Dräktiga ston 2015/2016

Status
Stängd för vidare inlägg.
@Theodor
Precis som du skriver är alldeles korrekt ang kor, bara fel benämning av mig. :) På Queenie är det inte som ett "rep" eller blodkärl utan snarare som en bred magplatta under hela magen bak till juvret. Därav att jag tänkte ödem. Möjligt att det har med mjölken att göra men jag trodde det var mer en vätskeansamling... Har inte sett så tydligt på min förra märr men det är möjligt att hon hade det utan att jag lade märke till det.

"Morran" min cremello welsh-cob ser nuförtiden lite lätt klotrund ut, fyllt juver ordentligt. BF 1maj :nailbiting::D

13015229_10207945742060188_4332682555229412869_n.jpg

inget är som väntans tider så vi passade på att testa lite nya frisyrer :o:D

12993353_10207946655563025_5702558446092590159_n.jpg

Inatt har det varit lite oroligt, hon har legat ner mycket och rullat. Låg ner när jag skulle ut och släppa ut dom så jag avvaktade lite tills hon självmant klev upp. Då stod hon länge och lyfte svansen högt innan hon slappnade av. Har släppt mer i bäckenbanden men juvret är oförändrat. Jag tror inte det blir än på ett tag...

Hur går det för alla som börjar närma sig nu? Enligt tråden med beräknade datum är det ju några som är på gång nu! @Gabby_Ossi och @Cashmere bland andra? :)

Queenie har plötsligt fått tillbaka aptiten sen igår, himla skönt! Idag borstade jag henne i hagen vilket var ogjort bara några timmar senare. :p Bäckenbanden är lösare och juvret kanske liiiite framåt, men det går himla långsamt... Det är som att spenarna är fyllda redan, de ser lite svullna ut.

Damen i eftermiddags, dygn 332!
DSC_0002_zpsm1n9oh9y.jpg

DSC_0005_zpshqg1k3tm.jpg

DSC_0006_zpsgzzzafmd.jpg

@Cashmere har väl fått båda sina?

Vi är på dygn 332 och vakar sedan drygt 1 vecka tillbaka, är ganska lugnt men hon har inte visat direkt några tecken före de andra gångerna. Ganska stort juver men inte fyllt ända ut i spenarna. Kan nog komma när som, hoppas på denna veckan som kommer iaf! :)

Min dam som jag räknat 316 dygn på då hon fölade på det sist och jag vill vara förberedd ser inte klar ut nu på dygn 312, eller så kommer juvret jätte fort och jag står halvt oförberedd då jag nu ställt in mig på att det inte är dags ännu.. Men varken jag eller stuteriägaren tycker hon ser "klar" ut. Så jag tar det lugnt änn.

Queenies juver har tagit ett språng till inatt! :) Skåran i mitten var nästan borta under juvret, men än är det ju mycket kvar att fylla. Snacka om att man leeeeetar tecken nu! :D

Men nu var hon återigen pissesur när jag skulle känna efter... Har varit bättre tills nu, hon har stått still och nöjt sig med att se ut som en drake. Men nu lyfte hon bakbenet också... Tänkte ta in och tvätta juvret ordentligt, hon brukar skärpa sig när hon står på gången. Hoppas bara att hon låter fölis dia när vi kommer dit... :crazy:

Här har vi beräknad fölning 12 maj men jag är orolig att det ska komma mycket tidigare. Ifjol fölade hon 9 dagar tidigt men året innan gick hon över ett dygn. Juvret är uppfyllt men bäckenbanden har inte släppt, men jag tror inte att hon går tre veckor till men förhoppningsvis i alla fall två veckor så det hinner torka upp lite i hagarna.

Ni som haft ston med lite mer integritet, eller kittliga damer, hur har ni gjort just kring det här med juvret? Jag tror inte att jag kommer få kolla nån mjölk på damen innan och frågan är om jag får komma åt efteråt heller. Har fått en jättebra nappflaska av en bekant så jag hade ju tänkt att jag skulle mjölka ur och ge första skvätten i flaska men det tror jag knappast att jag får...

@Maja_Kandi jag fick inte ens komma i närheten av morrans tuttar när jag köpte henne. Men jag använde mig av klicker, världens snabbaste å lättaste motivering för hästen. Klickade in henne först några dagar så hon förstod klickets innebörd, sen på första träningsdagen fick jag röra på de när hon står helt lös. Älskar klicker funkar till typ allt :love:

Ni som haft ston med lite mer integritet, eller kittliga damer, hur har ni gjort just kring det här med juvret? Jag tror inte att jag kommer få kolla nån mjölk på damen innan och frågan är om jag får komma åt efteråt heller. Har fått en jättebra nappflaska av en bekant så jag hade ju tänkt att jag skulle mjölka ur och ge första skvätten i flaska men det tror jag knappast att jag får...
Jag har ett riktigt monster till häst när det kommer till hennes juver. Hon sparkar extremt mycket så tvättning och kolla mjölk är uteslutet. Sist hon fick föl började dock mjölken pressas ut så det gick att se färg iaf.
Hon blev dock from som ett lamm när fölet väl kommit. Var inga problem alls att mjölka ur och fölet kunde dia hur lätt som helst.

Jag har ett riktigt monster till häst när det kommer till hennes juver. Hon sparkar extremt mycket så tvättning och kolla mjölk är uteslutet. Sist hon fick föl började dock mjölken pressas ut så det gick att se färg iaf.
Hon blev dock from som ett lamm när fölet väl kommit. Var inga problem alls att mjölka ur och fölet kunde dia hur lätt som helst.

Hoppas det blir lika här! Förra stoet jag hade fick man göra vad man ville med så det här problemet fanns inte då. Queenie blev bättre men nu har det svängt igen. Antar att det spänner mer och mer när det fylls på...

Det brukar vända när fölet är fött, det där med att de är känsliga när man tar på juvret. Modersinstinkten som slår till förändrar väldigt mycket! :)

@Maja_Kandi jag har tyvärr erfarenhet av ett sto där man inte fick känna på juvret öht. Det stoet fick sedan bremsas för att fölet skulle få dia första gångerna.

Men sedan när de värsta spänningarna släppt i juvret så fick fölet dia. Men vi kämpade rätt många timmar...

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Hej! Jag har ett 7 år gammalt sto, aldrig tidigare varit dräktig. Hon betäcktes förra sommaren (14 juli) men konstaterades senare på...
Svar
8
· Visningar
1 271
Senast: Alexandra_W
·
Avel Nu är det väl dags för en tråd om föl som väntas 2025? Vilka ston har ni betäckt? Med vilka hingstar? Beräknat födelsedatum? Skriv gärna...
2 3
Svar
42
· Visningar
3 982
Senast: Robina
·
Avel Jag har ponnyston som går på fribetäckning med hingsten. De har gått ihop sen i maj och går fortfarande kvar med hingsten. (det är okej...
2
Svar
25
· Visningar
2 664
Senast: Karro-Lina
·
Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
813
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka