Dressyrnissarnas snacktråd nr 6

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Dressyrnissarnas snacktråd nr 6

Tycker att det är lite konstigt att ponniernas FEI-program ska motsvara L:A. Det gör ju att L:A på ponny och på storhäst är två rätt olika nivåer. Det borde det inte vara eftersom skillnaden i sig enbart är storleken på hästen.

Sen blir jag också nyfiken på varför det heter L:AP1? P:et antar jag står för ponny-men hur tänkte dom angående klassificeringen...

Men jag tycker inte det är konstigt alls? Det är ju barn som tävlar, så att det skulle skilja på nivån avancerat sätt, tycker jag är logiskt?

P1:an är ju innehållsmässigt som FEI-programmen (på ett ungefär) fast på kort bana. Det är ju i det programmet de flesta ponnyryttare kvalificerar sig till nationell nivå.

Antar att man ville särskilja programmet från vanliga LA:1 och dessutom tala om att det är ett program enbart för ponnyer.

P:et står för ponny ja, fast jag tycker öht LA:P1 är ett ganska onödigt program, de flesta rider ju P1 för att kvala till de nationella FEI-programmen. Jag kvalade via FEI "Inledande", som också går på regional nivå ibland.

Tycker väl inte det spelar så stor roll egentligen vad man kallar det, man är så van vid det systemet nu. Menar man FEI säger man FEI, eller Mästerskapsprogrammet/Lagtävlansprogrammet.

Jag tycker det är rätt stor skillnad på t.ex LA:1 och LA:4 också.

Fast nu kom jag på en sak som blev lite underlig med ponnyklasserna, Hippson har ju en cup där man får räkna ihop sina placeringar i en viss klass oavsett var man tävlat, vilket motstånd eller status på tävlingen. Eftersom FEI-programmen räknas som LA så hamnade ju de nationella FEI-klasserna och de lokala LA:1-orna i samma "pott". Något år delade de ju ut ett Wild-Card till Falsterbos ponnykür till den som vann LA-cupen. Rent teoretiskt skulle man alltså kunna ta det här wild-cardet bara genom att vinna en massa lokala LA:1 or, man kanske inte var kvalad till nationell eller ens hade startat regionalt! :p

kl*

usch vill bara gråta en skvätt! Hittade ett rundsytt otto schumacher träns med remontnosgrimma och tyglar för halva priset på blocket ifrån en med nätshop och jag har varit såååå taggad på att få hem de och sen när de kom idag så va det storlek cob och inte full som det stod i annonsen:cry: åhh jag behövde bara gnälla av mig!

Men jag tycker inte det är konstigt alls? Det är ju barn som tävlar, så att det skulle skilja på nivån avancerat sätt, tycker jag är logiskt?

Jo, men saken är ju att ungarnas L:A-program är mycket svårare än motsvarande på stor häst. Det är skolor, enkelt byte och samlade gångarter med i L:AP1 och i FEI-programmen. Varför räknas det som L:A-nivå för att det är barn som rider?

Jag bara gissar nu, men back in the days var det bara program som innehöll byte i språnget som hette "medelsvår".
Så min gissning är att eftersom ponnyerna inte gör byten tog man och döpte programmen till nivån under, dvs LA.
(För det vore ju jättekrångligt att hitta på ett helt eget namn för svårare ponnyklasser :eek: )

Aha, men så är det nog:). Låter som typisk svrf-logik:p. Följdfrågan är dock-varför är inte byten med i ponnyprogram? Känns som att det inte är svårare än skolorna:/

Det är ju galet mycket svårare att rida ett korrekt galoppombyte än skolorna, tycker jag i alla fall. :p
Jag har fått prova på grand prix häst och tycker ändå det är lättare att rida alla skolorna diagonalt/på spåret,
än att rida ett galoppombyte.

Jag tror att det är så att många ponnybarn inte skulle hinna lära sig rida byten korrekt för tävling innan det är dags att klättra upp på stor häst.

Det jag saknar är de mer avancerade klasserna för ponnier. Jag tycker att de högsta klasserna skall innehålla i princip samma som GP för stor häst, och att kandar är obligatoriskt. För idag verkar det vara ett JÄTTEKLIV från ponny till häst, även om man rider i eliten eller strax under. Om det fanns klasser för ponnier som var avancerade nog så skulle många fler talangfulla ryttare klara av övergången.

Fast då kan vi verkligen snacka om att dressyren skulle bli en sport som är till för de som har råd att köpa GP ponnyer.
För att barnen själva lär aldrig hinna att utbilda en ponny till GP under de få åren man faktiskt rider ponny. Att lära sig
rida alla rörelserna och så vidare är ju ett annat kapitel.

Och jag tycker nog skolorna är svårare än bytena;). Jag är riktigt kass på diagonalslutor-har med all sannolikhet ridit det alldeles för lite för att blivit bra på det. Byten däremot har jag trixat runt en hel del med:).

Tycker faktiskt att ungarna förtjänar kredden att det är msv de rider! L:AP1 borde heta MSV:P1 istället och iom Pet så betyder det att byten inte är med, känns mer rättvist.

Tycker varken byten, serier eller skolor är svårt att rida o utföra. Men att lära em häst dessa grejer är en annan femma!
Rätt tidigt i utbildningen kan man introducera skolor, det krävs ganska lite samling för att utföra en ok öppna längst med långsidan tex. Men för att utföra korrekta byten i språnget krävs mer och alla hästar har inte lätt för det. Det krävs inte bara viss korrdination utan väldigt god balans.
Jag tror det hade varit förödande för sporten att ha högsta nivån högre för ponny. La/fei är perfekt. Det hinner ungarna med att lära sig att klara. Ponnytiden är så kort, särskillt internationellt sett.
Att utbilda häst på nivån över la/Msv c/fei är inte ngt som de flesta har kunskap för.

Nog svamlat

KL
Jag håller HELT med IronWill ang. statusen på ponnyer och vad som krävs för ponnyklasserna.

Jag förstår inte heller varför det ska behöva heta MSV för att "räknas" på ponny? Det är ju bara ett namn på en klass liksom, att ponnyerna har andra klasser är väl inget konstigt? Och värdet på dem i fråga om namn är ju subjektivt? alla som rider ponny och satsar samt alla som följer ponnyklasser vet ju precis vad LA/FEI programmen står för och vad som krävs? varför skulle det vara mindre eller mer värt för att namnet hette ngt annat liksom? :confused:

att barnen i ponnyklasserna, om än på elit, inte rider runt på kandar osv tycker jag är sunt. Bra att man vårdar om god grundridning när det gäller barn, de har all tid i världen att rida MSV och svår och på kandar när de är vuxna (läs lämnat ponny tiden efter 17)

Senast ändrad:

Haha, jag kan inte byta, jag är värdelös på det, men fick 8or på skolorna på tävling. Jag kan inte tajma
till allt som krävs i bytena, men när jag fick rida GP häst så var det bara bytena som faktiskt var svårt
att rida, piaff och passage var helt klart lättare att få till!

Ja, redan nu så är ju priserna för en Globenponny galet höga. En av ponnyerna som gick globen under
något av åren var till salu för en mille. Själv har jag hjälpt till och ridit en FEI ponny som man köpte för
700 000 kr. Vad får man då betala för en GP ponny, för att kunna vara med i toppen?

Jag brydde mig inte ett dugg när jag tävlade ponny om vad klasserna hette. Det kändes dock riktigt
flott när man fick åka och tävla FEI. Speciellt mästerskapsprogramet. :d Jag hade inte brytt mig om
P1an hade kallats MSV eller inte. Man vet ju vad som ingår liksom. :)

Senast ändrad:

Ja, alltså det är kanske jag som är onödigt känslig. Men jag blev jätteförvånad när jag satt och kollade vad som ingår i programmen. Har ju aldrig varit inne i dressyrponnyvärlden så har inte haft någon koll alls på vad som ingår i programmen.

Sen tror jag nog inte att det hade varit en nackdel i ponnysporten att ha med byte i språnget i något program. De flesta ungarna vill upp på stor häst sen och då ska det ändå bytas. Har svårt att tro att ponnierna skulle ha så himla svårt för byten att det borde bli ett problem.

Tror också att ungarna hade tyckt det var lite kul om det hette msv-hoppungarna får ju rida msv;). Här uppe märker man också att det finns lite av ett guldskimmer över att rida FEI-klasser:). (som dom uttalar "fej-klasser" och skrattar åt mig för att jag säger F E I, känner mig gammal ibland:p)

Senast ändrad:

Det är väl inte ponnyerna som har svårt med byten, det är väl snarare så att någon måste anlitas för att ponnyerna ska läras
tillräckligt bra för att bytena ska vara korrekta med ett barn på ryggen. Precis som Remmis skriver så är det ganska mycket
lättare att lära en häst skolorna någorlunda än att lära hästen byten.

Det var nog därför man, när en Amerikan ville köpa Stella, påpekade den yttersta vikten av att hon kunde byta i språnget, och
om hon inte kunde byta i språnget så kunde de betala för att hon lärde sig det innan hon skeppades iväg till USA. :p

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gnägg Jag har ett litet bekymmer och skapar denna tråd - egentligen inte som en fråga utan mer som ett bollplank. Det är så att jag har fått...
Svar
14
· Visningar
2 241
Senast: Meggan
·
Träning Jag har ett problem med min ena ponny... Har aldrig haft något problem att rida heta hästar. Min andra ponny är väldigt framåt och blir...
Svar
12
· Visningar
1 506
Senast: Lager
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Eftersom jag hade fått sitta på finaste Dunja förra veckan närde jag en stark förhoppning om att få fortsätta på henne. Det har ju ändå...
Svar
0
· Visningar
390
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag är verkligen inne i ett flöde i ridningen känns det som! Härligt att känna, minns att det har varit åt andra hållet tidigare. Det är...
Svar
0
· Visningar
403

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka