Dräktiga ston 2015/2016

Status
Stängd för vidare inlägg.
Det är vanligare tidigt på året, enligt min erfarenhet. Vädret brukar kunna vara en faktor bl.a, så det kan mycket väl bero på kylan som har varit att stona kniper lite extra.

Brukar alltså inte vara samma risk för stor övertid med fölningar beräknade till sommaren.

Ja det stämmer nog. Jag brukar alltid försöka få mina ston betäckta i maj- juni, allra helst vill jag ha fölen födda i maj. Har som sagt aldrig varit med om att något sto gått över så länge som många beskriver i år.
Har ofta undrat varför man vill ha dem så tidigt? Vädret är oberäkneligt, man måste släppa ut- släppa in- släppa ut- släppa in, gräset har inte kommit igång ännu, att ligga och vila i lera i stället för i gröngräset känns inte som någon hit.....

Jag började kolla i mitten av maj. Förstagångssto så jag ville ha några brunster på mig om det visade sig vara svårt. Nu tog hon sig på första försöket så då blev det så. :) Här börjar betet i juni så att börja kolla i juli för att fölet skulle komma till utesäsongen kändes väldigt sent... Däremot hade jag hellre fått föl i mitten av maj istället för mitten av april, speciellt i år. Tidigare år har vi haft barmark från runt 24 april men självklart inte just i år... :meh:

Ja det stämmer nog. Jag brukar alltid försöka få mina ston betäckta i maj- juni, allra helst vill jag ha fölen födda i maj. Har som sagt aldrig varit med om att något sto gått över så länge som många beskriver i år.
Har ofta undrat varför man vill ha dem så tidigt? Vädret är oberäkneligt, man måste släppa ut- släppa in- släppa ut- släppa in, gräset har inte kommit igång ännu, att ligga och vila i lera i stället för i gröngräset känns inte som någon hit.....
Jag tror det till stor del är för att få "äldre" hästar och kunna få fördel till exempelvis treårstest och liknande. Till viss del kan det säkert även vara för att få en lång säsong och flera chanser om stoet inte skulle ta sig direkt.

Jag brukar tänka att jag ska åka med stoet till hingst helgen innan midsommar. Då kommer fölet allra tidigast i mitten på maj...

Jag började kolla i mitten av maj. Förstagångssto så jag ville ha några brunster på mig om det visade sig vara svårt. Nu tog hon sig på första försöket så då blev det så. :) Här börjar betet i juni så att börja kolla i juli för att fölet skulle komma till utesäsongen kändes väldigt sent... Däremot hade jag hellre fått föl i mitten av maj istället för mitten av april, speciellt i år. Tidigare år har vi haft barmark från runt 24 april men självklart inte just i år... :meh:

Jag har bildbevis på att mitt sto åt vitklöver idag, fast ifjol då. :arghh:

Pratade med mina föräldrar som bott här i 40 år, för typ tio år sedan snöade det 4 maj. :crazy:

Jag började sent förra året (slutet på juni) då jag trodde allt skulle gå smidigt. Stoet krånglade satan med brunsterna, släppte inte ägget osv. Jag hade lätt panik när jag såg hela säsongen passera, till slut tog hon sig i augusti men det var i grevens tid.
Därför började jag tidigt i år.

Vi började tidigt av flera anledningar, vårt sto inseminerades 15/4, än vet vi dock inte om det är dräktigt. Optimalt är förstås inte att få en mars eller tidig april-unge men då hingsten vi valt kommer gå från färsk transportsemin till fryst senare på säsongen pga. en OS-satsning så behövde vi komma igång tidigt för att ha några chanser på färskt, samt att stoet är förstagångssto så vi visste inte vad vi kunde förvänta oss.

Spännande @Narcissa! :bump:

Här är det dygn 341, nya proppar annars oförändrat. Nu hoppas jag ju som sagt att hon håller sig ett par nätter till (pga vädret) men jag längtar som tusan! :love: Hon har hittills ikväll varit lugn, slagit med svansen och gått ett varv bara. Får hoppas hon kniper.

Kvällens juver!

DSC_0041_zpshe3p6c6m.jpg

DSC_0040_zps7fcw2xff.jpg

DSC_0043_zpsqlmlahpt.jpg

Igår natt hade de ett riktigt felläge på jobbet, en kviga. De fick med veterinärhjälp ut kalven som tyvärr dog, men räddade kvigan. Men hua... Inte ett enda felläge på två år när jag jobbat men just nu. :crazy: Inte alls kul nu när man väntar på föl...

Bara för att jag skrev det så blev hon såklart orolig... Hoppas sambon hinner hem om det skulle dra igång. Han är hemma vid tolv...

Det är vanligare tidigt på året, enligt min erfarenhet. Vädret brukar kunna vara en faktor bl.a, så det kan mycket väl bero på kylan som har varit att stona kniper lite extra.

Brukar alltså inte vara samma risk för stor övertid med fölningar beräknade till sommaren.

Säg det till min Vera :banghead: - förra året gick hon 9 dagar över tiden trots att hon var beräknad till mitt i sommaren.

Men än så länge lyssnar hon på mig, ingen fölis! Efter ett vart det helt lugnt igen. Enda skillnaden från tidigare är att hon hade kvar propparna nu på morgonen och den ena var tydligt gul. Sur som ättika är hon, man får knappt ens dra av halmen från pälsen längre.

Darina har bökat runt inatt. Hon har tom lyckats klä av sig fleecetäcket som hon fick ha på sig eftersom hon blev dyblöt i hagen och frös.
Hon har kliat svans och är mycket trött. Juvret nästan fullt ut i spenarna. Kollar mjölk när sambon kommer hem sen. Blir nog inte mycket sömn inatt tror jag.

@Narcissa
Hur ser det ut ikväll? :)

Kl
Här tror jag knappast att det blir nåt inatt. Snön har vräkt ner hela dagen IGEN och juvret har typ backat igen. Proppar på plats men annars känns det inte färdigt. Bäckenbanden är nog ändå så gott som helt släppta, det dallrar ordentligt när man borstar! :p :D Så jag tror nog att hon lyssnar på mig att det får vänta tills imorrn, sen om hon väntar längre än så är ju svårt att sia om. ;)

@Narcissa
Hur ser det ut ikväll? :)

Kl
Här tror jag knappast att det blir nåt inatt. Snön har vräkt ner hela dagen IGEN och juvret har typ backat igen. Proppar på plats men annars känns det inte färdigt. Bäckenbanden är nog ändå så gott som helt släppta, det dallrar ordentligt när man borstar! :p :D Så jag tror nog att hon lyssnar på mig att det får vänta tills imorrn, sen om hon väntar längre än så är ju svårt att sia om. ;)

Jaaaa du....säg det. Bäckenbanden är ordentligt släppta, vulvan är knallröd, helt fyllda juver men fortfarande bara klibbig vätska i. I eftermiddags så hade hon lite åt lättmjölkhållet men nu ikväll tycker jag det är mer som vatten igen. Man blir ju galen!

@Narcissa
Vi får trösta oss med att det ju faktiskt inte kan vara så länge kvar oavsett. :p

Här var det som misstänkt en helt lugn natt. Hon låg och sov två gånger och stod annars bara och vilade. Inga tecken på nånting what so ever. :meh: Tyckte juvret var mindre igen imorse och propparnar borta. Japp japp, här går det undan!

@Narcissa
Vi får trösta oss med att det ju faktiskt inte kan vara så länge kvar oavsett. :p

Här var det som misstänkt en helt lugn natt. Hon låg och sov två gånger och stod annars bara och vilade. Inga tecken på nånting what so ever. :meh: Tyckte juvret var mindre igen imorse och propparnar borta. Japp japp, här går det undan!
Lugn natt här också. Hon har kliat svans och rullat sig men annars inget. Imorse hade halm klistrat fast i juvret. Kom nu lilla fölunge!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Hej! Jag har ett 7 år gammalt sto, aldrig tidigare varit dräktig. Hon betäcktes förra sommaren (14 juli) men konstaterades senare på...
Svar
8
· Visningar
1 271
Senast: Alexandra_W
·
Avel Nu är det väl dags för en tråd om föl som väntas 2025? Vilka ston har ni betäckt? Med vilka hingstar? Beräknat födelsedatum? Skriv gärna...
2 3
Svar
42
· Visningar
3 979
Senast: Robina
·
Avel Jag har ponnyston som går på fribetäckning med hingsten. De har gått ihop sen i maj och går fortfarande kvar med hingsten. (det är okej...
2
Svar
25
· Visningar
2 664
Senast: Karro-Lina
·
Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
813
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka