Dressyrhingst som kan hoppa

Sv: Dressyrhingst som kan hoppa

Eftersom NB är e Indoctro är det inte så konstigt att ungarna hoppar bra;). NB är en hoppstammad kille som rör sig bra:).

Last Liberty har lämnat avkommor som både hoppar och rör sig bra. Jag har själv ett 3 årigt sto e Last Liberty där mamman är e Master u Stanford ue Chagall. Hon är bedömd klass 1 som föl, får se hur 3 års resultatet blir...

Jag minns en hingstvisning på Strömsholm nånstans i mitten på 90-talet där NB var med. De flesta jag pratade med ansåg att han var för extrem i sina förelser, framförallt fram. Lite häftigt att en hoppstammad häst kan göra det :)

Han är född -95 så det var nog i slutet av 90-talet...(avd för petighet har talat)

han är ju inte den enda Indoctrohästen som visat riktigt bra gång, visst hade vi väl med en på unghästVM nu som var efter just Indoctro ? Infernal T

Fast det är ju väldigt populärt med hoppstammat i dressyraveln idag, oftast positivt tycker jag som gärna vill ha en häst som både rör sig bra och hoppar hyfsat. Lissaro v. d. Helle är ju ett bra exempel på hoppstammad med supergång och Quaterback har både Quattro B och Brandenburger ganska nära i stammen och de räknas definitivt som hoppstammade (om än multitalanger).

Svarar alla så länge och jublar över att så många har svarat! Jättekul!
Jag ska kika på alla era förslag men känner mig lätt lycklig över att JJ Rayban har nämnts eftersom jag har kikat på honom sedan innan. (Dock till ett annat sto, men jag tycker mkt om det jag har sett av honom). Chicos Boy är storfavorit till stoet i fråga och var tänkt att bli far till årets föl men det blev ändrade planer. Tanken har hela tiden varit att använda honom i år (efterso förra året gick till en annan hingst) men det beror på seminvillkoren. Efter en kraftigt misslyckad seminering av ett annat sto förra året så är vi inte särskilt intresserade av att betala 100% i förskott.

Droppa gärna fler förslag!

Jag vet som sagt bara att folk ansåg att han hade för stora frambensrörelser för att vara intressant.

Du har rätt, det var nog faktiskt i början av 2000-talet nu när jag tänker efter. Träffade en jobbkollega där och jag körde inte buss på gymnasiet som jag hade för mig att jag var där med :p

Nobel är en hingst jag funderade på att använda. Han går ju svår dressyr och vad jag förstått har han tävlat hoppning rätt högt också.

Som någon skrev så är det kanske lättare att titta på hopphästar med gång i s f tvär om. En som framställs som hopphingst men som lämnar väldigt mycket gång är ju Quite Easy. Dessvärre lämnar han även mycket attityd så man får nog tänka på vad stoet har för temperament. Samma erfarenhet har jag gjort med New Balans, mycket kapacitet men också mycket hjärna. Så en viss varning där.

Jag har också gjort den reflektionen av att man per automatik ger dressyrstammade hingstar sämre hopp-poäng. När vi visade vår på 3-års test haglade superlativen i kommentarerna på löshoppning men ändå blev siffrorna 7-7:confused: Dock dressyrstammad.

Jag har aldrig uppfattat QE´s avkommor som skarpa/mycket attityd, utan som trevliga snygga hästar..

Min erfarenhet är att hästar med Quidam de Revel blodet gärna bockar och sprallar mycket under ryttare, och det gjorde även QE efter hindren när Peter red honom. Jag har en Quintero ( e. Quantum ee. QdR) med mycket nerv, känslighet och studs i, en hel del gång och så hoppar hon högt. Hon vill dock vara till lags och hon är väldigt lättlärd. Hon blir säker jättebra när hon är 10;) Jag ska försöka hitta en cool hopphingst till henne.

Sedan har jag en väldigt trevlig Stalypso avkomma, där har Stalypso absolut lämnat bra gångarter, hon har en väldigt bra temperament också, svårt att beskriva, men cool men ändå vaken blir nog det bästa. Chico´s Boy är även han en multihingst. Båda dessa herrar kan lämna små avkommor. Dock inte alltid eftersom min Stalypso går över 170 strecket, med stort på mödernet.

Jag ar träffat en del som har QE-avkommor som säger samma sak. Väldigt snälla att hantera men ganska mycket attityd vid ridning, kanske f f a ston efter QE. Inte oregeliga men man får ta dem lite medhårs.

ett sto e QE-xx var på en hoppträning där jag var funktionär. Hon drog mot hindret i hundraåttio, bockade över hindret så hon nästan slog över o vred sig på det, o fortsatte o bocka efter hindret tills ryttaren var av. Ryttaren slog sig rätt hårt o tränaren blev så arg på hästen så han satte upp o korrigerade den. Till slut fick de ordning på den vad jag vet. Men den var riktigt hård i skallen.

Har ridit en QE avkomma och han var väldigt känslig. han spände sig alltid när man skulle sitta upp, och kunde mycket väl bocka iväg om det var så. När man väl kom till ridning var han dock superfin! Väldigt vänlig häst!

Det sammanfattar väl ganska bra de erfarenheter jag gjort av QE-avkommor. Kan spänna till, ev bocka, men när de är med ryttaten är de oslagbara både i gång och hopp. Det går inte att "ta i med hårdhandskarna" utan här krävs snarare list än styrka. Samtidigt snälla att ha med att göra.

Och återigen måste jag inse att vi alla har olika referensramar när det gäller vad man tycker är mycket attityd/skarpa ;)

Liknande trådar

Relationer Jag skulle vilja bolla lite kring det här med initiativförmåga och känslan som jag har av att alltid vara den som tar initiativ och "tar...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
6 882
Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
1 181
Senast: valy
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
13 238
Senast: lizzie
·
L
Skola & Jobb Dethär är inte aktuellt förmig NU utan det är mest för OM det blir det i fram tiden. Men jag skulle jätte gärna vilja få tips om nån här...
Svar
12
· Visningar
1 185
Senast: Rosett
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka