Drar i tyglarna...

S

Solve85

Hej

Skulle vilja ha lite tips från er här på buke :idea:

Problemet:
Mitt sto har en tendens till att "fläcka", dra och kasta med huvudet när man skrittar henne på lång tygel eller halvlång... Hon går väldigt avspännt och tuggar mjukt på bettet i trav och galopp och för det mesta i skritt på kort tygel. Jag vet inte riktigt vad jag ska göra för att få henne att sluta :confused:
Vi har provat många olika bett och även bettlöst- inget hjälper. Hon gör även detta på uteritt. Ibland kastar hon så med huvudet att tygeln hamnar på samma sida som den andra...
Hon är genomgången av equiterapeut/veterinär och tandläkare - inget fel!
Jag rider även för tränare 1 ggr/vecka.
Men inget jag gör tycks hjälpa.
Så finns det någon som har lite goda råd så vore jag super tacksam! :bow:

Kan tillägga att hon är 9 år, riden i 2 år (gått som fölmärr innan) är under utbildning och det är tänkt att hon ska starta sin första tävling nu i sommar (om vi får bort kastandet...)

Tacksam för alla idéer

(kan ju oxå tillägga att hon har väl anpassad utrustning)

Sv: Drar i tyglarna...

Det jag hört om liknande problem är att hästen faktiskt har tråkigt! Vet inte om det stämmer, men när man aktiverar skritten lite extra brukar det försvinna ;) :idea:

Ska göra ett försök med detta.
Hon e ganska "pillig" och blir väldigt lätt uttråkad så det kan nog stämma :idea:
Har lixom inte riktigt funderat på att hon kunde vara uttråkad :angel:

Tack för tipset

Min häst fläppte och slängde med huvudet massor vid stillastående, eller skritt på lång tygel hos förra ägarna.

Det jag gjorde var att:
*Ta bort snokisen!
*Ändra position på bettet. Jag släppte ner det ett hål så det satt lösare, vilket passade damen bättre.
*Bytte sadel. Har din häst musklat sig kanske sadeln är liiite trång?

Jag vet inte exakt vilket som påverkade mest, men hästen slutade iallafall ganska omgående med att hålla på sådär.
Man kan ju inte räkna med att det går över på en dag, så när du ändrar i utrustning och liknande så får du nog testa ett par veckor. Är hästen van att göra en sak så är det inte säkert den slutar direkt.

Sen tänkte jag - gör hon så även när du skrittar fram?
Annars kan det ju vara så att hon visar att det har varit lite jobbigt.

Som sagt, hon har precis fått ny, rätt inpassad sadel.
Jag har provat både med och utan snokrem samt olika nosgrimmor=ingen skillnad
Har även provat att ändra bettets position.
Dock måste jag ha snokrem och bettet i "normal" position då hon lägger tungan över bettet ibland och får då "tupp-gök" :angel:
Snokremmen sitter inte spec hårt.

Hon gör detta från steg 1 när man börjar skritta...
Känns som att jag provat allt när det gäller utrustning och hälsovård.
Jag ska iofs åka iväg på träningsläger för Lisbeth Johnsson i juli, hon kanske kan lösa problemet ;)

Ta å anlita en bra veterinär/tandläkare. För en second opinion!
Det låter som ett munrpoblem.
Bara för att de du anlitata inte hittat något behöver ddet inte betyda att det inte finns ngt!

Att lägga tungan över bettet och att slå med huvudet... hur mkt tydligare ska hästen behöva vara?

Håller med Remmis. Kolla med annan tandläkare/veterinär. Har själv fått väldigt olika omdömen när jag kallade ut ytterligare hästtandläkare för en andra åsikt..... Väldigt olika allså!

Om det sedan visar sig att det är olater som inte har med utrustning eller hälsan att göra - då får du tävla i minst LB:1 därifrån och "uppåt" finns inte fri skritt med i programmen :)

Fast prio ett: Kolla munnen
Prio två: ta hjälp av tränare

Jepp, ska ta hit tandläkare igen. Fast en annan denna gång då :)
Jag har funderade på detta om det var i munnen det satt, som sagt- hon visar tydliga tecken, jag tog ut tandläkare och visst var hon vass och detta rättades till. Skedde dock ingen skillnad i ridningen.

Och som jag sa så ska vi åka till Lisbeth för att få lite mer hjälp! Har lusläst hennes böcker och artiklar så jag hoppas på att hon ska kunna lösa både 1 och 2 problem.

Vi har lite komunikations-problem eftersom hon gått på lösdrift i flock hela sitt liv och fått 4 föl på raken och därmed inte blivit så värst hanterad...
Hon är ganska istadig i sig själv och dominant. Jag har bara haft henne dryga året så vi har inte helt kommit underfund med varandra än.

Tack för idéerna, vi får jobba vidare!

Fast jag kom ju på en grej.... Borde det inte vara mer obekvämt för henne när man rider på kort tygel?? Hon håller bara på på detta vis på långtygel eller halvlång. Direkt man tar tygeln och jobbar med henne så upphör allt dragande och fläckande.
Bara en fundering...

Fast jag kom ju på en grej.... Borde det inte vara mer obekvämt för henne när man rider på kort tygel?? Hon håller bara på på detta vis på långtygel eller halvlång. Direkt man tar tygeln och jobbar med henne så upphör allt dragande och fläckande.
Bara en fundering...

Kort tygel innbär stöd, något som hästen trivs med. Halvlång finns inte på min karta. Antingen kort tygel som erbjuder stöd, eller lång.

Jo det fattar jag me. Men har man ont i munnen så borde det inte vara bekvämare med kort tygel, eller?
Med "halvlång" menar jag typ när man rider i mellan/ökad skritt med lite längre tygel och hästen sänker sig frammåt nedåt så att säga.
Ja, hon verkar ju vilja ha stöd eftersom hon gillar kort tygel... Förstår inte hur ditt inlägg är relevant i min fråga?

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 621
Senast: Freazer
·
Hästvård Vi tog hjälp av en equiterapeut för några månader sen då vi haft lite problem med vår ponny. Denne ville först se hur ponnyn rörde sig...
Svar
11
· Visningar
1 127
Senast: Anna-Bella
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 090
Senast: Freazer
·
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 887
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama