Dräktiga ston 2015/2016

Status
Stängd för vidare inlägg.
Hur tar ni ledigt kring fölningen? Mitt sto har gått 330 dygn den 24 maj och jag tänkte ta semester så att jag är hemma 21 maj till 6 juni. Vad tror ni om det?

Måste du bestämma det redan nu? Vad händer om stoet inte visar några tecken på att föla på dygn 330 och hon istället går tre veckor över tiden? Då har du ingen semester kvar när fölet väl är här.
Finns flera här som haft sådan otur att hela semestern är slut innan fölet fötts.

Hur tar ni ledigt kring fölningen? Mitt sto har gått 330 dygn den 24 maj och jag tänkte ta semester så att jag är hemma 21 maj till 6 juni. Vad tror ni om det?

Jag gjorde som så att jag tog ut sex veckors semester kring perioden när stoet skulle föla, men var tydlig mot min chef att ifall hon fölade tidigt och allt var ok, så skulle jag jobba igen. Det stoet var vänlig nog att föla tidigt, så jag behövde bara vaka tre nätter. ;)

Den här gången har jag gjort samma sak, får hoppas på att hon fölar tidigt. :)

@Grynet12
Jag är föräldraledig så är hemma ändå. Kvällar och nätter är sambon hemma så själva vakningen är jag inte orolig över. Är lite mer orolig för senare när det ska springas in och ut med fölis på dagarna... Får hoppas det torkar upp snabbt så de kan vara ute hela dagar rätt omgående.

Inatt har Darina bökat runt i boxen. Står ofta och gnuggar svansen. La sig ner och tittade på sin mage flera gånger. Juvret växer. Hon är beräknad till 5 maj. Känner mig lite orolig att det ska komma för tidigt....

Jag studerar på distans så jag är hemma dygnet runt. Har vakat i öite mer än 10 dagar nu....fortfarande inget föl....hon är idag på dag 338....trodde verkligenfölet skulle komma inatt....hon kollade på magen, lyfter svansen och kraffsar....men det avtog

Nu får ni hjälpa mig. Darina väntar sitt andra föl. Hon seminerades 1 och 5 juni 2015. Jag har räknat 335 dygn sen andra semineringen alltså 5 maj borde hon föla. Har jag tänkt rätt?
Men nu på dygn 307 står jag med ett sto som släppt bäckenbanden, har stora juver även om de inte är helt fyllda än men på god väg. Inatt var hon orolig och kliade svansen mycket. Hon la sig ner och tittade mot magen med spetsade öron många gånger.
Håller jag på att få ett prematurt föl?

Nu får ni hjälpa mig. Darina väntar sitt andra föl. Hon seminerades 1 och 5 juni 2015. Jag har räknat 335 dygn sen andra semineringen alltså 5 maj borde hon föla. Har jag tänkt rätt?
Men nu på dygn 307 står jag med ett sto som släppt bäckenbanden, har stora juver även om de inte är helt fyllda än men på god väg. Inatt var hon orolig och kliade svansen mycket. Hon la sig ner och tittade mot magen med spetsade öron många gånger.

Kan hon ha tagit sig 1 juni? Mitt förra sto betäcktes ju tre gånger/dag i sju dagar, jag räknade på sista dagen och fölet föddes då på dygn 317. Men ut kom en helt färdig fölis. Så jag tänkte att hon säkert tog sig på första språnget dvs det blev dygn 324... :)

1 juni blir dygn 320 på 15 april och det är ju snart...

Kan hon ha tagit sig 1 juni? Mitt förra sto betäcktes ju tre gånger/dag i sju dagar, jag räknade på sista dagen och fölet föddes då på dygn 317. Men ut kom en helt färdig fölis. Så jag tänkte att hon säkert tog sig på första språnget dvs det blev dygn 324... :)

1 juni blir dygn 320 på 15 april och det är ju snart...

Jag trodde man visste om de tagit sig eller ej på fösta semineringen och om de ej gjort det då semineringen man en annan gång? Helt fel eller? Haha

Jag trodde man visste om de tagit sig eller ej på fösta semineringen och om de ej gjort det då semineringen man en annan gång? Helt fel eller? Haha

Jag har aldrig seminerat ett sto, så andra som kan bättre kan svara på det. Men jag tänker att det inte är omöjligt att missa. Eller? Ser veterinären alltid det? Med tanke på hur ofta en dräktighet verkar missas...

Jag är ingen expert men jag har alltid räknat från sista seminering och 11 månader framåt. Dock vet jag att vi hade en fölning i helgen 2 veckor innan bf som gick galant. Stoet såg redo ut ganska långt innan med stort juver, kliad svans, introvert osv.

Angående semineringen antar jag att hon seminerades om då hon inte släppte ägget efter första, en sån hade vi i morse. Vi räknar alltid från ovulationen/sista semineringen om jag inte är helt ute o cyklar.

Edit 2: Vid vilket dygn fick hon förra fölet? Denna märren som jag tog som exempel brukar kläcka ett par veckor innan, så det var en fingervisning om att det skulle kunna ske tidigare.

Nova ska ju ha runt 13 juni och jag tar ledigt från 20 maj och 8 v framåt. Hade tänkt 2 v till men kolliderar med semesterperioder så fick inte det för chefen! Min sambo är hemma de 2 v istället så hoppas att bebis behagar komma under den tiden!

@HHWellness
Hoppas det blir fölis för dig inatt! :)

@Narcissa
Man seminerar igen tills de släpper ägget, inte förrän de gjort det som det kan befruktas. :) Så troligen släppte hon alltså inte ägget efter första semineringen så det behövdes en gång till.

Attans om hon lyckas gräva sönder bädden nu! It's so fluffy!

DSC_0194_zpsiob8yjxg.jpg

Bättre bild på magen. Fick mig ett par sparkar ikväll. :love: Märks att det inte är lika mycket plats att sprattla, inte lika hårda karatesparkar längre.
DSC_0197_zpstkwjs3x9.jpg

Också bilden från imorse. Såg likadant ut nu ikväll. :) Dygn 322!
DSC_0182_zps4svokreh.jpg

Ingen fölis ännu men hon är på gång. Sen kl 03 har hon varit lite orolig...lägger sig vid jämna mellanrum..krafsar och slår sig mot magen...så jag hoppas fölis tittar ut nu under morgonen....hon är idag på dygn 339...samma dygn som sist hon fölade.
Inget föl ännu.... fy vad jag e trött..trodde verkligen att inatt händer det...hon gör än väldigt förvirrad....visar så tydligt och sen bara avtar det...
Hon verkar vilja gå över ett tag till

Inget föl ännu.... fy vad jag e trött..trodde verkligen att inatt händer det...hon gör än väldigt förvirrad....visar så tydligt och sen bara avtar det...
Hon verkar vilja gå över ett tag till

Åh vad segt! Men det kan ju inte vara långt borta nu! :) Kanske kommer under dagen eller inatt!

Hur har ni andra det med lyse i stallet vid fölningen? Jag har ju kamera med mörkerseende men vill inte behöva springa in med pannlampa eller behöva tända lysrören i taket när det är dags...

Här har det bäddats inatt också, men den tjocka halmbädden förhindrade att det förstördes så min plan gick i lås! ;) Hon har legat ner två gånger när jag kikat i kameran, än ställer jag inte klockan utan har en väldigt oregelbunden tvåbent liten klocka som väcker mig. De gick in vid halv tio och redan klockan elva låg hon ner och såg ut att käka liggandes. :p Juvret oförändrat sen igår. Hon väntar nog minst till nästa helg, skulle ju bli kalasväder nu framöver så det kanske sätter fart på det hela om man har tur. ;)

Hur har ni andra det med lyse i stallet vid fölningen? Jag har ju kamera med mörkerseende men vill inte behöva springa in med pannlampa eller behöva tända lysrören i taket när det är dags...

Här har det bäddats inatt också, men den tjocka halmbädden förhindrade att det förstördes så min plan gick i lås! ;) Hon har legat ner två gånger när jag kikat i kameran, än ställer jag inte klockan utan har en väldigt oregelbunden tvåbent liten klocka som väcker mig. De gick in vid halv tio och redan klockan elva låg hon ner och såg ut att käka liggandes. :p Juvret oförändrat sen igår. Hon väntar nog minst till nästa helg, skulle ju bli kalasväder nu framöver så det kanske sätter fart på det hela om man har tur. ;)
Jag har nattbelysning på i stallet så att man kan stå och titta utan att behöva tända i taket..funkar bra för mig.Tänder dock i taket vid behov.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Hej! Jag har ett 7 år gammalt sto, aldrig tidigare varit dräktig. Hon betäcktes förra sommaren (14 juli) men konstaterades senare på...
Svar
8
· Visningar
1 271
Senast: Alexandra_W
·
Avel Nu är det väl dags för en tråd om föl som väntas 2025? Vilka ston har ni betäckt? Med vilka hingstar? Beräknat födelsedatum? Skriv gärna...
2 3
Svar
42
· Visningar
3 979
Senast: Robina
·
Avel Jag har ponnyston som går på fribetäckning med hingsten. De har gått ihop sen i maj och går fortfarande kvar med hingsten. (det är okej...
2
Svar
25
· Visningar
2 664
Senast: Karro-Lina
·
Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
813
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka