Dräktiga ston 2012/2013

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Dräktiga ston 2012/2013

före dräktighet:

261295_10150214323998163_7320350_n.jpg

283860_10150249170338163_426386_n.jpg

dräktig med 5 v till fölning.

734907_10151353402653163_335406453_n.jpg

hej! 289 dygn är min tjej på nu är är jättestor om magen! Har inte varit här inne på ett tag, men kommer nog besöka oftare nu när det närmar sig. Nu börjar planeringen av allt det praktiska "på riktigt" eftersom det är så nära nu och det är ju verkligen jättemkt att tänka på!

Grandezza: Beklagar att hon blev av med fölet! Vilken mardröm! Hoppas det går bra med dina andra hästar..

Månteorin, vad är det? Låter intressant! :laugh:

Jag tycker vita hästar är det vackraste som finns, men jävlaremej vilket jobb det är att hålla dem vita! :crazy: Så jag är lite kluven där, skimmelägare som jag är! Veet ju att allt skit syns! :crazy:

Dock struntar jag i färg denna gång, jag vill bara ha en kopia av mamman, envisas hon med att leverera en skimmel är det ok denna gång! :angel:

Ett ägg som är befruktat (sto som är seminerat) på en dag på väg MOT fullmåne ska ha stoföl, på väg FRÅN fullmåne = hingstföl. Intressant att se om det stämmer! ;)

Javisst är de fina, men alla mina tävlingshästar (utom en gammal travare som fick skutta lita lätta klasser) har varit skimmel, och just precis, ett sånt jäkla jobb att hålla dem vita. :mad:

Jag kommer behålla fölungen vilket som, men lite bitter blir jag nog om hon klämmer fram en som skimmlar av sen! :angel:

Vissa växer långsammare än andra, inget av mitt stos avkommor har varit färdigvuxna vid tre års ålder. Min tvååring är idag ca 158 cm och jag räknar med att hon blir omkring 165 cm. Helbrodern har hela tiden varit mindre än henne och är idag som femåring ca 168 cm. Vissa blodslinjer växer långsammare än andra, som Irco Marco. Kanske tillhör ditt sto långsamma linjer.
Jag är 176 cm och räknar med att tvååringen ska passa mig, hon kommer att bli bred i bålen.

Oj de kan verkligen växa länge! Min gamla häst jag hade var 169 cm när jag köpte honom som fyra åring och när jag sålde honom var han 178cm. Så helt klart kan de växa och han la inte på sig på bredden förrän vid 8 års ålder så han växte läääänge!!!

KL
En liten fundering jag har haft ett tag.. Läst lite olika om hur man kan göra ang underlaget i boxen.. Vi ska ha ett tjockt lager spån och sen halm uppepå det när det börjar närma sig. Men hur gör man med bädd/ickebädd? har läst att det är bra att inte ta ut kisset för det gör underlaget mer stabilt för fölet. Men jag har svårt för att inte göra det när det ska vara rent inför nedkomsten, trots mkt halm uppepå. Hur gör/tänker ni ang det?

Häftigt sätt att gissa kön på fölet! :D

Förra fölet var det någon på Buke som förutspådde könet på fölet beroende på formen på stoets mage. Det blev fel gissat för min del! ;)

Förstår att du vill ha annan färg än vit på hästen denna gång! Du har ju haft en hel del vitt! :D

Ja kanske är det så i mitt stos stostam också! Det vet jag ju inte, det är hennes första föl, och hennes stam är ju inte så känd i Sverige, så jag har ju inget att jämföra med heller.

Det var någon gammal bonde som mamma var ute hos som berättade om den teorin, han sa att det var idiotsäkert med kossor, tydligen ska det vara detsamma med hästar. :p

Ett ägg som är befruktat (sto som är seminerat) på en dag på väg MOT fullmåne ska ha stoföl, på väg FRÅN fullmåne = hingstföl. Intressant att se om det stämmer! ;)

Hmm, jag har funderat en del på det där. Det var fullmåne den 3:e juli och 31:a, hon seminerades den 17 alltså precis mitt emellan. Vad blir det då, inget kön alls eller en hermafrodit? :D:eek:

Hmm, jag har funderat en del på det där. Det var fullmåne den 3:e juli och 31:a, hon seminerades den 17 alltså precis mitt emellan. Vad blir det då, inget kön alls eller en hermafrodit? :D:eek:

Jag var ju tvungen att kolla min med och det är samma för mig, precis mitt imellan betäcktes hon! Vi får väl se om det blir något då :rofl:

:rofl: Jag har faktiskt också funderat på det! Jag gissar på hermafrodit! Saken var den att bonden sa att man skulle vara noga med att plocka bort hingsten/tjuren före fullmåne/nymåne för att vara säker på att bara få det kön man ville. Så jag vet faktiskt inte jag heller, det kanske är hingst fram till 12:00 och därefter sto, beroende på vilken tidpunkt ägget faktiskt befruktades? :angel: Ni får ringa seminstationerna och fråga vilken tidpunkt de seminerades, samt hur lång tid det tar för simmarna att nå ägget. :idea:

Men eftersom det gäller när ägget befruktades så ska ni nog i teorin räkna med ston, tror inte simmarna når fram på en gång. Men rätta mig om jag har fel. :D

Min betäcktes 19 och 21 augusti. Den 21 var det fullmåne. Om jag räknar med att ägget inte befruktas direkt så borde det skett precis när det var fullmåne så vad blir det då? :)

Här ska det tydligen bli en hingst enligt månteorin :cool: Testade även ringtestet för ett tag sen och den sa också hingst... :p

Hur går det för alla med namnförslag? Har ni funderat ut några bra namn? :)

Ok förtydliga. Från fullmåne är alltså fullmåne till svartmåne, och efter svartmåne är lika med mot fullmåne?

Om stoet är betäckt 5 dagar efter fullmåne och 25 dagar innan nästa fullmåne (9 dagar innan svartmåne) så blir det alltså från fullmåne och hingst?

Och den som är betäckt sista gången 7 dagar innan fullmåne ska få sto?

Då blir det hingst här också, poisons och min är betäckta samtidigt :)

Tycker det är jättesvårt med namn.. Vet inte ens vad för "sorts" namn jag vill ha.. har funderat lite på spritsorter då mamman heter tullamore, men hittar inget jag tycker om..

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Jag hittar ingen sån här lista, men känner att jag vill ha en för att slippa leta runt i gamla trådar. Kopiera listan och lägg till...
Svar
15
· Visningar
1 282
Senast: Nougat
·
Avel Jaha… Då börjar jag vackla på namn till fölet. Därav denna tråd, kanske är det fler som börjar fundera på namn nu. Mitt sto kommer...
4 5 6
Svar
108
· Visningar
9 657
Senast: Freazer
·
Avel En tråd där man kan följa och diskutera varandras dräktiga ston.
75 76 77
Svar
1 522
· Visningar
108 313
Senast: Livsgnista
·
Avel Tråden för alla dräktiga ston denna säsong. Någon som börjat vaka ännu? Mitt sto är inte beräknad förrän till midsommar så vi har ett...
8 9 10
Svar
199
· Visningar
20 580
Senast: ino_124
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård