Dressyrnissarnas snacktråd nr 7

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Dressyrnissarnas snacktråd nr 7

+ att hästen har lite att växa i vilket ju sker titt som tätt, eller ja ibland iaf :)

För smal:confused::confused::eek:
Jag var lite avis när jag såg att du skulle åka men det var inget jag behövde vara då. Går resten av kursdeltagarna på det då eller är det någon som ifrågasätter det?
Hoppas clinicen blir bättre!

*kl*

Hittills är sadelutprovningskursen ett skämt. Den gode sadeldoktorn är här och förordar supersmala sadlar. Jag är i viss chock. !

Jag tycker att det är lite märkligt att du uttalar dig på det här viset på ett offentligt forum. Det känns som smutskastning av en person som man lätt kan identifiera eftersom du nämner hans varumärke.

Han har hjälpt mig med båda mina sadlar. Dressyrsadeln har lämplig bomvid (M)enligt honom och den ligger också alltid perfekt bakom bogbladet medan hoppsadeln är något vid (MW) så den lägger jag en mattespad under så funkar den också.
Hästen är fin o rörlig,har inga ryggproblem, noll reaktion på böjprov samt utvecklas fint.

Senast ändrad:

*KL*

Tänkte mig att ni här kanske skulle kunna hjälpa mig. Har en häst som jag rider ibland med stort steg och det bitvis känns som att jag slungas upp ur sadeln och skänklarna far som en annan vante :o

Min medryttarhäst har ju ett kort o nätt steg och hon är runt 156...

Den här hästen är 170++ med ett steg som gör att du på 8 steg kan avverka en hel långsida i trav :p Det är helt magisk häst, men jag känner att jag suger som ryttare och inte har hel o full kontroll.

Så snälla, kom med tips o råd att hålla mig kvar i sadeln o benen stilla...
(Tar den hårda vägen idag o rider lite barbacka till o börja med :cool::eek:)

Nu är jag trist :D Men vem äger hästen? Kan inte den personen hjälpa er på plats s a s? Annars skulle jag föreslå lättridning de gånger du rider den hästen. Åtminstone till att börja med.

*kl*

Hittills är sadelutprovningskursen ett skämt. Den gode sadeldoktorn är här och förordar supersmala sadlar. Jag är i viss chock. Får se vad morgondagen ger. Mads Hendeliowitz ska ha en clinic och det ska bli kul!

Intressant! Hur förklarar han anledningen till att sadeln bör vara smal? Trodde att vi alla precis fått lära oss tvärtom? Är så nyfiken på att höra teorier från din kurs, Fioano.
Jag hade en sadel som var i bredaste laget och hade min osteopat att kolla funktion och belastning. Med en Pod från Poly-Pad ligger den enligt henne perfekt. Hästen hade tidigare delvis atrofierade muskler vardera sidan manken på grund av för smal sadel, så jan kan inte för mitt liv begripa att det kan vara rätt ??? :confused: Det är lättare för mej att lita på någons råd, som inte har en krona att tjäna på mina sadelaffärer, utan enbart utgår från hur hästens rygg mår.

Tråkigt, jag har också funderat på att gå en kurs, mest för att kunna hålla koll på hur sadeln ligger +att en hel det utprovare suger. Min förra utprovade var för svängd...

Har sett flera sadelprovare i arbete, och trots att dom alla är "diplomerade" så verkar dom ha väldigt olika teorier. Vid ett tillfälle såg jag en mycket välrenommerad utprovare hjälpa en "grön" familj att prova ut en sadel till en ung ponny. Sadel nummer ett såg ut att ligga still, och såg väldigt bra ut (från läktarplats) när ponnyn longerades. Då hon tog av sadeln så sa hon att den inte dög för den hade glappat under bakvalvet. (Obs, utan ryttare). Sadel nummer två glappade så mycket att man såg dagsljus under halva sadeln så fort hästen började röra sig, och hästen upplevde den som så obekväm att den bockade och for en bra stund på linan, och då flaxade sadeln ännu mer såklart. DEN sadeln rekommenderade hon familjen att köpa. Ryttaren hade fortfarande inte suttit i den. Visade sig senare att sadelprovaren hade bättre provision på den senare sadeln.... Seriöst??
Tycker det är trist när proffs kan dra fördel av okunniga människor.:(

Intressant! Hur förklarar han anledningen till att sadeln bör vara smal? Trodde att vi alla precis fått lära oss tvärtom? Är så nyfiken på att höra teorier från din kurs, Fioano.
Jag hade en sadel som var i bredaste laget och hade min osteopat att kolla funktion och belastning. Med en Pod från Poly-Pad ligger den enligt henne perfekt. Hästen hade tidigare delvis atrofierade muskler vardera sidan manken på grund av för smal sadel, så jan kan inte för mitt liv begripa att det kan vara rätt ??? :confused: Det är lättare för mej att lita på någons råd, som inte har en krona att tjäna på mina sadelaffärer, utan enbart utgår från hur hästens rygg mår.

Det finns tusen historier om olika sadelutprovare där det blivit fel. Men just det där med så vida sadlar har ju blivit lite av "status", - min häst är minsann så välmusklad och behöver vid sadel;) Ofta handlar det ju om fetma dessutom :angel:

När vi hade en annan välkänd sadelmänniska ute till ett gäng hästar diskuterade vi detta med vidder och hur det kommer sig att en häst som ser betydligt grövre ut än en annan har smalare sadel. Man ser inte som amatör samma saker. Min som är ett förhållandevis smäckert fullblod (i förhållande till de flesta halvblod tex) har vida sadlar. Men halvbloden i stallet hade smalare.
Det är inte så konstigt egentligen. När man tittar på rätt saker. Bla bröstkorgen och konstruktionen runt bogarna/bogbladen som hästen har.

Ett av halvbloden fick gå ner i vidd pga hon hade tappat fettet sen sadeln köptes:o
I regel tror jag folk tenderar att ha för vida sadlar, säkert mycket pga bukedisussioner där folk skriker "hon har breddat sej igen, åååh, ny sadel" Det blir status. Låter som man har en välmusklad häst.

Den person som Fiorano nämner är inte en vanlig utprovare med kortkurser utan en välkänd person som har arbetat med sadlar mycket länge. Att som amatör döma ut det han säger och dessutom haka på via ett fourm:eek:

Man blir stum:crazy:

Vore väldigt kul att se film på din häst.

Min häst har blivit 6 år nu, känns helt sjukt. Har varit hos utbildare nu i 2 månader och kommer hem på måndag. Senaste tiden har jag mest ridit själv. Känns som hon utvecklats mkt. I höstas kändes de som en 3 åring men nu leker vi lite med skänkelvikningar och förvänd gal. Hoppas på ett år utan skador så vi får fortsätta träna utan avbrott.

Tyvärr lägger jag inte ut varken bilder eller filmer på oss offäntligt.. lite hemliga måste man få va=)=)
Men välkommen och se oss rida i verkliga livet istället.:)

Men sadeldoktorn är han verkligen bara kopplad till ett enda märke? Jag trodde han jobbade mest med Jaguar iof? Men det kanske inte stämmer?

Dock minns jag som jag tyckte var konstigt nån människa i mitt stall som köpte en Prestige som jag tyckte låg sanslöst trångt och det tyckte ägarna med men sadelutprovaren sa att den skulle ligga så.. det var runt 5 år sedan kanske?

Men jag håller med om hysterin.. var ju någon som förordade här på buke att man skulle byta sadel var 3 månad .. det blir ju fan helt sjukt :D

Förövrigt är väl sadeldoktorn den mest meriterade personen i hela sverige angående sadlar och sadelutprovningar, eller?

Senast ändrad:

Vad tråkigt :( Men jag är inte förvånad med vad du säger med för smala sadlar. Pratade med en som gått kursen och hon sa att man hellre ska ha en för smal sadel än en för vid, jag tyckte att det lät väldigt konstig då man oftast kan padda upp en för vid sadel så för min del föredrar ja ju en för vid som man själv kan justera med padd eller tjockare schabrak.

Vad var hennes förklaring på det?

...
Den person som Fiorano nämner är inte en vanlig utprovare med kortkurser utan en välkänd person som har arbetat med sadlar mycket länge. Att som amatör döma ut det han säger och dessutom haka på via ett fourm:eek:

Man blir stum:crazy:

Missförstå mej rätt: jag dömer inte ut (vet heller inte vem personen är, och det spelar ingen roll) utan är helt enkelt nyfiken på själva förklaringen på varför. Just för att det är som du säger, ett tag skulle ju sadlarna vara väldigt vida (ja, och ibland rätt mulliga hästar). Men om man sitter i sadeln och stoppar in fingrarna under ortspetsarna, så ska man inte förlora känseln i fingrarna direkt, eller?
Tänk, så enkelt allt var för sådär 15-20 år sen: om man fick in tre fingrar mellan framvalvet och manken, så passade sadeln :angel: . Ändå verkar det som om fler har problem med onda ryggar idag. Eller beror det på att vi är bättre på att hitta ryggproblem på ett tidigare stadium numera? Innan det orsakat sekundärproblem, bl a med frambenshältor och annat? Hmmm, ganska intressant att fundera över.
Jag hade en "halvantik" Stübben, som hängde med i många, många år. Den verkade passa till varenda häst! ;) och jag var stolt över min sadel som åldrades med värdighet. Tills en representant från Stübben sa åt mej att en så gammal sadel skulle betraktas som utsliten (även om den var hel och perfekt i både läder och stabilitet) och borde läggas i närmsta container. Så snopet! Efter det blev den degraderad till "inridningssadel", d.v.s till invänjning, longering och de första uppsittningarna. Ingen container! Hamnade på hedersplats högst upp i sadelkammaren, med medalj för lång och trogen tjänst. Den var tillverkad tidigt 70-tal.

Ett av halvbloden fick gå ner i vidd pga hon hade tappat fettet sen sadeln köptes
I regel tror jag folk tenderar att ha för vida sadlar, säkert mycket pga bukedisussioner där folk skriker "hon har breddat sej igen, åååh, ny sadel" Det blir status. Låter som man har en välmusklad häst.

Är detta ett svenskt hobby fenomen eller är det likadant i andra länder? Dom flesta proffsen både i Sverige och utomlands verkar ha ett fåtal sadlar till 20 hästar och kan dom rida OS och VM och allt verkar det konstigt om man inte kan rida LB dressyr i en sadel som inte ligger som ett smäck varje månad? Dom flesta proffsryttarna har ju alltid med sin egen sadel när dom rider andras hästar. Men vad vet dom? :p

Eller kan det vara så att om man är ganska obalanserad som ryttare själv och inte har så bra sits så är hästen mkt mer beroende av att sadeln ligger bra, för det kan ju iof förklara att proffsen kan rida 20 hästar i samma sadel utan problem och en hobbymänniska knappt i en utprovad sadel?

Jag håller med om mycket i ditt inlägg men inridningssadel? Känns det inte ganska viktigt att hästens första kontakt med sadeln blir en bra upplevelse och att den bör passa någorlunda vettigt iallafall?

Känns som med mycket annat inom hästeriet.. för länge sedan hade man ett sätt som verkade funka på allt.. sen har det delat upp sig i atomer och inget funkar för att sedan gå tillbaka till ett sätt funkar på allt :p

Jag vet inte om det är mig du syftar på att haka på i sadelprovardisskutionen, men jag kan förtydliga mig lite. Jag vet inte ens vem den här "sadelmannen" som håller i utbildningen är. Har aldrig pratat med honom eller sett honom om det nu är en man. Däremot har jag personligen själv pratat med en som gått denna utbildning och den personen har själv sagt att för smala sadlar är att föredra än en för vid. Personligen anser jag att det är bättre att välja en för vid och lägga en padd så att den passar än en för smal för den kan man inte justera mer än att göra ännu smalare.

Jag har kompisar som varit på deras sadeltour som upplevt att man varit mer mån av att sadlarna ska säljas än att passa riktigt bra. Jag har inte hängt ut vem det är jag pratat med och det har jag ingen lust att göra heller.

Själv går jag mycket efter hur mina hästar känns när ja provar sadlar. Sist gång jag köpte sadel fick jag lov att prova sadeln hur mycket jag ville under en helg vilket var toppen! Min ena häst är ju sk päronformad så allt åker fram på henne, en Sadelutprovare sa då till mig att det är inte säkert att det kommer finnas en sadel som inte kommer åka fram utan man får försöka hitta det som åker minst fram. Denna häst kollas årligen oftast flera gånger så hon har inte fått några men av att sadlarna åker fram..

Hm, om jag minns rätt menade personen på att en vid klämmer mer än vad en smal gör på hästen. Detta var nog ca 3 år sen personen sa det till mig. Men vet att under touren så såldes det nya sadlar som folk fick värma om mer eller mindre direkt...

håller nog med dig på dina tankar, många har för vida sadlar och många härrör sina ridproblem till att det inte är sadeln som passar, när det i själva verket är att hästen inte går ändamålsenligt 90% av tiden. En glad amatör som jag själv blir ju lycklig för de minuterna där hästen svingar fram, medans när våra proffsryttare får hästen att svinga under uppvärmningen = färre minuter i felaktig form.

Därför har jag spenderat fina veckopengar ;) på en måttanpassad sadel till mig och hästen så har jag inget att skylla på mer än min ridning

Senast ändrad:

Jag håller med om mycket i ditt inlägg men inridningssadel? Känns det inte ganska viktigt att hästens första kontakt med sadeln blir en bra upplevelse och att den bör passa någorlunda vettigt iallafall?

Känns som med mycket annat inom hästeriet.. för länge sedan hade man ett sätt som verkade funka på allt.. sen har det delat upp sig i atomer och inget funkar för att sedan gå tillbaka till ett sätt funkar på allt :p

Jo, det lät ju hemskt. Men jag tyckte ju verkligen att den här sadeln verkade ligga bra på alla möjliga hästar, ända tills jag fick höra att den var sopor. Men ingen av unghästarna visade något obehag i form av spänningar eller bockhopp, så den kan ju inte ha varit helt fel. Särskilt med en mjuk dyna emellan.
Men håller med dej om att pendeln verkar svänga från den ena ytterligheten till den andra när det gäller mycket. Och "lagom" kanske ofta är bäst....

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hoppning Eftersom dressyren får ha sin snacktråd så tänkte jag prova att skapa en till hoppning också. Slänger in en fundering som jag haft ett...
Svar
9
· Visningar
1 142
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Lördag och en ny lagfinal står på OS-schemat när dressyrens lagmedaljer ska fördelas i Grand Prix Special. Här finns svenska starttider...
Svar
0
· Visningar
208
Senast: Gunnar
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Har du en 5-, 6- eller 7-årig lovande dressyrhäst registrerad i SWB? I april är det dags för inventeringar inför unghäst-VM i dressyr 2024.
Svar
0
· Visningar
144
Senast: Gunnar
·
Tävling Jag har blivit allt mer sugen på att börja tävla dressyr med min häst. Tänker att jag vill börja med att göra en programridning och ett...
Svar
5
· Visningar
1 101
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama