Dräktiga ston 2012/2013

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Dräktiga ston 2012/2013

Midsommardagen
14b3494b29b32423ac4d640f866319a0_zps3f6bf279.jpg

Idag
4871ED6A-E048-48C0-B9E5-08067BDBB168-5441-00000390CE8FD92F_zps4a580f5a.jpg

Nyvaccinerad :love: vetten var lite lyrisk över min tant, hon nästan klättrade in i bakluckan för att få gosa :rofl: hormonglad? Näääää

Beställde fölvakt idag också, det närmar sig :eek: funderade på att ta hem saker för föl-HLR (så jag kan intubera om jag vill), mina kollegor tycker jag är lite skruvad :cool: men vad gör man inte för min älskling? Förhoppningsvis 2 älsklingar :love:

Pratade med farsgubben nu om att ordna med stallet där hemma inför fölningen, han, hans bekanta och brorsan ska mecka ihop fölvak (med delar beställda från kina, tydligen. :D ), han ska bygga ihop en provisorisk box till hennes gamla hagkompis som vi ska låna som sällskap under tiden (en liten snäll och försynt b-ponny vallack på 3 år) och dra bort mellanväggen mellan de andra 2 boxarna så Spöket får plats där med fölis.
Han trodde däremot det skulle bli svårt att få tag på halm (dun dun duuuun), vet ni om det finns något vettigt alternativ till halm att föla på? Vad gör man om man helt enkelt inte får tag på det? :confused:

Jag får inte heller tag på halm, men jag kommer att ha en rejäl spån botten och sen ha torr hö överst.

Min dam är idag in på 259 dagar, nu ser man när fölis "springer" runt i magen :D Hela magen rör sig :love: Annars är allt som vanligt, lika sur när täcket kommer fram :cool:

Hon har ändrat färg i ansiktet, hon har blivit mörkfux i ansiktet ser ut som hon har skaffat en ansiktsmask :p

Nafayette och Via. Fina bebisar :laugh:

Vem står näst på tur? Själv skall det inte komma något förens i mitten på Maj, spännande som tusan är det, har nog redan bestämmt namn om det blir stoföl, sämre är det med namn till hingstföl.

Men jag har sagt till lilla damen att ge mig ett stoföl :angel:

Nafayette och Via. Fina bebisar :laugh:

Vem står näst på tur? Själv skall det inte komma något förens i mitten på Maj, spännande som tusan är det, har nog redan bestämmt namn om det blir stoföl, sämre är det med namn till hingstföl.

Min är beräknad 8 april, men vet hon inte är först :)

Det börjar närma sig för min dam. Uträknad 17 mars. :) hon vaggar fram nu. Stort ljuver och bäckenbanden börjat att släppa. Så det närmar sig helt klart för en fölis. :) :)

Senast ändrad:

Även jag la in den beställningen, hoppas det gick fram ordentligt! :angel:

Fick ju en hingst förra gången, kände att det kvittade, han har ett så fantastiskt temperament att jag ändå bestämde mig för att behålla honom. Lika snäll, lyhörd och cool som mamma, och enklare unghäst har jag aldrig träffat på! Rör sig bättre än jag vågat hoppas med sin hoppstam och det jag sett i hoppning verkar lovande. Men! Det finns ju alltid MEN! Jag är 179cm lång och behöver ju en häst med lite höjd på, han är nu 2 år och 157cm hög! :( Nu växer han väl ett par cm till, men en häst på 160cm kan jag inte ha tyvärr!

Har ju gått och väntat på att få börja rida in, matcha till årgångschampionat och sådant, men nu blir det att sälja i stället! Får trösta sig med att man är stolt uppfödare till en fin häst med supertemperament i allafall! :laugh:

Så nu har jag bestämt att om jag ska behålla årets föl så ska det vara ett sto. Annars ska jag köpa mig något ridbart. Så med allvarlig röst sa jag till mitt högdräktiga sto i helgen "ska vi behålla den här ungen så ser du till att klämma ut ett sto". Då vänder hon på huvudet och tittar på mig lääänge. Blev ju nästan rädd, det såg ju ut som hon förstod vad jag sa?! :o :eek:

Beräknad fölning är 19 april. Med förra fölet hade hon pytteliten mage, nu ser hon ut som en atlantångare! Så förhoppningsvis är det ett större föl den här gången! ;)

Jag är 179cm lång och behöver ju en häst med lite höjd på, han är nu 2 år och 157cm hög! :( Nu växer han väl ett par cm till, men en häst på 160cm kan jag inte ha tyvärr!
Min förra häst var 158 cm när jag köpte honom som 3-åring. När han såldes två år senare var har 164 cm. Din kan ju växa mera.

Min förra häst var 158 cm när jag köpte honom som 3-åring. När han såldes två år senare var har 164 cm. Din kan ju växa mera.

Vad var detta för ras? Att de växer 10 cm mellan 3-5 år har jag aldrig varit med om. Kallbloden brukar ju dock vara sena.

Stor skilnad på 6 och 10 cm ;)

Även halvblod kan växa sent, särskilt omde gått på lösdrift länge och sen vid 3års ålder stallas upp. Då drar de ofta iväg höjdmässigt.

Jag ville ju egentligen ha ett hingstföl till mig själv, då det hittills bara är Spöket som jag verkligen klickat med av stosorten, men det kan lika gärna bli hennes sista föl, och då vill jag hellre ha ett stoföl.
Och enligt månteorin får hon ett stoföl, iom att Dezzas var ett sto. Annars spricker teorin helt!
Jag har redan namn, både på sto och hingstföl. :D Bara ett på hingstföl, ett par på stoföl, väljer det som känns passar fölis bäst när hen tittat ut.

*vad som helst, bara inte en skimmel* :p

Jo det är ju sant. Men oddsen är rätt dåliga enligt "expertuppfödaren" jag brukar fråga om råd.
Hon har sett honom sedan han var 1 år, och i och med att Cartier ger smått (enligt blup) och att han var liten som föl och sedan har växt väldigt jämt så blir han aldrig över 165cm säger hon.

Jag bara hoppas att han kommer till någon duktig som vill ta ut honom på tävlingsbanorna så jag kan åka och kolla och vara stolt "mamma". :D

Månteorin, vad är det? Låter intressant! :laugh:

Jag tycker vita hästar är det vackraste som finns, men jävlaremej vilket jobb det är att hålla dem vita! :crazy: Så jag är lite kluven där, skimmelägare som jag är! Veet ju att allt skit syns! :crazy:

Dock struntar jag i färg denna gång, jag vill bara ha en kopia av mamman, envisas hon med att leverera en skimmel är det ok denna gång! :angel:

När är det dax att börja stona ha fölvakten på sig?? Kommer installera kameran i helgen. Idag är hon på dygn 300.

Jag skulle satt på fölvakten när det börjar komma tydliga tecken såsom fyllt juver, släppta bäckenband osv.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Jag hittar ingen sån här lista, men känner att jag vill ha en för att slippa leta runt i gamla trådar. Kopiera listan och lägg till...
Svar
15
· Visningar
1 282
Senast: Nougat
·
Avel Jaha… Då börjar jag vackla på namn till fölet. Därav denna tråd, kanske är det fler som börjar fundera på namn nu. Mitt sto kommer...
4 5 6
Svar
108
· Visningar
9 657
Senast: Freazer
·
Avel En tråd där man kan följa och diskutera varandras dräktiga ston.
75 76 77
Svar
1 522
· Visningar
108 313
Senast: Livsgnista
·
Avel Tråden för alla dräktiga ston denna säsong. Någon som börjat vaka ännu? Mitt sto är inte beräknad förrän till midsommar så vi har ett...
8 9 10
Svar
199
· Visningar
20 580
Senast: ino_124
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Förbereda hundar inför bebis?
  • Uppdateringstråd 30