer med min erfarenhet. Den gammla Venus'en har säkert också TED bommen.

Nyttig info. :)

Han sa inget om varför dom gått ifrån uppfinnarens ide med vidare sadlar?
Kommer ihåg när sadel kom ut hur väldigt nogranna dom var med att berätta hur viktigt det var att sadeln provades ut av folk som var speciellt utbildade på just den sadeln. Provade man ut den som en vanlig sadel skulle den göra mer skada än nytta. Lite lustig då att dom går ifrån grundidén, om nu inte hästarna såg ännu värre ut..

Detta var lite lurigt måste jag säga just om inpassningen av D1. Hade jag varit kvar idag hade jag frågat sadeldoktorn om detta, men jag körde hem i natt.

Prestigemannen som motvilligt berättade att uppfinnaren till D1 passade ut vidare sadlar hade ingenting att göra med själva den praktiska utprovningen av sadarna på hästarna. Han hade nog knappt aldrig varit i ett stall och än mindre suttit på en häst. Han var en typisk säljrepresentant från ett företag som inte har en praktisk erfarenhet av produkten men däremot väl insatt i tekniken runt produkten.

*kl*

De urskålade hästarna som saknade muskel bakom manken var inte heller det en subjektiv bedömning från min sida. Veterinären som var där var lite lätt förfärad och förklarade hur trapesiusmuskel är uppdelad i två delar-en framför manken/bogen upp mot halsen (som var välutvecklad på alla hästarna) och sen andra delen bakom bogen nedanför manken. (Jag kan ha missuppfattat ngn del här eftersom hon pratade engelska på tyska...). Den andra delen av muskeln var mer eller mindre borta på hästarna. Det handlade alltså om MUSKEL som var borta och inte "unghästfett" runt manken. Hästarna var mellan 8-12 år och tävlade på msv/svår nivå.

Den tyska veterinären ville även hon lägga på en vidare sadel på en av hästarna men blev precis dumförklarad av utprovarna och hon stod därmed heller inte på sig. Hon försökte dock förklara att hon i samarbete med ngn stor sadelman som egentligen skulle vara där hade diskuterat mkt kring att hästarna skulle ha vidare sadlar-men de lyssnade inte på henne (och hon såg rätt uppgiven ut och tog inte diskussionen).

Vad det sen gäller att ifrågasätta auktoriteter på sitt område är det inget jag är rädd för. Jag är heller inte rädd för att inte hålla med om vad de säger då jag tror på att isf göra mina egna misstag och stå för dom när det inte känns rätt i magen vad en expert säger. Om inte auktoriteter ifrågasätts kan heller ingen utveckling ske.

Tyckte du sadlarna var så smala att de hamnade i bakvikt, eller var det mer så att de redan var så urholkade att det ej gick att ha bredare sadel pga framvikt/hamnade på manken?

Synd du inte har bilder, vore intressant att se.

Tyckte du sadlarna var så smala att de hamnade i bakvikt, eller var det mer så att de redan var så urholkade att det ej gick att ha bredare sadel pga framvikt/hamnade på manken?

Tyngdpunkten i sadlarna var i mina ögon för långt bak. I synnerhet på en häst som hade fått sin D1 utprovad för tre veckor sen och nu var oridbar och extremt ryggöm (den vidgade dom faktiskt sadeln på efter att veterinären tjatat). När jag frågade om tyngdpunkten fick jag svaret att den kom ner när ryttaren satt i sadeln.

Jag har bilder men vågar ärligt talat inte lägga ut dom för ngn kommer att känna igen hästarna osv. Blir mkt redigerande isf och det hinner jag inte riktigt med.

*lånar knappen*

Fick syn på denna snack tråd och jag känner bara att jag behöver bubbla av mig. Är det någon här som har häst som är känslig emot damm osv.? Jag var iväg till kliniken i torsdags med min häst som haft hosta som inte vill ge med sig riktigt. Hon blir bra med slemlösande och luftrörsvidgande.

På kliniken kom vi efter mycket prat kring rutiner i stallet och symptom fram till att hästen är känslig och behöver stå i stall där man tänker extra noga på detta med att inte strö och sopa när hästarna är inne. Vi var också nere och kikade i luftvägarna ner till bronkerna men det såg bra ut, lite slem bara. Så nu står damen på medicin och ska skrittas i fyra veckor och bara ta det lugnt.

Jag hoppas verkligen att jag får bukt med detta. Att flytta henne skulle vara så himla tråkigt då jag står på det mest fantastiska stället med alla möjligheter och ett härligt kamratskap i stallet.

Som sagt jag behövde väl mest bubbla av mig kring detta lite.

Ja väldigt synd.. en stor skillnad på slimmade hästar som inte har fett runt manken och det som troligtvis traceys och kryddan menar med urskålad manke.. och en häst vars muskler har gått sönder pga en för tight sadel som då leder en urholkad manke.

Lite svårt att veta vad folk menar på vad som är vad i en diskussion.

Tyngdpunkten i sadlarna var i mina ögon för långt bak. I synnerhet på en häst som hade fått sin D1 utprovad för tre veckor sen och nu var oridbar och extremt ryggöm (den vidgade dom faktiskt sadeln på efter att veterinären tjatat). När jag frågade om tyngdpunkten fick jag svaret att den kom ner när ryttaren satt i sadeln.

Jag har bilder men vågar ärligt talat inte lägga ut dom för ngn kommer att känna igen hästarna osv. Blir mkt redigerande isf och det hinner jag inte riktigt med.

D1 är prestige eller hur?

Ja som sagt jag undrar oxå varför dom provas ut så smala? Kan det vara så som någon skrev att utprovarna inte har riktigt samma känsla för att prova ut en smal sadel som ska passa och istället väljer en för smal, just för att dom har så lite erfarenhet.

Knapp

Nu spinner jag vidare här och kom gärna med input! Ena tes som just passar på min egna äldre häst som äntligen börjat jobba korrekt.

En häst som kommer till arbete och höjer upp ryggen och antingen ökar muskelmassan eller iallfall att det ser ut så kommer sadeln hamna högre upp på. Högre upp är maken smalare. Då manken är bredare i basen oavsett om hösten är fet eller smal osv. Så en häst skulle enligt denna teori behöva en smalare sadel så småningom när den musklat sig och kommit upp med ryggen.

(Skrivet på mobilen)

och vilka hoppsadlar bygger på TED-bommen undrar då jag av ren nyfikenhet :) (de dressyrmodeller som passat pålle är hippos och venus d - förstått att venus k och venus d skiljer sig mkt i bommen).

Nej hoppsadlarna hade ju andra bommar, 2 olika. Förutom Arezzo.

Det finns två Venus, de nya och de gammla. Helt olika! Venus K finns även i gammla utförandet.

Nej hoppsadlarna hade ju andra bommar, 2 olika. Förutom Arezzo.

Det finns två Venus, de nya och de gammla. Helt olika! Venus K finns även i gammla utförandet.

aha, då tolkade jag fel. jag förstod det som att de fanns totalt 5 bommar medan dressyrsadlarna bara byggdes på 3 av dem :)

undrar då om man kan få fram vilka hoppsadlar som kan passa om dressyrsadlar med TED passar (inte provat alla men de ska ju va samma bom så)

venus D pratade jag om i mitt inlägg :)

D1 är prestige eller hur?

Ja som sagt jag undrar oxå varför dom provas ut så smala? Kan det vara så som någon skrev att utprovarna inte har riktigt samma känsla för att prova ut en smal sadel som ska passa och istället väljer en för smal, just för att dom har så lite erfarenhet.

Ja det är Prestige. Nej, jag tror inte att det är bristande erfarenhet som gör att sadlarna provas ut så smala. Grundar det på att det var sadeldoktorn mfl av de erfarna utprovarna som provade ut de smala sadlarna.

*kl*

Hittade denna bilden på Google. Här syns vad veterinären menade när hon beskrev trapesiusmuskeln. Den går i ett V varav ena delen på halsen och den andra över manken. Jag förstår inte hur en häst som är välmusklad ska accepteras ha en mindre trapesiusmuskel över manken? Det man upplever som att "manken kommer upp" kan ju bara vara att muskeln under blir lägre. Eftersom de vuxna hästarna knappast växer upp med manken ur kroppen pga arbetet? Det känns som en fysiologisk omöjlighet.

horsemuscleanatomy2.jpg

Sen vågade jag ärligt talat inte stå och fota hästarna med de muskelfattiga överlinjerna när ägaren stod där. Det kändes lite för oförskämt, och där gick min gräns helt enkelt:p. Men google is my friend och ungefär så här såg de ut i varierande grad, en betydligt värre utan en enda muskelfilé sidan om ryggen (och ingen av hästarna hade en manke som den på bilden).
MW___back_pulled_down_beind_withers.JPG

Min kollega som var med tog en mer pedagogisk bild på en av ryggarna (den som såg bäst ut...) än vad jag lyckades med:D. Är veterinären i bakgrunden (och ignorera resten!).
248762_10200299092261434_1644569196_n.jpg

Senast ändrad:

hahaha ja jag började undra vad fan det andra var :rofl::rofl:

Okey vet inte om denna bilden syns men ungefär såhär brukar dom flesta internationella hästarna i ft och en del hopphästar se ut..

486394_10151351430161797_562891337_n.jpg

Ja jag tycker det ser ut som en slimmad tävlingshäst :)Vad reagerar du på mest?

Som jag skrev.. majoriteten av dom internationella tävlingshästarna inom fälttävlan och en hel del hopphästar av den lättare typen (kanske inte klumpedunsarna) och då talar vi världsklass ser ut på ett ungefär såhär mer eller mindre eftersom dom inte har ett uns fett på kroppen utan bara muskler. Sen kommer ju naturligtvis skelettets utformning in i det hela.. det ser ju alltid värre ut om en häst har en hög manke än en lägre bredare. Om man tittar på korset så har ju min bild ett runt välmusklat kors och länd medans på din bild så fattas det ju en del muskler där.

Senast ändrad:

Knapplån

Jag lägger band på mig och lägger mig inte i sadeldebatten. :angel: Men ett som är säkert är att hästar inte alltid blir bredare och kräver bredare bom med mer träning, de kan likväl slimma till sig och utforma mer ryggprofil och komma upp med manken. Unghästar är gärna runda över ryggen och kräver bredare bom än när de är mer färdiga i kroppen -men det kan givetvis vara tvärtom också.

Hursomhelst har vi skaffat oss ytterligare en häst, en härlig Michellino-grabb f.07 som hamnat lite efter i sin utbildning. Han har nu hos oss startat sitt liv som ridhäst på riktigt och gör det med bravur. Idag har vi haft en ljuvlig ritt i solskenet och vad härligt det är att se en häst vara så lycklig, ÄNTLIGEN har han fått en uppgift liksom. :laugh:

Här är han med pottfrisyr och allt. :)
Lilleman_zps82ea63ef.jpg

Senast ändrad:

Ja väldigt synd.. en stor skillnad på slimmade hästar som inte har fett runt manken och det som troligtvis traceys och kryddan menar med urskålad manke.. och en häst vars muskler har gått sönder pga en för tight sadel som då leder en urholkad manke.

Lite svårt att veta vad folk menar på vad som är vad i en diskussion.

Jag använde ju inte direkt ordet urskålad, (många går igång på det) men menar samma sak som Kryddan tror jag.
Att hästen inte har en jämnlinje från bogblad bakåt utan att faktiskt bogbladen är markerade och det är lägre bakom, (inga muskler fyller ut där på slimmade hästar, är det utfyllt där är det fett, om inte hästen har speciella bogblad..) Precis som på bilden som du la in, den hästen är extremt vältränad förstås, men där syns det ju tydligt :idea:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hoppning Eftersom dressyren får ha sin snacktråd så tänkte jag prova att skapa en till hoppning också. Slänger in en fundering som jag haft ett...
Svar
9
· Visningar
1 142
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Lördag och en ny lagfinal står på OS-schemat när dressyrens lagmedaljer ska fördelas i Grand Prix Special. Här finns svenska starttider...
Svar
0
· Visningar
208
Senast: Gunnar
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Har du en 5-, 6- eller 7-årig lovande dressyrhäst registrerad i SWB? I april är det dags för inventeringar inför unghäst-VM i dressyr 2024.
Svar
0
· Visningar
144
Senast: Gunnar
·
Tävling Jag har blivit allt mer sugen på att börja tävla dressyr med min häst. Tänker att jag vill börja med att göra en programridning och ett...
Svar
5
· Visningar
1 101
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Uppdateringstråd 30
  • Stillsam sysselsättning?