Dräktiga ston 2015/2016

Status
Stängd för vidare inlägg.
Här är det fortfarande ingen bebis...gud vad hon lurar mig hela tiden...dygn 345 idag!
Varje natt runt 02-03 har hon olika saker för sig i boxen...så tror varje gång det är på g...sen slutar det.
Idag hade hon vit/grå och klibbig mjölk....innan har det bara varit genomskinligt....så förhoppningsvis inom 1-2 dygn...
Min håller också på och donar 02-04. Vit mjölk i flera dagar nu

Min har gått från grå grumlig mjölk i förmiddags till vit nu på kvällen. Så håller tummarna att våra fölisar tittar ut inom det närmsta.☺
Inget föl för mig inatt....dygn 346 idag. Inatt har hon stått och sovit och inte verkad påverkad överhuvudtaget. ..varvat med att äta.... oh jag är trött...vakat dygnet runt sen dag 330...men nu vet jag att jag troligtvis inte behöver börja vaka riktigt så tidigt..

Inget föl för mig inatt....dygn 346 idag. Inatt har hon stått och sovit och inte verkad påverkad överhuvudtaget. ..varvat med att äta.... oh jag är trött...vakat dygnet runt sen dag 330...men nu vet jag att jag troligtvis inte behöver börja vaka riktigt så tidigt..

Men vilken himla märr! Nu får du sätta en morot i snöre där bak och locka ut fölisen! ;) Låter ändå som det är dags nu snart!

Idag är vi på dygn 330! Känns som en milstolpe till! :D Lite orolig inatt när jag kollade, har rullat sig (halm på ryggen imorse) och stod och flemade när jag kikade vid tretiden. Men i övrigt står det stilla. Juvret imorse:

DSC_0028_zpswf4bz49y.jpg

DSC_0029_zpsbbmouhzz.jpg

Idag har den snöat. :meh: Hoppas det hinner tina bort där jag tänkte ställa upp en hage åt henne till sen. Men i den här takten hinner det bli valborg också innan det är dags. :p

Hon har himla mycket ödem under magen. Jag trodde pälsen var tilltufsad vid sadelgjordsstaden för det såg ut som att en gjord var åtdragen precis bakom frambenen, men det var hårt och svällt hela vägen bak till juvret. Ser lite knepigt ut...

Senast ändrad:
Här hade ägget på den nyseminerade märren släppt som det skulle, dock hade hon fler än ett så blir koll på måndag igen.
Den lilla tjockisen har passerat 250 dygn så nu är det mindre än 3 månader kvar. En smärre evighet med andra ord.

Hur mycket brukar de gå ner i temp innan fölning? Är det en hel grad man brukar säga? Queenie har legat på 37,4-37,8 men nu 37,2. Då är det iofs kallt och regn idag så det kan ju bero på det... Oförändrat juver och åt både middag och kvällsmat med mycket god aptit. :) Funderar på att sätta in hönät, hon gräver ut det i halmen och sen gräver hon mer så hon river upp bädden - igen. :banghead:

En påminnelse om att denna tråd är för dräktiga ston och inte för födda föl. De har en egen tråd.

Inga fölbilder, inga grattis etc. Allt sådant tas bort-

Görel moderator

Så var vi på dygn 331! På den här bilden syns ödemet som börjar en handsbredd bakom frambenen. Inatt hade hon visserligen fleecetäcke med gjord där men det är som sagt hårt därifrån och bak, även om det ser ut som att det bara är päls...

IMG_20160416_115735_zpslqwsimao.jpg

Bortsett från att dygnen tickar händer det i övrigt ingenting... :meh: Börjar tro att hon ångrat sig. :p Tycker nästan hon ser smalare ut helt plötsligt, är dock som en boll sett bakifrån. ;)

Så var vi på dygn 331! På den här bilden syns ödemet som börjar en handsbredd bakom frambenen. Inatt hade hon visserligen fleecetäcke med gjord där men det är som sagt hårt därifrån och bak, även om det ser ut som att det bara är päls...

IMG_20160416_115735_zpslqwsimao.jpg

Bortsett från att dygnen tickar händer det i övrigt ingenting... :meh: Börjar tro att hon ångrat sig. :p Tycker nästan hon ser smalare ut helt plötsligt, är dock som en boll sett bakifrån. ;)
Är det ödem du kallar "repet" som går från armålan och bakåt?

Som jag förstått det är så är det mjölkkanaler som börjat synas ;)

Vad menar du med "mjölkkanaler"? Mjölken bildas i juvrets mjölkkörtlar och leds ut i spenarna via körtelgångssystemet i juvervävnaden.

Mjölkkor brukar få en s.k. mjölkven vid första laktationen, en stor ven som syns längs med buken framför juvret och som bildas genom en förbindelse mellan två vener. Detta p.g.a. hög mjölkproduktion och därmed högt tryck på blodförsörjningen. Jag hörde en gång en djurskötare som jobbade med mjölkkor felaktigt kalla mjölkvenen för "mjölkkanal", kanske förekommer samma sak i hästkretsar?

(Mig veterligen får dock inte hästar några stora "mjölkvener" pga att de har mindre mjölkproduktion och annorlunda anatomi. @Maja_Kandi kan säkert ha rätt i att det är ett ödem men det är bara en gissning. Någon annan kanske har bättre koll på det) :)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Hej! Jag har ett 7 år gammalt sto, aldrig tidigare varit dräktig. Hon betäcktes förra sommaren (14 juli) men konstaterades senare på...
Svar
8
· Visningar
1 271
Senast: Alexandra_W
·
Avel Nu är det väl dags för en tråd om föl som väntas 2025? Vilka ston har ni betäckt? Med vilka hingstar? Beräknat födelsedatum? Skriv gärna...
2 3
Svar
42
· Visningar
3 979
Senast: Robina
·
Avel Jag har ponnyston som går på fribetäckning med hingsten. De har gått ihop sen i maj och går fortfarande kvar med hingsten. (det är okej...
2
Svar
25
· Visningar
2 664
Senast: Karro-Lina
·
Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
813
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka