Dressyrnissarnas snacktråd nr 7

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Dressyrnissarnas snacktråd nr 7

Den uppfattningen jag fått av dom är väl att de är mest intresserade utav att sälja sadel oavsett den passar eller inte? Men det är väl klart, som företag vill man väl tjäna pengar

Min lilla dressyrhäst som inte förstått tjusningen med hoppning har helt plötsligt gjort det nu! Istället för att vara tittig och försöka undvika hinder springer han gärna i full fart med spetsade öron mot de stackars kryssen och hoppar för glatta livet , hur ska detta sluta? Som hopphäst som tanken med honom från första början va???

Tråkigt när intresset enbart är att kränga dyra sadlar, de förstör ju inte bara sitt egna rykte utan även för andra sadelutprovare :( Måste vara tusen resor roligt att tjäna pengar på sitt företag för att man är duktig och har en stor kompetens.

Amen kul! Är väll bara att tugga på den kakan och berömma det nyväckta hoppintresset ;)

KL

Själv blir jag helt knäpp. Just nu går det skit att rida rent ut sagt. :mad:

Danne är superfin i skritten, mjuk, rörlig, fint stöd på bettet lätt att flytta osv. Så fort jag börjar trava så är det Hej Giraff! Fullt ös, stel som en planka och hoppar till för precis allt :(

Funderade på om han hade ont någonstans men det verkar inte så. Igår longerade jag en bra stund innan också för att se om det var för mycket energi som var problemet och visst var det mycket hopp och bock men trots att han fick bocka av sig ordentligt så var det samma sak igen när jag hoppade upp. I galoppen fick han dessutom för sig att dra iväg med bogen före i en grotesk sidvärtes istället för att stanna på den volt som jag hade tänkt mig att vi skulle gå på..

Inte blir det bättre av att underlaget är som en bergochdalbana heller eller att jag har ischias. Jag kommer inte till den ridning som han verkar behöva just nu när nerverna ligger några meter utanför kroppen :cry:

Intressant. Men....om det är Equiline som håller i det så blir det väl väldigt färgat av att prova in deras sadlar? Det är ju den grossisten som säger att Versaille har en rak bom t ex medan om man verkligen går till botten med det uttalandet så visar det sig att den bommen är gjord på samma sätt som alla andra svängda Prestige...

ja men det är lite därför jag tycker det ska bli intressant att gå kursen;). (Equality Line heter väl företaget dessutom-skyller på feber igår:p). Känns som om jag går in med öppna ögon och jag köper liksom inte allt rakt av som sägs utan har faktiskt lite eget kritiskt tänkande. NÅGOT måste man ändå lära sig antar jag:D!

Tror du inte att det bara är att han är oriden och inte orkar bära sig i trav och galopp än? Det är väl ändå längesen han var ordentligt igång?

KL

Apropå vårt meeting som några var så snälla och hade lite åsikter kring så är det väl ungefär dom klasserna vi tänkt också :laugh: Vi har sällan speciellt mkt klasser på kort bana så det blir bara om vi har lite enklare. Vi har dock fått lite konkurrans just den helgen som vi haft dom senaste 4 åren med bla en omgång av Div I för vår region så det gäller ju att tänka till lite.

För övrigt är jag bara så jäkla glad just nu för min motivation vad det gäller ridningen har inte vart bättre på många många år, just nu är det förbannat kul! :bump:

knapp

Nu är tänderna dragna! En stor envis vargis som satt som berget och en liten lös rackare, skööönt. Dock tyckte han att det var så kul på kliniken att han inte ville kliva på transporten så nu vankas det transportträning i två veckor innan träningen drar igång på allvar.

Tror du inte att det bara är att han är oriden och inte orkar bära sig i trav och galopp än? Det är väl ändå längesen han var ordentligt igång?

det är sant. men det är enbart de sista dagarna som han gått såhär. innan har han faktiskt jobbat på bra och jag har hållit passen korta just för att bygga upp honom. men nu så :(

Funderar lite på hur mkt min ischias spelar in. kanske värt att slänga i sig lite piller innan dagens dust och se om det blir bättre?

kl.

Nu har min lilla dam fått halvvilat efter att ha varit på träning i 2 veckor. Vi har mest mysridit ute och några pass i ridhuset har det också blitt.

Och kan inte sluta le när jag rider henne, vilken häst jag har fått:love:
ja alla där ute som vet vilken känsla jag pratar om... det är ju bara sitta och njuta:love:

Vi är anmälda till årets första tävling den 23 mars så nu har man en liten morot här =)

Tror absolut att du kommer lära dig bra saker! Jag har ju själv inte varit på någon utav deras sadelprovartourer men har vänner som har och då har jag fått till mig att intresset av att sälja en sadel har varit större än att sadeln ska ligga riktigt bra. Då tycker jag personligen att man ska säga att man inte har något i sortimentet som passar än att övertyga kunden att ta något som är sådär. Så kursen i sig behöver ju egentligen inte vara dålig :)

Så tråkigt att det krockar med div 1 omgången :( Får man fråga varför ni inte tog den? Tänkte då ni hade den förra året. Tyvärr blir det ju att man åker till Trollhättan då man har runt 2mil dit. Men man kanske kan åka till er om ni kör program som min lille förmåga kan starta i :)

Angående korta banor så är ju Lb:1 och La:1 populära program :)

Ja jag menade ju förstås Equalityline också!:D Det framgick ju av modellen jag nämnde. Tror precis som settis att du säkert lär dig nåt och tvivlar inte på att du är kritisk. Men jag kan tycka att såna här kurser skulle nån utomstående, märkesoberoende anordna? Hur gör de i England? Där finns det ju sadelutprovare överallt och de är ju fruktansvärt kunniga. Ofta har de tydligen kontakt med nåt eller flera sadelmakeri också men är som sagt märkesoberoende många av dom.

Det måste vara ortsbundet till Trollhättan då för här tillhör inte LA:1 favoriterna om man vill ha starter iaf!:D Men på allvar, det skulle vara intressant att veta vilka LA-program som är populära i olika delar av landet. I mina trakter regerar LA:3.
I LB verkar det dock vara korta program som är mest poppis. I MSV C spelar nog 1:an eller 2:an mindre roll för ryttarna men jag har sett fler 1:or anordnade just här. MSV B:4 är den klass som är svårast att få fulla starter i här.

Hmfp Trollhättan? Lilla Edet om man får be :D Nä skämt å sido, vi brukar ha bra med starter i La:1 när vi arrangerar detta och vad man sett så brukar de klasserna när de går gå bra runt omkring också. Sen är ju La3 poppis också, nu är det väl nytt program så man får se hur det artar sig. Annars upplever jag Msvc1 som mer poppis än msvc2. Vi fick till oss förrförra året att msvb5 efterfrågades så vi hade med det programmet förra året men det drog ingenting, B4 drar mer.

Förlåååååååt!:D Läste ju Trollhättan i ditt inlägg fast jag tänkte Lilla Edet...det är väl tanken som räknas??;)

kl

åh idag är jag så nöjd med mina två. Den store har jag haft en dipp med och det är inte mycket som har funkat som jag velat :p men nu de sista passen har det vänt mer och mer, och idag var han så jäkla fin :D allt som varit svårt bara funkade... Att han sedan rymt ur hagen 2ggr idag är en annan femma :angel:
Och lilltanten var också fin idag och jag har börjat kräva liiiiite mer av henne nu de senaste passen, och hon bara rättar in sig och jobbar på. Nöjd med mina små djur!

Härlig känsla mooi! :) har idag varit på första dressyrträningen med den nyblivna 5-åringen, tja i min värld är hon ju bäbis-4 än:D, o är helnöjd! Lillan jobbade på så gott hon orkade o dressyrtränaren gillade henne skarpt!

Har helt missat vad för ny häst du har köpt:)?

Just för att jag hört så mycket om hur säljinriktade framför passformsinriktade EL är om Prestigesadlarna är jag än mer nyfiken på utbidningen!

Jo vi hade velat ha en omgång i år men det blev lite missförstånd mellan oss och förbundet så den gick till Trollhättan istället.

Ang. klasser så tycker jag också att LA:3, MSV C:1, MSV B:2 och MSV B:4 verkar vara de mest populära. Det är iaf de klasser som brukar bli fulla snabbast upplever jag.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hoppning Eftersom dressyren får ha sin snacktråd så tänkte jag prova att skapa en till hoppning också. Slänger in en fundering som jag haft ett...
Svar
9
· Visningar
1 142
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Lördag och en ny lagfinal står på OS-schemat när dressyrens lagmedaljer ska fördelas i Grand Prix Special. Här finns svenska starttider...
Svar
0
· Visningar
208
Senast: Gunnar
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Har du en 5-, 6- eller 7-årig lovande dressyrhäst registrerad i SWB? I april är det dags för inventeringar inför unghäst-VM i dressyr 2024.
Svar
0
· Visningar
144
Senast: Gunnar
·
Tävling Jag har blivit allt mer sugen på att börja tävla dressyr med min häst. Tänker att jag vill börja med att göra en programridning och ett...
Svar
5
· Visningar
1 101
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Uppdateringstråd 30
  • Stillsam sysselsättning?