Dressyrnissarnas snacktråd nr 7

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Dressyrnissarnas snacktråd nr 7

Runt manken såg den ju ok ut. Tycker tillockmed att den ser bättre ut på ryggsidan än halssidan. Men över själva ryggen och kors/rumpa ser den extremt bra musklad ut!! Jätte fint uppe med ryggen :) tänk om fler dtessyrhästar såg ut så!!!!

Ang Trapeziusmuskeln så en häst i vila har inte spända muskler. De syns i arbete. I vila kan den se urholkad ut för ovana ögon. Sjöklvklart ska det finnas plats för den i arbete men den blir aldrig bullig och bred så att den fyller ut helt bakom bogbladen, inte på de flesta ädlare hästar i alla fall. Ofta kan den delen framför manken vara alldeles för bullig, inte heller bra :)

Och du ang Prestigebommar... jag har ingen aning om vad de heter och inte, eller hur olika/lika de är i själva verket. Vet bara vad ÅF fick för svar från Prestige, två av varandra oberoende försäljare som kollade upp. Tror dom är väldigt lika i grunden alltså, det är ju modernt numera att ha en massa olika bommar, det låter bra inför köparna, men jag vet vad de fick för svar som sagt och vad min häst säger om dem....som har rak men inte helt spikrak rygg. Samma reaktion på dem jag har provat, som på andra svängda bommar också.

Senast ändrad:

Runt manken såg den ju ok ut. Tycker tillockmed att den ser bättre ut på ryggsidan än halssidan. Men över själva ryggen och kors/rumpa ser den extremt bra musklad ut!! Jätte fint uppe med ryggen :) tänk om fler dtessyrhästar såg ut så!!!!

Ja precis! :idea:

Jag använde ju inte direkt ordet urskålad, (många går igång på det) men menar samma sak som Kryddan tror jag.
Att hästen inte har en jämnlinje från bogblad bakåt utan att faktiskt bogbladen är markerade och det är lägre bakom, (inga muskler fyller ut där på slimmade hästar, är det utfyllt där är det fett, om inte hästen har speciella bogblad..) Precis som på bilden som du la in, den hästen är extremt vältränad förstås, men där syns det ju tydligt :idea:

Japp precis, så att påstå att vältränade hästar inte kan vara urskålade bakom manken är ju bara hur fel som helst..

Jag vill gärna skriva under på din reflektion om "modet" ang sadel passning och tron att det r normalt att behöva byta sadel var tredje månad . Har kommenterat det många gånger i andra trådar men det tar hus i helvete varje gång man skriver att nej - det är inte normalt att behöva byta hela tiden . Är sadeln korrekt inpassad och verkligen passar hästen från början så ska det funka fint även om Hästen lägger på sig lite alternativt tappar en period osv .

Men som sagt ämnet är en het potatis för det blir ju jobbigt för folk när tanken väcks att kanske har de ingen bra utprovare /dålig koll själva osv .

hahaha ja jag började undra vad fan det andra var :rofl::rofl:

Okey vet inte om denna bilden syns men ungefär såhär brukar dom flesta internationella hästarna i ft och en del hopphästar se ut..

486394_10151351430161797_562891337_n.jpg

Den där hästen ser extremt välmusklad ut. Men det är nog inte en dressyrhäst...:eek: Tror de flesta dressyrhästar brukar vara fetare..även de som går höga klasser.

Har googlat runt och tittat på bilder på världens bästa dressyrhästar och ser att ni har alldeles rätt:). Alla ser ut ungefär som fuxen. Det jag då blir brydd över är att veterinären på plats tydligt uttryckte det som att trapesiusmuskeln led av tydlig atrofi och därmed var obefintlig. Så rimligen borde den muskeln synas även när den är avspänd och inte i arbete?

Avslutar med en bild på Toto och en bild där man ser honom bakom manken:).
matthias_rath-totilas-shf11_reu1871-foto_reumann.jpg

Valegro...min favorit alla dar i veckan.:love:

Jag kan ju bara utgå från min egen och hon har helt klart fått en mer urskålad manke ju mer musklad hon har blivit och därmed även fått gå ner i bomvidd. (Men även om hon är mycket mer musklad o slimmad nu än hon var som unghäst hon är fet i jämförelse trimmade hopp o ft-hästar.:angel:)

Har googlat runt och tittat på bilder på världens bästa dressyrhästar och ser att ni har alldeles rätt:). Alla ser ut ungefär som fuxen. Det jag då blir brydd över är att veterinären på plats tydligt uttryckte det som att trapesiusmuskeln led av tydlig atrofi och därmed var obefintlig. Så rimligen borde den muskeln synas även när den är avspänd och inte i arbete?

Den som exempel... Är det i te bättre att visa bilder på hästar som jobbar med ryggens muskler? Nu får jag antagligen en hel jävla flock arga människor efter mig, men jag kan inte sitta här tyst....

Ja se där!

Man kan ju se det om hästen rör sej, om man känner, osv. Muskler rör sej om man rör på hästen s a s fett är likadant hel tiden. :) Jag borde fotat en häst i stallet som många, (tex de här som inte tror på det jag skrev innan och ville se bilder ;) ) skulle jublat över, men det "fina" är bara fett och inget annat, den går i hagen och rids mkt sällan. :D Inga muskler där inte. Men "fin" bakom bogbladen :angel:

Fast nja, frågan var ju mest hur de ser ut om man står bredvid dem och bara tittar på manke/rygg? Alltså även om Totilas arbetar så lär knappast de musklerna som fyller ut där vara så bulliga att det blir lika brett som över bogbladen s a s.

Fast vi pratar väl sadel utprovning och bedömningar där ? Då är väl stillastående hästar rätt ok ? Vad skulle du vilja ha illustrerat sadelvägen via arbetande hästar på bild menar du ?

Kl
Jag tror som Flera att det råder rätt mkt vanföreställningar runt hur en musklad häst ser ut/ska se ut osv . Muskulatur ser ju utöver det ut för det ändamål det tjänar .en aktiv galoppör tex har ofta riktigt extrema filéer över ryggen och det betyder ju inte för en sekund att den därmed är musklad ändsmålsmässigt eller gynnande för dressyr arbete tex . Tror många missar insikten om Vad muskulatur är och öht hur man Bedömer muskulatur ?

Senast ändrad:

Den som exempel... Är det i te bättre att visa bilder på hästar som jobbar med ryggens muskler? Nu får jag antagligen en hel jävla flock arga människor efter mig, men jag kan inte sitta här tyst....

Men kolla på Valegro ist då:p. Same same.

Delvis OT och risk för att det kanske är dags för ny tråd..
Kan inte Ni lägga ut bilder på Era hästar där man ser ryggprofil och exteriör? Hade varit kul att se hur olika våra dressyrhästar ser ut beroende på vilken ålder och utbildningsnivå de är på? :)

Delvis OT och risk för att det kanske är dags för ny tråd..
Kan inte Ni lägga ut bilder på Era hästar där man ser ryggprofil och exteriör? Hade varit kul att se hur olika våra dressyrhästar ser ut beroende på vilken ålder och utbildningsnivå de är på? :)

Gick och funderade på en sån trådstart i stallet nyss:D. Fixar till en sån tråd så att snackisen inte blir en rygg-tråd:).

Halvt KL

Här i Värmland regerar Prestige... särskilt bland ponnyerna är det bara Prestige, Prestige och Prestige så långt ögat når :p. Ofta är de rejält smala också (tycker jag som amatör då).

Jag har hört många här säga att Prestige "passar alla hästar", och min teori är då att eftersom det är svängda sadlar som man försöker passa in på många olika ryggar, även raka, så väljer man en smalare bom för att sadeln inte ska glappa bak.

Ang. kursen var en stallkompis där med sin ponny för att se om Prestige kunde vara ngt för dem. Sadeldoktorn rekommenderade då istället Albion eftersom hästen är rakryggad. Vet inte om du såg ponnyn, Fiorano? D-ponny, fux :)

jag tror att mycket beror på den kända hästbutiken norr om sthlm som rekommenderar alla kunder att komma varje halvår och märkligt nog (!!)
behöver det oftast justeras/bytas in vilket innebär en kostnad för kunden och en inkomst för butiken....

Ang. kursen var en stallkompis där med sin ponny för att se om Prestige kunde vara ngt för dem. Sadeldoktorn rekommenderade då istället Albion eftersom hästen är rakryggad. Vet inte om du såg ponnyn, Fiorano? D-ponny, fux :)

Det måste ha varit dom som pårovade sadel under tiden Mads hade träning. Så tyvärr var jag inte med och såg den:(. Men det förvånar mig att de inte provade ut en D1 till den:p.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hoppning Eftersom dressyren får ha sin snacktråd så tänkte jag prova att skapa en till hoppning också. Slänger in en fundering som jag haft ett...
Svar
9
· Visningar
1 142
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Lördag och en ny lagfinal står på OS-schemat när dressyrens lagmedaljer ska fördelas i Grand Prix Special. Här finns svenska starttider...
Svar
0
· Visningar
208
Senast: Gunnar
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Har du en 5-, 6- eller 7-årig lovande dressyrhäst registrerad i SWB? I april är det dags för inventeringar inför unghäst-VM i dressyr 2024.
Svar
0
· Visningar
144
Senast: Gunnar
·
Tävling Jag har blivit allt mer sugen på att börja tävla dressyr med min häst. Tänker att jag vill börja med att göra en programridning och ett...
Svar
5
· Visningar
1 101
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Uppdateringstråd 30
  • Stillsam sysselsättning?