Dräktiga ston 2015/2016

Status
Stängd för vidare inlägg.
@Maja_Kandi En av våra brukade slå om man försökte röra juvret, dock inte av kittlighet. Vi höll på i många månader innan med en handske på en pinne tills man fick röra, eftersom vi inte ville stå i situationen att man inte kan kolla råmjölken, samt att hon var förstföderska så vi oroade oss för att ungen skulle få komma till. Inga som helst problem idag, man får klia och klämma.

Hur många här tar Foalcheck rutinmässigt? Hur många kollar råmjölken?

@Maja_Kandi En av våra brukade slå om man försökte röra juvret, dock inte av kittlighet. Vi höll på i många månader innan med en handske på en pinne tills man fick röra, eftersom vi inte ville stå i situationen att man inte kan kolla råmjölken, samt att hon var förstföderska så vi oroade oss för att ungen skulle få komma till. Inga som helst problem idag, man får klia och klämma.

Smart ide!
Jag tar foalcheck på mina. :)

Jag har bara fött upp en och jag gjorde Foalcheck, planerar att göra det på nästa också.

Var köper man refraktometer/colostrometer nånstans? vad kostar dem? Är det viktigaste att ha en sån hemma och kolla kvalitén med och skulle det vara något sämre så har man ut veterinären nästa dag som gör foalcheck, eller hur gör ni?

Var köper man refraktometer/colostrometer nånstans? vad kostar dem? Är det viktigaste att ha en sån hemma och kolla kvalitén med och skulle det vara något sämre så har man ut veterinären nästa dag som gör foalcheck, eller hur gör ni?
Jag köpte min ifrån uk, väldigt mkt billigare! Min kostade omkring 800kr. Den svenska som säljs kostar omkring 1500kr.

Övriga frågor är det bättre att någon mer påläst/erfaren svarar på :)

Senast ändrad:
Idag gick det bättre med juvret igen, verkar vara lite upp och ner med humöret på damen.

Här var det nog lite förvärkar inatt. Hon har rullat och legat ner i omgångar och sovit. Juvret har vuxit på sig lite mer sen igår morse men fortfarande mycket kvar. Tänk vad segt det kan gå! :p

Igår traskade jag runt och satte upp en hage åt damen. Svårt när backen fortfarande är frusen och det ligger snö kvar... Men plaststolpar gick att sätta upp lite hjälpligt. Får gå och trampa ner dom lite varje dag. Idag ska det vara skitväder men from imorrn får hon gå i den nya.

Maja_Kandi ett tips är att hälla varmtvatten där du ska sätta ner stolp:)

Ja om det tippar får jag nog göra det! Drog hagen så att det bara är på en raksträcka som stolparna står dåligt. Får gå och trampa ner dem lite allt eftersom.

@Narcissa
Är det inte typiskt så säg!

Queenie har plötsligt blivit matglad igen, nu när de fick lunch jagade hon shettisen i galopp runt hagen. :p den lilla uslingen hade krupit under tråden in till Q...

Ja om det tippar får jag nog göra det! Drog hagen så att det bara är på en raksträcka som stolparna står dåligt. Får gå och trampa ner dem lite allt eftersom.

@Narcissa
Är det inte typiskt så säg!

Queenie har plötsligt blivit matglad igen, nu när de fick lunch jagade hon shettisen i galopp runt hagen. :p den lilla uslingen hade krupit under tråden in till Q...
Ja man blir galen. Dygn 319 idag. Räven på 312. Bådas juver är minimala igen och det är ingen hejd på ätandet!

Jag köpte min här http://shop.swevet.se/sv/laboratorieartiklar/refraktometrar/refraktometer-colostrum.html och kostade 1188:-. Tycker det är bra o kunna hålla koll på mjölken både inför fölningen för o se när det närmar sig samt att veta hur bra råmjölken är.

335 dygn för oss idag, om hon går lika länge som förra gången borde det bli i natt! Hon har inte visat några direkta tecken annars men det brukar hon inte heller. Vädret har iaf varit fint idag med sol, inte speciellt blåsigt och upp mot 18 grader. (Jämfört med igår när det var hagelstorm :wtf: )

335 dygn för oss idag, om hon går lika länge som förra gången borde det bli i natt! Hon har inte visat några direkta tecken annars men det brukar hon inte heller. Vädret har iaf varit fint idag med sol, inte speciellt blåsigt och upp mot 18 grader. (Jämfört med igår när det var hagelstorm :wtf: )

Spännande! :D Vi räknar visst olika, jag räknar också 335 dygn idag men hon har gått elva månader på fredag den 22a. :p

Trots att damen bytte hage idag och därmed har rört sig mer så har juvret ändå blivit lite större mot igår kväll. Det går framåt! Lite irriterad nu men äter som vanligt och hade normal temp. Tror egentligen inte det blir nåt inatt men kommer kolla henne ändå. Igår ställde jag klockan varje timme, blir samma inatt. :)

Juvret nu ikväll, dygn 335! :)

DSC_0041_zpsa4ieyjoa.jpg

Spännande! :D Vi räknar visst olika, jag räknar också 335 dygn idag men hon har gått elva månader på fredag den 22a. :p

Trots att damen bytte hage idag och därmed har rört sig mer så har juvret ändå blivit lite större mot igår kväll. Det går framåt! Lite irriterad nu men äter som vanligt och hade normal temp. Tror egentligen inte det blir nåt inatt men kommer kolla henne ändå. Igår ställde jag klockan varje timme, blir samma inatt. :)

Ja, det måste vi göra! Jag räknar från sista semineringen och använder denna hemsidan.

Enligt den är det 334 dygn idag så det var ju ingen direkt skillnad. :p

Det beror väl på om man räknar första dygnet som 1 eller räknar 1 när ett helt dygn har gått ;)

Förra gången kom fölet runt 04.00 på 336e dygnet, men det var iofs längre in på sommaren. Än sålänge märks inget annorlunda tidigare nätter, men jag ska gå och lägga mig nu och sedan lösa av vid halv 4 tiden :)

Spännande!

Jag är lite avundsjuk på er som får föl redan nu, bara dygn 240 här. :( Men förra året fölade hon på dygn 321 i alla fall, så får väl hoppas att hon följer samma mönster i år. :up:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Hej! Jag har ett 7 år gammalt sto, aldrig tidigare varit dräktig. Hon betäcktes förra sommaren (14 juli) men konstaterades senare på...
Svar
8
· Visningar
1 271
Senast: Alexandra_W
·
Avel Nu är det väl dags för en tråd om föl som väntas 2025? Vilka ston har ni betäckt? Med vilka hingstar? Beräknat födelsedatum? Skriv gärna...
2 3
Svar
42
· Visningar
3 982
Senast: Robina
·
Avel Jag har ponnyston som går på fribetäckning med hingsten. De har gått ihop sen i maj och går fortfarande kvar med hingsten. (det är okej...
2
Svar
25
· Visningar
2 664
Senast: Karro-Lina
·
Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
813
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka