Dressyrnissarnas snacktråd nr 7

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Dressyrnissarnas snacktråd nr 7

Ja, tror att sadeln till den lilla passar. Minns när vi provade ut den -det var 2 sadlar som passade henne (utifrån sett) men den ena något billigare. Vi provade flera gånger att byta mellan den billigare och en dyr, med den billigare gnisslade hon tänder och var sur, på med den andra och så slutade hon ;) så hon är tydlig med om sakerna passar.
Tänker att jag måste prova till den store så att han inte går med något dåligt.

Ja det är skönt med hästar som visar vad de tycker. Min förra häst dömde ut allt utprovare sa och valde själv :D

Om hästen rör sej bra och fritt och inte verkar ha ont nånstans så är det nog ingen katastrof tror jag. Säger som fio skrev, att även om folk provar och får all världens hjälp av utprovare, så verkar en väldigt stor andel inte tycka att det blev bra ändå:o

Jag har funderat lite på det här med sadeldebatten. Kan det möjligtvis vara så att de som går kursen inte har samma känsla som honom och därför rekommenderar de för smala sadlar? Jag menar att det är ju en stor skillnad att vara ute så mycket som han har varit och ha gått några enstaka kurser och sen jobba själv?

Ja ja hur som helst när det gäller sadlar så får man nog vara mest lyhörd för hur ens häst beter sig när man provar sadlar. :laugh:

*kl*

Hittills är sadelutprovningskursen ett skämt. Den gode sadeldoktorn är här och förordar supersmala sadlar. Jag är i viss chock. Får se vad morgondagen ger. Mads Hendeliowitz ska ha en clinic och det ska bli kul!

Alltså Buke är ju fantastiskt:D! Förtal:eek:?? Var då undrar jag? Jag skriver att han förordar toksmala sadlar, har varken skrivet att jag tycker att det är fel/att han är dum/att han är inkompetent eller att han är vilket valfritt negativt verb som helst. Så var är förtalet?

Själva kursen var knappt vad jag skulle kalla en kurs (därav "skämt"-epitetet). Ingen har visat hur en sadel egentligen SKA ligga. Det var meningen att vi skulle stå i en klunga i ridhuset och försöka höra när sadeldoktorn (en fö riktigt trevlig man), en tysk veterinär och en annan känd utprovare från ett ställe söderöver stod och överlade. Framåt (och rätt skitjobbig) som jag är var jag framme och kände, klämde och frågade så mycket jag kunde (trots att dom tittade och suckade på mig:p). Det var ingen organisation och folk försvann lite allt eftersom dom ändå varken hörde, fick känna eller fick ngn uppfattning oht HUR sadeln skulle ligga eller kännas.

Den enda sadelmodell som vi fick se på häst under fredagen var D1. Tre hästar var där med fem år gamla D1or som var utprovade. Ingen av hästarna hade muskler bakom manken. Domen var då att sadlarna skulle göras smalare plus att en pad (trapesiuspad) skulle användas framtill. Numera levereras även D1 med en sådan pad för att den ska användas till just den sadeln. Resten av vad jag såg av utprovningen tänker jag inte skriva om, att jag nämner denna delen är just för att muskelbristen på hästarna som gick med D1 var anmärkningsvärd. Att det då rekommenderades smalare sadel plus pad och ännu mer minska utrymmet för en muskel att utvecklas och växa köper jag inte. Sen får dom vara hur meriterade som helst som förordar den smalare sadeln, mitt amatörmässiga jag tänker ändå inte hålla med.

Däremot så var det en representant från Prestige på plats som föreläste om bommarna (en riktig italienare som pratade härlig engelska på italienska:D). DET var däremot MYCKET intressant och väldigt bra:bow:! Prestige har fem "grundbommar" som de bygger sina sadlar på och dressyrsadlarna är byggda på tre olika bommar. Bla är Modena (som oftast anses vara ganska rak här på Buke) byggd på samma bom som Top Dressage (som många anser vara betydligt mer svängd). Det var dock mycket svårt att få ur honom vilken modell av sadel som passar vilken rygglinje. Prestiges ståndpunkt är att i princip alla deras modeller går med stoppningen att få att passa alla sorters hästar med viss reservation.

Efter att ha sett de muskelfattiga hästarna som gick med D1or frågade jag honom huruvida Prestige hade uppfattat det som ett problem på fler håll att det kunde bli effekten av D1an (en mycket elak fråga att ställa till en varumärkessäljare och han blev väldigt obekväm). Grundade frågan på att padden numera följde med alla nybeställda D1or. Han berättade då att den ursprungliga uppfinnaren till D1an förordade betydligt vidare sadlar (och att padden ska användas).

Jag har ingen tanke på att hänga ut ngn muskelfattig häst eller dålig utprovare, så ni som vet vilka ev hästar/utprovare det handlar om förutom då nämnda sadeldoktor är vore det väl bra om de förblir anonyma även i fortsättningen. Sadeldoktorn tror jag borde falla i kategorin "känd/offentlig person" som faktiskt FÅR diskuteras i rimlig nivå även på Buke?

Jag känner att jag vill dela med mig om vad jag sett/hört och lärt mig under kursen och försöker verkligen skriva så att ingen tar illa vid sig här, men med tanke på vem jag är och andra användares förutfattade meningar om mig och vad jag menar finns väl risk att detta inlägget stänger tråden:grin:.

Vad tråkigt :(

Undrar lite om hur det hela är upplagt, är det fler steg i kursen eller är det bara en helg?

Då uppstår genast frågan...är det MÄRKET som gör att sadlarna ska vara smala eller är det det man lär sig på kurserna...hönan eller ägget.

Det förklarar iaf en hel del som jag sett häromkring. Väldigt många får Prestige sadlar utprovade som är för smala o efter nåt års användning så har musklerna runt manken tappats. Jag har påpekat detta ett flertal ggr när jag sett det o fått till svar att sadeln är utprovad av sadelutprovare som gått kurs för Prestige.

Kan det vara som med italienska klädstorlekar tro???;)

Men om jag tolkar Fiorano rätt så sa Prestige representanten att D1'n INTE skulle utprovas smalt?

Efter att ha sett de muskelfattiga hästarna som gick med D1or frågade jag honom huruvida Prestige hade uppfattat det som ett problem på fler håll att det kunde bli effekten av D1an (en mycket elak fråga att ställa till en varumärkessäljare och han blev väldigt obekväm). Grundade frågan på att padden numera följde med alla nybeställda D1or. Han berättade då att den ursprungliga uppfinnaren till D1an förordade betydligt vidare sadlar (och att padden ska användas).

Låter dock skumt att köpa en sadel för 30.000 som ej går att rida i utan att ha en specialpad....

Jag har samma goda erfarenhet av honom som du. Jag tycker att han är helt fantastisk och i en helt egen division.
*KL*
Min häst som var rätt spinkig när jag köpte sadeln fick en normal bom och inte någon smal. Det han sa om bommar var att många vill ha en vidare bom till sina hästar när de musklar sig ordentligt, men det är egentligen fel. En välmusklad häst skålar ur sig i manken och kan tvärtom behöva en smalare bom p g a detta. Om hästen behöver en vidare bom beror det oftast på att den har blivit tjock/tjockare och inte på att den har fått mer muskler.

Men det här blir ju märkligt, i alla fall om man tittar på min häst.
Om min häst står emot, bygger sämre muskler runt manken och sedan går bättre med en bredare sadel så tror jag mer på det än på att nån säger att så här är det i allmänhet. Sen får den personen så vara Gud om den vill:D
Och jag kan säga att nu när hon är tjock och ur form så är sadeln för stor på henne, så för mig så faller den förklaringen till min häst.

Med det inte sagt att det nog mkt väl kan vara så på hästar av en lite sportigare modell än vad min tunna är :angel:

Ja detta var ju en helt annan version än vad du gav för intryck med detta utalandet:

Hittills är sadelutprovningskursen ett skämt. Den gode sadeldoktorn är här och förordar supersmala sadlar. Jag är i viss chock.

Läser du enbart detta tror jag du förstår reaktionerna och med resten av beskrivningen så blir ju detta ännu underligare om du inte menade det negativt mot honom? Strunt samma, nu fick vi sammanhanget.

Ang Prestige så tror jag de är lika luddiga och otydlga alltid. När jag letade hoppsadel fick jag veta i butiker att vissa skulle vara rakare, men min häst sa Näääää du, försök inte med mej :mad:

Jag ringde till flera återförsäljare och pressade ang Prestiges bommar och två av dem tog uppgiften på allvar och kontaktade Prestige och fick luddiga besked som gick ut på att det var samma bom men de anser att man kan variera med stoppningen. Verkar stämma med vad du fick för svar:

Det var dock mycket svårt att få ur honom vilken modell av sadel som passar vilken rygglinje. Prestiges ståndpunkt är att i princip alla deras modeller går med stoppningen att få att passa alla sorters hästar med viss reservation.

Jag tror att sanningen är att det är i princip samma bom, precis som jag fick besked om då, (om dom inte har ändrat sen dess) och frågar man min häst så gäller det flera sk raka modeller, samma reaktion i alla Prestigesadlar, "för svängd, den gungar".

Jag har funderat lite på det här med sadeldebatten. Kan det möjligtvis vara så att de som går kursen inte har samma känsla som honom och därför rekommenderar de för smala sadlar? Jag menar att det är ju en stor skillnad att vara ute så mycket som han har varit och ha gått några enstaka kurser och sen jobba själv?

Ja ja hur som helst när det gäller sadlar så får man nog vara mest lyhörd för hur ens häst beter sig när man provar sadlar. :laugh:

Ja precis, hästen är ju den bästa utprovaren egentligen:D Men det kan nog vara svårt om man får rida bara en gång i en sadel, det kan behövas flera gånger så att hästen kan verkligen "känna av" sadeln. Ååååh jag avskyr sadelletande:crazy: Glad så länge jag slipper.

J....Det han sa om bommar var att många vill ha en vidare bom till sina hästar när de musklar sig ordentligt, men det är egentligen fel. En välmusklad häst skålar ur sig i manken och kan tvärtom behöva en smalare bom p g a detta. Om hästen behöver en vidare bom beror det oftast på att den har blivit tjock/tjockare och inte på att den har fått mer muskler.

Snälla, förklara det här med att den "skålar ur sig i manken" när den blir bättre musklad, för jag fattar inte.
Såklart kan manken ändra sig på olika sätt när hästen bygger muskler, beroende på hur den är skapt kring manken från början (kort, lång, smal, bred, hög, låg etc). Min häst har en väldigt lång, smal, normalhög manke, och efterhand som han bygger muskler så tycks manken bli mer omgiven av muskler (nej, inte hull). Och en lagom vid bom ska vila uppepå muskulaturen utan att klämma. Om den lägger tyngden nedanför ryggmusklerna (mer på övre delen av reven) så är den för bred. Eller?
Det här med sadelutprovning är verkligen ett stort område.... *suck*. Och vilken sadelprovare tar hänsyn till ryttaren? Vi är alla olika skapta och behöver olika sorters säte, stöd osv för att hamna i bästa position.

Fast det är ju just det som är grejen. Nog känner du väl själv bäst vad du sitter bäst i? Likaså känner ju de flesta hästar bäst vad som passar dom o är man en normalkänslig ryttare så känns det när hästen går bättre i en modell eller en annan.

Enda sättet att få bukt med sitt sadelproblem är ju att försöka vara intresserad och lära sig själv vad som är rätt just för mig o min häst. Det lär ta x-antal sadlar och att man harvar igenom några sadelutprovare men det är det värt. Jag har sen många år haft ett väldigt sadelintresse men min slutsats är att ofta kan en häst "se ut" som om den passar i en modell men gå som en potta skit iaf! Det är då man får använda sin magkänsla istället...:)

Snälla, förklara det här med att den "skålar ur sig i manken" när den blir bättre musklad, för jag fattar inte.
Såklart kan manken ändra sig på olika sätt när hästen bygger muskler, beroende på hur den är skapt kring manken från början (kort, lång, smal, bred, hög, låg etc). Min häst har en väldigt lång, smal, normalhög manke, och efterhand som han bygger muskler så tycks manken bli mer omgiven av muskler (nej, inte hull). Och en lagom vid bom ska vila uppepå muskulaturen utan att klämma. Om den lägger tyngden nedanför ryggmusklerna (mer på övre delen av reven) så är den för bred. Eller?
Det här med sadelutprovning är verkligen ett stort område.... *suck*. Och vilken sadelprovare tar hänsyn till ryttaren? Vi är alla olika skapta och behöver olika sorters säte, stöd osv för att hamna i bästa position.

Ja det är riktigt svårt. Att vara expert i egna ögon kan vara riktigt farligt tror jag.

Ang mankar, och det här är helt o hållet egna okunniga reflektioner och inte något annat:laugh:

Hästens manke ändras när den växer och är "klar" ganska sent. Unghästar är runda över manken i regel. Rätt så självklart då att de har smalare sadlar när de är äldre o mer musklade, dvs inte med fett. Titta på vältränade fälttävlanshästar, eller hopphästar av lite ädlare modell och mer fullblod i dessutom. De har ofta vad som för en amatör ser ut som hål bakom manken, :eek: Men det är bara att hästen är musklad och slimmad för sin uppgift.
Man ska komma ihåg att hästar har fettlagring runt manken och i hela överlinjen egentligen, man kan få en väl utfylld manke bara med foder;) Utan motion alls mer än hagen.

En slimmad häst utan fettdepåer har inte en bred manke om den inte är skapt så av naturen (hästens egen byggnad spelar självklart in) Muskler bakom manken ska inte vara breda o bulliga.

Självklart menar jag inte att manken ska vara uppstickande och knotig, utan hur det ser ut från bogblad o bakåt ;)

Som sagt, fritt att säga emot, bara mina egna reflektioner:D

Senast ändrad:

Har ungefär samma erfarenhet som du. Min häst behövde en wide-medium/wide bom som unghäst men eftersom manken är mer urskolad nu och unghästfettet runt manken har försvunnit har jag fått gå ner en bomvidd till medium. Den m/w som jag hade innan den jag har nu åkte fram efter ett tag o la sig på bogarna medan den jag har nu ligger där den ska, bakom bogarna och ligger även kvar efter ett ordentligt dressyrpass. Pälsen är heller aldrig ruggad under utan håren ligger slätt o fint.

Behöver jag hjälp med att justera stoppning eller nått annat med sadlarna kontaktar jag alltid Sadeldoktorn i första hand,har bara goda erfarenheter av honom.

Jag har samma goda erfarenhet av honom som du. Jag tycker att han är helt fantastisk och i en helt egen division.
*KL*
Min häst som var rätt spinkig när jag köpte sadeln fick en normal bom och inte någon smal. Det han sa om bommar var att många vill ha en vidare bom till sina hästar när de musklar sig ordentligt, men det är egentligen fel. En välmusklad häst skålar ur sig i manken och kan tvärtom behöva en smalare bom p g a detta. Om hästen behöver en vidare bom beror det oftast på att den har blivit tjock/tjockare och inte på att den har fått mer muskler.

Ja det är riktigt svårt. Att vara expert i egna ögon kan vara riktigt farligt tror jag.

Ang mankar, och det här är helt o hållet egna okunniga reflektioner och inte något annat:laugh:

Hästens manke ändras när den växer och är "klar" ganska sent. Unghästar är runda över manken i regel. Rätt så självklart då att de har smalare sadlar när de är äldre o mer musklade, dvs inte med fett. Titta på vältränade fälttävlanshästar, eller hopphästar av lite ädlare modell och mer fullblod i dessutom. De har ofta vad som för en amatör ser ut som hål bakom manken, :eek: Men det är bara att hästen är musklad och slimmad för sin uppgift.
Man ska komma ihåg att hästar har fettlagring runt manken och i hela överlinjen egentligen, man kan få en väl utfylld manke bara med foder;) Utan motion alls mer än hagen.

En slimmad häst utan fettdepåer har inte en bred manke om den inte är skapt så av naturen (hästens egen byggnad spelar självklart in) Muskler bakom manken ska inte vara breda o bulliga.

Självklart menar jag inte att manken ska vara uppstickande och knotig, utan hur det ser ut från bogblad o bakåt ;)

Hahaha jag dööör av skratt.. tack för det Kryddan och traceys... :bow: :banana::bump:

Bara en reflektion, är inte D1:an den nya "modesadeln"? Det finns ju hästsportbutiker (åt det dressyriga hållet) som enbart säljer D1:an, ingen annan sadel finns i sortimentet.

Titta på vältränade fälttävlanshästar, eller hopphästar av lite ädlare modell och mer fullblod i dessutom. De har ofta vad som för en amatör ser ut som hål bakom manken, :eek: Men det är bara att hästen är musklad och slimmad för sin uppgift.

Ja det säger jag emot. Inte en chans i världen att en trimmad tävlingshäst sjunker ihop så det får hål bakom manken för att de är vältränade. Jag har på nära håll, som tävlingsgroom då, följt en häst från debutant till landslagshäst i fälttävlan i flera år och hon sjönk då aldrig in bakom manken när hon var som mest slimmad. Har ju dessutom både sett o haft ett antal tävlingshästar själv o dom har aldrig nånsin fått hål bakom manken. Det måste du ha fått om bakfoten.

Men jag är öppen för förslag så visa bilder på en trimmad tävlingshäst med hål bakom manken som inte beror på för smal sadel.

D1 är lättinpassad. Vi hade utprovning här och den låg riktigt bra på flertalet hästar, även på min svårsadlade.

Han sa inget om varför dom gått ifrån uppfinnarens ide med vidare sadlar?
Kommer ihåg när sadel kom ut hur väldigt nogranna dom var med att berätta hur viktigt det var att sadeln provades ut av folk som var speciellt utbildade på just den sadeln. Provade man ut den som en vanlig sadel skulle den göra mer skada än nytta. Lite lustig då att dom går ifrån grundidén, om nu inte hästarna såg ännu värre ut..

Ja detta var ju en helt annan version än vad du gav för intryck med detta utalandet:

Läser du enbart detta tror jag du förstår reaktionerna och med resten av beskrivningen så blir ju detta ännu underligare om du inte menade det negativt mot honom? Strunt samma, nu fick vi sammanhanget.

Jag tror att sanningen är att det är i princip samma bom, precis som jag fick besked om då, (om dom inte har ändrat sen dess) och frågar man min häst så gäller det flera sk raka modeller, samma reaktion i alla Prestigesadlar, "för svängd, den gungar".

Tja, vad jag skrev i det allra första inlägget var mkt kort sammanfattat mina intryck av första dagen. Sen hur du och andra väljer att tolka min få meningar är det förstås mycket färgat era redan förutfattade meningar om mig som person.

Sanningen om Prestigebommarna är precis den jag skriver. Det är inget subjektivt utan klar fakta att de bygger sina sadlar på fem olika bommar varav dressyrsadlarna på tre olika bommar (inom parantes vad jag kunde få ur Prestigeitalienaren vilken passform som troligen är den optimala):

TED bommen (mellansvängd/svängd rygg)
* Academy
* Top Dressage
* Modena (har samma sits som Top Dressage)
* Roma Dressage
* Roma VSD
* Hippos (som inte byggs längre)

TD bommen (rakast, men inte direkt spikrak)
* D1
* D1 Iceland
* Venus K (samma sits som D1)
* Leonardo

TN bommen (djup bom, mellansvängd)
* Rembrandt
* Doge
* Optimax
* Lucky Dressage
* Arezzo (den enda hoppsadel som är byggd på en dressyrbom)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hoppning Eftersom dressyren får ha sin snacktråd så tänkte jag prova att skapa en till hoppning också. Slänger in en fundering som jag haft ett...
Svar
9
· Visningar
1 142
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Lördag och en ny lagfinal står på OS-schemat när dressyrens lagmedaljer ska fördelas i Grand Prix Special. Här finns svenska starttider...
Svar
0
· Visningar
208
Senast: Gunnar
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Har du en 5-, 6- eller 7-årig lovande dressyrhäst registrerad i SWB? I april är det dags för inventeringar inför unghäst-VM i dressyr 2024.
Svar
0
· Visningar
144
Senast: Gunnar
·
Tävling Jag har blivit allt mer sugen på att börja tävla dressyr med min häst. Tänker att jag vill börja med att göra en programridning och ett...
Svar
5
· Visningar
1 101
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama