Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
*kl*
Hittills är sadelutprovningskursen ett skämt. Den gode sadeldoktorn är här och förordar supersmala sadlar. Jag är i viss chock. !
*kl*
Hittills är sadelutprovningskursen ett skämt. Den gode sadeldoktorn är här och förordar supersmala sadlar. Jag är i viss chock.
*kl*
Hittills är sadelutprovningskursen ett skämt. Den gode sadeldoktorn är här och förordar supersmala sadlar. Jag är i viss chock. Får se vad morgondagen ger. Mads Hendeliowitz ska ha en clinic och det ska bli kul!
Tråkigt, jag har också funderat på att gå en kurs, mest för att kunna hålla koll på hur sadeln ligger +att en hel det utprovare suger. Min förra utprovade var för svängd...
Intressant! Hur förklarar han anledningen till att sadeln bör vara smal? Trodde att vi alla precis fått lära oss tvärtom? Är så nyfiken på att höra teorier från din kurs, Fioano.
Jag hade en sadel som var i bredaste laget och hade min osteopat att kolla funktion och belastning. Med en Pod från Poly-Pad ligger den enligt henne perfekt. Hästen hade tidigare delvis atrofierade muskler vardera sidan manken på grund av för smal sadel, så jan kan inte för mitt liv begripa att det kan vara rätt ??? Det är lättare för mej att lita på någons råd, som inte har en krona att tjäna på mina sadelaffärer, utan enbart utgår från hur hästens rygg mår.
Vore väldigt kul att se film på din häst.
Min häst har blivit 6 år nu, känns helt sjukt. Har varit hos utbildare nu i 2 månader och kommer hem på måndag. Senaste tiden har jag mest ridit själv. Känns som hon utvecklats mkt. I höstas kändes de som en 3 åring men nu leker vi lite med skänkelvikningar och förvänd gal. Hoppas på ett år utan skador så vi får fortsätta träna utan avbrott.
Vad tråkigt Men jag är inte förvånad med vad du säger med för smala sadlar. Pratade med en som gått kursen och hon sa att man hellre ska ha en för smal sadel än en för vid, jag tyckte att det lät väldigt konstig då man oftast kan padda upp en för vid sadel så för min del föredrar ja ju en för vid som man själv kan justera med padd eller tjockare schabrak.
...
Den person som Fiorano nämner är inte en vanlig utprovare med kortkurser utan en välkänd person som har arbetat med sadlar mycket länge. Att som amatör döma ut det han säger och dessutom haka på via ett fourm
Man blir stum
Ett av halvbloden fick gå ner i vidd pga hon hade tappat fettet sen sadeln köptes
I regel tror jag folk tenderar att ha för vida sadlar, säkert mycket pga bukedisussioner där folk skriker "hon har breddat sej igen, åååh, ny sadel" Det blir status. Låter som man har en välmusklad häst.
Jag håller med om mycket i ditt inlägg men inridningssadel? Känns det inte ganska viktigt att hästens första kontakt med sadeln blir en bra upplevelse och att den bör passa någorlunda vettigt iallafall?
Känns som med mycket annat inom hästeriet.. för länge sedan hade man ett sätt som verkade funka på allt.. sen har det delat upp sig i atomer och inget funkar för att sedan gå tillbaka till ett sätt funkar på allt