Dressyrhingst på Flyinge?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Fenestra
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 51
  • Visningar Visningar 4 742
Status
Stängd för vidare inlägg.

Fenestra

Trådstartare
Satt nu och kikade på Flyinges hemsida och det var tunnsått med dressyrhingstar!?! Någon som hört eller vet om det kommer några nya inför 2008? På sidan ligger nu daytona, E.E.K, Richfield och Sandakan..

Sv: Dressyrhingst på Flyinge?

jag älskar Sandakan :love:har sett honom live. en helt brun häst kan ju vara lite tråkigt, men han e helt underbart snygg. och därför så har jag köpt ett föl efter honom. min lilla zissel kommer hem till oss i mellan dagarna. pratade med sandakans (kakans) skötare och han e stallets kolaste hingst, även hon skulle ta ett föl efter honom på sitt sto.
annars så tycker jag att daytona e ur snygg :)

Har inte hört något, men de borde verkligen ta tag i gångartssidan. Kan inte komma på någon riktig kanon därifrån sen Amirals och Masters tider...

det är verkligen tunnsått på den fronten just nu.
Ska bli spännande och se om dom lyckas få in ngt nytt spännande till nästa år.
Tyvärr finns det ju ingen Peter Eriksson på dressyrsidan som lockar för utländska hingstägare:devil::angel:

Nej det gör ju tyvärr inte det:O( Men känslan av att dressyren faller i skymundan mer och mer är ju inte rolig. Tycker inte att de idag har någon hingst som får mig att känna WOW!

Håller med ovanstående talare. Sen funderar jag på om det går hand i hand med artikeln i Ridsport för någon månad sedan när det deklarerades att stuteriet så gott som skulle avvecklas. Eller kraftigt minskas ner för att citera bättre. Någon annan som läste den?
En utav anledningarna var just bristande framgång i aveln med de egna hingstarna. Är det stolthet eller praktiska skäl som gör att man inte betäcker med andra hingstar då? :angel: Med tanke på att dom har tillgång till att möjlig tänkbar semin ifrån större delen av världen....

Ja,jag läste också den artikeln. men kan man inte då istället dra ner på hopphingstarna istället? Sen så för min del går alltid kvalitét före kvantitét...
Tycker personligen att det känns mycket tråkigt att de ska minska ner kraftigt på avelssidan då stuteriet har ett historiskt och till viss del kulturellt värde.. om avelsframgångarna uteblivit så borde det väl vara bättre att se över sin avelsplan och som du skriver Iglatjärn, använda utomstående hingstar elller tom satsa på att köpa in andra hingstar och/eller ston..

om avelsframgångarna uteblivit så borde det väl vara bättre att se över sin avelsplan och som du skriver Iglatjärn, använda utomstående hingstar elller tom satsa på att köpa in andra hingstar och/eller ston..

Det har de till viss del gjort, problemet är att en del stoägare tröttnat på deras, många gånger, vilseledande marknadsföring där hingstar överreklamerats. Inte konstigt att hingstarna sedan inte " håller måttet".

Fenestra menar nog dom egna avelsframgångarna med stuteriets ston. När jag gick där så fanns det kanske 2-3 st ston som var riktiga toppar. Dom andra kändes mest som att dom sattes i avel för att fylla kvoten...
Men ack, skimmeln e: Alaska lämnade otroligt fina och trevliga föl! Hade dom haft ett stall fullt utav ston som henne så hade kanske avelsframgångarna varit större. Minns tyvärr inte hennes namn. Kanske vet någon vilket sto jag menar? Hon betäcktes nästan enbart med Robin.

Hmm.. men då är det ju verkligen något som felar om marknadsföringen inte är god? Det är ju oerhört viktigt...
Men oavsett så hade det ju varit trevligt med en dressyrförvärvare i paritet med någon av de "bättre" hopphingstarna...Så visst kan man "minska ner" men samtidigt få mkt ston och bra avkommor.. Ser ju hellre två RIKTIGT bra gångartsförvärvare än flera som inte alls är på samma nivå. Sen är jag inte så duktigt så att jag kan säga hur bra de yngre dressyrhingstarna verkligen är.. Men det finns andra jämnåriga hingstar som visar mkt mer.. och som lyfts fram mkt mer..
Mina funderingar är rent "amatörsmässiga" då jag är helt ny inom avel.. men jag kan läsa betäckningssiffror samt se att om man har framförhållning så kan man ha material som överlappar varandra (tänker då främst rent åldersmässigt)
Dock tycker jag att en del saker rent logiskt borde vara på ett annat sätt oavsett om man föder upp hästar eller ej...
Vi får hoppas att de visar någon riktig talang i vår eller har ngt på gång som får pumpen att slå ngr extra slag:)

Sålde de inte ett skimmelsto e: Robin.. undrar om inte jag såg henne på annons men jag är inte helt säker på stammen.. Det kan ju vara en dotter till det sto du skriver om..

Sen är det ju alltid svårt att sia kring om hingstarna håller måttet eller ej när även stona har en stor betydelse. Såvida det inte då handlar om kapacitet i sporten..
Vilka hingstar är det som har överreklamerats och på vilket sätt?
Jag har ingen koll då jag är så ny och endast ren perifiert varit engagerad i avelshingstarna här i sverige..

Kom på vad hon hette, Highness!
Hon hade problem med benen och dom tog bort henne till slut. Den du sett på annons tror jag är en av hennes döttrar. Dom har kvar en dotter (eller hade iallafall innan dom skulle nedrusta) som hette High Noon. Hur "Noonan" förärvde sig vet jag inte men Highness var Drottningen i stostallet...

Hmm.. men då är det ju verkligen något som felar om marknadsföringen inte är god? Det är ju oerhört viktigt...

Mina funderingar är rent "amatörsmässiga" då jag är helt ny inom avel..

Jag menade inte att marknadsföringen inte var god, utan mer att den var lite för " förskönande".

Inget fel med amatör, det är jag också, men det finns några här på buke som är riktigt duktiga på avel, har du tur trillar någon av de in på tråden, annars kommer du att träffa på dem längre fram om du har avelsintresse. Vänl G.

Ahaaa... men vad är det som du har funnit "förskönande"? Ifrågasätter dig inte utan vill endast veta.:)

nu har inte jag läst igenom tråden .. men en hingst jag tycker är väldigt intressant ur dressyravels perspektiv även om han nu inte kommer stå på flyinge utan på en annan station, så är de Sandreo som tydligen kommer stå i sverige under nästa år.

Trevligt! Sandreo... är det så enkelt att det finns Sandro Hit blod där mån tro?:O)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

R
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 980
Senast: mamman
·
Tjatter Idag den 20 oktober 1650 har jag Kristina krönts till landets drottning vid kröningsriksdagen i Storkyrkan. Jag har färdats genom...
19 20 21
Svar
416
· Visningar
7 780
Senast: Gabby_Ossi
·
Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2 3
Svar
45
· Visningar
6 086
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
27
· Visningar
5 767

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Malignt melanom?
  • Valp 2025

Hästrelaterat