Dressyrnissarnas snacktråd nr 6

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Dressyrnissarnas snacktråd nr 6

Skulle jag också tro, annars är det ju samma sak som att man inte har gjort 2 msvC med godkända kval innevarande och föregående år.

*kl*

Ah blev så glad nyss när jag såg att PK ska hålla clinic i Umeå i februari. Det är inte så himla långt, så jag tänkte ta Volvon och tuffa dit! Är det nån som bör i krokarna härikring el på vägen så finns det plats i bilen:).

Bara en liiiiten omväg!
Om fiorano åker till växjö för att plocka upp dig kan jag ta mig till växjö på alldeles egen hand! :angel:

Ja och ja då? Fiorano, kan du tänka dig att ta en omväg över Atlanten och hämta mig? :D

Hoppas det är en cool amfibie-volvo om den ska ta sig till staterna också...

Laivine: Självklart!

Självklart tar Fiorano transatlantiska motorvägen. ;)

KL

Idag är jag glad för min snälla stallkompis har bestämt sig för att sälja sitt enormt fina sto då hon inte längre har råd eller tid att ha häst. Det var så klart ett svårt beslut att fatta men jag är säker på att det var rätt för min vän (och för hästen också).

*kl*

Vet inte riktigt var jag ska ta min fundering över detta:/. Men ni dressyrnissar brukar vara kloka så jag provar här;). Jag är så kluven om jag ska köpa häst (läs ponny) och isf VAD jag ska ha. Budgeten är inte så stor så unghäst är klart iaf. Mitt andra "krav" är att det ska helst vara en gul och förstås ha fallenhet för dressyr även om jag vill kunna göra det mesta. Nu är det så att jag hittat en riktigt fin welshhingst (isabell) och jag är lite sugen på om jag ska "beställa" ett föl. Verkar vara många som låter bli att betäcka sina ston kommande säsong, men beställer man fölet direkt borde det inte vara svårt. Då kan jag dessutom hitta en fux så chansen är större för rätt färg.

Om det blir en "fölbeställning" tar det förstås längre tid inna jag ska börja rida och mycket hinner hända på vägen. Samtidigt hade jag tänkt att isf ha inhyrt på lösdrift och är alltså inte beroende av att ha den nära. Av nån anledning känns det lättare med en ponny än ett hbl att skicka iväg på lösdrift.. Ponnyn jag har nu lär jag också kunna ha ett bra tag till och om inte annat så hittar jag isf nåt annat att rida under uppväxtåren.

Hur hade ni gjort?

Åh vad är det för hingst?

Jag hade dock köpt ett gult föl direkt, för betäcker du en fux med en isabell är ju risken 50% att du står där med en fux sen
och ponnyföl är ju inte jättelätta att sälja, i alla fall om man inte vill ge bort dom. Och då tar det kanske ännu längre tid innan
du kan få tag i ett föl med rätt färg.

Ett ponnyföl är ju därmed inte heller jättedyra att köpa. Jag vet inte hur det är utomlands när det gäller priser,
men jag har sett ett par cobföl som jag gärna skulle vilja äga själv.

Senast ändrad:

Beror ju på om du ska ha den för eget bruk även sen eller rida upp o sen sälja? Fast oavsett hade jag nog letat upp fiiin påwni med rätt färg i 2-års åldern o köpt istället för att låna en mage. Finns ju mängder av uppfödare som har fina ponnyer till salu.

Kl
I tisdags hade jag en sån där super träning som inte förekommer så ofta...:love:
Grå på kanon humör i kombination med min fantastiska tränare kan ju inte gå fel! Fokus låg på att få riktigt bra kvalité i galoppen genom skänkelvikning i galopp längs långsidan för att sen lägga in byten på volt. Gick riktigt bra i en snutt av det finns i filmtråden!:bump:

Härligt när träningen går bra! Du får boka in sommardressyren på Lerk i juli ;)

Tränade unghästen för min tränare i tisdags, han har ju varit lite fjantig med mig i ridhuset hemma, så jag tänkte att även om han inte är igång så måste jag ha hjälp. Då hans specialité är att vända snabbt som en b-ponny när han blir rädd så har jag haft svårt att mjukna och slappna av i handen. Jag vet ju att jag sitter i backen om han gör sånt så då har jag hållt lite i honom. Jag vet ju att det inte är rätt men när man rider som oftast själv och känner till den unge mannens konster så blir man ju lite feg. Men efter en stunds träning för min tränare vågade jag mjukna och slappna av i alla gångarter. Så himla skönt och roligt att faktiskt våga det då han är en fin häst med trevlig gång.

Så igår red jag i hemmaridhuset igen, visst han var spänd men inte så spänd och jag kände att jag vågade och faktiskt mjuknade mer hemma också och han skötte sig ganska bra :) Så nu längtar jag tills tisdag igen då det är träning! Hade egentligen tänkt varvat unghästen och hans mamma varannan gång men tar nog unghästen ett par gånger så det släpper mer och jag kommer igång med honom ordentligt. Hans mamma är ju oftast inga problem med, fast nu kör hon hellre rodeoträning än arbetsgalopp i ridhuset ;)

Hade man haft råd hade man ju ridit för tränare typ 4 dagar i veckan ;)

Hingsten heter Foeksblablabla Daylight (dessa konstiga welshnamn...). Har bara sett en liten filmsnutt där ett barn rider så jag vet inte hur bra han rör sig. Ser dock bra ut på bild-och han är urvacker!!

Jag vill helst köpa en häst som jag ska behålla till mig själv. En med riktigt bra psyke! Hellre en riktigt sjyst häst som man kan göra ALLT med än att den rör sig för att vinna tävlingar.

Alla dessa tankar alltså! I vilket fall som ska jag INTE köpa förrän till sommaren (intalar jag stenhårt mig själv:p). Men idag har jag varit och tittat på Krämbullens lillasyster Katten (f-09, nu 148cm):
381286_2742807461277_1590181870_2337284_1389557337_n.jpg

Jag hade helt klart väntat och sett vad jag får för föl i sommar då vi har dräktigt med Verdi och blivande mamman är ett gult sto:angel:

-Novali01, måste hoppa in o kika på filmen. Det är så underbart när man får till träningar som känns så bra!

Senast ändrad:

Söt!:love: Men 4 vita fötter Fiorano....=No No!!! Ligger faktiskt en hel del i det engelska (?) ordspråket som går nåt i denna stilen:
1 vit fot, KÖP DEN!
2 vita fötter, PRUTA på den!
3 vita fötter, hmmm mmmm nånting...
4 vita fötter VÄND o spring!

Tralla lalla la...nån här kan säkert hela ordspråket?:)

Men största anledningen till detta lär väl vara att mugg o andra sjukdomar typ fotosensibilitet angriper vita ben lättare?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gnägg Jag har ett litet bekymmer och skapar denna tråd - egentligen inte som en fråga utan mer som ett bollplank. Det är så att jag har fått...
Svar
14
· Visningar
2 240
Senast: Meggan
·
Träning Jag har ett problem med min ena ponny... Har aldrig haft något problem att rida heta hästar. Min andra ponny är väldigt framåt och blir...
Svar
12
· Visningar
1 489
Senast: Lager
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Eftersom jag hade fått sitta på finaste Dunja förra veckan närde jag en stark förhoppning om att få fortsätta på henne. Det har ju ändå...
Svar
0
· Visningar
389
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag är verkligen inne i ett flöde i ridningen känns det som! Härligt att känna, minns att det har varit åt andra hållet tidigare. Det är...
Svar
0
· Visningar
370

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2024
  • Klösmöbel
  • Målbilder för trubbnosar.

Hästrelaterat

Omröstningar