Dräktiga ston 2012/2013

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Dräktiga ston 2012/2013

Ja precis:laugh: då får vi se om teorin stämmer ;)

Visst är det klurigt med namn! Jag bestämde dock namn redan innan stoet var dräktig :angel: bland haflinger döps stofölen med samma begynnelsebokstav som mamman och hingstfölet efter pappans :) så det blir en N-kille eller H-tjej :d

aa det hade ju funkat såklart! Fast kanske inte till ett sto...
Vad kul, det gör ju att man har lite färre namn att välja mellan= mkt lättare!

Ok förtydliga. Från fullmåne är alltså fullmåne till svartmåne, och efter svartmåne är lika med mot fullmåne?

Om stoet är betäckt 5 dagar efter fullmåne och 25 dagar innan nästa fullmåne (9 dagar innan svartmåne) så blir det alltså från fullmåne och hingst?

Och den som är betäckt sista gången 7 dagar innan fullmåne ska få sto?

Det ska vara från fullmåne till nymåne, säg vi har fullmåne den 1a, fullmåne den 15, då är 1-15 FRÅN fullmåne. 15-30 TILL fullmåne.

Men jag tror tillochmed jag är snurrig nu, det bör vara tvärtom med könen... Vi räknade ut det där precis när mamma fått höra det, och då var det ett sto hon väntade. Och Dezzas som betäcktes samma datum var ett sto, men nu när jag tittar är ju det FRÅN fullmåne, inte till... ehe... Sorry :angel: Jag måste ha blandat ihop det någonstans på vägen...
(det var fullmåne 3 Juli, seminerad den 7e, alltså på väg från fullmåne...) den 17e Juli var det nymåne, och mellan 17 - 2/8 är det alltså TILL fullmåne.

Så, FRÅN fullmåne = sto, TILL fullmåne = hingst.
För att det ska stämma. Usch vad snurrigt allt blev nu. :crazy:

Jag kommer döpa alla föl som jag föder upp nu och i framtiden efter drakar ur fantasyböcker jag har läst. Jag gillar hästar som flyger. ;)
Alla speakers kommer hata mig. :angel:

*kl*

Så om stoet är betäckt 21-28 juli, vad blir det för något då? Hur hittar man vilken måne som var när? :confused:

Här ska det tydligen bli en hingst enligt månteorin :cool: Testade även ringtestet för ett tag sen och den sa också hingst... :p

Hur går det för alla med namnförslag? Har ni funderat ut några bra namn? :)

Namnet är klart. Marvelous Mix.
(hingsten heter Marwin och både hingst och sto är korsningar. Därför tycker jag det är ett bra namn)

Enligt den länken var det fullmåne 31/8 så i så fall ska det bli en hingst. (Den andra sidan jag kollade på sa att det var fullmåne 21/8. Vore bättre om de var överens:))
Äsch. Nu kollade jag fler sajter och de sa 31/8. Måste lyckats kolla på en där det stod fel. Jaha. En hingst ska det alltså bli då. Men jag har ju önskat mig ett sto:p

Senast ändrad:

Enligt den länken var det fullmåne 31/8 så i så fall ska det bli en hingst. (Den andra sidan jag kollade på sa att det var fullmåne 21/8. Vore bättre om de var överens:))
Äsch. Nu kollade jag fler sajter och de sa 31/8. Måste lyckats kolla på en där det stod fel. Jaha. En hingst ska det alltså bli då. Men jag har ju önskat mig ett sto:p

Vi kan ju hoppas att det är en scam, och att det är heeeeeelt random vilket kön de får, vilket jag kanske egentligen tror mer på, men kul ändå att kolla om det stämmer. :D

Hingstföl ska heta Celeritas, stoföl ska troligen heta Iskierka, verkar det inte passa fölis alls har jag också Natasatch och Nilrasha som back-up. :D

Jag var ju tvungen att kolla min med och det är samma för mig, precis mitt imellan betäcktes hon! Vi får väl se om det blir något då :rofl:

Eller så får man två? en av varje. Stoet är så tjockt så att det skulle kunna vara tre föl därinne och hon är inte bärknad förrän i början av juni! :p

:rofl: Jag har faktiskt också funderat på det! Jag gissar på hermafrodit! Saken var den att bonden sa att man skulle vara noga med att plocka bort hingsten/tjuren före fullmåne/nymåne för att vara säker på att bara få det kön man ville. Så jag vet faktiskt inte jag heller, det kanske är hingst fram till 12:00 och därefter sto, beroende på vilken tidpunkt ägget faktiskt befruktades? :angel: Ni får ringa seminstationerna och fråga vilken tidpunkt de seminerades, samt hur lång tid det tar för simmarna att nå ägget. :idea:

Men eftersom det gäller när ägget befruktades så ska ni nog i teorin räkna med ston, tror inte simmarna når fram på en gång. Men rätta mig om jag har fel. :D

Hon seminerades runt 9 tror jag, men sen vet jag ju inte när ägget gick och hur snabba simmarna var! Men en herafrodit vore ju spännande!

Förra fölet vi hade var en hingst, men han hade kvinnliga hormoner i alla fall!:angel: Slog efter skänkeln och tjöt!

Yiho! Då får jag ett sto :banana:

Det blir ett italienskt fotbollsnamn med kombo av mamma och pappas namn.
Har ett stonman och två hingstnamn :)

Ja, en klapphingst kanske? >.< :idea:

Jag hade namnen klara ganska snabbt. Kan avla på Haflinger känner jag. Vill att ett stoföl ska ha samma begynnelse tre som sin mor och en hingst som fadern.

Helst, eftersom att mamman heter Chloé så skulle jag vilja hitta en parfym som börjar på Chl* Meeen det verkar det inte finnas. Blir det ett sto får det kort och gott bli Chloetta.

Blir det en hingst så har jag ju krånglat till det med att använda A-Dur
Det finns en fransk parfym som heter Durance så det får bli en modifikation av det. A-Durance. (Måste tillägga att en kompis även tippsade om namnet A-Durkslag:rofl:)

Personligen gillar jag ju hingstnamnet bättre men vill ha ett stoföl :angel::idea:

Tycker det är svårt med namn stoets namn är Tiare' och fadern Diarado så har funderat lite på Diade'm om det är ett sto och Dialog om det är en hingst :S alla verkar ha så bra fantasi :)

Tycker det är svårt med namn stoets namn är Tiare' och fadern Diarado så har funderat lite på Diade'm om det är ett sto och Dialog om det är en hingst :S alla verkar ha så bra fantasi :)

Det där är ju jättebra namn att leka med!

Tiora
Tiore
Diatie
Diar Tir/Tiar Dir
Diarat/o/tie
Tidido
Tie I Do
Do I Try
etc.
Man kan latja hur mycket som helst, men ärligt talat gillar jag dina idéer också. :p

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Jag hittar ingen sån här lista, men känner att jag vill ha en för att slippa leta runt i gamla trådar. Kopiera listan och lägg till...
Svar
15
· Visningar
1 282
Senast: Nougat
·
Avel Jaha… Då börjar jag vackla på namn till fölet. Därav denna tråd, kanske är det fler som börjar fundera på namn nu. Mitt sto kommer...
4 5 6
Svar
108
· Visningar
9 657
Senast: Freazer
·
Avel En tråd där man kan följa och diskutera varandras dräktiga ston.
75 76 77
Svar
1 522
· Visningar
108 313
Senast: Livsgnista
·
Avel Tråden för alla dräktiga ston denna säsong. Någon som börjat vaka ännu? Mitt sto är inte beräknad förrän till midsommar så vi har ett...
8 9 10
Svar
199
· Visningar
20 580
Senast: ino_124
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård