Dressyrhingst som kan hoppa

Sv: Dressyrhingst som kan hoppa

Ja, absolut! Därför tycker jag det är så viktigt att ta med temperamentet i diskussionen. Trivs man inte med en häst som kan ha lite egna åsikter och attityd så spelar det ju ingen roll hur högt den hoppar eller hur bra gång den har.

Apropå detta med temperament och attityd och ridbarhet.

Jag var på föredrag för en tid sedan med vår förbundskapten i hoppning och han diskuterade runt just om detta med temperament och definition av ridbarhet och vilken typ av temperament/ridbarhet som toppryttarna egentligen letar efter och man ju lugnt säga att de inte har samma referensramar som vi "vanliga". Det är nog därför läktarryttarna sitter och gnäller över tjafsiga munnar och dålig ridbarhet när hästarna får toppbetyg av testryttare (tänker bruksprov nu)

Precis så är det cirkus. I tidningen Show jumping, nr 3 2011, finns en artikel om ridbarhet på hopphästar skriven av Sylve Söderstrand. Han tar t ex Hickstead ( Eric Lamaze) och Mic Mac du Tillard (Angelica Augustsson) som exempel, båda två hästar med mycket egen vilja som tagit lång tid att kunna hantera, men vilka framgångar de haft på hoppbanorna. Han skriver vidare att ridbarheten oftas är en utbildningsfråga och inte ett arvsanlag. Vidare anser han att de hästar som är väldigt ridbara i ung ålder oftast i slutänden inte håller måttet på grund av att de inte har tillräckligt mycket egen vilja som krävs för att lösa svårigheter de ställs inför. Den där unghästen med järnvilja som inte är helt lätt att hantera kan mycket väl bli den topphäst som våra elitryttare behöver ha-om den utbildas på rätt sätt.

Nu blev det långt och nog inte svar på frågan om en dressyrhingst som kan hoppa, men en intressant diskussion är det tycker jag.

Det där håller jag med om. Det krävs lite "jävlar-anamma" om de ska komma någonstans. En häst utan det kan gå långt, men inte ända till toppen. Tror inte det finns en enda häst i världseliten som jag hade klarat rida :D

Precis så är det cirkus. I tidningen Show jumping, nr 3 2011, finns en artikel om ridbarhet på hopphästar skriven av Sylve Söderstrand. Han tar t ex Hickstead ( Eric Lamaze) och Mic Mac du Tillard (Angelica Augustsson) som exempel, båda två hästar med mycket egen vilja som tagit lång tid att kunna hantera, men vilka framgångar de haft på hoppbanorna. Han skriver vidare att ridbarheten oftas är en utbildningsfråga och inte ett arvsanlag. Vidare anser han att de hästar som är väldigt ridbara i ung ålder oftast i slutänden inte håller måttet på grund av att de inte har tillräckligt mycket egen vilja som krävs för att lösa svårigheter de ställs inför. Den där unghästen med järnvilja som inte är helt lätt att hantera kan mycket väl bli den topphäst som våra elitryttare behöver ha-om den utbildas på rätt sätt.

Nu blev det långt och nog inte svar på frågan om en dressyrhingst som kan hoppa, men en intressant diskussion är det tycker jag.

Och där sammanfattar man enkelt ett av problemen i dagens sporthästavel. Hästarna som avlas fram och inte hamnar hos proffs bir det rätt ofta ridrelaterade problem eftersom de är alldeles för tuffa för amatörerna som köper dom. Det är vitt skilda typer av temperament som passar gemene man och de riktiga tävlingsryttarna.

Nobel har både gång och hopp - och verkar nedärva det också:) Därtill ett mycket stadigt psyke.

Ja, för det är ju faktiskt så att inte alla hästar med "järnvilja" når ända fram. Dessvärre är det väl så att det är ett fåtal där alla aspekter klaffar.

Vad händer med de hästar som stannar på medelmåttlig nivå där de ryttare som kan hantera dessa hästar inte är intresserade av att hålla på?

Håller med om att diskussionen är intressant, man kanske inte för ts och lämnar den därmed.

Låter kanon! Han kan kanske bli en kandidat när det är dags för föl igen! :laugh:

Jag har ju redan sneglat lite på honom! ;)

Jag har nog bara träffat QE hästar som varit mer vilda än tama. :o

Jag också! :crazy:
Inga elaka hästar, men definitivt inte en häst som passar alla på låg nivå!

Ett undantag, den hästen var så underbart snäll från det att han föddes! Inridningen var en barnlek, hade det inte varit etiskt fel hade han kunnat gå in i lektionsverksamheten som 3-åring! :D

Snygg att se på också! Tyvärr har jag inga bilder tillgängliga just nu, men det är en kille som syns i mängden.

Då får ni komma hit o hälsa på vårt lilla sto, hon är klok och snäll den lilla hönan. Ska vara hhelt okomplicerad under ryttare också.

Jag skulle gärna vilja se honom i verkligheten också! Vet att hingstar jag när jag sett bilder och video gärna skulle betäcka med, men när jag sett dem på riktigt har jag inte alls velat använda dem!

Får väl kolla startlistorna i dressyr när det är tävling på högre nivå häromkring! :)

Härligt! :laugh:

Jag tycker inte det är negativt med de Quite Easy avkommor jag sett som det varit lite "klös" i! Är man en ryttare som åtminstonde tävlar regelbundet och har kunskap på msv nivå är de ju toppen, för ingen av dem jag sett har varit ovilliga att arbeta eller dumma på något vis!

Det jag menar är att om man är typen av ryttare som skulle ringa på annonser där det står "läromästare", då kanske man får utesluta många Quite Easyavkommor, för de är alldeles för mycket krut i dem!

Själv så ägde jag en Leuthen - Cortez häst som jag aldrig skulle kunnat sälja som läromästare! Jag klarade av honom men kände att det var lite väl mycket häst för mig för att jag skulle vilja köpa en likadan till!

Jag tror det är så vi menar med QE-avkommor.

Nactus.

Fina gångarter och hoppar också.

Jag hoppas på att Flore Star är en sådan hingst :) Men det får tiden utvisa..

Härligt! :laugh:

Jag tycker inte det är negativt med de Quite Easy avkommor jag sett som det varit lite "klös" i! Är man en ryttare som åtminstonde tävlar regelbundet och har kunskap på msv nivå är de ju toppen, för ingen av dem jag sett har varit ovilliga att arbeta eller dumma på något vis!

Det jag menar är att om man är typen av ryttare som skulle ringa på annonser där det står "läromästare", då kanske man får utesluta många Quite Easyavkommor, för de är alldeles för mycket krut i dem!

Själv så ägde jag en Leuthen - Cortez häst som jag aldrig skulle kunnat sälja som läromästare! Jag klarade av honom men kände att det var lite väl mycket häst för mig för att jag skulle vilja köpa en likadan till!

Det tycker jag däremot att QE-hästarna är! :o Pigga och lite busiga och glada sålänge de får göra lite som de själv vill - men egentligen lata och blir tjuriga när man kräver lite riktigt jobb från dem.

Min första tanke var också Nobel! Har en supertrevlig unghäst efter honom. :)

Ja visst är det viktigt att ta med, men återigen blir det svårt att diskutera då vi som sagt har olika referensramar. Den häst jag kan tycka är snäll o trevlig kanske du tycker är tuff o hård ex.

Liknande trådar

Relationer Jag skulle vilja bolla lite kring det här med initiativförmåga och känslan som jag har av att alltid vara den som tar initiativ och "tar...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
6 882
Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
1 181
Senast: valy
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
13 238
Senast: lizzie
·
L
Skola & Jobb Dethär är inte aktuellt förmig NU utan det är mest för OM det blir det i fram tiden. Men jag skulle jätte gärna vilja få tips om nån här...
Svar
12
· Visningar
1 185
Senast: Rosett
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka