Dressyrnissarnas snacktråd nr 6

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Dressyrnissarnas snacktråd nr 6

Följdfråga, den 23:e juni 2012 sen då, räcker det att starta msv b för att kvalet ska hålla eller måste man rida över 62 % i den starten för att få fortsätta?

En av starterna du gör inom 24 månadersperioden, alltså efter sista kvaldagen, ska vara över 62 %. Du kan alltså tävla hur mycket du vill och det räcker med en 62 för att få vara kvar.

one white foot, buy him!
two, try him!
three, suspect him!
four, reject him!

.... tror jag i alla fall. :o

Visst är hon söt:love:! Helt ljuvligt temperament också:). Men vågar jag skriva att det är en renrasig arab:eek:.

one white foot, buy him!
two, try him!
three, suspect him!
four, reject him!

Den jag har hört är:

One white foot-keep him forever
Two white feet-give him to a friend
Three white feet-sell him
Four white feet-hmm, har jag glömt:o.

Men hur länge ska du ha kvar ponnyn du har nu?

Jag hade köpt en unghäst, då får du ju färgen du vill ha :p

One white foot - buy him
Two white feet - try him
Three white feet - be on the sly
Four white feet - pass him by

Det finns ett gammalt arabiskt uttalande också:

fyra höga strumpor var ansett som Ondskan själv : ) Men två vita bak och en vit fram, var ansett som bra. En vit fram och den diagonala vit bak, var ansett som superbt. Båda fram vita var väldigt dåligt, men båda bak vita var väldigt bra :D

Finns även en annan liten text från år 1850, om en Arab som betäckt sitt sto för första gången, och alla hade samlats för att bevittna födseln. Alla var förberedda på att vilja köpa fölet. När fölungens huvud blev synligt, såg man att den hade en stjärna i pannan och ägaren konstaterade att det var ett mycket lyckosamt föl. Sen kom det närmsta frambenet, och den stolta ägaren satte ett dyrt pris på sitt föl för spekulanterna. Sen kom det bortre frambenet med en vit socka, och priset på fölet sjönk med hälften. Sen kom det första bakbenet och det var vitt: Araben var utom sig av glädje och förkunnade att han aldrig ngnsin skulle sälja fölet. Men sen kom det sista bakbenet och det var helvitt! Araben förkunnade då att fölet skulle förgöras - för det var värdelöst.

;)

Finns så mycket att roligt om hästens färger och tecken. :D

Man ansåg också förr att man kunde skratta sig lycklig om hästen hade en vit strumpa vänster bak och en liten stjärna.
För så trodde man att Alexander den stores häst såg ut.

Två vita framfötter och en vit vänster bak betydde att hästen var stark och uthållig.

Bruna hästar var sangvinisk, alltså livlig och lättlärd.
Fuxar var koleriska, hetlevrade.
Hästar som hade färgen skimmel var sävliga och tröga.
Svarta hästar var tungsinta och dystra.
"Orena färger" som skäckar eller tigrerade ansågs sakna energi och framåtanda
och passade därmed inte i fält, men var populära i furste- och hovstall istället, som ett exotiskt inslag. ;)

Det bästa var en brun häst som hade lite rött skimmer i hårremmen.
För då kombinerades lugn och lättlärdhet med energi och snabbhet. :idea:

*kl*

Kanske dum fråga, men är det någon som vet hur man ser på TDB när tävlingar öppnar för anmälan? Antar att det kommer bli till att hänga på låset fram över om man vill ha en chans att vara med:grin:

one white foot, buy him!
two, try him!
three, suspect him!
four, reject him!

Det jag har lärt mig är

One white foot - Keep him to the end
Two white feet - Sell him to a friend
Three white feet - Send him far away
Four white feet - Don't keep him a day

Finns nog flera olika varianter på det :)

Three white feet - Send him far away

Om det gäller Briar får ni i Europa gärna skicka hit honom en sväng. Det spelar ingen roll om han är kolerisk som nu IronWill påstår. :angel: ;)

(Har inte Totilas fyra vita fötter, förresten? Men honom vill väl ingen ha. :D)

Sedärja!:D Jag visste väl att bukekällorna skulle kunna gräva fram en uppsjö varianter av detta lilla citat...

Fiorano: Arab eller nåt annat spela roll? Jag lärde mig galopp ombyten på en arab, hon gjorde klockrena byten som INGEN halvblodis jag nånsin suttit på sen dess men det kanske beror på halvbloden jag ridit...;)

Igår red jag lilla Grållan igen, hon går nu klockrent på transporten och står snällt stilla när jag stänger även om hon inte direkt gillar det. Har fortfarande lite bråttom ut men det blir bättre o bättre.

Det börjar även bli lite mer fart i henne så nu finns det TVÅ växlar istället för 1...:angel:

Men givetvis gillar hon inte dressyrsadeln...varför ska saker o ting vara enkla? Så jag rider i hoppsadeln tills hon musklat sig så får vi se vad hon säger sen...

Det brukar itne gå att se förrän klubben lagt ut proppen. Då kna man ju dels läsa det i den och dels brukar det komma upp en "info"knapp där anmälningsknappen sedan hamnar. Oftas görs detta i relativt god tid men ibland dyker det iten upp någon info förrän tävlingen öppnar för anmälan. Det känns lite fult, då har ju de med inside information en tämligen stor fördel.

Både totilas och salinero har fyra ben så usch, såna vill man inte ha ;)

Vita ben är alltid känsligare men problemet med mugg ligger mer i ens mark än i hästens färg.

nej fyrbenta hästar vill vi inte ha:D;)

Har precis fått veta att nya pållan har rak och vääääldigt bred rygg så nu ska jag alltså försöka hitta en rak och xxvid dressyrsadel:cool:
Givetvis har jag inte en sån sadel hemma.

Tack! Så är det såklart! Känns som det var hundra år sedan jag tävlade, men det är ju faktiskt bara ett och ett halvt år sen:p

:rofl::rofl::rofl: Hur hittar ni allt???

KL

Imorgon är det dags att bekänna färg med lilla Grållan!:eek: Ska hoppa henne för första gången, blir mycket spännande...:angel:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gnägg Jag har ett litet bekymmer och skapar denna tråd - egentligen inte som en fråga utan mer som ett bollplank. Det är så att jag har fått...
Svar
14
· Visningar
2 241
Senast: Meggan
·
Träning Jag har ett problem med min ena ponny... Har aldrig haft något problem att rida heta hästar. Min andra ponny är väldigt framåt och blir...
Svar
12
· Visningar
1 506
Senast: Lager
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Eftersom jag hade fått sitta på finaste Dunja förra veckan närde jag en stark förhoppning om att få fortsätta på henne. Det har ju ändå...
Svar
0
· Visningar
390
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag är verkligen inne i ett flöde i ridningen känns det som! Härligt att känna, minns att det har varit åt andra hållet tidigare. Det är...
Svar
0
· Visningar
403

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVII
  • Vilket är ert favoritgodis?
  • Gravid som "äldre"

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar