Dressyrnissarnas snacktråd nr 6

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Dressyrnissarnas snacktråd nr 6

Och jag tror tvärtom: att är ungarna så potentiella och satsande att de satsar på svårklass häst så rider de byten oavsett ;)

däremot ser jag inte att det på ngt sätt skulle vara befogat eller nödvändigt för en ponnyryttares, rent allmänt talat, fortsatta framgång som ridhäst ryttare ö.h.t.

Klart det är status att rida FEI! Just därför ser jag ö.h.t inte sammanhanget till varför det skulle ha hetat MSV istället. Statusen finns där oavsett, eftersom ponny oavsett är skilt från häst tävlingsmässigt. Namnet är orelevant. Eller kanske jag rent av ska säga att det är väl superbra att det inte klassas likvärdigt som storhäst? : ) av de anledningar jag varit inne på redan.

Senast ändrad:

Jag håller med dig, om det nu skulle införas byten mm i ponnyprogram blir klyftan mellan den vanliga ponnyryttaren och de rika ännu större vilket skulle ta död på motivationen för dom flesta.

Ja, lite som det är i storhästvärlden. De allra flesta hästar klarar att gå MsvC, men när bytena ska in i programmen och därmed också ökad samling och lydnad så faller många bort.

För att göra ett byte klarar många av, men att göra tävlingsmässigt korrekta byten i ett program och behålla lösgjordhet, lydnad, form är en annan sak. Iaf enligt mig.

Ja, lite som det är i storhästvärlden. De allra flesta hästar klarar att gå MsvC, men när bytena ska in i programmen och därmed också ökad samling och lydnad så faller många bort.

Men är det verkligen hästarna det i första hand hänger på?
(Alltså det är klart att ska man sopa banan med konkurrenterna i MsvB får man se till att ha ett flashigt gångartsdjur, men det gäller ju å andra i sidan i också i lägre klasser såväl som högre)

Att det brister i samling och lydnad är väl snarare ett ryttar- och tränarproblem? Klart att det blir svårt att göra riktiga byten i ett program om det finns stora brister i grundridningen.

Var lite inne i tänket på det Moona skrev:
Jag håller med dig, om det nu skulle införas byten mm i ponnyprogram blir klyftan mellan den vanliga ponnyryttaren och de rika ännu större vilket skulle ta död på motivationen för dom flesta

Skriver nog lite luddigt såhär på kvällskvisten... ;)

Självklart hänger det väldigt mycket på ryttaren och inte bara på hästen. Men för att göra bra rundor i MsvB och högre behöver man lite mer kvalité på hästen än som krävs i lättklass, det går inte att komma ifrån.

Senast ändrad:

Ja men vi red ju ponny typ samtidigt, eller ja, jag är ju kvar här på ponny fortfarande! :angel:

Jag minns fortfarande första gången ni rullade in på gården med ert ekipage och
jag red runt på banan i galopp i stekvärme för hundra år sedan. Det var tider det! :D

Måste bara dela med mig av en så söt-rolig sak!

En elev har köpt första storhäst. Ett stort gångartssto. Nu har hon börjat rida in sig på den. Igår pep hon lite ynkligt att hon mådde lite illa. Hon trodde hon var åksjuk för att det nu börjat röra sig så mkt mer. :love:
Gullunge! :D

Kan själv inte riktigt hålla med om att LA:'P1 är överflödigt, tyckte själv det var ett ypperligt program att introducera "FEI-rörelserna" för ponnyn :) (eller ryttaren om det var nytt för denne på tävling).
Dessutom ett perfekt kvalningsprogram då alla ryttarföreningar kunde ha med det i sina tävlingsupplägg - man ser P1 (eller ialf såg när jag red) nästan överallt medan FEI-programmen oftast hölls till de nationella.
Sen tycker jag själv mkt om P1an ^^.

Sommarminne: Ohnej! :( Gud va trist! Men du måste väl få rätt träns skickat till dig och skicka tillbaka det du fått i stlk.Cob?

Feel: Håller med dig om ("flygande") byten, tycker inte det ska införas på ponnynivå, tycker nivån är väl avvägd och passande för ungdomar och ponnyer.

Fiorano: Jag har också alltid sagt F E I :), intressant - visste inte att man kunde uttala det som "fej" :D, haha.

Söt!:love: Men 4 vita fötter Fiorano....=No No!!! Ligger faktiskt en hel del i det engelska (?) ordspråket som går nåt i denna stilen:
1 vit fot, KÖP DEN!
2 vita fötter, PRUTA på den!
3 vita fötter, hmmm mmmm nånting...
4 vita fötter VÄND o spring!

Tralla lalla la...nån här kan säkert hela ordspråket?:)

Men största anledningen till detta lär väl vara att mugg o andra sjukdomar typ fotosensibilitet angriper vita ben lättare?

Haha, jag har hört en annan variant på den där. :D (Ja, jag är lite efter, men såhär blir det när man sitter och väntar på intervjusvar för att skriva klart en uppgift som ska vara inne dan därpå. Man får MASSOR med tid till att sitta och lurka långt bak i trådarna :angel: )

1 vit fot, köp den du.
2 vita fötter, ge den till din fru.
3 vita fötter, ge den till din man.
4 vita fötter, sälj den om du kan!

Usch, säg inte sådär. Jag fick ju sluta rida ponny när jag var 10-11. Då började de plocka in stora hästar i min grupp för att jag skulle ha nåt att rida på. :(

P-programmen är väl också mer lättillgängliga för b-ponnys? Svåra rörelser fast på kort bana. Minns iaf att vi brukade skoja om att domaren hinner ta kafferast medans b-ponnyerna gör sin snett igenom ökad skritt, på 60 m bana.. :P

Jo, visst, det är bra för B-ponnyerna och för att fler kan arrangera iom kortbana.

För egen del gick det aldrig speciellt bra i P1an, för mkt fokus på skolorna och hästens gångarter = våra svaga bitar :angel:
Gick bättre i FEI (och LA:4) där man kan plocka mer på lydnad!

Motviljan är alltså mest personlig ;)

Jag älskade P1an, lätt att lära sig och kort bana, så att domarna inte märkte exakt hur segt Stella sprang runt. :p

Jag hoppas kunna rida P1an nästa år. Tycker att det verkar vara ett rätt kul program att rida-men blev faktiskt förvånad över hur hög svårighetsgraden är!

Fast det är inte speciellt hög svårighetsgrad? Öppna och en snäll halvvolt in i sluta och serpentiner i galopp och enkelt byte.
Det är inga ryggningar, snirkliga vägar, det är inte heller några rörelser som dyker upp speciellt snabbt efter varandra
som i mästerskapsprogramet när man ska rida ökad galopp, samla upp, enkelt byte, vänd rätt upp, enkelt byte, åttametersvolt
till höger, enkelt byte, åttametersvolt till vänster, enkelt byte, höger varv, ner arbetstrav, snett igenom ökad trav.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gnägg Jag har ett litet bekymmer och skapar denna tråd - egentligen inte som en fråga utan mer som ett bollplank. Det är så att jag har fått...
Svar
14
· Visningar
2 241
Senast: Meggan
·
Träning Jag har ett problem med min ena ponny... Har aldrig haft något problem att rida heta hästar. Min andra ponny är väldigt framåt och blir...
Svar
12
· Visningar
1 506
Senast: Lager
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Eftersom jag hade fått sitta på finaste Dunja förra veckan närde jag en stark förhoppning om att få fortsätta på henne. Det har ju ändå...
Svar
0
· Visningar
390
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag är verkligen inne i ett flöde i ridningen känns det som! Härligt att känna, minns att det har varit åt andra hållet tidigare. Det är...
Svar
0
· Visningar
403

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka