Dräktiga ston 2015/2016

Status
Stängd för vidare inlägg.
gazelle.24043

Bild från tidigare i veckan!

Nu har vi fått ut den Och hör och häpna fölet levde. Dock kom den med huvudet först så veterinären fick krångla länge innan vi orkade på ut den.. Dock är både sto och föl trötta efter denna utmaning!! Men fölet är hur pigg som helst nu på kvällen:D stoet mer medtagen men så nöjd över sin bebis, nu krånglar vi med efterbörden som inte vill släppa:banghead:
Nu ses vi i fölsidan ist, ska se om jag nån gång kan lära mig hur man får in bilder:confused:

Nu har vi fått ut den Och hör och häpna fölet levde. Dock kom den med huvudet först så veterinären fick krångla länge innan vi orkade på ut den.. Dock är både sto och föl trötta efter denna utmaning!! Men fölet är hur pigg som helst nu på kvällen:D stoet mer medtagen men så nöjd över sin bebis, nu krånglar vi med efterbörden som inte vill släppa:banghead:
Nu ses vi i fölsidan ist, ska se om jag nån gång kan lära mig hur man får in bilder:confused:
Nämen, grattis , en sån tur! men vad sa veterinären? vad finns det för risker med att sätta igång en hästförlossning på det viset?

Vilken pärs! Skönt att den är ute och hoppas att allt går bra nu!

Min fröken (320 dagar nu, sist gick hon 316 dagar så jag är väldigt nervös redan i "förtid") hade idag rätt mkt underligt för sig, men ser inte klar ut (stuteriägaren suckade om att stoet som är på 330 dagar idag också kniper med det tråkiga vädret, båda snöat och haglat idag :/). Min refraktometer sa att de få droppar som gick att få ut var inte mkt att ha. Jag känner mig smått neurotisk som inte ville åka ifrån stallet... Kameran vill heller inte fungera till min telefon, inte för att det egentligen skulle hjälpa något större när jag är hemma eftersom jag bor mer än 6mil bort, utan är mer för min nervositet..

Bilder ifrån i fredags, men har inte utseéndemässigt hänt så mkt sedan dess.

25978144084_04553c7abd_z.jpg

26557222156_24d17bdf3d.jpg

25978143804_d2faef7fd9.jpg

26557222626_e30923df0c.jpg

Oj! Hoppas allt går bra med både sto och föl :)

Här var allt helt lugnt inatt. Hon låg och sov en timme på kvällen och var lite orolig en liten stund innan tolv, men sen har hon stått upp och varit alldeles lugn hela natten. Tror hon har ångrat sig. :meh: Nu ska de va vidrigt väder ända fram till helgen så nu lär det knappast bli nåt föl på ett tag...

Är det många som går över i år? Tycker jag ser det överallt, att stona går 12 månader och mer.... ! :eek:
Har aldrig varit med om att ett sto gått ett helt år, men nån gång ska vara den första, så då blir det klart i år..... Kornelia är beräknad till midsommar ungefär, vill det sig illa så kommer fölet i augusti....

Idag hade Darina gul klibbig vätska i juvret. Men jag inbillar mig icke att det kommer snart för hon går säkert över. 325 idag.

Är det många som går över i år? Tycker jag ser det överallt, att stona går 12 månader och mer.... ! :eek:
Har aldrig varit med om att ett sto gått ett helt år, men nån gång ska vara den första, så då blir det klart i år..... Kornelia är beräknad till midsommar ungefär, vill det sig illa så kommer fölet i augusti....
Det är vanligare tidigt på året, enligt min erfarenhet. Vädret brukar kunna vara en faktor bl.a, så det kan mycket väl bero på kylan som har varit att stona kniper lite extra.

Brukar alltså inte vara samma risk för stor övertid med fölningar beräknade till sommaren.

Här går vi in på dygn 341, och nu har jag försökt snacka med damen och sagt att natten mot fredag vore en optimal tid att födas för på fredag ser det här eländet äntligen ut att vända. Jag ville mest dra täcket över huvudet när det såg ut såhär morse... :banghead:

DSC_0019_zpsv5ya4ctr.jpg

DSC_0022_zpswx5b4rpy.jpg

Plötsligt dammsuger hon höet i boxen igen, kanske fölis vänt sig så hon har plats igen? Bortsett från att hon lagt säkert fem-sex högar inne igen så var det en lugn natt. Hon varvade att vila med att ligga och sova och äta. Juvret har gått tillbaka lite också. Man kan ju hoppas att hon tänker lyssna på mitt råd. ;)

Här går vi in på dygn 341, och nu har jag försökt snacka med damen och sagt att natten mot fredag vore en optimal tid att födas för på fredag ser det här eländet äntligen ut att vända. Jag ville mest dra täcket över huvudet när det såg ut såhär morse... :banghead:

DSC_0019_zpsv5ya4ctr.jpg

DSC_0022_zpswx5b4rpy.jpg

Plötsligt dammsuger hon höet i boxen igen, kanske fölis vänt sig så hon har plats igen? Bortsett från att hon lagt säkert fem-sex högar inne igen så var det en lugn natt. Hon varvade att vila med att ligga och sova och äta. Juvret har gått tillbaka lite också. Man kan ju hoppas att hon tänker lyssna på mitt råd. ;)
Men alltså, vad ÄR det där vita äckliga på marken? Ryser bara jag tittar på det... *kollar ut genom fönstret på min nyklippta gräsmatta som just nu värms upp av solen*

Det är just pga de två dm snö som kom igår som jag envisas med att mina ston ska betäckas i juli. Det är helt enkelt för kallt och risk för snö innan. :crazy:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Hej! Jag har ett 7 år gammalt sto, aldrig tidigare varit dräktig. Hon betäcktes förra sommaren (14 juli) men konstaterades senare på...
Svar
8
· Visningar
1 271
Senast: Alexandra_W
·
Avel Nu är det väl dags för en tråd om föl som väntas 2025? Vilka ston har ni betäckt? Med vilka hingstar? Beräknat födelsedatum? Skriv gärna...
2 3
Svar
42
· Visningar
3 979
Senast: Robina
·
Avel Jag har ponnyston som går på fribetäckning med hingsten. De har gått ihop sen i maj och går fortfarande kvar med hingsten. (det är okej...
2
Svar
25
· Visningar
2 664
Senast: Karro-Lina
·
Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
813
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVII
  • Autistisk bror
  • Badrumsrenovering

Hund, Katt, Andra Djur