Sv: Dressyrnissarnas snacktråd nr 7
*KL
Fick idag uppleva den iskalla äckliga känslan när man upptäcker att något är FEL
Började tömköra Ninya 20-30 minuter, och hoppade henne även på töm (sockerbitshinder på 20-25 cm) som uppvärmning inför ridningen. Det var MYCKET roligt och spännande att hoppa, blev en del omgångar med små bockningar. Efter ett skutt drar hon iväg med rejäla bocksprång tvärs genom ridhuset och jag som inte alls var beredd hade ingen vidare chans, ramlade och släppte tömmarna. Ninya saktade av ganska snabbt och trasslade inte in sig alls som tur var. Tömkörde fem minuter till och avslutade med ett par lugna skutt på volten.
Sitter upp och skrittar. Och Ninya är ojämn i takten
Sitter av, jag och kompisen turas om att kolla och hon ser lite ojämn ut även utan någon på.
Hoppade självklart över att rida. Direkt när vi kom in i stallet var hon liiite varm i vänster fram, men det svalnade snabbt.
Jag hoppas att hon bara sträckt sig lite grann eller något annat väldigt lindrigt (hon är definitivt inte rädd för att säga ifrån hon tycker att hon behöver). Antingen under någon av sina bockningar eller då hon snubblat till. Mest troligt är det inget allvarligt egentligen, men jag har ju lite skräckscenarion i bakhuvudet i vilket fall.
Positivt var åtminstone att tömkörningen överlag fungerade betydligt bättre idag än senast (bara tömkört några få ggr förut), hon både lyssnade bättre, reagerade snabbare och verkade mer avspänd.