Dressyrnissarnas snacktråd nr 7

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Dressyrnissarnas snacktråd nr 7

jag tror att mycket beror på den kända hästbutiken norr om sthlm som rekommenderar alla kunder att komma varje halvår och märkligt nog (!!)
behöver det oftast justeras/bytas in vilket innebär en kostnad för kunden och en inkomst för butiken....

Jag har varit där på kontroll utan att behöva byta... Och det är väl bara första gången man köper kontrollen ska ske inom ett halvår, sedan får man kolla sadeln hur ofta/sällan man vill.

Ja du har säkert rätt i att det är många som ser ut så här men det blir inte mer rätt för det. Den må vara slimmad o tränad men den har iaf haft nåt på ryggen som gjort att muskeln runt manken är tillbakabildad. För mig är detta ett stort nej iaf.

Det spelar ingen roll att det är proffs som utbildar för de har ofta mindre renodlade sadelkunskaper än en hobbyryttare med en häst. Proffsen rider bättre, sitter mer i balans och får säkert på det sättet mindre problem än vad hobby ryttaren skulle få med samma sadel. Men de ägnar mindre tid åt att fundera på om hästarna behöver en sån eller sån sadel och därför ser en del hästar ut som på bilden.

Ja du har säkert rätt i att det är många som ser ut så här men det blir inte mer rätt för det. Den må vara slimmad o tränad men den har iaf haft nåt på ryggen som gjort att muskeln runt manken är tillbakabildad. För mig är detta ett stort nej iaf.

Det spelar ingen roll att det är proffs som utbildar för de har ofta mindre renodlade sadelkunskaper än en hobbyryttare med en häst. Proffsen rider bättre, sitter mer i balans och får säkert på det sättet mindre problem än vad hobby ryttaren skulle få med samma sadel. Men de ägnar mindre tid åt att fundera på om hästarna behöver en sån eller sån sadel och därför ser en del hästar ut som på bilden.

Tack Novali! Även om jag på bilder ser att fio har helt rätt att det ÄR så mången topphäst ser ut i ryggen så känns det inte rätt i magen. Veterinären på plats tyckte uppenbarligen inte heller att det var rätt. Pratade med min vän som är veterinär ikväll om trapesiusmuskelns utseende. Enligt henne är det en ganska platt muskel-men att det trots allt ska vara där och om det är en grop där den ska finnas är ngt fel.

Nä det är det jag säger, kändisarna skulle behöva läsa mer på buke så dom fattar nåt.
Här finns de verkliga kunskaperna att dom inte har fattat det:eek:

Ja jag förstår faktiskt inte hur deras hästar kan prestera över huvud taget eftersom de inte får gå i flock, får knappt gå ute, alla går med samma sadel och bevisligen tillbakabildade felaktiga muskler. Skumt. Tycker det är konstigt att alla hobbyhästar som går ute dygnet runt med fri tillgång till mat och med massa snygga muskler (läs depåer) som man byter sadel till i tid och otid inte presterar bättre än de gör??

Nä det är det jag säger, kändisarna skulle behöva läsa mer på buke så dom fattar nåt.
Här finns de verkliga kunskaperna att dom inte har fattat det:eek:

Å andra sidan är det väl ganska korkat att avfärda någons grundkunskap om hästens fysiologi och muskeluppbyggnad bara för att de inte har tävlngsresultat? Eller går verkligen tävlingsresultat hand i hand med grundkunskap? Jämför med hästens utfodring-vilka hästar tror du har störst stråfodergiva med längst tuggtid? Jämför med hagvistelse, vilka hästar går mest i hage? För min del har jag sett mer bananas hästhållning i stora tävlingsstall än jag gjort i hobbystall.

Att istället tro att tävlingsryttarna på högsta nivå är dom som sitter inne med ALL kunskap om hästen är väl ganska naivt. Dom är naturligtvis superduktiga på att rida och utbilda och tävla-men det är väl inte samma sak som att prova ut en sadel?

Ja jag förstår faktiskt inte hur deras hästar kan prestera över huvud taget eftersom de inte får gå i flock, får knappt gå ute, alla går med samma sadel och bevisligen tillbakabildade felaktiga muskler. Skumt. Tycker det är konstigt att alla hobbyhästar som går ute dygnet runt med fri tillgång till mat och med massa snygga muskler (läs depåer) som man byter sadel till i tid och otid inte presterar bättre än de gör??

Ja eller hur?? Svårt att förstå att det inte är eliten som sitter här? Men det kanske det är ;) Den verkliga eliten.

Men så svart eller vitt är det väl ändå inte?

...och varför får man inte ifrågasätta eliten? Jag tycker att det är konstigt. Om jag skulle haft den utgångspunkten när jag läser på universitetet att jag inte får ifrågasätta de stora teoretikerna-då blir det ju aldrig en diskussion. Och hur ska man kunna uyvecklas utan diskussion? Förklara gärna hur ni tänker kring att man inte får tänka kritiskt eller ifrågastta:)!

Å andra sidan är det väl ganska korkat att avfärda någons grundkunskap om hästens fysiologi och muskeluppbyggnad bara för att de inte har tävlngsresultat? Eller går verkligen tävlingsresultat hand i hand med grundkunskap? Jämför med hästens utfodring-vilka hästar tror du har störst stråfodergiva med längst tuggtid? Jämför med hagvistelse, vilka hästar går mest i hage? För min del har jag sett mer bananas hästhållning i stora tävlingsstall än jag gjort i hobbystall.

Att istället tro att tävlingsryttarna på högsta nivå är dom som sitter inne med ALL kunskap om hästen är väl ganska naivt. Dom är naturligtvis superduktiga på att rida och utbilda och tävla-men det är väl inte samma sak som att prova ut en sadel?

Är det inte ganska naivt då att tro att man som hobbyryttare kan mer än ryttare på världsnivå, jag menar det är inte tävlingsryttare på LB nivå vi pratar om nu. Man måste nog förstå att på den nivån så har man sadelexperter till sin hjälp och behandlare och jag vet inte allt, som ser till att hästarna kan prestera på den nivån.

Det är väl inte riktigt jämförbart med att tänka kritiskt? En häst med förtvinade muskler hoppar knappast på den nivån år efter år. Tror ni att dom är ridskoleryttare som inte ser hur hästen ser ut? Man blir mållös.:eek:

Senast ändrad:

Ja den har haft Roffe på ryggen.. vad vet han om något egentligen.. :grin:

377155_10151351987381797_1640458395_n.jpg

Eller Mark Todd flerfaldig OS guldmedaljör

D30_5270.jpg

Olympics+Opening+Day+oooplc-KTbkl.jpg

Eller Andrew Nicholson världsettan

Olympics+Opening+Day+UfEApfRgzYtl.jpg

Eller Zarah Phillips OS guld i lag

Zara+Phillips+Olympics+Opening+Day+OKRgCWFZnbAl.jpg

mm mm i all oändlighet..

Men vad kan dom jämfört med proffsen här

:grin:

Senast ändrad:

Ja eller hur?? Svårt att förstå att det inte är eliten som sitter här? Men det kanske det är ;) Den verkliga eliten.

JAG har iaf aldrig påstått att jag tillhör ngn form av elit. Jag är en glad amatör och nöjd med det. Men att ifrågasätta eliten och "dom som kan" det tänker jag inte sluta med. Det är när folk tror på allt dom hör utan att skaffa sig en grundläggande faktabaserad kunskap som det blir problem.

*kl*

Ni menar alltså på fullaste allvar att tex RGB inte vet att han rider i en för trång sadel.... och att hans hästar hoppar för kung och fosterland med en sadel som trycker så pass att musklerna tillbakabildas.... Ni kanske borde mejla honom och tipsa om att köpa en bredare sadel :angel:

Ja men hallå, dom fattar ingenting jämfört med oss hobbyryttare, det begriper du väl själv att dom inte kan nåt om sadlar??

:rofl::rofl::rofl:

Ja kan ju lägga in bilden igen som jag skrev fel namn på, så att den syns i tråden, den stackars felsadlade kraken Mr Medicott

MrMedicott.jpg

Senast ändrad:

Du kan inte hitta liknade bilder fast på dressyrhästar och lägga ut här? Så kan man se om det är någon skillnad mot ft hästarna som oftast har rätt mycket fullblod i sig :)

Du kan inte hitta liknade bilder fast på dressyrhästar och lägga ut här? Så kan man se om det är någon skillnad mot ft hästarna som oftast har rätt mycket fullblod i sig :)

Hör med Fiorano hon hade ju gjort det och upptäckt samma sak på dressyrhästarna... hon la in en bild på Totilas i denna tråden.

Tror dock inte dom utmärker sig lika mkt då dom har mkt mer hull på kroppen

Klart man ska vara kritisk och att man ska tycka saker. Jag tycker också mycket om hur hästar på den nivån har det i vissa lägen. Men om jag ska vara helt ärlig så verkar ju det inte bekomma dem ett dugg, för då hade de inte kunnat hålla sig sunda, friska, må bra och prestera som de gör år ut och år in. Så nån stans känner iafl jag att det kan inte vara så jäkla fel ändå.

Och varför skulle de inte kunna mer än oss i allt som har med häst å göra bara för att de tävlar högt och är framgångsrika? Känns ju inte direkt som att de med automatik lämnar all kunskap i papperskorgen bara för att ridningen går bra? Ska man träna ett helt stall så måste ju hela hästarna ha det bra, jämt. Inte bara på ridplanen.

Är det inte ganska naivt då att tro att man som hobbyryttare kan mer än ryttare på världsnivå, jag menar det är inte tävlingsryttare på LB nivå vi pratar om nu. Man måste nog förstå att på den nivån så har man sadelexperter till sin hjälp och behandlare och jag vet inte allt, som ser till att hästarna kan prestera på den nivån.

Det är väl inte riktigt jämförbart med att tänka kritiskt? En häst med förtvinade muskler hoppar knappast på den nivån år efter år. Tror ni att dom är ridskoleryttare som inte ser hur hästen ser ut? Man blir mållös.:eek:

Tänk att hästar hoppade svår klass även för 60-70 år sen helt utan dagens teknologiska sadlar. Dom piffade och puffade med extremt opassande militärsadlar av standardmodell. Klart som korvspad att hästarna kan prestera med en förtvinad trapesiusmuskel-det ser ni ju själva på bilderna.

Klart det är jämförbart med att tänka kritiskt. Jag sitter inte här och skriker djurplågare eller liknande, det enda jag säger är att muskeln borde finnas där. Jättehemskt av mig och himmel vilken besserwisser jag är. Jag tror att Rolf och de andra vars hästar är visade i tråden skiter högaktningsfullt i vad jag tycker:D! Men det är ju kul att ni andra blir upprörda av en sån skitsak.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hoppning Eftersom dressyren får ha sin snacktråd så tänkte jag prova att skapa en till hoppning också. Slänger in en fundering som jag haft ett...
Svar
9
· Visningar
1 142
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Lördag och en ny lagfinal står på OS-schemat när dressyrens lagmedaljer ska fördelas i Grand Prix Special. Här finns svenska starttider...
Svar
0
· Visningar
208
Senast: Gunnar
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Har du en 5-, 6- eller 7-årig lovande dressyrhäst registrerad i SWB? I april är det dags för inventeringar inför unghäst-VM i dressyr 2024.
Svar
0
· Visningar
144
Senast: Gunnar
·
Tävling Jag har blivit allt mer sugen på att börja tävla dressyr med min häst. Tänker att jag vill börja med att göra en programridning och ett...
Svar
5
· Visningar
1 101
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama