Dressyrnissarnas snacktråd nr 6

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Dressyrnissarnas snacktråd nr 6

Vi har tråkiga vardagar och roar oss på Youtube. :angel:

KL

Fanken också! Jag sade ju upp den prickiga ponnyn och bestämde mig för att vara hästlös tills jag har disputerat i vår, ett beslut jag (och ekonomin) var nöjd över. Så klart kom stallägaren fram idag när jag var ute och hämtade min hjälm och sade att han hade en häst åt mig. Det är en medelålders valack, ganska liten, utbildad 4th level/PSG men har gått i en hage och skrotat i fem år. Han är antingen lillebror till eller efter Nicole Uphoffs Rembrandt (som jag stensäkert trodde var valack? Jag måste ha hört fel och han är alltså lillebror) och såg trevlig ut under den halvmeterlånga manen och vinterpälsen - liten, ganska kompakt och bastant, mörkmörkmörkbrun, med mjölmule :love: och snälla ögon; lite ponnyaktig och personlig. Jag skulle verkligen inte ha någon häst nu och har varken tid eller pengar men blaaah! Jag tror den där lilla hårbollen är en kompis!

Snälla någon säg åt mig att fokusera på min avhandling tills den är klar.

Nej. Skaffa häst OCH upplev att avhandlingen flyter på lättare när du får lite break då o då!:D

Hmm, ni verkar ha en himla koll på saker och ting, och eftersom jag är ett höns undrar jag hur lång tid det brukar ta i för en childeric att ta sig till sverige från le france?

Jag & pållen väntar spänt och otåligt på våran som enligt återförsäljaren skall gå från Frankrike i mitten av januari, alltså förhoppningsvis kommande vecka (v. 3) eller nästnästa vecka (v. 4)
Tror ni jag kan få den innan januari månad är slut?
En vääldiig väntan, men värt det!! Fantastiska sadlar & supertrevlig återförsäljare :)

Åh vad skönt! Så det tar runt en vecka? Eller hur lång tid fick du vänta på din?
Otålig.. :angel:

*kl*

Nu är vi igång igen ponnyn och jag:). Äntligen är det bättre underlag också så man kan rida på stora banan-yey!! Ikväll har vi joggat runt på stora spår och tanken var mest bara att få henne stadig och inte gå emot handen. Ponnyn blev jättefin men vi hade ett annat problem... Min hund är alltid med när jag rider (liten hysterisk Jack Russell), och problemet var att en räv hela tiden kom in på ridbanan! Alternativt så satt den tre meter från banan på skogsslänten. Så hmm, jag är tacksam över att ponnyn är så snäll och att den knäppa hunden lyssnat hyfsat typ. Vem har sagt att dressyrridning inte kan vara en naturupplevelse:p.

Jag har väntat på min sedan i slutet av oktober :grin:
Men snart är det dags att få se skönheten! (och betala, haha) :banana:

Jag väntade i åtta veckor sammanlagt på min skönhet. Men mer än 1-2 veckor borde det ju rimligtvis inte ta att skicka från Frankrike?

Oh vad jag saknar min gamla vackra childeric. Mörkt chokladbrun med rödbrun undersida. :love:

Nu har jag en svart Childeric. :p Fy.

Heeyy!! :mad: Den som kommer till mig är svart, och den är faktiskt :love:, även om brun är väldigt snyggt det med. Dock passar herren bäst i svart m. tanke på hans apelkastning & svarta man.
Hur länge brukar dom färga av sig förresten?

Senast ändrad av en moderator:

Min bruna färgade bara av sig lite på de ljusa schabraken i början. Den svarta färgar av sig som tusan så fort hästen blir svettig. :mad:

*kl*

Sitter här och nattsuddar och kollar tävlingar och program. Är rätt chockad över att L:AP1 och de inledande FEI-programmen är L:A-program! Är skolor, samlade gångarter och enkla byten med i de programmen:/. Känns helt som MSV i mitt tycke!

För något år sedan var ju MSV C - programmen också LA, det är väl ungeför samma saker som ingår?

Men jag räknade alltid iaf FEI-programmen som "Halv-medelsvåra" när jag red dem med ponnyn, kändes snajsigare :angel: Eller, brukade aldrig tänka på dem som LA eller Msv, nivån var "FEI" helt enkelt!

Senast ändrad:

Min childeric som är svart med mörkbrun undersida färgade aldrig av sig med det svarta, dock lite med den bruna färgen mot schabrak. Inte så mkt när den blivit smörjd utan om hästen svettats jätte mkt.
Men det viktiga är översidan, vita ridbyxorna är och förblir vita:)

*knapp*

Tänkte hoppa in i tråden nu efter väldigt lång tids smygläsning av dressyrforumet. :D
Har äntligen fått tummarna ur och skaffat mig en ny häst! Som främst skall gå hobbydressyr, med mål att tävla någongång framöver. (om jag vågar :D )

Han är en Mecklenburgare född -07 och väldigt sparsamt riden.
e: Richelshagen u: Karla
Hans stamtavla är en salig blandning av Hannoveranare, oldenburgare, Westfalen's och även polacker tror jag.
Ska bli spännande att se vad det kan bli av denna mysiga grabb :D

Bättre bilder kommer så småningom, har inte haft möjlighet att knäppa bättre kort än med mobilen än så länge.
Men jag fick lov att visa ett från förra ägaren också. Så inte jag som rider, så inga kommentarer om ryttaren tack :)

IMG_0134.jpg

250888_1714200463163_1482726042_31349307_7332004_n.jpg

Välkommen! Är alltid roligt med nytt folk här:).

*kl*

Jag har sååå mycket köpstopp på prylar nu:o.... Svängde förbi Hööks på vägen hem från jobbet för att titta på nyheter. Hmm, ja ni ser för att titta-säkert. Köpte ett par läderstövlar på halva halva reapriset (379:-:eek:). Det gick liksom inte att låta bli:D! Kommer att få leva på pannkakor och potatismos ett bra tag framöver nu.

Känner mig lite som ett rikspucko, men i vilken ordning är programmen?

Jag har alltid trott att först kommer lättklass, medelsvår och sen FEI.

(Islandsryttare, och tur är väl det :p men börjar mer och mer bli intresserad av renodlad dressyr.)

Känner mig lite som ett rikspucko, men i vilken ordning är programmen?

Jag har alltid trott att först kommer lättklass, medelsvår och sen FEI.

(Islandsryttare, och tur är väl det :p men börjar mer och mer bli intresserad av renodlad dressyr.)

Ja men det stämmer:). Men ponnierna går inte de vanliga msv-programmen eftersom de inte gör galoppombyten i språnget. Utan där går de från L:A till FEI.

(Fast nu när jag skriver blir jag osäker:o, har läst för få ponnyproppar).

Det stämmer.

(Svar kanske mest till Ajda här:)

Det är väl lite slarvigt att kalla FEI för en nivå, eftersom det är olika nivå på FEI programen om man menar för ponny, juniorer, YR eller seniorer...

FEI betyder egentligen bara att det är ett internationellt program som används t.ex på mästerskap och andra internationella tävlingar, alltså är FEI-programen de svåraste för respektive "grupp".

FEIs ponnyprogram (3 olika) räknas som LA, men iom införandet av MSV C tycker jag de ligger närms de programen.

FEIs juniorprogram motsvarar Msv B
FEIs YR-program motsvarar Msv A (Finns även en YR-Grand Prix)

För seniorer är Prix S:t Georges, Intermediaire I, Grand Prix och Grand Prix Special "FEI-programmen".

Sedan har FEI också unghästprogram, program för fälttävlan mm.

Men det är just eftersom FEIs ponnyprogram är så annorlunda från de andra LA-programmen man brukar skilja på om ponnyn går "FEI" eller om den går LA.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gnägg Jag har ett litet bekymmer och skapar denna tråd - egentligen inte som en fråga utan mer som ett bollplank. Det är så att jag har fått...
Svar
14
· Visningar
2 241
Senast: Meggan
·
Träning Jag har ett problem med min ena ponny... Har aldrig haft något problem att rida heta hästar. Min andra ponny är väldigt framåt och blir...
Svar
12
· Visningar
1 506
Senast: Lager
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Eftersom jag hade fått sitta på finaste Dunja förra veckan närde jag en stark förhoppning om att få fortsätta på henne. Det har ju ändå...
Svar
0
· Visningar
390
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag är verkligen inne i ett flöde i ridningen känns det som! Härligt att känna, minns att det har varit åt andra hållet tidigare. Det är...
Svar
0
· Visningar
403

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Autistisk bror
  • Vad gör vi? Del CCVII
  • Hemmasittare

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar