Dressyrnissarnas snacktråd nr 7

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Dressyrnissarnas snacktråd nr 7

Ni hade ingen på distriktets tävlingsterminsmöte väl? För som jag vill minnas tog Trollhättan den för att ingen hade sökt den. För min del är det ju bra då det är nära men tråkigt att tävlingarna krockar:(

Nej det stämmer. Jag har aldrig vart på något sådant så jag vet inte exakt hur det går till men vi hoppas på att vår tävling blir bra ändå. Vi kommer ha lite annat skoj som förhoppningsvis kommer uppskattas :D

Ni kommer garanterat få en bra tävling med bra med starter, ni är ju så himla bra och har en otroligt fin anläggning! Så himla synd att de krockar :(

Tack vi hoppas på det :laugh: Jag känner mig lika nöjd varje dag när jag får chans att rida på denna anläggning :laugh:

KL En raggsockeryttare som tittar in för lite råd och tips. Köpte mig ett par Mountain Horse Supreme High Ride, de räknas väl iofs som hoppstövlar, men för mig som hållit mig till Graninge innan känns de sjukt classy och snygga :D
Hur som helst, hur ofta ska man putsa dem för att hålla dem blanka och fina? Kan man putsa stövlar för ofta? Vilka är era trix för bästa resultat.

Du det finns världens bästa smörjtråd nålad i utrustning om smörjning :) Läs lite i den!

Jag personligen (också hoppstövel ägare :D ) brukar sopa av stövlarna efter ridpassen med en mjuk borste för att få bort sand, jord och sånt och lite efter tid och behov tvålar jag in dom och typ en gång i månaden max använder jag någon typ av fett/balsam/olja/detsomstårnärmast men inte oftare, stöveln är redan så pass mjuk av sig själv och vill inte ha den mjukare.

KL
Nån som vet vad som gäller med tävling på unghäst (eg. både hopp och dressyr) måste jag trots att jag är över 18 ha säkerhetsväst? :D Orkar inte leta i TR just nu :angel:

stövlar o skor ska inte ha fett! Då blir lädret poröst och går sönder lättare. Det som gäller är ljummet vatten, med mjuk trasa. Torkning i normal rumstemperatur upphängda. O sen skoputs på det.

KL

väljer att låta stallkompisen rida istället. Har lite problem med att gå, stå, sitta och ligga just nu. Danne har ju ganska stor gång och det funkar inte riktigt med skarp smärta i ländryggen :angel:

Var hos massören igår och hon tyckte det var anmärkningsvärt hur ryggen såg ut med tanke på att jag inte har trillat :crazy:

Har iof haft mina stövlar i bara 6 år och inte ens dragkedjan har givit med sig och inte ser lädret trasigt ut heller. Så de dör nog inte av lite fett där emot kan jag hålla med om att mätta lädret är dåligt och gör vilken skomakare och sadelmakare förbannad.

KL

Nu har jag sett första delen av PK:s clinic i Globen. Grymt inspirerande :laugh: det blir till att öva på och hålla tyst vid kvällens ridpass. Jag är nämligen mästare på att prata med Danne absolut heeela tiden. Stackarn har sår i öronen :D

stövlar o skor ska inte ha fett! Då blir lädret poröst och går sönder lättare. Det som gäller är ljummet vatten, med mjuk trasa. Torkning i normal rumstemperatur upphängda. O sen skoputs på det.

Hur ofta ska man putsa dem för att hålla dem fina? Kan det bli för ofta?

Ingen sadel tvål och inget fett!

Skoputs kan man nog inte ha på för ofta. Kiwi är det bästa, tänd eld på kiwin (som är ett skoputsmärke. ;)) så att skoputsen blir rinning,
och borsta sedan in stöveln med skoputset. Sen så polerar du med en bommullstuss som är fuktad med vatten.

kl.
Åhh idag har jag upplevt hittills den bästa galoppen på Jorunn

Den var så rund och fin och taktren och hon lyfter upp sig bitvis i galoppen. Hon klarar idag mellan 5-8 galoppsteg med höga spång där hon vinklar in under sig osv.

När vi började så klarade hon 1 steg så vi är på en god väg verkligen man får skynda långsamt träna träna Åhh vad det är kul att träna just nu:love::love:

Vore väldigt kul att se film på din häst.

Min häst har blivit 6 år nu, känns helt sjukt. Har varit hos utbildare nu i 2 månader och kommer hem på måndag. Senaste tiden har jag mest ridit själv. Känns som hon utvecklats mkt. I höstas kändes de som en 3 åring men nu leker vi lite med skänkelvikningar och förvänd gal. Hoppas på ett år utan skador så vi får fortsätta träna utan avbrott.

Härligt Charlotte! Hoppas det håller i sig o att ni kommer ut på tävlingsbanorna i vår.

KL
Denna veckan har det blivit både dressyr o hoppträning för Lilla Svarta. Skönt att hon sköter sig när vi är borta, bryr sig inte ett dugg om det kommer o går hästar i ridhuset när vi rider. Men trots att hon är mitt hjärtegull så saknar jag Grå...jag saknar att kunna "rida på riktigt" o inte bara unghäst harva runt...:cry:

Tävling blir de nog tyvärr inte till våren. Har så smått börja sitta ner i traven, en långsida här och där. Hon är ju känslig fröken och spänner till och de går fortare och fortare och hon blir kortare och kortare i halsen. Nu funkar hon bra i galopp men de var likadant där tidigare. Vi har ju inte bråttom och skyndar långsamt vidare.:p

Ingen sadel tvål och inget fett!

Skoputs kan man nog inte ha på för ofta. Kiwi är det bästa, tänd eld på kiwin (som är ett skoputsmärke. ;)) så att skoputsen blir rinning,
och borsta sedan in stöveln med skoputset. Sen så polerar du med en bommullstuss som är fuktad med vatten.

Tack! Det där med fett/sadelfett visste jag, men på flera ställen har jag sett att det rekommenderas sadeltvål. Men det stämmer alltså inte?

Det här är som nämnt min första "riktiga stövlar" och jag vill hålla dem snygga så länge det bara går. Red i dem i dag och herregud så underbart! (Och lite ont i knävecken, men det hör ju till har jag sett.)
Putsade dem igår och de blev jätteblanka och fina med kan tänka mig (eller kanske snarare hoppas op) att de blir än mer glansiga med tiden om man är noga :)

Vore väldigt kul att se film på din häst.

Min häst har blivit 6 år nu, känns helt sjukt. Har varit hos utbildare nu i 2 månader och kommer hem på måndag. Senaste tiden har jag mest ridit själv. Känns som hon utvecklats mkt. I höstas kändes de som en 3 åring men nu leker vi lite med skänkelvikningar och förvänd gal. Hoppas på ett år utan skador så vi får fortsätta träna utan avbrott.

åh jag kommer ihåg när du fick hem henne från början. Tiden går superfort :laugh:

*kl*

Hittills är sadelutprovningskursen ett skämt. Den gode sadeldoktorn är här och förordar supersmala sadlar. Jag är i viss chock. Får se vad morgondagen ger. Mads Hendeliowitz ska ha en clinic och det ska bli kul!

Tråkigt, jag har också funderat på att gå en kurs, mest för att kunna hålla koll på hur sadeln ligger +att en hel det utprovare suger. Min förra utprovade var för svängd...

Vad tråkigt :( Men jag är inte förvånad med vad du säger med för smala sadlar. Pratade med en som gått kursen och hon sa att man hellre ska ha en för smal sadel än en för vid, jag tyckte att det lät väldigt konstig då man oftast kan padda upp en för vid sadel så för min del föredrar ja ju en för vid som man själv kan justera med padd eller tjockare schabrak.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hoppning Eftersom dressyren får ha sin snacktråd så tänkte jag prova att skapa en till hoppning också. Slänger in en fundering som jag haft ett...
Svar
9
· Visningar
1 142
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Lördag och en ny lagfinal står på OS-schemat när dressyrens lagmedaljer ska fördelas i Grand Prix Special. Här finns svenska starttider...
Svar
0
· Visningar
208
Senast: Gunnar
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Har du en 5-, 6- eller 7-årig lovande dressyrhäst registrerad i SWB? I april är det dags för inventeringar inför unghäst-VM i dressyr 2024.
Svar
0
· Visningar
144
Senast: Gunnar
·
Tävling Jag har blivit allt mer sugen på att börja tävla dressyr med min häst. Tänker att jag vill börja med att göra en programridning och ett...
Svar
5
· Visningar
1 101
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama