Dräktiga ston 2015/2016

Status
Stängd för vidare inlägg.
Bara för det så började det såklart hända lite saker, tyckte först det såg ut som att hon stod och krystade lite, sedan la hon sig ner. Först bara vanligt med benen under sig, sedan platt på sidan med benen rakt ut. Hördes som att hon stönade lite men såg inte riktigt eftersom hon låg i hörnan som är ur bild. Försökte smyga ut för att kolla lite men då reste hon sig och sedan har det varit lugnt igen. Men hon har vaxproppar nu iaf.

@Gabby_Ossi
Åh vad spännande! Heja! :bump:

Queenie stod upp mest hela natten. Lade sig sen vid fyra och låg rätt länge, både på sidan och i bröstläge men alldeles lugn. Har kliat svansen flera nätter nu, igår flätade jag den första gången, idag såg den ut som en piggborste. :meh: juvret har typ gått bakåt inatt. Tippar att det är nån vecka kvar, tycker inte att hon är färdig i kroppen än.

Det är fasen inte lätt att fodra den här damen helt plötsligt! :banghead: Försöker fodra upp protein men hon ratar både strålusern och Krafft muskel... Tänkte byta ut kvällshö mot lusern men igår hade hon bara petat undan det. Inatt lade jag det i en hink för sig och hon hade typ inte rört det... Ger ju lusernpellets sen innan och blandade i km där, igår åt hon men inatt hade hon lämnat. :banghead: Ställde ut hinken med strå i hagen. Hoppas hon petar i sig under dagen... Dagens ranson Krafft muskel lade jag i blöt, stenhårda pellets så kanske vill hon inte tugga det... Värt ett försök.

@Gabby_Ossi Åh vad spännande!

Här händer det ingenting.
Jag kollar henne varannan timme hela nätterna, hon ligger ner och sover eller står och äter.
Inga vaxproppar eller större juver.
Dygn 336 idag.

Rådfrågade veterinär ang foder och kommer öka givan med lusernpellets och dela upp det under dagen istället för strålusern. Har nu två säckar strålusern där jag tagit 1kg ur varje, jippie. :meh: Nån som vill ha? ;)

Idag börjar jag vaka lite smått. Tror dock det är ett tag till men vill inte riskera att hon fölar utan att ha fyllt juvret så att jag missar det.
Magen är längre bak, halvfyllda juver, släppta bäckenband och lyfter lite på svansen. Fölis sparkar som Sören.

Brukar stona generellt tappa aptiten innan fölning? Ser att endel skriver att minskad aptit kan va tecken på snar fölning.
Hur tätt inpå minskad aptit har era ston fölat tidigare år? :)

Morrans juver är fortfarande ordentligt fyllda men beter sig precis som vanligt, pigg och otroligt matglad. Har idag gått 325 dagar.

image-2_zps9czcvynt.jpg

20160421_124433_zpsc23o1v0g.jpg

Tycker faktiskt att det händer något nu!:bump:
Juvret är lite större och nu ser jag henne på kameran att hon trycker rumpan mot väggen och står och slår med bakbenen.
Vad tror ni? :)

Här har vi provat fodra lite annorlunda idag.

Förut fick hon:
Frukost - 2 kg hö
Lunch - 2 kg hö
Middag - 2 kg hö
Kväll - 3 kg hö, 1 kg lusernpellets, mineraler

Nu provar jag:
Frukost - 2 kg hö
Lunch - 2 kg hö + 1 kg lusernpellets
Middag - 2 kg hö + 1 kg lusernpellets
Kväll - 3 kg hö + 1 kg lusernpellets, mineraler + 300g Krafft muskel

Lusernen var uppäten men hon hade lämnat lite hö sen middagen (kl 18). Inte ett dugg intresserad av mat när hon kom in (kl 21)... Ser i kameran att hon äter nu iaf.

Idag provade jag blöta Krafft muskel och lade för sig i krubban, får se om hon rört det imorgon eller inte. Annars kan jag ju prova blöta upp 100g per gång hon får lusern och blanda ihop det... Trodde väl aldrig att jag skulle få problem med hennes aptit...

image-2_zps9czcvynt.jpg

20160421_124433_zpsc23o1v0g.jpg

Tycker faktiskt att det händer något nu!:bump:
Juvret är lite större och nu ser jag henne på kameran att hon trycker rumpan mot väggen och står och slår med bakbenen.
Vad tror ni? :)

Härligt! Kanske är på gång! :)

Här är det faktiskt också oroligt. Står och piskar med svansen och stampar med bakbenen, rar ett varv i boxen, äter en stund. Börjar om. Nu står hon åt andra hållet och bara står. Blir koll varje timme inatt också. ;)

Är här kom det en liten runt kvart över 10 :love: Har inte kollat kön än, har en fin bläs och skulle nog kunna vara isabell :banana:

Grattis! :bump: Ser fram emot fortsatt rapport i föltråden! ;)

Här är oroligt. Syns att hon blir andfådd ibland och trampar runt. Orolig och irriterad. Ligger i omgångar. Spännande! Blir inte mycket sömn inatt! :p

Här har vi vakarnatt:) än har det inte hänt nått men natten är inte slut:D

Hon gick in på dygn 339 och hela gårdagen var hon tillbaka dragen och som i sin egna bubbla.. Vilket brukar vara ett tecken på att det är dax.. Vaxproppar osv kan man glömma..
Igårkväll var bäckenbanden helt släppta och kvällen började med att hon var orolig, sparkade med bakbenen under sig, klia sönder svansen (:cry:) och helt sjösvett..
Kameran är igång och fölvakten på, alarmet ställt på varje halvtimme..

Nu vid tre var jag ute och pratade med henne och då verkar det lugnat sig lite.. Inte lika svett och stod och åt.. Men än är inte natten slut, kanske kommer bebis ut:love::D ja håller tummarna att allt går som det ska, detta är min första fölningen, men hennes femte..
Det är såååå spännande:bump::banana::banana::bump:

@EricaJohnsson
Hur gick det? :)

Här var det oroligt fram till två, sen lugnt. Rejält med förvärkar skulle jag tro. Hon var andfådd och jätteirriterad och hemskt orolig, flyttade sig runt hela tiden, låg ner i omgångar osv. Imorse syntes det att hon varit svettig också, hade druckit mycket. Hade flätat svansen vilket jag var glad för, annars hade den varit ett minne blott..

Hade för övrigt inte ätit Krafft muskel... Bara lusernen och sopat rent allt hö (brukar lämna). Så nu kör jag nytt experiment och blandar i bara 100g med 1kg lusern till middagen. Får väl se om det slinker ner då!

@Maja_Kandi

Samma här, det står helt still..
Det har tidigare tagit Max ett halvt dygn efter man märkt hennes ändrade humör tills fölningen varit klar..
Så detta oroar mig!!
Förrgår natt åt hon endast 2kg hö, ungefär desamma idag:crazy:

Julinka lugnade ner sig i natt och stod mest och sov.
Men nu har hon fått som små kristaller på spenarna. :D
Så det känns som det äntligen börjar hända grejer nu.

Små kristaller var det här också, men juvret är inte färdigt än. Nu ska här va skitväder flera dagar så nu lär hon ju knipa förstås. :meh: Gör väl iofs ingenting om hon går förbi värsta vädret. Det blir väl en valborgsfölis ändå. :p

Nu är "mitt" första sto på dygn 320. Rätt så liten mage, men är förstföderska. Har ändrat sig i juvret senaste dygnet, börjat fylla i och få spenar. Men uppfödaren gissar på 2-3 veckor kvar. Jag är nervös på håll. ;)

Mest nyfiken på om det blir ljusbrunblack eller vitblack. Men såklart även vilket kön det blir...

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Hej! Jag har ett 7 år gammalt sto, aldrig tidigare varit dräktig. Hon betäcktes förra sommaren (14 juli) men konstaterades senare på...
Svar
8
· Visningar
1 271
Senast: Alexandra_W
·
Avel Nu är det väl dags för en tråd om föl som väntas 2025? Vilka ston har ni betäckt? Med vilka hingstar? Beräknat födelsedatum? Skriv gärna...
2 3
Svar
42
· Visningar
3 982
Senast: Robina
·
Avel Jag har ponnyston som går på fribetäckning med hingsten. De har gått ihop sen i maj och går fortfarande kvar med hingsten. (det är okej...
2
Svar
25
· Visningar
2 664
Senast: Karro-Lina
·
Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
813
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka