Dräktiga ston 2012/2013

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Dräktiga ston 2012/2013

Då är det ju riktigt nära nu!

Mitt sto är på dygn 293 idag, (stämmer va poison? ;) Kommer halma upp när det börjar närma sig, känns lite avlägset än så länge.. Men däremot ska vi montera kameran idag så att vi ser att allt funkar som det ska..

Nej, hingstens anlag har inget att göra med chansen på fux i detta fallet, han har två röda anlag och kan därför bara lämna rött vidare. Ditt sto har ett rött anlag och ett svart (som tillsammans med en annan gen, augoti, blir brunt) så det är 50/50 vilket hon ger vidare! Och för att det ska bli fux krävs två röda anlag.

Då är det ju riktigt nära nu!

Mitt sto är på dygn 293 idag, (stämmer va poison? ;) Kommer halma upp när det börjar närma sig, känns lite avlägset än så länge.. Men däremot ska vi montera kameran idag så att vi ser att allt funkar som det ska..

Min är på 292, roligt! Vi får se vem som får först :)

kl
Roxanne fick komma in på box i måndags och så har hon fått sina vaccineringar. Väldigt skeptisk till boxen och egen hage först, men tror hon trivs rätt bra med att få ha all mat ifred och få kraftfoder och smaskig betfor!

Vad avis jag blir på er som är så nära fölning! :devil::love:

*kl*

Idag gick jag och tanten på en promenad i den fina vårsolen, är idag på 224 d. :D

m5wdt.jpg

Jag har förnekat ett tag nu att det är så nära och har precis börjat vaka då hennes ljuver är fyllt ämnande ut i spenarna nu. Men på något konstigt vis så är jag inte nervös inför fölningen! Var mer nervös och nojig innan man såg att hon var dräktig och innan jag kände första sparken :)!! Men hinner nog stressa upp mig, men just nu lugn som en filbunke ;) 8 dagar kvar :)

Enligt nån räknare jag kollat på nätet (foal calculator) ska våra donnor vara på 295 dygn idag :)

Alla foal calculators verkar räkna på 342 dygn! Jag är fortfarande snurrig på vad man ska utgå från, har hittat uppgifter i en blogg om att C fölade 9 dagar över tiden med fjolårets föl. Vad är mest troligt, att de räknar 320 + 9 eller att de utgick ifrån 335?

Att utgå från 330 eller 335 är det vanligaste. Själv räknar jag 330 och mitt sto har bara gått längre än 335 en enda gång.

Bästa sättet att ta reda på hur fölkalkylatorn du använt räknar är att själv räkna dagarna.

Aha, så är det kanske... Jag har räknat "för hand" och blir inte förvånad om jag har räknat fel någonstans!

KL
Jag kontaktade förra ägaren till mitt sto (som tagit flera föl på henne) och bad om lite tips/råd inför fölningen eftersom det är min första och hon känner mitt sto sedan tidigare.. Hon berättade då att hon brukar få på dag 315-320, men är inte det väldigt tidigt? Jag trodde att det räknades som prematurt?

Pollehaster: Precis så känner jag också! Stressade upp mig över att hon inte skulle bli dräktig, men när det konstaterades så har allt flytit på och man har inte riktgt insett att det är ganska nära..

Gabby: Tack för svaret! Då förstår jag precis hur man tänker! Spännande!!

Tscabo: Då är det flera som ska få i mitten av april, va kul!

håller med görel, ser ut som små kristaller.
Här har du ett exempel på hur vaxproppar kan se ut, den ena hade trillat av vid tillfället.

images

Mitt sto gick länge förra året med vaxproppar som dessa, men när mjölken blir arlavit har fölen kommit samma dag båda ggr för henne. Så behöver det inte vara för andra.

Aha, så är det kanske... Jag har räknat "för hand" och blir inte förvånad om jag har räknat fel någonstans! KL Jag kontaktade förra ägaren till mitt sto (som tagit flera föl på henne) och bad om lite tips/råd inför fölningen eftersom det är min första och hon känner mitt sto sedan tidigare.. Hon berättade då att hon brukar få på dag 315-320, men är inte det väldigt tidigt? Jag trodde att det räknades som prematurt?

Innan 320 dygn ses som prematurt.

Så spännande! :laugh:

Mitt sto står näst på tur... ca 2,5 vecka kvar till bf. Hon har redan börjat sätta juver... men för övrigt är hon sig helt lik. :) Hennes mamma satte inte juver förens några dagar inann fölning.

Ang namn... så döper jag alla mina uppfödningar på C och har alltid MF i slutet efter namnet. :grin:

Att utgå från 330 eller 335 är det vanligaste. Själv räknar jag 330 och mitt sto har bara gått längre än 335 en enda gång.

Bästa sättet att ta reda på hur fölkalkylatorn du använt räknar är att själv räkna dagarna.

Så då brukar du vaccinera på dygn 300 ungefär? :)
Det känns så krångligt när inte stoet är hemma och man kan se alls små tecke!

*kl*

Ariel har blivit väldigt trött senaste veckorna. Det brukar hon i och för sig bli på våren, men i år är hon så trött att hon knappt orkar umgås med matte i hagen. :p Så nu får hon bli hagprydnad istället för ridhäst, tror hon känner sig rätt så nöjd med det.

Dagsfärskt kort på suggan (som pappa kallade henne :angel:), hon är på dygn 225.

130310_010_513c9ecbe087c34be2f276d4.jpg

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Jag hittar ingen sån här lista, men känner att jag vill ha en för att slippa leta runt i gamla trådar. Kopiera listan och lägg till...
Svar
15
· Visningar
1 282
Senast: Nougat
·
Avel Jaha… Då börjar jag vackla på namn till fölet. Därav denna tråd, kanske är det fler som börjar fundera på namn nu. Mitt sto kommer...
4 5 6
Svar
108
· Visningar
9 657
Senast: Freazer
·
Avel En tråd där man kan följa och diskutera varandras dräktiga ston.
75 76 77
Svar
1 522
· Visningar
108 313
Senast: Livsgnista
·
Avel Tråden för alla dräktiga ston denna säsong. Någon som börjat vaka ännu? Mitt sto är inte beräknad förrän till midsommar så vi har ett...
8 9 10
Svar
199
· Visningar
20 580
Senast: ino_124
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård