Dressyrnissarnas snacktråd nr 7

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Dressyrnissarnas snacktråd nr 7

Min Stella såg också ut som hästarna ovan när hon var i full träning. Ok, inte lika markant med tanke på att hon var en
tokbred ponny av kallblodsmodell. Men det var på tiden när vi hade en tysk ryttare som utbildade henne lite och t.om. piaffade henne.

När hon var otränad och mullig så hade hon inget "gupp".

Du kan inte hitta liknade bilder fast på dressyrhästar och lägga ut här? Så kan man se om det är någon skillnad mot ft hästarna som oftast har rätt mycket fullblod i sig :)

Finns bild på Toto och Valegro i tråden. Som fio säger ser de nära nog likadana ut bakom manken-med betydligt mer hull på kroppen;). Bildgoogla så hittar du fler nakenbilder på kändishästarna!

Jag har bildgooglat men jag tycker att det är svårt att hitta bra bilder, antingen har de täcken på sig, eller svåra vinklar att se eller så står ryttaren i vägen ;)

Du kan inte hitta liknade bilder fast på dressyrhästar och lägga ut här? Så kan man se om det är någon skillnad mot ft hästarna som oftast har rätt mycket fullblod i sig :)

Du menar att fullblod har mera urholkade mankar? :devil:

Nej men visst är det så att de har mera exteriör som fullblod en del, men inte alls alla och det spelar ju ingen roll. Fakta är att de är slimmade välmusklade hästar som presterar på högsta möjliga nivå faktiskt, trots att de lider som experterna här anser. :cool:
De kan inte bära runt extra fett som en dressyrhäst kanske oftare gör, eller mera hull, eftersom det handlar om helt olika krav. Men frågan var om det är fel på sadlarna om en häst ser ut sådär eller om en välmusklad häst kan se ut så. Och det kan den bevisligen (Novali frågade efter bevis i bilder:) ) Ja om man inte anser att alla dessa är försummade sadelmässigt och har förtvinade muskler?

Senast ändrad:

Jag har bildgooglat men jag tycker att det är svårt att hitta bra bilder, antingen har de täcken på sig, eller svåra vinklar att se eller så står ryttaren i vägen ;)

Kanske beror på att de inte vill bli uthängda på buke för dåliga sadlar :devil:

:D (kunde inte låta bli)

*kl*

Ni menar alltså på fullaste allvar att tex RGB inte vet att han rider i en för trång sadel.... och att hans hästar hoppar för kung och fosterland med en sadel som trycker så pass att musklerna tillbakabildas.... Ni kanske borde mejla honom och tipsa om att köpa en bredare sadel :angel:

Som fan läser bibeln as always. Det (iaf jag) kommit fram till i tråden är att topphästarna har en mer markerad manke där trapesiusmuskeln inte är framträdande. Frågan är (för mig) då om det beror på en för trång sadel (vilket jag nu tvivlar på)? Att ALLA dessa hästar skulle göra det känns ytterst osannolikt, för precis som ni säger är detta hästar i proffsträning som kollas och fixas med till tusen.

Men NÅGOT måste det bero på att muskeln försvinner? För det antar jag att ingen här kan förneka att muskeln inte är där? (Finns anatomisk bild på hur muskeln ligger tidigare i tråden).

Självklart förstår jag ju att ft och hopphästar är mer slimmade än dressyrhästar. Men jag tänker mig också som så här att man tränar väl ändå muskulaturen på annat vis i de olika grenarna. Visst går ju ft hästarna också dressyr men vi alla kan ju hålla med om att det är på en lättare nivå än dressyrhästarna, nu tänker ja mig proffsens hästar. Hästar som tränas i olika grenar ser ju olika ut muskelmässigt också ju :) Hänger du med på mitt resonemang?

Ja men hallå, dom fattar ingenting jämfört med oss hobbyryttare, det begriper du väl själv att dom inte kan nåt om sadlar??

:rofl::rofl::rofl:

Ja kan ju lägga in bilden igen som jag skrev fel namn på, så att den syns i tråden, den stackars felsadlade kraken Mr Medicott

MrMedicott.jpg

Ingen annan än jag som reagera på kvinnans skor??!!!

Om du menar att hon bär högklackat så är det för att veterinärbesiktningen inom fälttävlan är ett spektakulärt moment med strikt snygg klädsel av ryttaren och som är otroligt välbesökt publikmässigt för att se vilka hästar som passerar morgonens besiktning dagen efter den tuffa terrängen och får gå vidare till den avslutande banhoppningen.

Jag har själv sprungit i högklackat ett antal ggr..

Man brukar säga ju knackigare häst desto kortare kjol bör man bära :p

Finns bild på Toto och Valegro i tråden. Som fio säger ser de nära nog likadana ut bakom manken-med betydligt mer hull på kroppen;). Bildgoogla så hittar du fler nakenbilder på kändishästarna!

Nä det var ju du som sa det..jag återberättade bara din upptäckt.. jag har inte kollat på några dressyrhästar alls då det talades om vältränade slimmade hopp och fälttävlanshästar utan ett uns fett på kroppen..

Hör med Fiorano hon hade ju gjort det och upptäckt samma sak på dressyrhästarna... hon la in en bild på Totilas i denna tråden.

Tror dock inte dom utmärker sig lika mkt då dom har mkt mer hull på kroppen

Vem sa vad?

Ja jag förstår faktiskt inte hur deras hästar kan prestera över huvud taget eftersom de inte får gå i flock, får knappt gå ute, alla går med samma sadel och bevisligen tillbakabildade felaktiga muskler. Skumt. Tycker det är konstigt att alla hobbyhästar som går ute dygnet runt med fri tillgång till mat och med massa snygga muskler (läs depåer) som man byter sadel till i tid och otid inte presterar bättre än de gör??

Därför att... hästar är flyktdjur - de döljer ofta smärta så långt det går (särskilt då de bestraffas för felaktigt beteende :grin:) Det handlar inte enbart om prestation, tydligen har vi ännu inte lyckats utforma en sport där det finns ett samband mellan god hälsa hos hästen och prestation.

http://www.hippson.se/artikelarkivet/veterinar/svart-att-utvardera-behandling-pa-flyktdjur.htm

Att man inte ska kritisera eliten för att de tävlar på en högre nivå är löjligt. Dom kan vara hur skickliga som helst, men är det vad vi vill ha om det går ut över djuren? Ska det fortsätta premieras? Hur skulle samhället se ut om ingen kritiserade något?

Håller med!

Jämför med EM-ponnysarna, de hoppar rejält högt för sin storlek, och många av dem (gissar jag, men jag vet några st på sm/em-nivå) utan utprovade sadlar. Så nog presterar de ändå! Till en viss gräns förstås, att en häst med tväront i ryggen inte hoppar OS-banor förstår jag också.

Så vad säger du? Att om man har en utprovad sadel är det automatiskt rätt? Och dom som inte har det då ligger dom automatiskt fel?

Denna debatt startade ju just för att en hel hög med hästar hade fått "fel" sadlar utprovade av en väldigt välkänd utprovare. Dessutom alla andra som man läser om vars sadlar inte passar trots att dom är utprovade efter konstens alla regler..

Som jag tidigare sa så tror jag det blev mer komplicerat med alla olika bommar och grejer och hit och dit som har kommit på senare tid och att dom gamla basic-sadlarna ska man nog inte förakta trots allt.. jag tror i många fall att dom har bättre förutsättningar att passa till hästarna än alla specialbommar och hit och dit..

Det är vad jag tror. Jag kan inte så mkt om sadlar men jag fattar att man inte kan vinna EM och OS och prestera på den nivån med tillbakabildade, förtvinade ryggmuskler.. det är ju bara helt galet att tro med tanke på hur mkt veterinärhjälp, ET och massörhjälp alla elitryttare har till sina hästar, förutom hur väl dom själv känner sina hästar och känner minsta sak.. till skillnad från amatörerna som mer ofta rider på halta ofräscha hästar en längre tid utan att känna det.

Ja med tanke på astid_n inlägg däruppe att hästar döljer smärta så långt det går. Elithästarna veterinärbesiktigas inför varje tävling, på varje tävling och efter varje tävling.. en amatörhäst kanske ev kollas en gång om året samt springer fram och tillbaka inför en vet. på en hopptävling då och då

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hoppning Eftersom dressyren får ha sin snacktråd så tänkte jag prova att skapa en till hoppning också. Slänger in en fundering som jag haft ett...
Svar
9
· Visningar
1 142
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Lördag och en ny lagfinal står på OS-schemat när dressyrens lagmedaljer ska fördelas i Grand Prix Special. Här finns svenska starttider...
Svar
0
· Visningar
208
Senast: Gunnar
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Har du en 5-, 6- eller 7-årig lovande dressyrhäst registrerad i SWB? I april är det dags för inventeringar inför unghäst-VM i dressyr 2024.
Svar
0
· Visningar
144
Senast: Gunnar
·
Tävling Jag har blivit allt mer sugen på att börja tävla dressyr med min häst. Tänker att jag vill börja med att göra en programridning och ett...
Svar
5
· Visningar
1 101
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama