Dräktiga ston 2015/2016

Status
Stängd för vidare inlägg.
Här är det 337 dygn idag. Men i det här vädret hoppas jag hon kniper en vecka till. Förutspås liknande väder ända till valborg, jag kanske får rätt i min gissning ändå. ;)

DSC_0068_zpscu3dofmj.jpg

Gott med lusern! ;)
DSC_0069_zps0hkrtcuy.jpg
Åh fy tusan!

Det är väl fördelen med sommarföl, stona brukar inte ha så stora anledningar till att gå över tiden då. ;)

Idag var det dags för hovslagaren att komma så nu går Nova barfota. Hon har bra hovar så det blir nog inga problem. 53 dagar kvar till BF.
Hon står mest och hänger i hagen nu, bryr sig inte om ifall kompisen går iväg utan stannar vid grinden. Blivit lite svullen precis framför juvret.
Äter inte lika mycket utan lämnar en del hö under natten. I och för sig finns det ju gräs i hagen nu så hon pillar väll i sig det hon behöver.
Har beställt en horsecam nu och hoppas att den kommer nästa vecka. Hade tänkt klara mig utan och sova i stallet i stället men hade inbrott i stallet förra helgen så vågar inte sova där själv!:nailbiting::o
Som tur var kom de inte in i sadelkammaren så inget försvann. Men de hade varit på hästtransporten och förstört rullgardinen!:banghead::down: Slitit av fästena och slängt dem i diket!:wtf: Så himla onödigt!!!!

Åh fy tusan!

Det är väl fördelen med sommarföl, stona brukar inte ha så stora anledningar till att gå över tiden då. ;)

Ja ja, säg det till min Vera O_o
hon fölade 9/7 2014 och jag försökte betäcka på fölbrunst, men 14/7 hade hon redan släppt ägget - så hon sprutades igång för att ungen skulle komma lite tidigare 2015. Så hon var beräknad till 30/6 men fölade 7/7 2015. Häst:devil:

Senast ändrad:
Här är det oroligt igen. Antydan till vaxproppar, orolig, lyft svans. Spanar på henne nu och lär inte få mycket sömn inatt heller.

Dygn 337!
DSC_0086_zps6bvfpeht.jpg

DSC_0082_zpsv13f39lj.jpg

DSC_0080_zpsyurdvkjr.jpg

DSC_0083_zpsdkeziyrj.jpg

Känns som att det fortfarande finns plats att fylla på men i övrigt är alla tecken på plats. Satan, glömde tempa! :banghead:

Idag var det dags för hovslagaren att komma så nu går Nova barfota. Hon har bra hovar så det blir nog inga problem. 53 dagar kvar till BF.
Hon står mest och hänger i hagen nu, bryr sig inte om ifall kompisen går iväg utan stannar vid grinden. Blivit lite svullen precis framför juvret.
Äter inte lika mycket utan lämnar en del hö under natten. I och för sig finns det ju gräs i hagen nu så hon pillar väll i sig det hon behöver.
Har beställt en horsecam nu och hoppas att den kommer nästa vecka. Hade tänkt klara mig utan och sova i stallet i stället men hade inbrott i stallet förra helgen så vågar inte sova där själv!:nailbiting::o
Som tur var kom de inte in i sadelkammaren så inget försvann. Men de hade varit på hästtransporten och förstört rullgardinen!:banghead::down: Slitit av fästena och slängt dem i diket!:wtf: Så himla onödigt!!!!
Usch vad läskigt och tråkigt. Förstår olusten att sova i stallet :(

Inatt var det lugnare än igår. Hon låg och sov riktigt hårt ett par gånger, sådär så huvudet tippade över. Såg så mysigt ut. :love: Men imorse hade hon inga proppar kvar och jag tyckte juvret var mindre igen. Hopplöst!

Men nu idag när hon fick lunch hade det bildats nya proppar, något större än igår och den ena gulaktig. Hoppas ni inte tycker jag är jobbig med alla bilder, men här kommer det igen. :p

Dygn 338!
DSC_0092_zpsurz6wl1u.jpg

DSC_0093_zpsgrz7eif5.jpg

Lyckades inte få nån bättre bild än såhär, men man ser ju ändå lite!
DSC_0089_zpsboy0hmke.jpg

Som sagt finns det ju utrymme att fylla på ganska mycket mer, men jag törs inte vänta utan vakar vidare med klockan en gång per timme.
DSC_0091_zpssojjncks.jpg

Tycker ju inte det ser ut som att fölis lagt sig tillrätta. Magen är ju inte sådär spetsig bakåt som den brukar bli. Kan det hända precis innan? Syns det tydligt på alla ston?

Är det hennes första föl? I så fall vet man ju aldrig riktigt hur förloppet kommer att se ut.... juvret ser ut att kunna fyllas på bra mycket mer, men å andra sidan kan det gå jättesnabbt och kanske inte förrän fölningen drar igång på allvar. Hon har ju tydliga små vaxproppar, men de ser ganska genomskinliga ut...? Kan du klämma ut någon mjölk och se hur färgen ser ut på den?

Tycker ju inte det ser ut som att fölis lagt sig tillrätta. Magen är ju inte sådär spetsig bakåt som den brukar bli. Kan det hända precis innan? Syns det tydligt på alla ston?

På Ariel skedde det ganska precis 12 timmar innan hon fölade. En kompis höll koll på henne åt mig och fick se med egna ögon hur magen "gick i vågor". Men jag har förstått i efterhand att det är sällan man lyckas se det, utan rätt vad det är har magen ändrat sig.

Ariel hade mindre juver än din när hon fölade, hon fick ordentligt juver först när Ricky började dia.

Är det hennes första föl? I så fall vet man ju aldrig riktigt hur förloppet kommer att se ut.... juvret ser ut att kunna fyllas på bra mycket mer, men å andra sidan kan det gå jättesnabbt och kanske inte förrän fölningen drar igång på allvar. Hon har ju tydliga små vaxproppar, men de ser ganska genomskinliga ut...? Kan du klämma ut någon mjölk och se hur färgen ser ut på den?

Ja det är första, så jag vakar på. ;) Man får tyvärr knappt röra juvret, har inte provat klämma ut nånting. Dropparna är genomskinliga mot lite grumligt, den ena är lite gulaktig, syns dåligt på bilden. Ska ut och kolla läget strax då det är dags för middag.

Här är en nytagen bild, nu syns det att den närmaste är lite gulaktig. Har blivit större proppar nu över dagen. Har inte ätit upp lunchhöet, hon fick halva middagen nu och resten lade jag in extra för kvällen istället. Spännande ju! Wiie!

DSC_0094_zpsh03cfsvp.jpg

Här är en nytagen bild, nu syns det att den närmaste är lite gulaktig. Har blivit större proppar nu över dagen. Har inte ätit upp lunchhöet, hon fick halva middagen nu och resten lade jag in extra för kvällen istället. Spännande ju! Wiie!

DSC_0094_zpsh03cfsvp.jpg
Gud vad spännande!! år 2014 fick jag ju två föl, och trots att jag ställde klockan var 20 : de minut och tittade på hästen via kamera så hann hon med att föla på en av de här 20 minutersperioderna.

Mitt ponnysto hade mindre juver än din har på bilden när hon fölade.

Här är vi inne på dygn 340..
Och det står totalt still:banghead:
I torsdagskväll såg vi när magen ändrades precis så där som förklarades tidigare i tråden att magen gick som i en våg!!
Trodde att det skulle ske den natten men inte da.. Undra hur länge hon har tänkt vänta??
Det som förbryllar mig mest är att hon har snudd på slutat äta.. Från att äta 8-10kg hö på en natt så har hon endast ätit 1-2 km de sista nätterna.. Inatt lämnade hon t o m hälften av kraftfodret O_o på dagarna drar hon lite i höt annars går hon runt och rotrycker det stakars gräset som kommit upp..
Jag hoppas för hennes bästa att det är dax snart (även mitt på ett litet hörn, det märks att det tar på en när det är många nätter sen man fick sova mer än en timme i sträck;) men vad gör man inte för dom)

DSC_0094_zpsh03cfsvp.jpg
Ja det är ju helt klart på gång! Hoppas du slipper vaka så länge till nu!:banana:

Ja det är ju helt klart på gång! Hoppas du slipper vaka så länge till nu!:banana:

Ja hoppas kan man! Nu tyckte jag juvret var mindre igen, men propparna är kvar. För en gångs skull var hon seg fram när jag skulle hämta in henne plus att hon faktiskt åt när hon kom in! Wiho! Letar nålen i höstacken! ;)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Hej! Jag har ett 7 år gammalt sto, aldrig tidigare varit dräktig. Hon betäcktes förra sommaren (14 juli) men konstaterades senare på...
Svar
8
· Visningar
1 271
Senast: Alexandra_W
·
Avel Nu är det väl dags för en tråd om föl som väntas 2025? Vilka ston har ni betäckt? Med vilka hingstar? Beräknat födelsedatum? Skriv gärna...
2 3
Svar
42
· Visningar
3 982
Senast: Robina
·
Avel Jag har ponnyston som går på fribetäckning med hingsten. De har gått ihop sen i maj och går fortfarande kvar med hingsten. (det är okej...
2
Svar
25
· Visningar
2 664
Senast: Karro-Lina
·
Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
813
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka