Dräktiga ston 2015/2016

Status
Stängd för vidare inlägg.
Min dam har typ slutat äta sedan ett par dagar tillbaka, pillar bara på hösilaget och inget kraftfoder alls går ned (är nu på dygn 223) :/ ser inte särskilt nära fölning ut ännu, men är rätt trist väder fortfarande... Min stuteriägare fick kameran att fungera till min telefon så nu spionerar jag en massa på vad hon gör iallafall :P

26696988005_a680f0a8a1_b.jpg

Min dam har typ slutat äta sedan ett par dagar tillbaka, pillar bara på hösilaget och inget kraftfoder alls går ned (är nu på dygn 223) :/ ser inte särskilt nära fölning ut ännu, men är rätt trist väder fortfarande... Min stuteriägare fick kameran att fungera till min telefon så nu spionerar jag en massa på vad hon gör iallafall :P

26696988005_a680f0a8a1_b.jpg
Ser att du får hjälp av boxgrannen :D

22:30 fick marmeta ett sto föl brun med vit stjärn precis 14 dagar innan bf. Adelein var beräknad idag och hon fick ju för 8 dagar sen. Jag som är van att få stora föl har fått en liten plutt. Inne och värmer mig och äta lite innan det blir en tur till och kolla dom. Pigg tjej som reste sig på 30 min och diade efter ca 1 timme

Grattis @tabac! Hoppas på bilder i föltråden! :)

Här var det en frustrerande lugn natt. Hon brukar ligga ner en dryg timme två gånger men inatt har jag bara sett henne ligga ner en stund igår kväll. Men då såg hon himla obekväm ut och klev upp efter bara tio-femton minuter. Annars helt lugnt... Igår kväll stollade hon sig och skulle inte in, sprang runt som en fåntratt i hagen, inte alls likt henne. Juvret hade backat ordentligt också. Hon kanske har ångrat sig? Blir ingen bebis alls. :meh: Eller så rättar hon sig efter min första gissning och fölar på valborg. :p

Här var det också en lugn natt efter en orolig kväll. Hon låg ner en kort stund när hon brukar och efter det var hon stilla och åt. Pigg imorse. Juvret fortfarande fullt och magen hänger ner ordentligt. Ska kolla mjölk när sambon kommer hem eftersom vi måste bremsa.
Vill ha föl nu!

Hon är väl lydig @Maja_Kandi ;)

Själv är jag lite bekymrad över Sunny. Min hage är som ett U, med ligghallen i ena änden och utfodring av hösilage i andra. Det är en rejäl uppförsbacke för att komma till fodret, plus att de måste passera en bäck i ravinen som är översvämmad såhär års.

Igår kväll regnade det, så jag stod inte och väntade på att de skulle gå runt. Idag packade jag hösilage och när jag var klar hade Sunny inte gått runt, utan stod kvar vid ligghallen och åt halm...

Så nu funderar jag på om jag ska låta henne sova inne nattetid redan nu. Hade tänkt vänta till första juni. Men hon måste ju äta. :crazy:

Själv är jag lite bekymrad över Sunny. Min hage är som ett U, med ligghallen i ena änden och utfodring av hösilage i andra. Det är en rejäl uppförsbacke för att komma till fodret, plus att de måste passera en bäck i ravinen som är översvämmad såhär års.

Igår kväll regnade det, så jag stod inte och väntade på att de skulle gå runt. Idag packade jag hösilage och när jag var klar hade Sunny inte gått runt, utan stod kvar vid ligghallen och åt halm...

Så nu funderar jag på om jag ska låta henne sova inne nattetid redan nu. Hade tänkt vänta till första juni. Men hon måste ju äta. :crazy:
Du har ingen möjlighet att utfodra henne vid ligghallen då? Annars kanske det är lämpligt att börja ta in henne lite tidigare.

Haha nä, då hade hon fölat inatt! :p Men jaja. Dygn 344 idag. Det kanske blir i helgen, då hade jag isf rätt från start. :p hoppas kan man ju, nu vill jag gosa fölis! :love:

Natten till idag var alltså helt lugn. Hon hade sopat rent allt hö och var helt lugn hela natten. Nu är hon däremot orolig i hagen, gräver, slår med svansen, ser ut att vilja lägga sig men ångrar sig - tydligt besvärad. Har inte betett sig riktigt som vanligt utan vankar omkring och letar i fjolårsgräset. Hade inte rört lunchen, inte ens lusernen, men när jag gick dit och bar in hinken längre in i hagen började hon äta lite, höet har hon inte tittat åt. Blåser satan och regnar på tvären ibland så hon fick på sig täcke. Juvret har hon gömt nånstans igen, men så orolig som hon är blir det ändå lite mera koll även nu under dagen. Om hon fortsätter vara såhär så tar jag kanske in henne till middagen.

Du har ingen möjlighet att utfodra henne vid ligghallen då? Annars kanske det är lämpligt att börja ta in henne lite tidigare.

Jo, det är förstås ett alternativ. Men då måste jag se till att de andra går runt först och sedan kånka hösilage. Men jag tror jag provar det först iaf.

Härligt @Narcissa! :bump:

KL
Fröken åt upp lunchen typ precis till middagen. Nu var det soligt så täcket åkte av, tog lite nya kort. När jag jämför med korten jag sist tog på juvret så har det ju faktiskt vuxit till sig lite, även fast det känns som att det krympt. :p Tycker nog magen har sjunkit ner lite? Dygn 344 idag alltså.

DSC_0080_zpsjmspywnn.jpg

DSC_0081_zpsic8z7d7x.jpg

DSC_0075_zpssfdyfyhr.jpg

DSC_0076_zps3vsbgwqv.jpg

DSC_0077_zpstwmznjf3.jpg

Jag tycker juvret ser mer färdigt ut nu än på dina andra bilder. Det ser ut att ha fyllt i spenarna, och det börjar se sådär varmt och svullet ut som det brukar göra när det verkligen är på gång.

Jag tycker juvret ser mer färdigt ut nu än på dina andra bilder. Det ser ut att ha fyllt i spenarna, och det börjar se sådär varmt och svullet ut som det brukar göra när det verkligen är på gång.

Nästan så jag håller med dig nu när jag sitter och jämför! :o Hon kanske lyssnar på mig trots allt!? :p Lite orolig i hagen en sväng nu också men inte så att jag tror det är på gång just exakt nu. Blir popcorn och kaffe inatt då! :D

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Hej! Jag har ett 7 år gammalt sto, aldrig tidigare varit dräktig. Hon betäcktes förra sommaren (14 juli) men konstaterades senare på...
Svar
8
· Visningar
1 271
Senast: Alexandra_W
·
Avel Nu är det väl dags för en tråd om föl som väntas 2025? Vilka ston har ni betäckt? Med vilka hingstar? Beräknat födelsedatum? Skriv gärna...
2 3
Svar
42
· Visningar
3 979
Senast: Robina
·
Avel Jag har ponnyston som går på fribetäckning med hingsten. De har gått ihop sen i maj och går fortfarande kvar med hingsten. (det är okej...
2
Svar
25
· Visningar
2 664
Senast: Karro-Lina
·
Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
813
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka