Dräktiga ston 2012/2013

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Dräktiga ston 2012/2013

Rackarns!, då verkar ju min också få hingst om man ska följa mån-teorin :eek::devil:;)

Seminerades 27 juli och 29 juli,(räknar från det sista datumet), eller kan det ha varit att det är sto enligt mån teorin? :idea:

Rackarns!, då verkar ju min också få hingst om man ska följa mån-teorin :eek::devil:;)

Seminerades 27 juli och 29 juli,(räknar från det sista datumet), eller kan det ha varit att det är sto enligt mån teorin? :idea:

Ptja, om simmarna tog 3 dagar på sig är det ett sto, räknar vi semineringsdatum är det hingst tyvärr. ;)

Slänger in en fråga ang min då, sista betäckning måste ha varit 17 Juni. Slog ifrån 19:e

Verkar vara en del som skall ha snart, spännande :laugh:

Angående namn så har jag som sagt ett stonamn, men hingstnamn har jag inte direkt något, men fick en del förslag tidigare i en annan tråd, så får nog leta reda på den och smaka på namnen.

Hur många är vi som är beräknade i Maj?

Aha. Men det låter ju himla bra. *ge mig ett stoföl* :-).

Med namn så har jag några namn kvar från förra året. Det ska vara alkohol-tema och namnet ska börja på B. Förra årets hingstföl döptes till Belizario :-)

Tycker det är svårt med namn stoets namn är Tiare' och fadern Diarado så har funderat lite på Diade'm om det är ett sto och Dialog om det är en hingst :S alla verkar ha så bra fantasi :)

Jag som inte gillar utländska namn eller namn som är flera ord utan korta, enkla och ovanliga namn tycker att dina namn är jättebra!

KL
Min prinsessa har 1,5 månad kvar ungefär och allt har gått som smort hittills. Men nu börjar jag oroa mig då aktiviteten i den tidigare sprallande magen har avtagit helt. Borde jag det, oroa mig alltså ? Hon äter normalt, bajsar som hon ska och har inga flytningar. Det är första för henne ( 10 årigt halvblod ).

KL

Jag missade ju skriva mina egna namnförslag :angel:

Om det blir en hingst ska han få namnet Nostradamus. Blir det ett sto ska jag fortsätta på temat med geografiska platser (mamma heter Havanna) så då ska hon heta Himalaya :)

Hingstnamn hittade jag några förslag förra året, men nu har jag tapat bort dem :o Fast i år har jag faktiskt kommit på förslag på stonamn! Tänkte kanske döpa efter favoritbandet/artisten. Dock är hela (Florence and the Machine) för långt, så tar kanske kort och gott bara Florence. Eller Florence the Machine, eller kanske Florence Welch... Eller kanske bara Machine. Vad tycker ni låter bäst? :)

Pappa heter Floricello, mamma Molinna, storebror (e. Jaguar Mail) Marlin.

Hingstnamn hittade jag några förslag förra året, men nu har jag tapat bort dem :o Fast i år har jag faktiskt kommit på förslag på stonamn! Tänkte kanske döpa efter favoritbandet/artisten. Dock är hela (Florence and the Machine) för långt, så tar kanske kort och gott bara Florence. Eller Florence the Machine, eller kanske Florence Welch... Eller kanske bara Machine. Vad tycker ni låter bäst? :)

Pappa heter Floricello, mamma Molinna, storebror (e. Jaguar Mail) Marlin.

Jag tyckte Florence var jättefint!

kl

Jag har skitproblem med mina namn, vill ju ha något Walesiskt :S
Tirion ska den heta om det blir en hingst, stonamn har jag svårare med, har dock funderat på Aderyn Du och Seren :)

Bara dagar eller möjligtvis veckor kvar nu.
Chicolina är TJOCK, sur på sina polare och vill bara stå och mysa med mig.
stonamn; Cillary
hingstnamn; Cotton eye joe

suttit och läst allt ni skrivit sen jag var inne sist, gah, börjar bli så nervös!!!

kl

Angående namn så har jag bara klart ett hingstnamn, och det är Chatier. Fölet kommer få stammen Chatender-Lancier så det är helt enkelt en liten mix av dom namnen.

Någon som har förslag på stonamn med samma "bas"? T.ex. med en tillagd ändelse, typ Chatiera? :laugh:

Sedan så tänkte jag höra lite allmänt:

Hur farligt är det att ge ett högdräktigt sto antibiotika?

Ena bakbenet är som en stock och kokhett, övriga ben normala i värme och storlek, och hon har fått diarré. Diarrén varierar lite i konsistens, från vattenliknande till lite fastare.

Veterinären var ute idag och gav henne antiinflammatoriskt och vi tog helt bort kraftfodret, men om benet och magen inte är bättre imorgon vill han sätta in antibiotika.

Vad tror ni?

Hästen är på 278 dygn idag.

Tacksam för snabba svar, behöver verkligen höra andras erfarenheter kring liknande situationer.

kl

Angående namn så har jag bara klart ett hingstnamn, och det är Chatier. Fölet kommer få stammen Chatender-Lancier så det är helt enkelt en liten mix av dom namnen.

Någon som har förslag på stonamn med samma "bas"? T.ex. med en tillagd ändelse, typ Chatiera? :laugh:

Sedan så tänkte jag höra lite allmänt:

Hur farligt är det att ge ett högdräktigt sto antibiotika?

Ena bakbenet är som en stock och kokhett, övriga ben normala i värme och storlek, och hon har fått diarré. Diarrén varierar lite i konsistens, från vattenliknande till lite fastare.

Veterinären var ute idag och gav henne antiinflammatoriskt och vi tog helt bort kraftfodret, men om benet och magen inte är bättre imorgon vill han sätta in antibiotika.

Vad tror ni?

Hästen är på 278 dygn idag.

Tacksam för snabba svar, behöver verkligen höra andras erfarenheter kring liknande situationer.

Spöket blev någon dag i början av dräktigheten, kanske runt 90 dagar, jättetjock i alla fyra, var väldigt stel och hängig och var lös i magen och det luktade -väldigt- illa. Jag kom dock inte iväg från jobbet (det var innan vi flyttat henne till staden där jag jobbar) så mor och far (mamma veterinär) fick åka ner och titta på henne morgonen därpå, och då var hon betydligt bättre om än kanske lite svullen som gallig i alla fyra. Men pigg och glad och lekte rövare på bakbenen med pappa när de var ute och gick (vilket hon ALDRIG gjort innan), efter det har det inte varit några problem alls. Gissningsvis hade hon fått i sig något dåligt.
Gällande antibiotika vet jag dock inte, vi behövde aldrig ge henne nåt.

Hur länge har hon varit dålig?

Hmm, jag hoppas självklart att det går över av sig själv, men det känns bäst att vara väl förberedd om det inte gör det.

Riktigt tjock har hon varit i ca ett dygn, och hon haltar inte direkt vad jag kan se. Diarrén har varit under samma period, men den är dock "luktfri". Hon är även väldigt, väldigt gasig i magen.

Innan det så hade hon dragit av sig en av skorna fram (ca 1.5 vecka sedan) och i måndags var hon varm höger fram (benet utan sko) och vänster bak. Hon haltade då även rejält. Hovslagaren kom och slog på skon.

I tisdags och onsdags gick svullnaden och hältan ned, och allt verkade vara frid och fröjd. Men så kom detta bakslaget idag...

Jag ska kanske tillägga att inget är ändrat i foderväg, så det borde inte vara någon reaktion på det i alla fall.

Vi hade inte förändrat något i fodret för Spöket heller, men hon fick hösilage då så möjligt att det fanns ett parti som var dåligt som de missat.
Hmm... Vad sa veterinären i övrigt då? Inget om att gå med henne och se om svullnaden gick ner?

Ja det är ju möjligt. Gräset har i alla fall inte kommit hit ännu så det kan inte vara en reaktion på det första näringsrika vårgräset heller...

Jag hade redan gått med henne i ca 60 min när han kom, delvis på grund av att jag ville se om svullnaden gick ner, och delvis på grund av eventuell kolik, men det gjorde ingen skillnad i svullnaden, tyvärr.

I övrigt sa inte vet så mycket, mer än att jag skulle avvakta och se om det hade bättrats något till imorgon, och då annars sätta in antibiotika.

Men hur bra kan det vara för fostret att få i sig massa antibiotika?.. :confused:

Min lilla Loppan betäcktes mellan 26 Juni och 1 Juli tror jag, ägde henne inte då, och när jag köpte henne (Sept) fick jag inte informationen om att hon va betäckt, Jag upptäckte att hon va dräktig, lite efter nyår och fick då reda på att hon va betäckt med arabhingsten Black Magic....lustigt, jag vet. Nu har det utvecklats ganska så mkt melanomer (Skimmelsjuka)på bakdelen och även i juvret, ser inte så bra ut för min lilla Loppa, men hoppas hon fixar fölningen och att ge di. Ser frammemot fölet och hoppas på ett mörkbrunt, svart eller brunt stoföl, och blir det ett stoföl så blir det en Magica. Loppan skulle egentligen hetat något på M, hon är från en M linje. Men av någon konstig anledning så registrerades hon med namnet Loppan. Vet inte vad man skulle kalla fölis om det blir en hingstunge

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Jag hittar ingen sån här lista, men känner att jag vill ha en för att slippa leta runt i gamla trådar. Kopiera listan och lägg till...
Svar
15
· Visningar
1 282
Senast: Nougat
·
Avel Jaha… Då börjar jag vackla på namn till fölet. Därav denna tråd, kanske är det fler som börjar fundera på namn nu. Mitt sto kommer...
4 5 6
Svar
108
· Visningar
9 657
Senast: Freazer
·
Avel En tråd där man kan följa och diskutera varandras dräktiga ston.
75 76 77
Svar
1 522
· Visningar
108 313
Senast: Livsgnista
·
Avel Tråden för alla dräktiga ston denna säsong. Någon som börjat vaka ännu? Mitt sto är inte beräknad förrän till midsommar så vi har ett...
8 9 10
Svar
199
· Visningar
20 580
Senast: ino_124
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård