Dräktiga ston 2015/2016

Status
Stängd för vidare inlägg.
Nädå, falskt alarm. Oroligt fram till tolv, sen helt lugnt fram till fyra då hon blev väldigt orolig och låg och stånkade ordentligt. Väldigt andfådd och tydligt påverkad lite i omgångar. Nu vid sex låg hon ner fortfarande när de brukar gå ut så avvaktade inne länge men hon låg kvar. Hon klev upp efter en stund när jag börjat släppa ut de andra två. Men jag lämnade henne inne. Det snöar som satan här igen. :banghead: Tänkte låta henne vara inne till lunch så hon hinner vila klart. Hade låg temp nu och har bajsat en hel kärra inatt, i vanliga fall max tre högar, nu typ sex-sju. Min mage sa åt mig att lämna henne inne. Rätt eller fel vet jag inte. Men om det är lugnare vid lunch får hon gå ut då.

Trycka rumpan mot väggen är ett typiskt symtom på förvärkar. Och gräva i bädden, gå runt, gäspa, och så däremellan stå alldeles stilla eller stå och äta. :)

Idag hade räven kristaller på juvret. Lite gulaktig genomskinlig vätska. Beräknad till 12 maj. Jag har hela tiden haft koll på darina som också haft vätska i juvret ett tag men jag ska kanske sätta räven i fölboxen istället? :down:

Här är det bara motgångar känns det som, fölet som snart har varit planerat i två års tid, tror veterinären som var ut för en liten stund sen har dött i magen:cry:
Så nu har vi satt igång henne för att få ut den.. Nu håller jag tummarna för att hon överlever iaf

Här är det bara motgångar känns det som, fölet som snart har varit planerat i två års tid, tror veterinären som var ut för en liten stund sen har dött i magen:cry:
Så nu har vi satt igång henne för att få ut den.. Nu håller jag tummarna för att hon överlever iaf

Nejmen va? Hur kom ni fram till det? Så sorgligt om det är sant. :(

Vad hemskt :( håller tummarna för att det går bra för stoet nu.

Nä så himla tråkigt! :cry: Håller tummarna för att stoet klarar sig bra iaf. :heart

Sunny börjar helt klart få mage. Två månader kvar, om hon fölar samma dygn som i fjol.

160423_571c8fd3e087c3449a823585.jpg

Nejmen va? Hur kom ni fram till det? Så sorgligt om det är sant. :(

Pratade med veterinären redan i fredags eftersom hon inte har följt samma beteende som de tidigare fölen.. Veterinären var snäsig och tyckte att det är fullt möjligt att de kan ändra sig och att det inte va någon som helst anledning att oroa sig när hon endast gått över 4 dagar och inte kom igång..
Min oro försvann inte ändå så ringde en annan veterinär imorse som kom direkt..
Konstaterade förhöjd puls, inte rätt röda färg på slemhinnorna.. Kontrollerade så inte livmodern var omvriden vilket den inte var.. Undersökte om hon var nog öppen vilket hon inte var, ca tre fingrar.. Kunde känna fölet som hade ett ben vikt bakåt, men helt stilla.. Har sprutat igång henne och hoppas hon vidgar sig så det går att få ut fölet..

Pratade med veterinären redan i fredags eftersom hon inte har följt samma beteende som de tidigare fölen.. Veterinären var snäsig och tyckte att det är fullt möjligt att de kan ändra sig och att det inte va någon som helst anledning att oroa sig när hon endast gått över 4 dagar och inte kom igång..
Konstaterade förhöjd puls, inte rätt röda färg på slemhinnorna.. Kontrollerade så inte livmodern var omvriden vilket den inte var.. Undersökte om hon var nog öppen vilket hon inte var, ca tre fingrar.. Kunde känna fölet som hade ett ben vikt bakåt, men helt stilla.. Har sprutat igång henne och hoppas hon vidgar sig så det går att få ut fölet..
Beklagar

Vet är väl kvar hos dig?! Jag gick igenom det där 2009 dock mycket senare i dräktigheten ,som din förra vet sa man brukar vänta tills dom gått ca året innan man prövar då det finns risk för både sto o föl.

Så hemskt! :cry: Beklagar, hoppas det går bra för stoet :heart:

Nej vad hemskt och ledsamt! :cry: Håller tummarna för att det går bra med stoet!

Dygn 339, anar jag en ändrad mage!? Kanske liten äntligen lagt sig tillrätta? :bump:

DSC_0003_zps7jdl8gbq.jpg

I övrigt plötsligt hungrig, så pass att hon tillochmed kom och gnäggade åt mig och stoppade ner snoken i hinken ögonaböj när jag flyttade på mig! :) Juvret tycker jag är mindre igen men en ny liten kristall var där på ena spenen.

Mitt sto är på dygn 290 idag. Har kliat svansen rätt mycket senaste tiden, står och lyfter bakbenen ibland. Ser dock inte besvärad ut, har öronen framåt för det mesta. Är dålig på att äta hö men kraftfoder gillas... Juvret ser halvfullt ut, tror jag ska vara lite försiktig med kraftfodret så hon inte fyller för snabbt! Har gått över med de tidigare fölen så hon har ju en bit kvar.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Hej! Jag har ett 7 år gammalt sto, aldrig tidigare varit dräktig. Hon betäcktes förra sommaren (14 juli) men konstaterades senare på...
Svar
8
· Visningar
1 271
Senast: Alexandra_W
·
Avel Nu är det väl dags för en tråd om föl som väntas 2025? Vilka ston har ni betäckt? Med vilka hingstar? Beräknat födelsedatum? Skriv gärna...
2 3
Svar
42
· Visningar
3 979
Senast: Robina
·
Avel Jag har ponnyston som går på fribetäckning med hingsten. De har gått ihop sen i maj och går fortfarande kvar med hingsten. (det är okej...
2
Svar
25
· Visningar
2 664
Senast: Karro-Lina
·
Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
813
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Autistisk bror
  • Badrumsrenovering
  • Vad gör vi? Del CCVII

Hund, Katt, Andra Djur