Dressyrnissarnas snacktråd nr 6

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Dressyrnissarnas snacktråd nr 6

för mkt fokus på skolorna och hästens gångarter = våra svaga bitar
Gick bättre i FEI (och LA:4) där man kan plocka mer på lydnad!
det är ju på lång bana hästen visar upp sina gångarter, mer 'transportsträckor', på kort bana finns inte så mycket plats att sväva ut på (gäller att vända i tid!) :P

Men jag tror jag fattar vad du menar, att fei är mer krävande, momenten ligger tajt in på varandra.

Ponnytiden :love:

Jag älskar LA:P1!!!! Favoritprogrammet på ponny, allt speglar och det är så underbart roligt att rida!

En C-ponny får utan problem plats med att visa gångarter även på 40- m bana :p, även om FEI-programmen går på lång bana tycker jag där är mindre transportsträckor än i P1. Visst, långa travökningar fick vi aldrig några poäng på men det fick vi inte på de korta heller så det gick på ett ut :p

kl
magsjuka i huset, klockrent när vi ska hämta hästen imorgon:crazy:
Goa vännen kommer dock hämta själv åt oss om inte jag e hundra imorgon, lite svårt att åka hela dagen i bil magsjuk.

En C-ponny får utan problem plats med att visa gångarter även på 40- m bana :p, även om FEI-programmen går på lång bana tycker jag där är mindre transportsträckor än i P1. Visst, långa travökningar fick vi aldrig några poäng på men det fick vi inte på de korta heller så det gick på ett ut :p

Jag måste nog säga att en ponny, oavsett kategori och hur spektakulära gångarter det nu må handla om, när ha full möjlighet att visa sina gångarter på en 40 meters bana, eftersom det går utmärkt för stora hästar på samma bana. Snarare om man har problem lär det handla om betydligt mer grundläggande saker än gångarterna i sig själva. Så argumentet att en ponny inte skulle få plats att uttrycka sig på en 40 bana blir för mig absurt.

Fast det är inte speciellt hög svårighetsgrad? Öppna och en snäll halvvolt in i sluta och serpentiner i galopp och enkelt byte.
Det är inga ryggningar, snirkliga vägar, det är inte heller några rörelser som dyker upp speciellt snabbt efter varandra
som i mästerskapsprogramet när man ska rida ökad galopp, samla upp, enkelt byte, vänd rätt upp, enkelt byte, åttametersvolt
till höger, enkelt byte, åttametersvolt till vänster, enkelt byte, höger varv, ner arbetstrav, snett igenom ökad trav.

Åhhh! Jag älskade att rida mästerskapsprogrammet! Passade min lydiga men mindre "flotta" ponny perfekt;) Dock älskade jag alla program med många travökningar och mycket galopparbete vilket var våra styrkor:D
LAP:1 kan jag inte riktigt säga något om, jag hann inte rida det många gånger innan min ponnytid var slut. (Om ens någon, hmm kommer dock ihåg när det kom...)

Minns som igår när jag skulle rida min första FEI inledande. Enda problemet var att jag hade lärt mig junior-programmet och tränat byten som en galning:o Skulle kikat lite längre fram i programboken:angel:

Jag gillade också mästerskapsprogrammet, just för att det hände saker hela tiden.
Stella visade aldrig några gångarter på banan, men gjorde det mesta där hon skulle. :)

Idag har jag fått rida igen! För jag räknar inte mina barbackaturer på Stella som ridning direkt. :p

Red ut på ett jättefint dubbeldiplom belönat halvblodsto på fem år, men som fått föl, och går därmed som fyraåring,
det var mycket roligt och jag ska få hjälpa till och rida henne lite då och då. Imorgon blir det en tur till! :bump:

Härligt IronWill.

Vår nya kom med en sårskada så för vår del är det veterinär som gäller idag.

Jaa, jag behöver inte köpa en storhäst för att få rida storhäst. Tycks vara sådant överflöd på dom att ägarna inte hinner med sina stora djur. :p

Vad tråkigt! Hoppas att det inte är något allvarligt!?

Jaa, jag behöver inte köpa en storhäst för att få rida storhäst. Tycks vara sådant överflöd på dom att ägarna inte hinner med sina stora djur. :p

Vad tråkigt! Hoppas att det inte är något allvarligt!?

Tja det är boxvila med daglig såromläggning, finadyne och pencillin:(
Det ser dock inte ut att ha gått såpass djupt att det skadat ngr vitala delar så lite tur i oturen. Men boxvila då det är blött och trist ute samt hon är lite halt men "normalt" för svullnaden och såren. Så dagliga promenader, pållan är helt fantastiskt trevlig. Står på stallgången omgiven av nya hästar som vill hälsa och hon säger inte flasklock trots att vi dessutom håller på med såret. Så snäll så snäll.

Har en fantastisk veterinär som kommer på en söndag och tar hand om vår häst, hon är guld värd verkligen:love:

Hände det på resan o isåfall VAD hände? Är ju tämligen allvarligt om en sårskada orsakar boxvila...oftast är det ju bättre att de rör på sig.

Vad trevligt, berätta mer? Hur går det med ditt sto, är inte hon också en 06:a?

Stoet är en 2006a, men henne gick jag skilda vägar med i maj 2011 så det är ett tag sedan ;)

Knapplån!

Nu är det roligt igen att vara hästägare! Den lille förmågan går riktigt bra och vi har varit iväg 3 gånger och tränat för våran tränare med honom och han har verkligen skött sig utmärkt! Så nu är det väl dax att börja ta med hans mamma på dressyrträningarna så det blir lite hyfs på henne med ;) Hon är vrålpigg och vill helst bara springa runt i full fart just nu, men kul med en pigg och fräsch häst ivarje fall :)

*kl*

Ingen här som ska på clinic med Bo Jenå på Sundsvalls fältrittklubb i februari? :)

Jag tjuvtittade när han hade träningar (tömkörning) här om veckan. :love: Honom vill jag lära mig tömköra för! Lyllos er som ska på clinicen!

Var på en clinic för honom nyligen, både ridning och tömkörning. Tömkörningen var väl mest intressant tyckte jag, ridningen var inte lika intressant.

KL
Jag laddar upp för en intensiv träningshelg, har fått en plats för Stefan Jansson imorgon och det ska bli riktigt kul. Red för honom på en Kick-off för hundra år sen och trivdes med hans träning då iaf. I helgen kommer min tränare ifrån England, stackars hästen han vet inte vad som väntar :D

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gnägg Jag har ett litet bekymmer och skapar denna tråd - egentligen inte som en fråga utan mer som ett bollplank. Det är så att jag har fått...
Svar
14
· Visningar
2 241
Senast: Meggan
·
Träning Jag har ett problem med min ena ponny... Har aldrig haft något problem att rida heta hästar. Min andra ponny är väldigt framåt och blir...
Svar
12
· Visningar
1 506
Senast: Lager
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Eftersom jag hade fått sitta på finaste Dunja förra veckan närde jag en stark förhoppning om att få fortsätta på henne. Det har ju ändå...
Svar
0
· Visningar
390
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag är verkligen inne i ett flöde i ridningen känns det som! Härligt att känna, minns att det har varit åt andra hållet tidigare. Det är...
Svar
0
· Visningar
403

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Tips ang "spjälka" ben
  • DIY hästvård
  • Atletix

Omröstningar