Dräktiga ston 2015/2016

Status
Stängd för vidare inlägg.
Hur har det gått inatt @HHWellness? Någon fölis än? :)

Jag har fått bevittna en fölning inatt! :love: Dock ej min egen. ;) En bekant som sambon hjälpt fixa övervakningskamera till ringde igår och undrade lite över sin märr så vi kopplade också upp oss mot deras kamera och jag kikade på henne inatt när jag var vaken. Det syntes redan vid åtta att det skulle bli och mycket riktigt var liten halvvägs ute vid halv fyra! :love: Då fick jag ringa och väcka ägarna som hade ställt klockan varje hel timme men hade inte sett nåt vid tre. ;)

Stoet var tydligt tagen, fick hjälp ut med ungen och låg sen kvar länge efteråt. Men allt verkar ha gått bra! Ägarna viftade och vinkade och gjorde tummen upp i kameran. :D Så roligt! Så idag ska jag åka och snusa fölis! :love:

Min egen ser oförändrad ut. :)

Hur har det gått inatt @HHWellness? Någon fölis än? :)

Jag har fått bevittna en fölning inatt! :love: Dock ej min egen. ;) En bekant som sambon hjälpt fixa övervakningskamera till ringde igår och undrade lite över sin märr så vi kopplade också upp oss mot deras kamera och jag kikade på henne inatt när jag var vaken. Det syntes redan vid åtta att det skulle bli och mycket riktigt var liten halvvägs ute vid halv fyra! :love: Då fick jag ringa och väcka ägarna som hade ställt klockan varje hel timme men hade inte sett nåt vid tre. ;)

Stoet var tydligt tagen, fick hjälp ut med ungen och låg sen kvar länge efteråt. Men allt verkar ha gått bra! Ägarna viftade och vinkade och gjorde tummen upp i kameran. :D Så roligt! Så idag ska jag åka och snusa fölis! :love:

Min egen ser oförändrad ut. :)

Åh vad roligt för dom!!

Här är det fortfarande ingen fölunge kommen...hon är idag på dag 340....
De förra fölen har hon fått på dag 339 och 342....så jag vet ju att det är nära...men så sugen på fölmys nu.
Har en känsla av att hon fölar inatt....☺

Angående lampa har vi lösdrift och stall med box men hon går på lösdriften nu som är tänd... så smidigt när jag kan sitta i min egna säng och se rakt in i lösdriften....ca 12 m utan för vårt fönster.

Dygn 324 idag! Soligt och underbart! Och lerigt tydligen... :laugh:

DSC_0005_zpsiraspug3.jpg

Inbillar mig att magen sjunkit ner lite mer och bäckenbanden är lösare, men juvret står stilla. Står fast vid att det nog är minst en vecka bort. :)

Nu ska vi åka och snusa på fölis! :love:

Så spännande att läsa om alla nära förestående fölningar! :) Känns som om det är evigheter kvar här.... drygt två månader. Hon är beräknad till midsommar men brukar föla nån vecka tidigare. Så länge får jag då nöja mig med att hänga här och kolla på nyfödda gullungar i andra trådar!

Dygn 324 idag! Soligt och underbart! Och lerigt tydligen... :laugh:

DSC_0005_zpsiraspug3.jpg

Inbillar mig att magen sjunkit ner lite mer och bäckenbanden är lösare, men juvret står stilla. Står fast vid att det nog är minst en vecka bort. :)

Nu ska vi åka och snusa på fölis! :love:
Något helt annat..
Hur får man in bilder här?
har bilder liggandes på fb...men vet inte hur man genom m8bilen får in dom här?!

Idag vill damen knappt äta. Jag blev väldigt brydd när det var dags för lunch och hon inte ens kollade åt maten, observera två högar i bakgrunden.

IMG_20160410_121437_zpsukekgt5a.jpg

Hon började plocka i maten sen. Sen blev det middag och hon tittade inte åt den heller, till sist gick hon fram och började tugga typ två strån i taget - noll matlust verkar det som. Däremot har hon druckit mycket mer vatten än hon brukar. Brukar ställa ut en halv hink, typ 10 liter för hon brukar inte röra det. Men idag har jag fyllt på två gånger. Från lunch till middag hade hon tömt den helt. Visserligen varmt idag men det har det ju varit förut också...

Från middagen
DSC_0088_zpsnj7k8oiq.jpg

När jag kikat står hon bara och hänger. Viftar med svansen och har den lyft. Lite förvärkar skulle jag tro! Det är mycket kvar att fylla på juvret, men kanske skulle man börja ställa klockan lite inatt...

Juvret lunchtid
DSC_0081_zpsekd3dpkq.jpg

Inatt!
received_10206747676273387_zpsrrmx94dh.jpeg

Pippis juver rätt fullt idag. Gulaktig vätska. Släppt bäckenband helt o lång i vulvan. Magen väldigt långt bak o spetsig neråt marken. Verkar va i sin egen lilla värld. Kollar lite i natt. Känns som de ska dröja en vecka till men man vet ju aldrig.

Mitt sto har nu 11 dagar kvar om hon fölar lika tidigt som sist. Boxen är rengjord och halmad.
Har fortfarande inte mkt till juver, men sist kom juvret väldigt snabbt. Jag tycker dock att det vore trevligt om hon inte fölade fullt så tidigt som sist, är fortfarande lite väl mkt upp och ner med vädret...

Mitt andra sto var brunstig i morse och ska förhoppningsvis semineras på torsdag. Är det för tidigt att starta en ny tråd för 2016/2017? Vet inte annars vart jag ska skriva om årets sto...

Stoet som har bf i juli börjar bli riktigt rund och go. De gick ut på hingstbetet för några dagar sen och de har redan svällt upp som tre tunnor. De har nära 10 hektar/häst så det går ingen nöd på dem. Känns skönt att ha bort de dräktiga stona eftersom trafiken i stallet börjar öka så smått.

Hon är bara på 318 idag men fölat runt 320-325 innan. Hoppas hon håller den lilla inne några dagar till. , men är den klar så är den

Kort rapport från "mina" andra ston. Liselle är nu på dygn 309 och verkar ha något slags morgonillamående. Dvs hon äter inga mängder foder längre. ;) Hon är förstföderska, hennes mamma var också förstföderska när hon fick Liselle och då gick hon 22 dygn över tiden. Gör Liselle likadant fölar hon 30 maj.

Belona, som haft sex föl redan, är på dygn 276 och hetsäter. Hon vet av erfarenhet att det blir lite dåligt utrymme för mat på slutet. :p Hon är beräknad till 10 juni, så det skulle inte förvåna mig om de synkar fölningarna med någon/några dagars mellanrum. :D

Här var det en vanlig natt. Ställde klockan 00, 02 och 04 för att titta, men inget ovanligt. Hon hade nog förvärkar men jag tycker inte att hon är klar i kroppen vare sig med juvret eller bäckenbanden, samt att magen inte sjunkit ner heller så jag tror nog att jag kan sova tryggt ett tag till. Har ändå koll på henne när jag är uppe med lillen så helt oövervakad är hon ju inte. ;)

Pratade med vet igår ang att hon inte äter men hon får ju ändå i sig uppskattningsvis minst sju kilo hö + ett kilo lusern och det får väl ändå anses som ganska bra såhär i slutet när det är trångt. :)

Darinas mage har idag fallit ner så den liksom är som en spets mot marken. Hur långt innan fölning har era ston sett ut så?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Hej! Jag har ett 7 år gammalt sto, aldrig tidigare varit dräktig. Hon betäcktes förra sommaren (14 juli) men konstaterades senare på...
Svar
8
· Visningar
1 271
Senast: Alexandra_W
·
Avel Nu är det väl dags för en tråd om föl som väntas 2025? Vilka ston har ni betäckt? Med vilka hingstar? Beräknat födelsedatum? Skriv gärna...
2 3
Svar
42
· Visningar
3 979
Senast: Robina
·
Avel Jag har ponnyston som går på fribetäckning med hingsten. De har gått ihop sen i maj och går fortfarande kvar med hingsten. (det är okej...
2
Svar
25
· Visningar
2 664
Senast: Karro-Lina
·
Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
813
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka